Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var min tippoldemor Olina Andersdtr Laxfors


Leidis Trongmo
 Del

Recommended Posts

Min oldemor Ane Marie Olsdtr født 03.06.1842 av ugifte foreldre Olina Andersdatter Laxfors og Ola Jørgen Andersson f. 16.04.1824 fra Ner-Laksfors g.nr 37 i Grane/Vefsn. Har funnet dåp og konfirmasjon til Ane Marie i kirkebok. Ane Marie var hjemmedøpt 26.06.1842. Blant faddere som er nevnt er ekteparet Anders Perssen og Else Marie Andersdtr fra Laxfors. De bodde på Øvre Laksfors g.nr 38. Det finnes ingen opplysninger om Olina Andersdtr verken på Nedre eller Øvre Laksfors. Siden Ola Jørgen bare var 18 år ved oldemors fødsel tenker jeg kanskje Olina var en ung tjenestejente på en av gardene på Laksfors. Jeg sitter helt fast i om det er mulig å finne ut når denne Olina var født og hvor hun egentlig kom fra. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til dåpen,sånn for ordens skyld.

 

 

Ane Marie Ole Jorgensdatter

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
3 June 1842
 
christening:
26 June 1842
VEFSN, NORDLAND, NORWAY
residence:
1842
Vefsn, Nordland, Norway
father:
Ole Jorgen Andersen
mother:
Oline Andersdr

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A10 (1826-1845), Fødte og døpte 1842, side 119. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16545&idx_id=16545&uid=ny&idx_side=-120
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005610120.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oline Jacobine var fra Øvre Hundåla og ble konfirmert 03.07.1842 (16 år gammel). Sønnen Ole Jørgen Nilsen ble bruker i Ner-Laksforsen i 1885 etter å ha giftet seg med Mathea Jørgine Olsdatter, datter av Ole Jørgen Andersen (i innlegg 1). Jeg finner ikke holdepunkter for at dette er den riktig Oline.

 

En annen kandidat døpes Olena i 1809, nederst til høyre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16543&idx_id=16543&uid=ny&idx_side=-37

Hun var datter av Anders Svendsen og Maren Andersdatter på Ravatnet i Vefsn.

Denne Olina var gift to ganger, første gang i 1847 med Gabriel Nilsen, Bjorbekkmoen, Grane, som hun fikk dattera Lussi Maria med i 1850. I 1864 giftet hun seg med Jakob Knudsen i Lia (Lien), Grane. 

 

Ane Maria Olsdatter ble gift med Lars Olaus Nilsen i 1868 og de bodde på Stormoen i Grane frem til de flyttet til Hemnes i 1879. Da de døpte barn nr 2 (Olaf Andreas) i 1870, finner vi Oline Andersdatter Lien som fadder (se nr 61): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2551&idx_id=2551&uid=ny&idx_side=-54

 

Mulig at man kan finne flere koblinger som kan underbygge dette. Vanntette bevis har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt til denne Olina fra Hundåla i mitt slektstre, da det var mange sannsynligheter som talte for at det var henne. Men da jeg ryddet i papirer etter min far fant jeg noen notater han hadde skrevet at det var en Olina Andersdatter født i 1809 fra Ravatn. Vet ikke hvor han hadde dette fra, men det var tydelig henvisning til boka gardshistorie fra Grane,- så mulig han bare hadde funnet en Olina i den boka. Alderen hennes tatt i betraktning finner jeg det lite sannsynlig at det var henne. Så lenge det ikke finnes klar dokumentasjon på årstall og hvor Olina kom fra vil det alltids være en usikkerhet ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen er et problem for begge kandidatene. Den ene er for ung, den andre er kanskje i eldste laget. Jeg finner ingen andre kandidater.

 

Olina fra Ravatnet døde i 1876. Det man kan gjøre, er å sjekke faddere på barn født før Ane Marie og mannen flyttet til Hemnes på jakt etter eventuell slekt. Forøvrig har jeg sjekket gardshistoriebøkene du referer til uten å finne noen fasit.

Endret av Geir Tverå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til hjelpere.Da ser det ut til å være Olina fra Ravatn ,- i og med at hun kobles til en dåp og opp mot notatene til pappa.Skal sjekke nærmere flere dåper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Eg arbeider for tida med bygdebok for denne delen av Vefsn. Under Ravatnet [bnr. 3: Ravassmoen - Fokstad]  har eg til no notert bl.a. dette:
 

1800–1831

Maren Andersdtr, dotter til førre brukar. Gift 1800 med Anders Sveinson (1772-1861), son til Maren Isaksdtr og Svein Larsson, Kvalfors. Anders fekk bygselbrev på halvanna pund i 1800.

Barn:

1. Maren Elisabet (1801-d. ung).

2. Lars (1802-1836), neste brukar.

3. Ane (1803-1878), gift 1840 med Per Jonson (1796-1870), brukar ved Fellingforsen.

4. Svein (1805-1890). Gift 1838 med Kjerstianna Ingebriktsdtr (1811-1874) frå Skaland; dei var husamnnsfolk på Sveinsbakken på Søfting.

5. Johanna (1806-1866). Ho vart brukarkone ved Øver-Bjørnåga, gift 1837 med Jakob Kristian Olson (1806-1849) og 1851 med Anders Mathias Andersson (1822-1894).

6. Olina (1809-1876). Som tentestetaus på Laksforsen fekk ho dottera Ane Marie (1842-1917), barnefar var drengen Ola Jørgen Andersson (1824-1906), Ner-Laksforsen. Olina vart gift 1847 med Gabriel Nilsson (1801-1862), brukar på Bjorbekkmoen. Ho gifta seg andre gong i 1864 med Jakob Knutson (1804-1878), Lia.

7. Mathias (1814-1831).

8. Ola Andreas (1817-1865). Gift 1848 med Kjerstianna Persdtr (1822-1910) frå Ravassåsen; dei var husmannsfolk på Vollen, Alsgården – s.d.

10. Marianna (1823-d.s.å.).

 

NB: Det eg her har skrive er ikkje kvalitetssjekka. Dersom nokon har korreksjonar, er eg takksam for å få vite om det!

 

Ifølgje registeret til gardshistorie for Grane (Vefsn bygdebok særbind III d) skal Olina Andersdtr vere omtalt i sb. III a på s. 194 og i sb. III b på s. 313. [Ein digital utgåve av registeret ligg her: http://www.vefsnslektshistorielag.com/register_grane_gardshistorie.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.