Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Margrethe Thrane og Johan Ambrosius Forchel?


Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Anne Margrethe Thrane og Johan Ambrosius Forchel giftet seg 28. oktober 1717 i Vang kirke, Hedmark. De fikk 2 barn, Niels Johansen Forchel, døpt 10. juli 1718 i Vang krk., og Dorothea Johansdatter Forchel, døpt 13. januar 1724 i Vang krk. Familien bodde på Stange gård i Vang H.

 

Johan A. Forchel er innskrevet som "Sergiant" da de giftet seg. I plansjene over "Den norske hær 1628-1900" står han i 1718-1720 Blad 28 innført som "Fendrik" fra 10/4-1719 til 1/11-1720 i Østre Oplandske Nasjonale Infanteri Regiment, så han var tydeligvis tilknyttet det militære, som den gang holdt til på Åker gård i Vang H.

Johan Forchel ble begravet i Vang 21. april 1730, og ble da innskrevet som "Lieutenant", 57 år gml., og skulle dermed være født ca. 1673, men hvor? Navnet tyder på Tyskland eller muligens Danmark, men hvordan kom han til Vang?

 

Anne Margrethe Thrane klarer jeg ikke finne igjen i noen av de mange Thrane-slektene som står omtalt i mange fora på Internett. Hun er oppført som 67 år da hun begraves i Vang 28/6-1737, og skulle da være født ca. 1670. Men i "Sjeleregister for Vang 1732" er hun 57 år, som indikerer fødselsår 1675. Men hvor er hun født, og hvem var hennes foreldre?

I 1713 er Anne Margrethe fadder i Vang krk. for Christopher (sønn av Ole Malnes(?) og Anne Christophersdatter), og hun er da innskrevet som Mademoiselle Anna Margrete Thrane og sammen med Mademoiselle Ellen Thrane. De samme Thrane-mademoisellene er også faddere i 1715 i Stange krk. for Mons (sønn av Mons Kaaterud og Ingebor Alfsdatter), hvilket tyder på at de er bosatt i området, og kanskje er de søstre?

Det er skifte etter Anne Margrethe Thrane på Stange i Vang 1/7-1737, der barna Niels, 19 år og Dorothea, 13 1/2 år, er arvinger. Skiftet er imidlertid langt og omfattende og skrevet i vanskelig gotisk skrift som jeg ikke klarer å lese, men kanskje står det noe der som kan belyse noe om familiens opphav?

Sønnen Niels overtok iallfall Stange gård, og er innskrevet som "Monsigneur" ved mange anledninger, - han var en hyppig fadder i bygda, og har en stor etterslekt i bl.a. Vang. Datteren Dorothea vet jeg ikke hvor det ble av.

 

Både etternavnene Thrane og Forchel er såpass spesielle at det bør finnes noen kilder som viser til herkomsten til disse to, selv om kirkebøker etc. ikke går så langt tilbake som deres fødsel. Men jeg vet ikke hvor jeg skal lete, og er takknemlig dersom noen kan fortelle noe mer om disse to.

 

Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Anne Margrethe Thrane på Stange i Vang 1/7-1737, der barna Niels, 19 år og Dorothea, 13 1/2 år, er arvinger. Skiftet er imidlertid langt og omfattende og skrevet i vanskelig gotisk skrift som jeg ikke klarer å lese, men kanskje står det noe der som kan belyse noe om familiens opphav?

 

Hei Britt

I hvilken av de to aktuelle skifteprotokollene (8&9) finnes skiftet og på hvilken side?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1713 er Anne Margrethe fadder i Vang krk. for Christopher (sønn av Ole Malnes(?) og Anne Christophersdatter), og hun er da innskrevet som Mademoiselle Anna Margrete Thrane og sammen med Mademoiselle Ellen Thrane. De samme Thrane-mademoisellene er også faddere i 1715 i Stange krk. for Mons (sønn av Mons Kaaterud og Ingebor Alfsdatter), hvilket tyder på at de er bosatt i området, og kanskje er de søstre?

 

Ved kopp- og ildstedsskatten 1711 finner vi mademoiselle Ellen Trane - «En Præstedatter» - hos enken «Welbaaren Fru obirstinde Bÿlous» på gården Agger (Åker) i Vang.

Oberstinden var Anna Catharina Thrane, datter av sogneprest til Nes på Romerike Samuel Povelsen Thrane og Bente Jacobsdatter Hiort. Hun var enke etter oberst Jacob Bülow, sønn av amtmann Christian Bülow og Anna Beck Jacobsdatter (kilde: Ovenstad). Anna Catharina Thrane døde 1712.

 

Edit:

15. mai 1712 testamenter Anna Catharina gårdene Tømte og Kjonerud til sin søster Ellen Trane.

Pantebok, Protokollnummer: 1, Sted: Hedemarken sorenskriveri

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Samuelsdatter Trane døde i Christiania i mai 1722. De siste årene hadde hun bodd hos sin søster Elisabeth Thrane (d. 1713), som var gift med den rike kjøpmannen justisråd Gjord Andersen (d. 1720). 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Døde og begravede 1722, side 261. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-240

 

En annen søster Boel Marie bodde også i hos Andersen og døde der i 1689.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Døde og begravede 1722, side 261. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-240

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Margrethe Thrane og Johan Ambrosius Forchel giftet seg 28. oktober 1717 i Vang kirke, Hedmark. De fikk 2 barn, Niels Johansen Forchel, døpt 10. juli 1718 i Vang krk., og Dorothea Johansdatter Forchel, døpt 13. januar 1724 i Vang krk. Familien bodde på Stange gård i Vang H.

 

Sersjant Johan Forchel og Anne Margrete Thrane ble trolovet 10. okt. og gift 28. okt. 1717.

Barn funnet døpt i Vang:

Løytnant Forchels kjæreste ble introdusert 6. jan 1722. Jeg klarer ikke å finne barnedåp så det var muligens en dødfødsel noen uker før.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Mad. Anne Margrethe Trane ble åpnet på gården Stanger i Vang 1. juli 1737 og fortsatte 16. nov. s.å. Hun hadde fått sittet i uskiftet bo, etter kongelig tillatelse av 22. aug. 1730, etter mannen løytnant Johan Ambrosius Forchels død.

 

Arvingene var Niels Johansøn Forchel 19 år og Dorthea Johansdatter Forchel 13 ½ år.

Niels sin curator var Lars Arnesen Larshuus og Dortheas formyndere var dannemenn Peder Olsen Nyehuus  og Lars Jensen Hoel.

 

Dorothea hadde bodd hos mad. Cramer siden morens død og skulle fortsette med å bo der etter rettens begjæring og det skulle sørges for hennes «Education».

Det kommer fram at Johan Forchel hadde kjøpt gården Stanger av justisråd Grønbech, etter skjøte 7. juli 1717, for 600 rdl.

 

Niels fikk i fars- og morsarv 213 riksdaler, 1 ort, 16 ½ skilling og Dorothea fikk 163 riksdaler, 1 ort, 16 ½ skilling.

 

Hedmark fylke, Hedemarken sorenskriveri, Skifteprotokoll 8, 1735-1739, fra s. 486b

 

 

Edit:

Her er skjøtet på gården Stange fra Jens Grønbech til Johan Forchel - Protokollnummer: 2, s. 94a-95b

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sersjant Johan Forchel og Anne Margrete Thrane ble trolovet 10. okt. og gift 28. okt. 1717.

Barn funnet døpt i Vang:

Løtnant Forchels kjæreste ble introdusert 6. jan 1722. Jeg klarer ikke å finne barnedåp så det var muligens en dødfødsel noen uker før.

 

Her var det mye nytt siden jeg la inn spørsmålet! Jeg har akkurat logget inn og ikke rukket å fordøye alt enda, men tusen takk til både Grete og Ola.

 

Grete: Skiftet etter Anne Margrethe Thrane finnes i Hedemarken Skifteprotokoll 1735-1739 s. 486b, men jeg har ikke notert at det skulle være i en av to aktuelle protokoller (8 eller 9).

 

Takk for at du har funnet 2 barn til for paret Forchel (Anne Cathrine og Ambrosius). Begge må imidlertid være døde før skiftet, for der fant jeg ut at det bare var 2 arvinger, Niels og Dorothea.

 

Takk også for interessante linker fra både Ola og Grete, som jeg må se nærmere på.

Ellen Thrane var altså søster til Anna Catharina Thrane på Åker gård (jfr. testamentet), og begge var da døtre av sogneprest Samuel Povelsen Thrane. Jeg mener at jeg i sin tid fant en oversikt over Samuel Thranes barn i et av stedene som kom opp ved søk på Thrane, men at Anne Margrethe ikke var blant disse. Det virker rimelig at Anne Margrethe må ha hatt en forbindelse til de to foran nevnte, men hvem var da hennes foreldre?

 

Mvh Britt Rahman

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye nytt siden jeg la inn spørsmålet! Jeg har akkurat logget inn og ikke rukket å fordøye alt enda, men tusen takk til både Grete og Ola.

 

Grete: Skiftet etter Anne Margrethe Thrane finnes i Hedemarken Skifteprotokoll 1735-1739 s. 486b, men jeg har ikke notert at det skulle være i en av to aktuelle protokoller (8 eller 9).

 

Takk for at du har funnet 2 barn til for paret Forchel (Anne Cathrine og Ambrosius). Begge må imidlertid være døde før skiftet, for der fant jeg ut at det bare var 2 arvinger, Niels og Dorothea.

 

Takk også for interessante linker fra både Ola og Grete, som jeg må se nærmere på.

Ellen Thrane var altså søster til Anna Catharina Thrane på Åker gård (jfr. testamentet), og begge var da døtre av sogneprest Samuel Povelsen Thrane. Jeg mener at jeg i sin tid fant en oversikt over Samuel Thranes barn i et av stedene som kom opp ved søk på Thrane, men at Anne Margrethe ikke var blant disse. Det virker rimelig at Anne Margrethe må ha hatt en forbindelse til de to foran nevnte, men hvem var da hennes foreldre?

 

Mvh Britt Rahman

 

Her var det kommet enda mer nytt mens jeg holdt på å forfatte mitt forrige innlegg. Det ser ut til at du selv allerede har funnet skiftet, Grete, og har nye interessante opplysninger fra det. Tusen takk skal du ha.

 

Mvh Britt Rahman

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Margrethe Thrane oppgis å være 67 år når hun begraves i Vang 28.jun.1737 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-223

 

Når er ikke alltid alder ved begravelse å stole på, men det gir en slags pekepinn.  Hun må være født c1670 og kan ekskluderes som en ukjent søster til Ellen, Anna Catharina og Elisabeth som er nevnt ovenfor. 

 

Samuel Paulsen Thrane var gift 2 ganger, men siste hustru Bendte Jacobsdatter Hiorth skal være født i 1621 og fikk 9 barn fra 1640 til 1656.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#8

Jeg kjenner ikke slekten Trane spesielt godt. En av nettsidene som viser Hr Samuels barn er nose.dk. Det kan se ut som ikke alle i søskenflokken er like godt utredet, så neste skritt bør bli å se på aktuelle foreldrekandidater her.

Hva f.eks. med Niels Samuelsen Thrane og Anna Baltzersdatter? Hadde de barn? Det er i alle fall et interessant sted å starte. Johan og Anne Margrethe hadde barn med nettopp navnene Niels og Anne.

 

 

PS: For å unngå unødig sitering kan du svare i boksen nederst i stedet for å bruke svarknappen :-)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde, vel ikke helt er korporal Hannibal Samuelsen Thrane 1640-1678.  Jeg kjenner ikke hustruens navn, men han fikk et barn i c1672, nemlig Christopher Hannibalsen Thrane c1672- som ble gift 1.sep.1696 i Bragernes med Maren Olsdatter.  Hannibal dør i mai 1678 og skifte er ikke funnet.

 

Korporalens evt. datter kan ha blitt gift med sersjanten ......

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11

Hannibal er også interessant, både han og broren Niels var militære. I #1 får vi vite at Anne Margrethe var 57 år i 1732. I tillegg vet vi at hun fødte barn i 1724, hun var da muligens i 40-åra, noe som indikerer at hun var født i siste halvdel av 1670-åra, men kanskje også senere, for hun giftet seg ikke før i 1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Samuelsdatter Thrane død 1713 og begravet 28 november 1713 i Vår Frelsers kirke.
Hun var født i Oslo 23 januar 1650 og gift 6 mars 1678 i Oslo med Justisråd Gjord Andersen.
 
Liktalen ble holdt av den kjente Biskop Bartholemeus Deichman, som året før ble utnevnt til Biskop
over Akershus Stift.
Liktalen var på hele 80 sider med lange teologiske utredninger. Kilde: St. Hallvard 1957- Det står ganske mye om Gjord Andersen i den boken.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-218

 

Justisråd Gjord Andersen hennes mann død 19 april 1720 i Oslo og begravet 30 april i Vår frelsers kirke.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-233

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle, Leif, Grete og Wenche for nyttige innspill vedr. Anne Margrethe Thrane.

 

Det er nærliggende å tro at Anne Margrethe var et av barnebarna til Samuel Povelsen Thrane siden hun hadde nær tilknytning til to av hans barn som bodde i Vang H. Flere steder har jeg også sett at Samuels yngste sønn, Holger, skal være født i Vang H i ca 1756, men jeg vet ikke om noen kilder som kan bekrefte dette. Men i såfall må jo også Samuel Thrane ha hatt en forbindelse med Vang H. lenge før hans datter Anna Catharina havnet der.

 

Jeg har gått igjennom nose.dk igjen for å sjekke om jeg kan ha oversett en "clue", men finner ingen. Det ser for meg ut som nose.dk baserer seg på utallige bok-kilder om Thrane-slekten, jfr. kildelisten, så jeg antar at alt som finnes i de refererte bøker, er tatt med i oversikten.

Men dataene der er allikevel tydeligvis ufullstendige. Du nevner, Leif, at Hannibal var født 1640, og at han var gift og hadde en sønn, mens nose.dk kun sier "død ca 1670. Korporal. Ugift." Hvis han var født i 1640, og var gift, kan han være en aktuell kandidat. Både han og broren Niels var militære, og kan jo ha hatt forbindelse til militæret som holdt til på Åker gård. (Ser for øvrig i nose.dk at Elisabeth Thranes mann, Giord Andersen, var eier av Åker gård!)

 

Men jeg er enig med deg Grete at Niels S. Thrane og hans kone Anne Baltzersdatter er enda mer aktuelle pga. navnebruken, men spørsmålet er om de hadde noen barn?

Hvor kan man lete for å finne ut av dette?

 

Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenstad har selvfølgelig Hannibal Thrane:

 

Trane (Thrane), Hannibal. - Korp. ved oberst v.d.Reckes nasj. rytterregt. her 3/1 1675. - Kornett ved samme regt. 9/4 1676. Død 24/5 1678.

 

Nå er ikke Ovenstad originalkilde og for det meste kopi av Hirsch&Hirsch, men jeg stoler mere på de enn nose.dk når det gjelder militærpersoner. 

 

Tjener hos oberst (Johan Daniel) Richelieu (1645-1695), Christopher Hannibal Thrane c1672? gifter seg med Maren Olsdatter i Bragernes 1.sep.1696. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-171  De får ihvertfall 2 barn:  Margrethe Christophersen Thrane døpt 24.feb.1697 i Bragernes http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-188 og sek.lnt. Hannibal Christophersen Thrane døpt 4.aug.1698 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-208.

 

Christopher Hannibalsen Thrane får et barn utenfor ekteskap før han ble gift, med Maria Magdalena Jørgensdatter Becker, nemlig Jørgen Hannibal Christophersen Thrane døpt 10.jun.1692 i Bragernes http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-125 og begr. samme sted 1.mar.1748.  Det er vel han som var borger og gullsmed gift med Maria Caspersdatter Wulfradt (jfr. skifter i Bragernes).

 

Jeg mener at det er sannsynlig at Christopher er sønn til Hannibal Samuelsen Thrane.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Thrane var fadder 10.des.1695 i Bragernes for gullsmed Knud Olufsens datter Margrethe http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000007097391

 

Kanskje forbindelsen som gjorde at sønnen Jørgen Hannibal Christophersen Thrane ble gullsmed.

 

Boken 1000 norske sølvstempler av Jorunn Fosberg http://www.nb.no/nbsok/nb/f61370b9c7b36f5bf03507ad6d90a6f2?index=1#139

kaller ham Jørgen Christensen Thrane, men det er ingen passende Christen Thrane så jeg antar at det er feilskrift for Christophersen.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Olufsen Wolf og Anne Josefsdatter Bourne ble viet i Bragernes kirke 18.okt.1692.  Deretter ser jeg ikke det fulle navn noe sted, men Knut Olufsen, gullsmed er far en rekke ganger frem til han begr. i 1701.  Et sted 17.2.1697 ser jeg at Anne, gullsmed Knut Olufsens er fadder.  Jeg tror derfor at dette er samme par.

 

Knut Olufsen, gullsmed begr. 16.apr.1701 i Bragernes.

 

Litt av et sammentreff at han ikke finnes i skiftene, men 25.apr.1701 er det skifte etter Hans Ollufsen, gullsmed http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk06021682&gardpostnr=968&personpostnr=4474&merk=4474#ovre

 

Han ser jeg overhodet ikke i kb for Bragernes så jeg antar at Hans holdt til i Strømsø.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10, #14

Boka til Terje Skrolsvik, «Slekten Trane fra Viborg i Danmark» (Bergen, 1999) s. 5 er kilde for at Niels Samuelsen Trane i 1679 makeskiftet gods med sin bror Paul. Godset var arv etter foreldrene og en bror.

 - Hvilke eiendommer ble makeskiftet? Et annet spørsmål er om noen har kjennskap til Samuel Paulsen Tranes jordegods, og videre hvilke eiendommer sønnen Paul eide.

 

Paul Samuelsen Trane må ha overlevd sin kone:

 

1711, Strøm kirke, Sør-Odal:

«D: 15 Junÿ Begrafvet Sl: Abigael Hejde Sr Povel Tranes Kieriste i Kirken 53 aar gl. under Alter ved side af det store gulv for klochens ringning»

 

Når og hvor døde Paul S. Trane?

 

Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 1 (1689-1715), Kronologisk liste 1711, side 460-461.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Samuelsen Thrane var gift 2 ganger.  1) med Anne Nilsdatter og 2) med Anna Baltzersdatter.  Han begr. 19.mai.1698 i Eidsvold.

 

Niels Samuelsen Thrane og Anne Nilsdatters barn:

 

Torborg Nielsdatter Thrane døpt 11.aug.1689 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-1

 

Niels Samuelsen Thrane og Anna Baltzersdatters barn:

 

Elen Nielsdatter Thrane døpt 3.apr.1692 i Eidsvold http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-2

 

Hannibal Nielsen Thrane hjemmedøpt 10.feb.1695 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-3 og begr. 9 dager gammel 21.feb.1695 i Eidsvold, samme side som Hannibal.

 

Hans Christopher Nielsen Thrane døpt 11.mar.1696 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-3  og begr. 30.mai.1696 i Eidsvold - samme side som begr. for Hannibal.

 

Baltzer Nielsen Thrane døpt 11. mar.1697 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-3  begr. 22.okt.1697 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-7

 

Det er ikke funnet noe om når han ble gift første gang og han kan ha hatt flere barn før kb starter i Eidsvold i 1688.  Hans første hustru Anne Nielsdatter må ha dødd 1690-91.

 

Er det mulig at det er samme hustru, men at presten har skrevet feil navn ved Torborgs dåp?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#21

Flott, Leif – da har vi fått lokalisert Niels. Ser at han var 41 år da han døde, dvs født ca 1657.

 

 

#11-12, #15-17

Ifølge Gårdene på østsida av Vorma, s. 318 hadde Maren Andersdatter sønnen Christopher Thrane utenfor ekteskap. Hun ble senere gift med landrytter Niels Søfrensen, f. ca 1640 i Skanderborg len på Jylland. Skiftet etter han ble åpnet 4. juni 1695 på Holt i Nes (AK). I sitt ekteskap med Maren Andersdatter hadde han datteren Anne, som var 9 år ved farens skifte. Hun overtok gården i 1705 og halvbroren Christopher Thane ble da kjøpt ut.

 

Trolig er denne Christopher Thrane identisk med Christopher Hannibalsen Thrane som giftet seg i Bragernes 1. sept. 1696.  

 Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 1, 1683-1703

 

Edit:

Legger til at Hr Samuel Poulsen Tranes jordegods m.m og litt om hans sønn Jacob (ikke nevnt hos nose.dk) kan leses om i boka: Nes på Romerike. 6 : Bygdehistorie

Her finnes også et register hvor man kan finne Hr Samuel i tingbøkene.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Leif, Wenche og Grete. Jeg er helt overveldet over alt det dere har funnet fram til om denne slekten, og over at dere finner fram til alle disse kildene på så kort tid. Og ikke minst over at dere klarer å tyde alt det som til dels står med (for meg) nesten uleselig skrift. Kjempeimponerende!!

 

Hvis Niels ble født ca. 1657 (jfr. død 41 år gml. i 1698), så er det vel mindre sannsynlig at han er far til Anne Margrethe, som jo skal være født ca. 1670-1675. Dog ikke helt umulig; - det kan jo være feil alder for dem begge i de ulike kilder. Hvis hans ca. fødselsår er riktig, var han jo 32 år ved datteren Torborgs dåp, og kan jo ha fått flere barn forut for det, slik du nevner Leif. Både han og Hannibal er derfor fortsatt kandidater, selv om sistnevnte kanskje ikke var gift allikevel? (Jfr. trolig opphav til Christopher, som for øvrig indikerer at også Hannibal kan ha vært stasjonert rundt Eidsvold-traktene.) 

 

Rekkefølgen på Samuel Povelsen Thranes barn framtrer nå etter hvert, og er ikke slik de framkommer i nose.dk. Vet man forresten noe om sønnene Claus Samuelsen Thrane, eller Jacob S.T. (som du viser til, Grete), - så som fødsel, evt. giftermål, barn, yrke osv.? Jeg har enda ikke rukket å lese noen av bygdebøkene du viser til Grete, men dette begynner å bli veldig spennende takket være alle dere kunnskapsrike hjelpere. Nok en gang tusen takk.

 

Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#23

Som jeg skrev i #12 tror jeg Anne Margrethe er yngre enn antatt. Datteren Dorothea ble født jan. 1724 (#5). Hvis Anne Margrethe var f.eks. 45 år da betyr det at hun var født ca 1679. Jeg tror hun var yngre enn dette også. Jeg heller til at hun var født i 1680-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familielandehjelp 1676 betalte Hr Samuel Trane for seg selv, én sønn og tre døtre over 15 år.

  • Povell Trane
  • Seselis(?) Sophie Trane
  • Ellen Trane
  • Boel Maria Trane

Jeg oppfatter av skattelistene at Hr Samuel var enkemann i 1676, i 1677 var Jens Colstrup sogneprest, så Hr Samuel må ha dødd 1676-77.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.