Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne ut av dette ?


Anne-Karen Larsen.
 Del

Recommended Posts

Min 3 tippoldefar heter Lars Erichson og gifter seg i Hoddevik på Stad med Magdeli Jacobsdatter fra Hoddevik.

( Kirkebok Selje 1743-1759 s. 188) den 2.11.1750 hvor det står han er f. i Nannestad. Men allerede i 1745 er han registrert som bruker på Hoddevik.

Jeg finner kun på Family Search en Lars Erichsen f. på Nes i Akershus

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3 tippoldefar heter Lars Erichson og gifter seg i Hoddevik på Stad med Magdeli Jacobsdatter fra Hoddevik.

( Kirkebok Selje 1743-1759 s. 188) den 2.11.1750 hvor det står han er f. i Nannestad. Men allerede i 1745 er han registrert som bruker på Hoddevik.

Jeg finner kun på Family Search en Lars Erichsen f. på Nes i Akershus

 

Det ligger vel ingen motsetning i opplysningen fra 1750 om at han var "fød i Nannestads kald paa Øvre Rommerige" og at han var bruker på Hoddevik allerede i 1745.

 

Opplysningen om at han var født i Nannestad prestegjeld er så konkret, at den framstår som troverdig. At du bare finner én Lars Eriksen i Familysearch, betyr ingenting. Familysearch omfatter ikke (på langt nær) alle Lars Eriksen som har levd.

 

Nannestad har kirkebøker helt tilbake fra 1689, så det burde være gode muligheter for å finne Lars Eriksen ved gjennomgang av kirkebøkene. Hvis du vet hans omtrentlige fødselsår, for eksempel ut fra alder ved død, innsnevrer du tidsperioden du må lete i. Kanskje finnes det også et skifte etter en av Lars Eriksens foreldre, eller andre i hans slektskrets som han arvet, som kan hjelpe deg til sikker identifikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kirkebøkene for Nes i Akershus er transkriberte og kan leses på hjemmesiden til Raumnes historielag http://www.raumneshistorielag.org/?page_id=801

 

Avskriftene er i PDF format som er søkkbart (cntr f fungerer for meg). Hver kirkebok har en egen datafil, men samtlige fra 1689 finner du. Så her kanskje du kan finne flere. Konfirmantene begynner først 1740.

 

Men, som vanlig, dett er er avskrifter som kan inneholde feil ;-)

 

Unnskyld, jeg leste referensen til Nes og ser nå att det gjelder Nannestad. Det er jo bygdebøker for Nannestad. Jeg her de ikke og får ikke lese nyere bøker. Men det kanskje er noe å finne der.

 

 

 

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen, jeg har tidligere hatt de på fjernlån, men har litt jeg gjerne vil kontrollere en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen, jeg har tidligere hatt de på fjernlån, men har litt jeg gjerne vil kontrollere en gang til.

 

 

Takk alle sammen, men jeg er ikke noe lenger.

Vennlig hilsen Anne-K. Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sven har informert om så kan bygdebøkene lastes ned. Så det har jeg gjort. Neste trinn er å søke og det går også. Jeg testet litt på bind 1 og kan gi følgene tips. Det er ikke så mange Erich i denne boka. De fleste står som Erik. Navn på barna til Erik nnnn står ikke med patronym. om de ikke nevnes senere.

 

Kan man tenke seg att Lars Eriksens farfar het Lars Eriksen? Det er selvfølgelig ikke helt usannsynlig og går raskere å søke igjennom alle bøkenes Lars for å finne en sannsynlig kandidat. Søk på "Lars Erik" gav meg ett trettitall kandidater til mulig farfar eller farfars far basert på arstall.

 

Men det er jo to bøker til.

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sven har informert om så kan bygdebøkene lastes ned. Så det har jeg gjort. Neste trinn er å søke og det går også. Jeg testet litt på bind 1 og kan gi følgene tips. Det er ikke så mange Erich i denne boka. De fleste står som Erik. Navn på barna til Erik nnnn står ikke med patronym. om de ikke nevnes senere.

 

Kan man tenke seg att Lars Eriksens farfar het Lars Eriksen? Det er selvfølgelig ikke helt usannsynlig og går raskere å søke igjennom alle bøkenes Lars for å finne en sannsynlig kandidat. Søk på "Lars Erik" gav meg ett trettitall kandidater til mulig farfar eller farfars far basert på arstall.

 

Men det er jo to bøker til.

 

Tusen takk alle sammen.

Jeg gjorde som du sa. Tok for meg en og en bygdebok uten resultat, men i bygdehistorien fant jeg det.

Det står han ble med prestens svoger P.H. Frimann kapellan til Selje hvor han senere ble gift med Magdele Jakobsdatter Hoddevik.

Det eneste jeg ikke klarer er å lese kirkeboken fra 1720 da alt står i kronologisk orden. Skulle vært artig med foreldrene også,  men en får vel være fornøyd så langt.

Med vennlig hilsen

Anne-K. Larsen.

Endret av Anne-Karen Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk alle sammen.

Jeg gjorde som du sa. Tok for meg en og en bygdebok uten resultat, men i bygdehistorien fant jeg det.

Det står han ble med prestens svoger P.H. Frimann kapellan til Selje hvor han senere ble gift med Magdele Jakobsdatter Hoddevik.

Det eneste jeg ikke klarer er å lese kirkeboken fra 1720 da alt står i kronologisk orden. Skulle vært artig med foreldrene også,  men en får vel være fornøyd så langt.

Med vennlig hilsen

Anne-K. Larsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å gi slipp på denne min 3 tipp. Lars Erichson.

Jeg tror det må være noe spesielt med denne gutten som får være med

presten Peder Harboe Friman til Selje på Vestlandet.

Hvem var han og hvor ble han født ? Hvem er foreldrene, hadde han de i live eller ikke.

Han hadde på sitt første barn en i prestefam. til fadder på Selje.

Kan han komme fra Sverige ? Jeg finner han ikke under fødsler i kirkeboken.

Det er først ved konfirmasjon.

Kirkeboken er vanskelig å tyde for meg, men er det noen hjelpere der ute som kan ha opplysninger.

Med vennlig hilsen

Anne-Karen Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.