Gå til innhold
Arkivverket

Alle Dorph kjennere-Hvem er denne Maren Nielsdatter Dorph jeg fant i Danmark i 1710


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Hans Jacobsen Wulf og Maren Nielsdatter Dorph fra Idd i Halden. De to gift ca. 1675
fikk mange barn- Jeg har kun 7 stykker. (Har sett et sted at de skulle hatt 12).
Jeg har Jacob, Agnete, Mette, Ole, Elen, Anna, Mathias. (De fikk nok også en sønn med navn Niels-etter hennes far)
 
Sønnen Jacob blev Sogneprest i Tåstrup -Holbæk i Danmark. Gift med Johanne Marie Brinch i 1698

Han døde 1710 i Mølleborup i Holbæk og begravet 21 november 1710 i Mølleborup. (Se Store Tostrup (1645-1814) 1693-1720 Opslag 85).
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17118827#156929,26315472

Se venstre side.

Samme link på høyre side- Den 19 september 1710
står det følgende: Min tolkning.

Den 19 september blef det norske kvinnfolkets hjemmedøpte barn Charlotte, som var til

presteenken begravet, som døde 2 timer etter fødselen. Moderens navn var Maren Nielsdatter Dorph.

 

Ettersom denne Maren Nielsdatter Dorph var boende på samme sted som sønnen Jacob, er nok 

sannsynligheten at de er i familie.

Det er ikke Jacobs datter (oppkalt etter han sin mor). Han fikk en datter Maren i 1703 og 1706.

 

Vet noen hvem denne Maren Nielsdatter Dorph kan være. Hun var tydligvis enke etter en Prest.

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorph slekten tilhører mine forfedre. Maren Nielsdatter Dorph var datter av sognepresten til Idd,  Niels Olufsen Dorph (med hedersnavnet Nordmand), f. 1620, d. 12 august 1668, etterlot seg 8 umyndige barn.
På grunn av det tapre forsvar av Halden i 1658 fikk han og broren oberstløytnant Peder Olufsen Dorph tilnavnet Nordmand.

Han var sønn av presten Oluf Nielsen Dorph i Idd (1590, d. 1692 (men kan det stemme??) og hustru Eline Pedersdatter.

Han var gift  med Petronelle Christophersdatter Friis, datter av sogneprest til Ske i Bohuslen (den gang norsk) Christopher Lauritzen Friis.

Mer får jeg ikke tid til nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligere en kommentar: Gå inn på startsiden din og skriv "Slekten Dorph" så finner du alt du måtte ønske deg av opplysninger.

Hans Jacobsen Wolf ble ordinert til sogneprest til Idd i 1668 (ifølge de papirene jeg sitter på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Maren Nielsdatter Dorph du nevner er henne som var gift med Hans Jacobsen Wulf.

Det er ikke henne som jeg fant  i 1710.

Datteren til Niels Olufsen Dorph døde lenge før 1710.

 

Ellers takk for ditt svar.


Ytterligere en kommentar: Gå inn på startsiden din og skriv "Slekten Dorph" så finner du alt du måtte ønske deg av opplysninger.

Hans Jacobsen Wolf ble ordinert til sogneprest til Idd i 1668 (ifølge de papirene jeg sitter på)

 

Jeg har ganske god kontroll på slekten Dorph, har drevet med den slekten frem og tilbake i 30 år.

Men denne Maren Nielsdatter Dorph var helt ny for meg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant funn, Wenche!

 

Jeg tror innførselen kan forstås som at barnet ble hjemmedøpt hos prestenken, mao hjemme i huset til Johanne Marie Brinch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidligere i kirkeboken - oppslag 78 https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17118827#156929,26315465

den 16.mar.1703 ser jeg at Jacob Wulf døper datteren Maren Jacobsdatter Wulf.

 

På oppslag 85 venstre side sees sogneprest Jacob Hansen Wulf begr. 21.nov.1710. 

 

Kan Maren Nielsdatter Dorph være hans enke? Eller kanskje heller hans svigermor som ikke har dødd tidligere som antatt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete
Du kan ha rett i barnet Charlotte blir døpt hjemme hos enken Johanne Marie Brinch
Det tyder helt klart at de er i slekt på en eller annen måte.
Nå ser jeg at Anne Ravnskjær har en tavle med alle barn til Hans Jacobsen Wulf, der hadde jeg bare 7.
Hun har 11 stk. Det kan være at et av disse barnen fikk en datter som ble kalt Maren Nielsdatter Dorph etter farmor/mormor.
http://www.anneravnskjaer.dk/getperson.php?personID=I1166&tree=tree1
Hei Leif.
Hans enke het Johanne Marie Brinch. Se innlegg#1.
Han fikk også en datter Maren i 1706. Opslag 39.
 
Edit: Spørsmålet er hvem av dem eventuellt kan være hennes foreldre av disse søskene.
hvis denne Maren bodde hjemme hos sin onkel Jacob. Kanskje hun ble sendt til Danmark
for å skjule at hun fikk barn utenfor ekteskap f.eks. ( Min teori).
Av de barnen på tavlen til Anne Ravnskjær er det en som heter Niels.

Niels Hansen Wulf -barn nr 7 på tavlen til Anne Ravnskjær- som skal være død 1719 i Amsterdam.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

f. 95b Niels Nielsen umyndig sønn av sl: Niels Børgesen toldskriver og Petronelle Hansdatter Wulf

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25395/96/?size=full&mode=0
Venstre side nederst

Jeg ser av dette skifte at datter Petronelle Hansdatter Dorph Wulf. Datter til Hans Jacobsen Wulf) var gift med Toller Niels Børresen

Der kommer det frem at de hadde en datter Maren. Hun kan jo selvsagt også være en kandidat.

Jeg er elendig på å lese skifte- Står noe om maren -Margarethe -Inger Nielsdøtre


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan være identisk med Maren Nielsdatter Dorph som 23. aug. 1724 ble gift med toller Niels Qvist.

 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Forlovererklæringer nr. 4 (1723-1727), Forlovererklæringer 1724

 

Slett ikke umulig, da datteren til denne Maren Nielsdatter Dorph gift med Toller Niels Qvist

får en datter med navn Johanne Marie- samme navn som enken etter Jacob Hansen Wulf, og hvis hun bodde

hjemme hos de i Danmark så er det kanskje nærliggende å tro at hun oppkalte sin datter etter henne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9

Arvingene etter Niels Nielsen den eldre var moren Petronelle og de fire søsknene Niels Nielsen den yngre, Margretha, Maren og Inger Nielsdøtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9

Arvingene etter Niels Nielsen den eldre var moren Petronelle og de fire søsknene Niels Nielsen den yngre, Margretha, Maren og Inger Nielsdøtre.

 

Takk Grethe

Ser av skifte at Petronelle gift 2) gang med Jens Mosling.

Første mann Niels Børresen. Jeg skjønner ikke helt skiftet, hadde de 2 sønner med navn Niels Nilsen.

Ser på en tavle (geni) at en har skrevet at det er den Maren som er gift med Niels Qvist.

Det trenger selvsagt ikke være tilfelle.

 

http://www.geni.com/people/Maren-Dorph/6000000005431413153

Trykk på sammenfallende slektstreprofiler.

 

Dårlig med KB for Drøbak.

Finner heller inget skifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#12

Ja, de hadde tydeligvis to sønner ved navn Niels, kalt "den eldre" og "den yngre" i skiftet.

 

#13

Det er gode muligheter for at Maren Nielsdatter Dorph fikk navnet Dorph i dåpen - oppkalt etter Maren Nielsdatter Dorph. Det er kanskje derfor "ingen" har klart å plassere henne på familiekartet.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om barna i Aker hører til her, men det er trolig. I så fall må Petronelle Hansdatter Wulf ha vært under 20 år da hun ble mor første gang. Hun ble mor siste gang i 1709 ifølge skiftet etter Jens Mosling i 1710. Kanskje er det Niels den eldre som døpes 1688. Jeg har ikke funnet dåpen til Inger og Niels den yngre (som kanskje er født etter farens død og oppkalt etter han).

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier Grete

 

Prøvde selv å finne Maren døpt- regner med at hun er en av de 3 døtrene som ligger øverst

på din liste. Oppkalling av hennes mor burde være datter 1 eller 2.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16

Jeg tror Marte f. 1692 = Maren, jfr rekkefølgen i skiftet etter broren Niels d.e.

 

En eventuell tidligere Maren har nok dødd ung.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19

Barn av Niels Børresen og Petronelle Hansdatter Wulf nevnt i skiftet, som ble åpnet 24. jan. 1700:

  1. Niels 3 ½ år
  2. Margrete 9 år
  3. Maren 7 ½ år
  4. Inger 3 år

Bare én sønn Niels, noe som må bety at den yngste Niels ikke var født på dette tidspunktet, for det går tydelig fram av skiftet etter Niels d.e. at Niels Børresen var hans far.

 

Edit:

Nettopp, det står i skiftet at Petronella er "frugtsommelig".

 

 

I skiftet nevnes forresten en ring i gull med ti diamanter. Ikke ofte man ser det på denne tida.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19

Barn av Niels Børresen og Petronelle Hansdatter Wulf nevnt i skiftet, som ble åpnet 24. jan. 1700:

  1. Niels 3 ½ år
  2. Margrete 9 år
  3. Maren 7 ½ år
  4. Inger 3 år

Bare én sønn Niels, noe som må bety at den yngste Niels ikke var født på dette tidspunktet, for det går tydelig fram av skiftet etter Niels d.e. at Niels Børresen var hans far.

 

Edit:

Nettopp, det står i skiftet at Petronella er "frugtsommelig".

 

Niels ble døpt 13. juni 1700

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av Niels Børresen og Petronelle Hansdatter Wulf nevnt i skiftet, som ble åpnet 24. jan. 1700:

  1. Niels 3 ½ år
  2. Margrete 9 år
  3. Maren 7 ½ år
  4. Inger 3 år

 

Jeg er nå i tvil om barna døpt i Aker hører til her. Det kan jo ha eksistert en samtidig Niels Børgesen. I tillegg tror jeg Peternella er for ung til å ha fått barn i 1682.

 

Jeg finner to barn til døpt:

Jeg finner ingen Niels døpt i 1696 (3 ½ år i jan. 1700). Niels kan være den som ble døpt Johannes. Feilført navn i kirkebok eller kalt Niels Johannes eller Johannes Niels (dobbeltnavn er ofte utelatt i denne kirkeboka).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Petronelle Hansdatter Wulf gift 3) gang med Henrich Ravert

Gift 30 desember 1710 i Vår frelsers kirke i Oslo

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-28

 

Hennes 2) mann Kjøpmann Jens Morsing døde 1710 og begravet 26 mai 1710 i V.F.K i Oslo

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-210

 

Så hun ventet ikke lenge med å gifte seg om igjen, men hun hadde småbarn som måtte forsørges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grete for alle dine opplysninger.

 

Litt spennende med Henrich Ravert. Jeg har mange Ravert også med navn Henrich fra Bergen.

Så hvem er nå denne Henrich som ble gift med Petronelle Hansdatter Wulf.

 

Prøver å finne ut når Petronelle dør, finne hennes skifte. Hvis hun dør etter 1724 så vil man

kunne finne ut om hennes datter Maren ble gift med Niels Qvist.

 

Ikke funnet hennes død enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrich Rawert var tollbetjent:

 

Finne-Grønn: "Rentekammerets norske bestallinger"

 

Rawert,  Henrik, kontrolør ved Christiania toldsted 14 juni 1713. Konf. 1 mars 1731 og 2 juni 1747. Se Rosenfelt, C.

 

Rosenfelt,  Christian, hittil kabinetskurér j kontrolør ved Christiania toldsted i avg. Henrik Rawerts sted 3 mai 1756.

 

 

Mellbye "Tollere gjennom 300 år"

 

Rawert, Henrik. 9 år hos visestattholder Vibe. Kontrollør i Christiania 14. juni 1713, bekreftet 1. mars 1731 og 2. juni 1747. Død før 3. mai 1756.

 

 

Visestattholder Vibe er Johan Wibe, som var visestattholder i Norge fra 1708 til sin død i 1710. Før han kom til Christiania hadde han vært kommanderende general nordenfjells og bosatt i Trondheim.

 

 

Petronelle Hansdatter Wulf begravet i Christiania, byens kirkegård, 12.6. 1747:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005010429.jpg

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.