Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er Anbjørn Pedersen som sies å være fra Luster i 1748?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Gulikk Lauritsen Himle på Voss hadde ikke barn, og når det i 1748 skiftes etter ham er det hans søsken og deres barn som arver.

En av brødrene var Peder Lauritsen, død. Han etterlot seg barna

·        Sønnen Anbjørn Pedersen, myndig, på Lyster (Luster)

·        Anne Pedersdtr, gift, på Lyster (Luster)

 

Siden Peder sine 2 barn begge bor på Luster, har jeg en mistanke om at Peder giftet seg med en jente fra Luster og flyttet ditt. De resterende arvingene befinner seg alle på Voss når det skiftes.

Da Anbjørn er et relativt sjeldent navn, hadde jeg et håp om å finne ham i Luster, men jeg har ikke lykkes med det. Er det noen som vet hvem han kan være?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ein svært so interessant og spennande observasjon!

 

Peder Larsson Lunden, òg kjend som Peder «Væver», var fødd kring 1671, uvisst kvar, og d. truleg som husmann i Lunden under Rønnei i Luster kring 1735.  Han var gift to gongar; første kona er ukjend, men han gifte seg kring 1728 att med ei Thora Friksdotter frå Prestegard i Luster, fødd kring 1706.  Ho vart gravlagd som enkje 11.3.1770.

 

Det finst ikkje noko skifte etter Peder, men eg har oppdaga han hadde minst ein son:

 

* Ambjørn Pederson, fødd i Luster kring 1703, døydde som gardbrukar på Joranger øvre i Hafslo kring 1746.  Han gifte seg til denne garden med ei enkje og fekk ei dotter med ho;

 

** Elisabeth Ambjørnsdotter (1739-1772), vart gift til Lunden under Rønnei i Luster og fekk seks born.  Det er ei talrik etterslekt i Luster og i Amerika!

 

Søsteri til Ambjørn, Anna Pedersdotter, har eg førebels ikkje kunna identifisera...  Kan du, Cecilie, laga ei lenke til dette skiftet etter Gullik Himle på Voss?  Kan henda står der noko meir?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

Skiftet finner du her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24110/49/, venstre side, første spalte.

Peder var født på Tverberg på Voss. Hans far var Laurits Lauritsen Tverberg og hans farfar Laurits Eriksen (se https://forum.arkivverket.no/topic/201352-hvilken-g%C3%A5rd-krevde-laurits-lauritsen-tverberg-og-jon-kvaale-voss-i-rettsak-i-1661/)

Jeg har funnet følgende søsken:

·        Jon Larsen, f ca 1662, tjente på N Kløve på Voss i 1701. Død uten livsarvinger før 1748

·        Tormod Larsen Bø, f. ca 1669 – d. 1733. Gift ukjent

o   Lars Tormodsen (ca 1710-1741) ugift

o   Abelu Tormodsdatter Bø (ca 1707-1757), g. 1734 med Ole Monsen nedre Rykke, b. Bø, flere barn

·        Gullik Larsen Himle f. ca 1675 – d. 1748, g. 1719 enke Torbjør Mikkelsdatter.

·        Abelu Larsdatter ca. 1679 – 1751, g. 1712 Peder Baardsen Vassenden.

o   Marithe Pedersdatter f. 1712, trolig død som liten

                            Ukjent om flere barn, men det kan se ut som om Abelu ble enke tidlig. 

 

Hvis Anbjørn døde rundt 1746, ser det ikke ut til at man var klar over dette ved skiftet i 1748.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Frikk Larsen Aaberig (1701) som er Thoras far, er det ikke?

 

 

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.