Gå til innhold
Arkivverket

Alle Dorph kjennere-Hvem er denne Maren Nielsdatter Dorph jeg fant i Danmark i 1710


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Glimrende Ola

 

Takk for disse opplysningene.

Kan ikke se at det finnes noe skifte etter henne. Det var utrolig kjedelig.

 

Få se om det finnes noe skifte etter Henrich Ravert.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Ola!

Skiftet inneholder mange opplysninger som jeg skal studere - men først og fremst bekrefter det at det var Niels Børresen og Petronelle Hansdatter Wulfs datter som var gift med Niels Qvist - Maren Nielsdatter Dorph.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Ola!

Skiftet inneholder mange opplysninger som jeg skal studere - men først og fremst bekrefter det at det var Niels Nielsen og Petronelle Hansdatter Wulfs datter som var gift med Niels Qvist - Maren Nielsdatter Dorph.

 

Helt supert Ola.

Grete du mener vel Niels Børresen og Petronelle.

Kan denne Maren Nielsdatter Dorph være den samme jeg fant i Danmark.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp oppsummering.

 

Petronelle Hansdatter Wulf, født ca 1670 – 77 år ved død i 1747 (#25).

 

Gift 1. gang med tollskriver Niels Børresen. Han døde i 1700, skifte s.å. (#19). Barn:

  • Margrete, døpt 13. mars 1691. Gift med prokurator Henrich Lange.
  • Maren Dorph, døpt 16. juli 1692. Trolig den som fikk datteren Charlotte i DK i 1710 (#1). Gift 1724 med toller Niels Qvist (7#). Barn nevnt i skiftet etter Ravert 1757:
    • Ditlef
    • Henrike Petronelle, gift
    • Johanne Maria, gift
  • Hans, døpt 2. okt. 1693. Død før 1700.
  • Inger, døpt mars 1695. Død før 1757 uten livsarvinger. Jeg klarer ikke lese mannens navn. «... ?.. Borger og ? …»
  • Niels (Niels Johannes?), døpt 9. okt. 1697. Død 1710 (#9)
  • Niels, døpt 13. juni 1700. Gift to ganger, død i København. Etterlot seg to barn.

Gift 2. gang 22. des. 1700 med kjøpmann Jens Nielsen Morsing. Han døde i 1710, skifte s.å. (#18). Barn:

Gift 3. gang 30. des. 1710 med tollbetjent Henrich Ravert (#23, #25), skifte 1757.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super oppsummering Grete.

 

Takk til alle som har bidratt til denne tråden.

Tror også vi kan konkludere med at Maren Nielsdatter Dorph senere gift med Niels Qvist

var den Maren som fikk et uekte barn Charlotte i Danmark, bodde hjemme hos sin onkel Jacob Hansen Wulf.

Datteren Johanne Marie oppkalt etter tante Johanne Marie Brinch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.