Gå til innhold
Arkivverket

Eksempel på hvorfor det er så viktig å sjekke originalkilden.


Litta
 Del

Recommended Posts

Jeg kom over dette litt spesielle tilfellet og tenkte at jeg ville dele det, for det understreker viktigheten av å sjekke originalkildene.

 

På FS fant jeg Karen Kirstines dåp:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHYY-J6P

 

I ministerialboken står også disse datoene, men der er en tilføyelse:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Ministerialbok nr. I 3 (1848-1856), Fødte og døpte 1851, side 50.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1250&idx_id=1250&uid=ny&idx_side=-54

 

Av en eller annen grunn har foreldrene først oppgitt hennes fødselsdag til å være 6 mars 1851 og dåpen 3 august 1851, men hun var født allerede 3 september 1850. Først i 1864 møtte foreldrene og fadderne på kirkekontoret og oppga den rette datoen.

 

Hvorfor, montro ? Dette var ikke deres første barn og de var gift. Jeg har tenkt at det muligens kan være at dåpen ble utført så sent og de ville skjule at de ikke hadde kommet før ? 

I 1864 nærmet konfirmasjonen seg og de måtte da bestemme seg for om de skulle holde fast ved usannheten eller få det rettet opp.

 

Hva tror dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor, montro ? Dette var ikke deres første barn og de var gift. Jeg har tenkt at det muligens kan være at dåpen ble utført så sent og de ville skjule at de ikke hadde kommet før ? 

I 1864 nærmet konfirmasjonen seg og de måtte da bestemme seg for om de skulle holde fast ved usannheten eller få det rettet opp.

 

Hva tror dere ?

 

Det er nok heller presten som - uklart hvorfor - har ført feil fødselsdato i forbindelse med dåpen. I ei tid og på et sted der "alle kjente alle" og presten visste det meste, er det utenkelig at foreldrene skulle klare å "lure" noen til å tro at barnet var et halvt år yngre enn det faktisk var, og jeg kan heller ikke se noen grunn til at de skulle ha behov for å ljuge på barnets alder.

 

I forbindelse med konfirmasjonen har man så konferert dåpsinnførselen, og feilen har kommet for en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller presten som - uklart hvorfor - har ført feil fødselsdato i forbindelse med dåpen. I ei tid og på et sted der "alle kjente alle" og presten visste det meste, er det utenkelig at foreldrene skulle klare å "lure" noen til å tro at barnet var et halvt år yngre enn det faktisk var, og jeg kan heller ikke se noen grunn til at de skulle ha behov for å ljuge på barnets alder.

 

I forbindelse med konfirmasjonen har man så konferert dåpsinnførselen, og feilen har kommet for en dag.

Hva mener du med å sjekke originalkilden Litta ?

Er det ikke overensstemmelse mellom familysearch og kirkeboka ?

Og er ikke kirkeboka originalkilden ?

Det ville gå tregt med slektsforskning hvis man må sjekke originalkilden 

ved å snakke med de døde.  Smiletegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

 

Jeg ser at det også kan være en forklaring. Likevel er det rart at det går 11 måneder mellom fødsel og dåp.

 

I min egen egen slekt har jeg eksempel på at det ble gitt feil opplysning til presten for å slippe bryllup og dåp i flere år. Men da flyttet de på seg oftere og det var lettere å komme unna med det  ;) Min egen mor ble døpt og konfirmert samme dag og bar yngre søsken til dåpen. 

 

Om det er overenstemmelse mellom FS og kirkebok, kommer vel an på hva man er ute etter. Vil man ha den faktiske fødselsdagen, så finner man den ikke på FS i dette tilfellet.

Og da er kirkeboken som originalkilde viktig.

 

Er nok det beste, da jeg ikke tror på 'Åndenes makt', hehe. (Arne)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.