Gå til innhold
Arkivverket

MacFamilyTree7 – hjelp!


Anne Jansen Backsæther
 Del

Recommended Posts

Jeg har valgt med MacFamilyTree7 etter å ha vurdert opp mot Reunion, så valget er tatt.

 
:-) Det er enkelte ting ved programmet jeg ikke finner ut av, og mer blir det sikkert, så tråden er startet for å hjelpe hverandre.
 
Første spørsmål er;
- hvordan legger jeg inn webadresser/linker til de opplysningene jeg legger til personene – direkte til den hendelsen jeg legger til? 
For eksempel en nettadresse/link til en folketelling.
Linkene skal være klikkbare, ikke slik at jeg må inn og hente, kopiere og lime inn i nettleseren igjen.
 
:-) Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

programet er tungvint.

Men gå til Media og så til Legg til media. Du får da en rullgardin med flere valg og det siste er Legg til nettadresse. Personlig har jeg kuttet ut hele MacFamily Tree til fordel for det nettbaserte TNG.

 

Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da prøver jeg det. Jeg kjenner ikke til TNG, men skal kikke på det.

Hva synes du fordelene med det er, bortsett fra nettlagring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MFT i 10 år nå snart, tror jeg. I alle fall sinen versjon 4. Har stort sett vært svært fornøyd. Tar alltid litt tid å finne ut av ting når man begynner med noe nytt.

 

Med et desktop-program, så vil du i alle fall ha alle dataene dine, og fortsatt kunne bruke programmet, selv om leverandøren skulle finne på å pakke sammen… Det er vel hovedgrunnen til at jeg er skeptisk til å gå over til noe nettbasert. Og i tillegg er det det at jeg vil ha full kontroll på mine data. Noen av opplysningene jeg legger inn i slektsprogrammet er jo til dels sensitive opplysninger. Det jeg så velger å legge på nett, legger jeg på områder jeg selv har kontroll på.

 

Men det er nå meg.

Endret av Judith P Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo blitt et Google-krav at alle websider skal være responsive (dvs at elementene skal kunne 'skli' innunder hverandre hvis skjermen de vises på er liten, f.eks. på en smarttelefon). Er det noen av slektsprogrammene som er laget med dette for øyet? Jeg ser at nettbasert TNG har ikke kommet så langt ennå.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket på TNG skrinlegger jeg det programmet. Det er for "enkelt" og har for lite muligheter, synes jeg.

Du har absolutt et poeng med opplysninger og nettet, Judith, men med å merke det privat slektstre, samt at man er forsiktig med sensitive opplysninger, er jeg likevel ikke så redd for det. Jeg har et nettbasert tre og bruker det til gjensidig bruk med andre tre, som en hjelp mellom flere. Det gir også tips og hint som selvsagt må sjekkes, men som gir mye gratis hjelp på veien.

 

Jeg tror jeg skal venne meg til MacFamilyTree7, bare jeg får lært meg mer. Programmet har fine visninger, mange muligheter og er ryddig – selv om det også kan bli bedre på "logistikk" for å ikke virke tungvint. Det jeg nok savner, ved første øyekast, er å legge weblinker direkte på hendelsen, ikke via Media. Programmet kunne også hatt en egen kolonne til gnr og bnr der du skriver inn sted.

 

At det lagrer i iCloud, og synkroniserer med alle Apple-enheter, er bare digg.

 

Faktisk er nettbrettversjonen mer ryddig enn datamaskinversjonen.

 

Judith, hvordan ordner du weblinker, hvor legger du de digitale kildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judith, hvordan ordner du weblinker, hvor legger du de digitale kildene?

 

Mulig av gammel vane, men jeg legger det alltid inn som notat på hendelsene eller personene (detaljinfo om kilden + lenker) i tillegg til at jeg alltid registrerer kilde. Jeg har ikke lagt inn så mange digitale kilder (bilder, videoer o.l.), men har laget meg et mappesystem på lokal disk basert på kekulé-numre hvor jeg har pdf/bilde-kopier av alle kilder.

 

Det jeg liker minst med MFT i øyeblikket er vel de litt begrensede søkemulighetene. Ikke så lett å søke på fritekst etter innhold i notater, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger inn linkene på den måten blir de vel ikke klikkbare?

 

Hvordan ordner du, eller fungerer, kekulenummerering i MacFamilyTree7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger inn linkene på den måten blir de vel ikke klikkbare?

 

Nei, det stemmer. Jeg må markere og kopiere. Men på den måten vil jeg ha et notat som f.eks. ser sånn ut (uten fargene, selvfølgelig):

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stod, Ministerialboknr. 746A02 (1760-1815), Fødte og døpte 1809, side 648-649.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16444&idx_id=16444&uid=ny&idx_side=-186
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927680186.jpg

Og jeg slipper å klikke på url-medie for å se lenken… Og med ny løsning for skanna kirkebøker, vil notatet inneholde enda mer informasjon i tillegg til lenkene.

 

Men det må du jo finne ut hva som er mest praktisk for deg. Da jeg begynte med MFT var det ikke mulig å legge til url som medie, tror jeg. Så å gå tilbake å endre alle oppføringer nå, det blir for mye pes :)

 

Hvordan ordner du, eller fungerer, kekulenummerering i MacFamilyTree7?

 

La personen som skal være kekulé nr 1 være aktiv person. Gå så til menyen Spesial » Generer Kekulé-nummer.

Forfedrene vil da få korrekt kekulé automatisk.

Endret av Judith P Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.