Gå til innhold
Arkivverket

Var Johan Fredrik von Marschalck, Sophie Margrethe og Augusta Juliana van/von Cranenburg søsken/halvsøsken?


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

 

Som overskriften på temaet lyder, er dette noe jeg lurer på om kan være tilfelle.

 

Johan Frederik von Marschalck f. 26.november 1618 - 16.mars 1679. (Hans far oppgis i DAA 1913:399. å være tysk Kansler; Levin von Marschalck, (1585 - 3.september 1629) skrives til Cranenburg og Hutloh og hans mor var Judith von Marschalck (1595 - 1655)

Johan Fredrik von Marschalck var gift (19.juli 1653) med Margrethe Jensdatter Bjelke f. 24.oktober 1622 Elingaard, Smålenene, d. 11.november 1698 i København (Datter av Lensherre Jens Ågessøn (Ovesen) Bjelke (1580-1659) og Sophie Henrichsdatter Brockenhuus (1587-1656)

 

Johan Frederik von Marschalck oppgis å være bror av Sophie Margrethe (- d. 1700) og Augusta Juliana van/von Cranenburg (- d. 1709). Han må i så tilfelle ha vært en halvbror av disse.

Søsteren (?) Augusta Juliana von Cranenburg var gift med (hans 2. e.skap) Marcus Casparsen Barnholdt. Under en omtale av sistnevnte fortelle det at: "Etter 1685 ble det vanskeligere med trelast, og det kom prisfall på eiendommer og skog, og snart så president Barnholdt verdien av eiendommene sine svinne inn til det halve. Men hans kjære hustrue Margarethas død var det største tapet. Hvem skulle ta seg av de mange mindreårige barna og den store husholdningen?

Ifølge rådstueprotokollen på Halden giftet president Barnholdt seg der den 31.mars 1687 med jomfru Augusta Juliana van Cranenhurg, og skjenket henne i morgengave Menstad gård i Gjerpen med inventar etc. Augusta hadde en søster, Margrethe, g. m. accisemester og overtollbetjent Jan Jacob Neuspitzer i Langesund og en bror Johan Fredrik van Cranenburg g. m. Margrethe Bjelke.

Ellers vet man lite om Juliana Augusta, men et «van» foran slektsnavnet tyder på Hollandske forfedre". (!)

 

Sophie Margrethe van/von Cranenburg får 6 barn i perioden omkr. 1678 - ca. 1695 med accisemester og overtollbetjent Jan (Johan) Jacob Neuspitzer (19. mars 1646-1708) Barna var: Fredrich f. omkr. 1678, Charlotte Amalie f. ca. 1680, Johan Henrich f. ca. 1685, Christian f. omkr. 1686, Johan Jørgen f. omkr. 1688 og Adolf Neuspitzer f. ca. 1696.

 

Augusta Juliana van/von Cranenburg får 6 barn i perioden omkr. 1688 - 1696 med President i Skien Marcus Casparsen Barnholdt (28 juni 1637 - 30.november 1695) . Barna var: Anne Sophia f. 1688, Christiana f. 1689, Charlotte f. 1691, Christian f. 1692, Fredrik f. 1694 og Marcus (von) Barnholdt f. 1696, Skien.

 

Med tanke på at Sophie Margrethe og Augusta Juliana får barn så sent som 1695/1696 heller vel det i retning av at deres fødselsår bør være omkr. 1640-1650 og ikke kan være født før 3.september 1629 da Levin von Marschalck dør.

 

Levin von Marschalck, til Cranenburg/Kranenburg og Hutloh - 1618 forlenet med Aschhorner Höfen i Kendingen, Landdrost, Provst for Klostrene Zeven og Neuenwalde, traadte 1623 i dansk Tjeneste, 1626 Christian IV's Sendebud til Stænderne i Bremen Stift, var 1627 med Kongen i Tyskland, 1628 tysk Kansler, 1629 Sendebud til Fredsforhandlingerne i Lybeck.

 

* Danmarks Adels Aarbog, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen., (Dansk Adelsforening), [1884 - 2011]., DAA 1913:399.

 

* Ovenstående opplysninger er hentet fra Finn Holbeks genealogiske side: http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I55667&tree=2

 

Er det noen som kan sitte på løsningen på dette og hvordan det forholder seg tro?

 

Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej Rigmor Waler -

Jeg tror, at du har helt ret i din tvivl mht om Johan Frederik von Marschalk og søstrene von Kranenburg var søskende. Sophie Margrethe, gift med Johan Jaob Neuspitzer er min ane, og jeg har brugt megen tid på at finde noget om hendes ophav, men hidtil forgæves. Oplysningen om, at de var søskende, kommer formentlig fra Andreas Lorenz Barnholdt Skar's Barnholdt-slekten gennem 400 år. Der har jeg det i alt fald fra.

Og hvorfor hedder de så von Kranenburg ?

Sophie Margrethe nævnes i Kongelige Kammerregnskaber 10. dec 1676 : Sophia Kranenberg, som hun hafver udlagt forgangen aar for Adolf, imens han var siug, efter regenskab 32 r

Adolf nævnes 1677 : Adolf Kranenberg (et beløb) til Kostpenge, så her har vi jo nok en bror til Sophie, som ligeledes har været ved hoffet.

Sophie nævnes igen 1678 d. 20 juni : dronningens vaskerpige Sophia Krannenberg til sit bryllup 300 r. - Hun har jo nok ikke stået med hænderne på vaskebrættet, men snarere haft ansvaret for en del af dronningens garderobe.

En tredje søster er Maria Agnes von Kranenburg som skal være nævnt i dronning Sophie Amalies regnskaber 1674 og 1678 - har jeg ikke selv checket endnu.

Der er flere Marschalker i tjeneste i både Danmark og Sverige på denne tid - først Levin i Danmark, så Johan Frederik i Danmark og Norge - Balthasar i Sverige foruden kongens vinskænk Hans Marschalk i Stockholm - så familien har været grundigt involveret i skandinavisk politik på den tid. Og de fortsætter i Sverige ind i det næste århundrede.

Jeg er (næsten) ikke i tvivl om, at de tre søstre tilhører slægten Marschalk - men hvordan få det fastslået ?

Johan Frederik gifter sig med Margrethe Bjelke 1653, da han er 35 år gammel - han kunne altså have været gift en gang før da, så de tre måske er hans døtre -.

Dronningerne i Danmark og Sverige har forbindelse med hinanden og kan vel også have noget med sagen at gøre.

Under mit surf på nettet fandt jeg en bogtitel, som så interessant ud : Chronik von Hechthausen - 1983 - hvori man finder en artikel : Die Marschalken af Hubertus Freiherr von Bachtenbrock og Manfred Baaske.

Jeg har set et enkelt eksemplar af bogen til salg på nettet (ca. 500 kr.) men den var solgt - sååe - slægten hedder faktisk von Bachtenbrock zu Kranenburg und Hutloh -

Løsning på problemet har jeg altså ikke - kun lidt ekstra oplysninger måske.

Men venlig hilsen og ligeså *smil*

Aage Gjøe Geleff fra Danmark

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Rigmor Waler -

Jeg tror, at du har helt ret i din tvivl mht om Johan Frederik von Marschalk og søstrene von Kranenburg var søskende. Sophie Margrethe, gift med Johan Jaob Neuspitzer er min ane, og jeg har brugt megen tid på at finde noget om hendes ophav, men hidtil forgæves. Oplysningen om, at de var søskende, kommer formentlig fra Andreas Lorenz Barnholdt Skar's Barnholdt-slekten gennem 400 år. Der har jeg det i alt fald fra.

Og hvorfor hedder de så von Kranenburg ?

Sophie Margrethe nævnes i Kongelige Kammerregnskaber 10. dec 1676 : Sophia Kranenberg, som hun hafver udlagt forgangen aar for Adolf, imens han var siug, efter regenskab 32 r

Adolf nævnes 1677 : Adolf Kranenberg (et belø B) til Kostpenge, så her har vi jo nok en bror til Sophie, som ligeledes har været ved hoffet.

Sophie nævnes igen 1678 d. 20 juni : dronningens vaskerpige Sophia Krannenberg til sit bryllup 300 r. - Hun har jo nok ikke stået med hænderne på vaskebrættet, men snarere haft ansvaret for en del af dronningens garderobe.

En tredje søster er Maria Agnes von Kranenburg som skal være nævnt i dronning Sophie Amalies regnskaber 1674 og 1678 - har jeg ikke selv checket endnu.

Der er flere Marschalker i tjeneste i både Danmark og Sverige på denne tid - først Levin i Danmark, så Johan Frederik i Danmark og Norge - Balthasar i Sverige foruden kongens vinskænk Hans Marschalk i Stockholm - så familien har været grundigt involveret i skandinavisk politik på den tid. Og de fortsætter i Sverige ind i det næste århundrede.

Jeg er (næsten) ikke i tvivl om, at de tre søstre tilhører slægten Marschalk - men hvordan få det fastslået ?

Johan Frederik gifter sig med Margrethe Bjelke 1653, da han er 35 år gammel - han kunne altså have været gift en gang før da, så de tre måske er hans døtre -.

Dronningerne i Danmark og Sverige har forbindelse med hinanden og kan vel også have noget med sagen at gøre.

Under mit surf på nettet fandt jeg en bogtitel, som så interessant ud : Chronik von Hechthausen - 1983 - hvori man finder en artikel : Die Marschalken af Hubertus Freiherr von Bachtenbrock og Manfred Baaske.

Jeg har set et enkelt eksemplar af bogen til salg på nettet (ca. 500 kr.) men den var solgt - sååe - slægten hedder faktisk von Bachtenbrock zu Kranenburg und Hutloh -

Løsning på problemet har jeg altså ikke - kun lidt ekstra oplysninger måske.

Men venlig hilsen og ligeså *smil*

Aage Gjøe Geleff fra Danmark

 

Hei Aage og mange takk for ditt innspill :rolleyes:

 

Det var veldig interessant å lese.

 

Jeg har trålet opp og ned for om mulig å finne ut av det, da mine barn fra 1.ekteskap stammer fra Augusta Juliana von Cranenburg og Macus Barnholdt, men det er slett ikke lett å finne ut av hvordan det eventuelt forholder seg.

 

Vi får håpe på flere innspill og kanskje vi kan komme i havn til slutt.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen Rigmor -

så har jeg trawlet lidt mere med det store net -

Jeg tror vi skal have fat i Johan Frederiks bror Jürgen/Jørgen/Georg Marschalck 1626-1696- han var nogle år i svensk tjeneste i Bremen-området og derefter præsident for ridderskabet -

Han og hans kone producerede 15 børn - 6 sønner og 9 døtre - med den stilling, han havde, ville det nok være ganske fikst at anbringe nogle døtre i København og nogle i Stockholm -

på den måde har man jo straks sit eget private informationsnet - blot en tanke -

Ligprædikener eksisterer såvel for ham som for konen og ligger på biblioteker i Tyskland - de kunne måske indeholde oplysninger - det vil jeg prøve at opspore -

som skrevet - blot en ide

Mvh

Aage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen Rigmor -

så har jeg trawlet lidt mere med det store net -

Jeg tror vi skal have fat i Johan Frederiks bror Jürgen/Jørgen/Georg Marschalck 1626-1696- han var nogle år i svensk tjeneste i Bremen-området og derefter præsident for ridderskabet -

Han og hans kone producerede 15 børn - 6 sønner og 9 døtre - med den stilling, han havde, ville det nok være ganske fikst at anbringe nogle døtre i København og nogle i Stockholm -

på den måde har man jo straks sit eget private informationsnet - blot en tanke -

Ligprædikener eksisterer såvel for ham som for konen og ligger på biblioteker i Tyskland - de kunne måske indeholde oplysninger - det vil jeg prøve at opspore -

som skrevet - blot en ide

Mvh

Aage

 

Hei igjen Aage :rolleyes:

 

Foruten Johan Frederiks bror Jürgen/Jørgen/Georg Marschalck, var det også en søster av disse (om jeg har forstått det rett) som het Augusta Margarethe Levinsdatter von Marschalck f. 14.september 1617 i Bremervörde, død i Flensborg 20.september 1654. hun var gift med Lensmand på Roskildegaard -Stiftsbefalingsmand i Sjælland; Ove Christoffersen Skade. Oves bror; Otte Christoffersen Skade (Oberst, Kommandant i Fredrikstad), som var gift med Sofie Jensdatter Bjelke, som igjen var en søster av Margrethe Jensdatter Bjelke, gift med Johan Fredrik von Marschalck.

 

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen Rigmor - og undskyld den lange ventetid -

Så har jeg trawlet videre en del og fundet meget om Marschalckerne, men desværre ikke noget, som kunne fastslå det, vi leder efter -

Så faldt tanken mig ind, at navneopkald i slægterne måske kunne vise et lille lys i mørket -

Johan Jacob Neuspitzers og Sophie Margrethe Kranebergs børn må være opkaldt som følgende, efter hvad jeg kan se :

1: Charlotte Amalie     = Christian V's dronning

2: Frederik                   = nok kronprins Frederik (IV) hos hvem Johan Jacob Neuspitzer nævnes som sukkerbager 1681 iflg. mine oplysninger - navnet findes i både fars og mors slægter

3: Johan Henrich         = Johan går igen i begge slægter - Henrich har jeg ikke kunnet finde

4: Christian                  = kongen - Christian V

5: Johan Jørgen          = Johan Jacob Neuspitzers far - Johan Georg N. idet Jørgen er det samme som Georg - Jürgen benyttes ofte hos Marschalckerne -

6: Adolph                     = i det, jeg har fundet om Marschalckerne, er der to Adolph'er : Adolph Benedict Marschalck til Laumühlen mm, som dør 1658 og således kunne være far til Sophie Margrethe K.

                                       Denne Adolph har en søn Lüder til Laumühlen, som har en søn Adolph Benedict, som så kunne være den Adolph Kraneberg, som Sophie Margrethe passede, da han var syg -

                                       altså hendes nevø - her har vi måske et fingerpeg -

I det materiale, jeg har om Neuspitzerne, er der en Elisabeth Neuspitzer, født ca. 1700, gift med Christian Hansen Meyer von Hitziger - fætter til Louise Johansdatter Meyer von Hitziger, som er gift med

Frederik Neuspitzer - Johan Jacob Neuspitzer er den eneste, jeg kan se som far til hende - mærkeligt, at hun ikke er nævnt i skiftet efter ham - navnet Elisabeth passer fint, idet Adolph Benedict Marschalcks

kone hed Elisabeth Marschalckin , så opkaldet ville være perfekt = mormor - J.J.Neuspitzers farmor hed ligeledes Elisabeth.

Jeg er nu sikker på, at vi kan udelukke, at Johan Frederik Marschalck skulle være bror til de to søstre Kranenburg - hvorfra stammer oplysningen om, at de to er søstre ? - jeg har ikke fundet noget hos Barnholdt-slægten, som kan forstærke det navneopkald, jeg nu mener at have fundet - de kunne jo også være kusiner ?

Hvad mener du om min ide ?

Mvh

Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen Rigmor - og undskyld den lange ventetid -

Så har jeg trawlet videre en del og fundet meget om Marschalckerne, men desværre ikke noget, som kunne fastslå det, vi leder efter -

Så faldt tanken mig ind, at navneopkald i slægterne måske kunne vise et lille lys i mørket -

Johan Jacob Neuspitzers og Sophie Margrethe Kranebergs børn må være opkaldt som følgende, efter hvad jeg kan se :

1: Charlotte Amalie     = Christian V's dronning

2: Frederik                   = nok kronprins Frederik (IV) hos hvem Johan Jacob Neuspitzer nævnes som sukkerbager 1681 iflg. mine oplysninger - navnet findes i både fars og mors slægter

3: Johan Henrich         = Johan går igen i begge slægter - Henrich har jeg ikke kunnet finde

4: Christian                  = kongen - Christian V

5: Johan Jørgen          = Johan Jacob Neuspitzers far - Johan Georg N. idet Jørgen er det samme som Georg - Jürgen benyttes ofte hos Marschalckerne -

6: Adolph                     = i det, jeg har fundet om Marschalckerne, er der to Adolph'er : Adolph Benedict Marschalck til Laumühlen mm, som dør 1658 og således kunne være far til Sophie Margrethe K.

                                       Denne Adolph har en søn Lüder til Laumühlen, som har en søn Adolph Benedict, som så kunne være den Adolph Kraneberg, som Sophie Margrethe passede, da han var syg -

                                       altså hendes nevø - her har vi måske et fingerpeg -

I det materiale, jeg har om Neuspitzerne, er der en Elisabeth Neuspitzer, født ca. 1700, gift med Christian Hansen Meyer von Hitziger - fætter til Louise Johansdatter Meyer von Hitziger, som er gift med

Frederik Neuspitzer - Johan Jacob Neuspitzer er den eneste, jeg kan se som far til hende - mærkeligt, at hun ikke er nævnt i skiftet efter ham - navnet Elisabeth passer fint, idet Adolph Benedict Marschalcks

kone hed Elisabeth Marschalckin , så opkaldet ville være perfekt = mormor - J.J.Neuspitzers farmor hed ligeledes Elisabeth.

Jeg er nu sikker på, at vi kan udelukke, at Johan Frederik Marschalck skulle være bror til de to søstre Kranenburg - hvorfra stammer oplysningen om, at de to er søstre ? - jeg har ikke fundet noget hos Barnholdt-slægten, som kan forstærke det navneopkald, jeg nu mener at have fundet - de kunne jo også være kusiner ?

Hvad mener du om min ide ?

Mvh

Aage

 

Hei igjen Aage :rolleyes:

 

Det er en liten nøtt dette her. Jeg har dessverre ikke notert ned kilden som forteller at Johan Fredrik von Marschalck (Cranenburg) gift med Margrethe Bjelke var bror av Sophie Margrethe og Augusta Juliana von Cranenburg. Det er mangfoldige år siden jeg holdt på med disse og jeg kan ha fått opplysningen fra en fetter av min daværende mann. Han hadde boka om Barnholt-slekten.

I hvert fall har jeg sørgelig nok ikke notert ned kilden, noe jeg ellers bruker å være nøye med.

Uansett så kan ikke jeg heller få det til å passe med at Johan Fredrik, Sophie Margrethe og Augusta Juliana von Marschalck/von Cranenburg var helsøsken. Johan Fredriks mor; Judith von Marschalck var i begynnelsen av 30-årene da hun ble enke og kan jo ha inngått nytt ekteskap og Sophie Margrethe og Augusta Juliana kan være fra dette ekteskapet? - Halvsøsken? - Søskenbarn som du nevner?

 

Begge søstrene har barn ved fellesnavn; Charlotte Amalie, Fredrik og Christian - Ingen barn ved navn Judith og ikke finner jeg at noen av deres etterkommere igjen oppkaller barn Judith. -

Augusta Juliana oppkaller heller ingen barn Adolph, med tanke på Adolph Benedict Marschalck som du nevner, slik søsteren Sophie Margrethe gjør.

 

Skulle så gjerne ha likt å funnet ut av dette.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Aage :rolleyes:

 

Det er en liten nøtt dette her. Jeg har dessverre ikke notert ned kilden som forteller at Johan Fredrik von Marschalck (Cranenburg) gift med Margrethe Bjelke var bror av Sophie Margrethe og Augusta Juliana von Cranenburg. Det er mangfoldige år siden jeg holdt på med disse og jeg kan ha fått opplysningen fra en fetter av min daværende mann. Han hadde boka om Barnholt-slekten.

I hvert fall har jeg sørgelig nok ikke notert ned kilden, noe jeg ellers bruker å være nøye med.

Uansett så kan ikke jeg heller få det til å passe med at Johan Fredrik, Sophie Margrethe og Augusta Juliana von Marschalck/von Cranenburg var helsøsken. Johan Fredriks mor; Judith von Marschalck var i begynnelsen av 30-årene da hun ble enke og kan jo ha inngått nytt ekteskap og Sophie Margrethe og Augusta Juliana kan være fra dette ekteskapet? - Halvsøsken? - Søskenbarn som du nevner?

 

Begge søstrene har barn ved fellesnavn; Charlotte Amalie, Fredrik og Christian - Ingen barn ved navn Judith og ikke finner jeg at noen av deres etterkommere igjen oppkaller barn Judith. -

Augusta Juliana oppkaller heller ingen barn Adolph, med tanke på Adolph Benedict Marschalck som du nevner, slik søsteren Sophie Margrethe gjør.

 

Skulle så gjerne ha likt å funnet ut av dette.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vel ikke så mye å bidra med i denne tråden, men det er nå likevel et par navn nevnt her som er av interesse for meg. Den første er Adolf Neuspitzer. Han var første gang gift med Helle Marie Svane, ei søster av Anna Svane, sistnevnte gift med Christian Ulrich From, en av mine aner. Adolf Neuspitzer og Helle Marie Svane hadde flere barn sammen, men er det noen som kjenner til deres skjebne?

Så har jeg merket meg etternavnet Meyer von Hitziger. Da lurer jeg på hvordan Regina Meyer von Hitziger, født ca. 1650, død 1727, er i slekt med de nevnte Christian Hansen Meyer von Hitziger og Louise Johansdatter Meyer von Hitziger? Regina var gift med Erik Hansen Blix, fogd i Salten i Nordland fylke. Er det mulig å si noe om hvor Regina kom fra og hvem som var hennes foreldre?

 

Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vel ikke så mye å bidra med i denne tråden, men det er nå likevel et par navn nevnt her som er av interesse for meg. Den første er Adolf Neuspitzer. Han var første gang gift med Helle Marie Svane, ei søster av Anna Svane, sistnevnte gift med Christian Ulrich From, en av mine aner. Adolf Neuspitzer og Helle Marie Svane hadde flere barn sammen, men er det noen som kjenner til deres skjebne?

Så har jeg merket meg etternavnet Meyer von Hitziger. Da lurer jeg på hvordan Regina Meyer von Hitziger, født ca. 1650, død 1727, er i slekt med de nevnte Christian Hansen Meyer von Hitziger og Louise Johansdatter Meyer von Hitziger? Regina var gift med Erik Hansen Blix, fogd i Salten i Nordland fylke. Er det mulig å si noe om hvor Regina kom fra og hvem som var hennes foreldre?

 

Mvh Geir

 

Hei Geir :rolleyes:

 

Har i hvert fall dette:

Adolf Neuspitzer ble begravd i Porsgrunn 22.oktober 1753

Kilde: Solum, Ministerialbok nr. I 2 (1713-1761), Døde og begravede 1753, side 168.

Helle Maria Olsdatter Svane ble gravlagt samme sted 27.oktober 1739

Kilde: Solum, Ministerialbok nr. I 2 (1713-1761), Døde og begravede 1740, side 159.

 

Adolf og Helle ble gift i Solum 4.februar 1727

Kilde: Solum, Ministerialbok nr. I 2 (1713-1761), Ekteviede 1727, side 184

 

Adolf Neuspitzer ble gift 2.g. i Solum 10.august 1740 med Janniche Hedevig Jacobsdatter van Deurs.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor og Geir -

Ja - det er en spændende nød at knække, den her - det har jeg prøvet i mange år -

Min 5xtip-oldefar er Johan Meyer von Hitziger - far til Louise gift med Frederik Neuspitzer - Johan var "Thee-Skienker" i Admiralgade nr. 1 i København - han har altså haft en tesalon på adressen og at dømme efter fadderne ved hans børns dåb i Skt. Nicolai kirke i Kbh. har det nok været et af de steder, hvor "man" mødtes for at udveksle de sidste nyheder - hans kone hed Abelone Hansdatter Marsilia og hende har jeg heller ikke kunnet finde noget som helst om - desværre -

foruden at skænke te har den gode Johan også handlet med andet end lige te : "  Hos Mr. Johan Meyer i Admiralgaden faas til Købs efterfølgende Medicinal-Sager: "Essentia miraculosa, Augen-Wasser, Elixir Vitæ, Lebens Balsam, Engelsk Cordial, Essentia mineralis, Gesundtheits The, Glieder Spiritus". Prisen saa vel som Brugen og disse Medikamenters Nytte er at se af de trykte Specificationer, som følge med enhver af Flaskerne og disse Medikamenter." - det har da været noget af en butik -

Johans broder hed Hans Christian Meyer von Hitziger - han var - før han blev kommiteret i Kommercekollegiet, toldinspektør, justitsråd, etatsråd - lakaj hos kongen - gift med Ingeborg Bentsdatter Giedde, datter af "brændevinsmand" Bent Andersen på Christianshavn - altså antagelig brygger - hendes navn - Giedde har jeg endnu ikke fundet en forklaring på -

Hans får børnene Christian - gift med Elisabeth Neuspitzer (som jeg kun kan se som datter af Johan Jacob og Sophie Margrethe Kranenburg) - Friedrich (som fornyer faderens gravsted i Holmens kirkes kapel 1753) - Bendix - som bliver præst og fører von Hitziger-navnet videre - og endelig Otto Andreas som gifter sig med enkegrevinde af Schack, Anna Ernestine von Gabel og slutter sin karriere som chef for indrulleringen i Christianssand. -

Eftersom Johan og Hans er de eneste, jeg har fundet med navnet von Hitziger på den tid udover Regina, er jeg rimeligt sikker på, at hun må være søster til de to - en Friedrich Meyer er lakaj hos kongen og udnævnes 1679 til visitør ved Øresund - han er fadder ved et af Hans's børns dåb, og er vel så en bror -

2. juni 1672 døbes i Helsingør Skt. Mariæ kirke Johan, søn af Erich Blix og Regina Mejers von Hadscher med borgmester Hans Hansen, hans kone og datter som faddere - navnet Johan kunne jo tyde på at de fire søskendes fader har heddet Johan - navnet går jo igen hos i alt fald de to af dem -

Jeg har ledt meget efter en mulig far til disse fire - to af dem er lakajer hos kongen - fadderne ved deres børns dåb er næsten alle "meget fornemme folk", så vi befinder os ganske "højt oppe" -

en mulighed jeg har tænkt mig at undersøge, hvis det kan lade sig gøre, er kongens mundskænk i 1660'erne - Johan Meyer - han hedder Johan - og som mundskænk har han jo skullet sørge for at hoffet kunne indtage diverse gode sager - noget, der jo nok kunne smitte af på den evt. søn Johan, der bliver theeskienker og forhandler af andre lækkerier -

Det er så, hvad jeg nu kan give af oplysninger om familien - håber at finde mere hen ad vejen -

Mvh fra Aage

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Rigmor! Blant barna til Adolf Neuspitzer og Helle Marie Svane mangler jeg opplysninger om Sofie Margrethe, f. 1728, Jan Jacob, f. 1729, Jacob, f. 1732 og Christian Ulrich, f. 1734. Lurer på hva som skjedde med dem? Kanskje døde de i ung alder?

 

Takk for svært interessante opplysninger om von Hitziger-familien, Aage! Helt tydelig at vi her har å gjøre med mennesker fra den tids overklasse! Er det mulig å finne ut når Erich Hansen Blix og Regina Meyer von Hitziger giftet seg? Det er jo interessant at du har funnet dåpen til deres eldste (?) sønn, Johan i 1672; kanskje giftet de seg i den samme kirken der sønnen var døpt?

 

Med vennlig hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Rigmor! Blant barna til Adolf Neuspitzer og Helle Marie Svane mangler jeg opplysninger om Sofie Margrethe, f. 1728, Jan Jacob, f. 1729, Jacob, f. 1732 og Christian Ulrich, f. 1734. Lurer på hva som skjedde med dem? Kanskje døde de i ung alder?

 

Takk for svært interessante opplysninger om von Hitziger-familien, Aage! Helt tydelig at vi her har å gjøre med mennesker fra den tids overklasse! Er det mulig å finne ut når Erich Hansen Blix og Regina Meyer von Hitziger giftet seg? Det er jo interessant at du har funnet dåpen til deres eldste (?) sønn, Johan i 1672; kanskje giftet de seg i den samme kirken der sønnen var døpt?

 

Med vennlig hilsen Geir

Hei igjen Geir :rolleyes:

 

Jeg vet i hvert fall at sønnen Jan Jacob Adolphsen Neuspitzer døde bare 11 måneder gammel og ble gravlagt 4.mai 1730.

Kilde: Solum, Ministerialbok nr. I 2 (1713-1761), Døde og begravede 1731, side 154.

 

NB! Opplysningene er hentet fra den genealogiske siden: Solumslekt.org , utarbeidet av Leif Biberg Kristensen.

http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=10821

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :rolleyes:
 
Tar med dette hvor Johan Fredrik Marschalck er nevnt.
På slutten av 1500-tallet tilhørte Sande (i Tune, Østfold - min anm.) Peder Brockenhus. Brordattera Sophie arvet det vidstrakte godset etter Brockenhus, og i 1610 ble hun gift med kansler Jens Bjelke til Østråt. Han bodde på sine eldre dager på Sande, og han døde her i 1659, nesten 80 år gammel.
Her skal vi ikke komme inn på Bjelkes store jordegods eller hans rolle i Norges historie, men bare se hvordan han styrte godset som lå til Sande. Han søkte om flere makeskifter, men få ble innvilget. Men han fikk byttet til seg Berge fra Tune kirke og prestebord, og han kjøpte Melleby. I 1649 fikk han også ved makeskifte hånd om 9 gårder i Råde. I 1647 lå følgende gårder i Tune under Sande (Sanne): Ryen, Øtne, Berge, Skauge, vestre Agnalt, Isebakke, Ågård, Trollerød, Skivdal, Vestby, Harahjellen, Isdal og Kollerød.
Det ble små forandringer i jordegodset under Sande videre utover på 1600-tallet. Etter Bjelkes død ble hans store godssamling i Norge delt. Dattera Elisabeth overtok Sande, og hun giftet seg med den tyske adelsmann, oberst Gersdorf. Han solgte i 1677 til Johan Fredrik Marschalck, som var gift med Jens Bjelkes annen datter Margrethe. Marschalck døde i 1679, og enke beholdt Sande med underliggende gods til hun døde i 1698. Sande gikk da over til Jens Bjelkes datterdatter Sophie Amalie Rosenkrantz, som i sitt annet ekteskap var gift med Tønne Huitfeldt, som eide Tronstad, Elingård og Tomb. Etter Sophies død 1711ble Sande overtatt av sønnen Henrik Jørgen Huitfeldt. Da han døde gikk Sande ut av Bjelkeslekta.

Tune. D. 1 : Gårdshistorie, side 51 (skannet utgave side 508)

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Til Geir, #12

Dette svaret kjem litt seint, men likevel (eg har ikkje oppdaga tråden før no). Når det gjeld giftarmålet til Erik og Regina, så fekk dei dispensasjon til å halde vigsla heime ("i Huset"). I registreringsdokumentet er det einaste som står, at dei gifte seg på Sjælland (Opplysning om giftarmålet er gitt i "Bevillinger paa Vielse i Huset", Sjællandske Registre No. 156 (fol. 45-46). Sjå òg PHT 6/IV s. 106: "Uddrag af Kancelliets Registranter ang. Vielser, Daab og Begravelser 1670-75").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ditto her også Geir! - og altfor sen takk til Angell og Holter for svar på mitt tema ref ho Regina i annen tråd fra flere år tilbake, men der fikk jeg ingen andre svar.
Håper Waler tilgir meg for å legge inn info her selv om det ikke angår hennes opprinnelige spørsmål, men navn nevnt i tråden. Vi har ditt spørsmål i mente.
 

Regina er min formor i direkte morsledd (tatt MtDNA  - får treff i Tjørn og har spor i "Hisingen"  (nåværende Göteborg) i gamle Bohus len ) som jeg fortsatt jobber med, så derfor min interesse ref hennes foreldre.
Og mange har Regina og fogden i Salten i sine anerekker.

Siden jeg ikke har sett noe scannet fra den innførselen ref vielsen, så ba jeg Birgit Christensen i 2015 om å ta et oppdrag. Hun også benyttet av Norsk Slektshistorisk Forening, der jeg også mangeårig medlem, så håpet på godt resultat. Prøver å legge inn 7 filer her men aksept er kun 1 MB - så fikk de ikke gjennom her på BF.

 

Endelig: bestilte også oppdrag til B.C. ref etatsraad Hans Meyer, nevnt i tråden og hans skifte m.m. og mange scannet dokumenter ble mottatt fra B.C.
 

Søgning efter tilladelse til ægteskab uden trolovelse til Erik Hansson Blix 6/5 1670
Ved Birgit Christensen, august 2015

En sådan tilladelse ville man vente at finde i Danske Kancelli, og når det drejer sig om personer i Norge, Sjællandske Tegnelser. Der er her tale om store protokoller med genparter af udstedte breve. Brevene fra året 1670 er fordelt i to protokoller. Man kan ikke se i registraturen på internet eller uden på de æsker, protokollerne ligger i, hvor skellet er.

Der er søgt i protokollen Danske Kancelli 1660-1699. Sjællandske Tegnelser 1667 - 1670 mm. C8C. Det viste sig, at denne protokol slutter med 5. februar 1670.

Protokollen Danske Kancelli 1660-1699. Sjællandske Tegnelser 1670 - 1671 mm. C8D
Heri findes de breve, der er udstedt 6. maj 1670 og dagene omkring. En tilladelse til ægteskab uden trolovelse er ikke indført i denne protokol.

Protokollen Danske Kancelli 1660-1699. Sjællandske Registre 1668 - 1670 mm. C6C
Denne protokol slutter også med 5. februar 1670. Heri findes bevillinger til ægteskab.

Protokollen Danske Kancelli 1660-1699. Sjællandske Registre 1670 - 1672 mm. C6D
Heri er kun ét brev af 6. maj 1670, og det handler om noget helt andet end det søgte; det handler nemlig om begravelsen af Christiana, datter af Christian 4. og enke efter Hannibal Sehested. Imidlertid er der også et register i protokollen, som jeg i alle tilfælde har efterset. Det er alfabetiseret efter personernes fornavne, og der nævnes en ”Erich blitz” og henvises til fol. 46.
På fol. 45v - 46r findes så brev med ægteskabstilladelse til en længere række personer. Det drejer sig ikke alene om vielse uden trolovelse; de får også tilladelse til at blive viet i hjemmet. De får alle enslydende breve, og efter genparten af brevet står så en liste over de personer, der har fået tilladelsen, og de dage, de er blevet afsendt. Tilladelsen til Erich Blitz og Regina von Hitziger er ganske rigtigt givet 6. maj 1670. Regina von Hitziger er ikke nævnt i registret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: "...Birgit Christensen i 2015 om å ta et oppdrag. Hun også benyttet av Norsk Slektshistorisk Forening..." : Hun var oppgitt som kilde i en artikkel i "Norsk slektshistorisk tidsskrift" -  publisert av nevnte forening

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2016 den 9.24, Aage Geleff skrev:

- og endelig Otto Andreas som gifter sig med enkegrevinde af Schack, Anna Ernestine von Gabel

Jeg har ikke funnet vielsen men derimot så søkte han februar 1748 om tillatelse til ekteskap. Enkegrevinnen døde april samme år.

 

bilde.png.2091eb606baedab6a6822493881626ca.png

bilde.thumb.png.f8ffe00ddbfa586d2404a952f4bad11c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Aage Geleff

 

Takk for alle informasjonen om personar og familiar Mejer (von Hitziger) frå fleire år tilbake. Når det spesielt gjeld Regina, som var gift med Erik Hansen Blix, kunne ho reint kronologisk ikkje vera syster til Johan og Hans Christian sidan dei truleg var fødde på den tida Regina og Erik gifte seg (1670).

Hans er konsekvent kalla berre Mejer i dei kjeldene eg har sett. Gjaldt det same broren Johan? Eg ser du kallar han "Meyer von Hitziger" tidleg i innlegget, men er han omtalt med heile namnet i kjeldene? Kor kjem i tilfelle namnet eller slekta von Hitziger inn i biletet, tru? Kven far til brørne Johan og Hans var, hadde du ikkje funne ut i 2016, så vidt eg skjønte, sjølv om du tenkte det kunne vera ein Johan Mejer. Om vi berre tek utgangspunkt i namnet Mejer og brørne sine posisjonar i København, er det jo også mogleg at dei var barn av etatsråd Herman Mejer og Christine Madsdtr som gifte seg i 1664 (sjå m.a. Dansk biografisk leksikon). Reint kronologisk høver det godt. Herman og Christine hadde i alle høve barna Herman, Reinholt og Eleonora Hedwig (jf. Dansk biografisk leksikon). Kronologisk kunne Regina ha vore ei syster av desse. Men det verkar rart at ho er den einaste av desse fire personane som bruker namnet von Hitziger i tillegg til Mejer.

 

Med helsing

Olav Helge Angell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info: jeg sendte høsten 2019 en PM til Geleff via danske DIS-aneforum, men fikk dessverre ikke svar. I dag har jeg klart å finne Geleff via andre andre kilder og kontakt er etablert. Håper vi kan få publisert nye opplysninger her etterhvert. Selv må jeg først få laget en oversikt fra en mengde notater jeg har samlet siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.