Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter far til min bestemor


Synnøve Olaussen
 Del

Recommended Posts

Min bestemor het Maud Lillian Hansen, født 16.11.1913. Hun ble født av Magnhild Johannessen ( Pikenavn; Olsdatter) født 06.07.1892. Tror Maud ble født i Vardø, hun ble i ung alder fostret hos noen andre enn hennes biologiske mor og far. Jeg er på jakt etter hennes far som var russisk, het muligens Sepkonoff ? Er det noe sted jeg kan finne ut av dette?

 

Med vennlig hilsen Synnøve Olaussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor het Maud Lillian Hansen, født 16.11.1913. Hun ble født av Magnhild Johannessen ( Pikenavn; Olsdatter) født 06.07.1892. Tror Maud ble født i Vardø, hun ble i ung alder fostret hos noen andre enn hennes biologiske mor og far. Jeg er på jakt etter hennes far som var russisk, het muligens Sepkonoff ? Er det noe sted jeg kan finne ut av dette?

 

Med vennlig hilsen Synnøve Olaussen

 

Navn på din bestemors far vil vi finne i kirkeboka hvor hennes dåp, konfirmasjon eller vielse er innført. Du må kunne oppgi hvor dette skjedde, for at vi skal finne innførselen. Vi kan ikke finne at hun er døpt i Vardø. I folketellinga i 1910 finner vi en russer ved navn Simon Steponof, med midlertidig opphold i Kirkenes. Navnet ligner, men vi kan ikke si at det er han som er far til din bestemor. Får ikke lenket til folketellinga, så vi legger ved en utskrift.

 

På vegne av Statsarkivet i Tromsø

 

Eva K. Jeppesen

 

Folketelling 1910.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn på din bestemors far vil vi finne i kirkeboka hvor hennes dåp, konfirmasjon eller vielse er innført. Du må kunne oppgi hvor dette skjedde, for at vi skal finne innførselen. Vi kan ikke finne at hun er døpt i Vardø. I folketellinga i 1910 finner vi en russer ved navn Simon Steponof, med midlertidig opphold i Kirkenes. Navnet ligner, men vi kan ikke si at det er han som er far til din bestemor. Får ikke lenket til folketellinga, så vi legger ved en utskrift.

 

På vegne av Statsarkivet i Tromsø

 

Eva K. Jeppesen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Eva.

Jeg har kontaktet min tante, bestemors første barn. Hun selv er født i Kirkenes og vet at hennes mor bodde i Kirkenes som ung. Hun mener også at bestemor er født i Vardø men usikker hvor hun kan ha blitt døpt eller konfirmert. Etter opplysning fra bestemors sønn, min onkel, ble hun adoptert til noen i Kirkenes. Muligens ble hun døpt og konfirmert der. Hvem kan jeg kontakte for å finne ut av dette ?Historien som går om bestemors far Sepkonoff ( usikker på stavemåten ) er at han var offiser i Tsarens hær og var en av tusenvis som måtte flykte da revolusjonen skjedde i Russland og Lenin og kommunistene tok landet. Denne historien har jeg fått av min onkel. Det er det eneste jeg vet.

Vet heller ikke hvor bestemor sin ekte mamma Magnhild Johannessen (pikenavn Olsdatter) født 6.7.1892 er født, men hennes far er født i Kjelvik, Nordkapp og hennes mor fra Pajala, Finland. Noen av Magnhild sine søsken bodde hele livet i Honningsvåg så mest sannsynlig er vel Magnhild også født der.

Ikke lett å finne ut dette her siden bestemor er født i 1913 og ikke står i digitalarkivet. Hadde vært spennende å finne ut om bestemors pappa, hans navn og om historien stemmer.

Tar i mot all råd og tips om hvor jeg kan finne ut av dette.

 

Med vennlig hilsen Synnøve Olaussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil antagelig få mer hjelp hvis du poster i "Brukernes eget forum", for her er det (nesten) bare statsarkivet i Tromsø som leser. Magnhild Johannessen ble født i Skipsfjord, du finner henne her:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kjelvik i Måsøy, Ministerialbok nr. 7 (1887-1899), Fødte og døpte 1892, side 19.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6780&idx_id=6780&uid=ny&idx_side=-21

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070108330247.jpg

 

1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037580001874

1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036982001165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.