Gå til innhold
Arkivverket

peder eliassen og maren christensdatter


Frank-Morten Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

jeg står fast her ,og håper noen kan hjepe meg videre.med Peder Eliassen og Maren Christensdatter

jeg vet at de bodde Valen,Brasøy, Alstahaug(Blomsøy),og at de hadde

2 sønner Johan Peder Pedersen født 14.2.1833 og Jens Elias Pedersen

født 24.4.1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Christensdatter på mora Maren ved Jens Elias sin dåp,mens det står Christophersdatter på mora Maren ved Ingebrigt Andreas og Johan Peder sin dåp

 

Jens Elias Pedersen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
24 April 1824
 
christening:
16 May 1824
Alstahaug, Nordland, Norway
residence:
1824
Nordland, Norway
father:
Peder Eliasen
mother:
Maren Christensdatter

 

----

 

Ingebrigt Andreas Pedersen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
12 March 1827
 
christening:
29 April 1827
Alstahaug, Nordland, Norway
residence:
1827
Nordland, Norway
father:
Peder Eliasen
mother:
Maren Christophersdatter

 

----

 

Johan Peder Eliasen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
14 February 1833
Alstahaug, Nordland, Norway
residence:
1833
Nordland, Norway
father:
Peder Eliasen
mother:
Maren Christophersdr

 


?

 

Peder Eliasen

Norway Marriages, 1660-1926

birth:
1796
 
marriage:
27 July 1823
Alstahaug, Nordland, Norway
spouse:
Maren Maria Christophersdatter

 

 


Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Ekteviede 1823, side 379-380. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-126
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015640329.jpg


Brudgommen var 25 år,og bruden 27.


Slektsforum:

 

icon_minipost.gifSkrevet: 21 Okt 2005 01:45:30    Tittel: Re: Alstadhaug - Drage reply_mini.gif icon_quote.gif Hei Rigmor! 

Din oldefar "Ole Andreas" var født en desember dag i året 1861 i Husvær. (Jeg skriver ikke datoen da den er for utydelig innført i kirkeboka!). Døpt i Alstahaug kirke den 27 april 1862. Foreldrene var Ind(erst) Jens Peders(en) og Susanna Johnsd. 

Jeg skal komme tilbake til din oldefar senere. No hopper jeg noen år tilbake i tid. Til 18 november 1851 da vart foreldrene hans "Dr. Jens Elias Peders." (ikke Jens Daniel som du skrev!), "27" år, f. på Brasøy, Alstahaug og "pige Susanna Joensd.", "25" år, født "Aagvig" viet i Alstahaug kirke. Han (Jens Elias) oppholdt seg da i Sandvær ifølge kirkeboken. Forloverne var Johannes Peders. og Peder Lar. Sandv(ær). 

Jeg fant ingen Susanne Joensdatter født omkr. 1826 i kirkebøkene for Alstahaug prestegjeld. Men jeg fant ei Susanne Joensdatter som konfirmert 17 år gammel i Alstahaug kirke den 2 juli 1843. Ho var oppgitt født i Vefsen. Foreldrene var Joen Anders. og Ane. Ho oppholdt seg ved konfirmasjonen i Husvær. Vefsen har også en gård ved navn Åkvik, samt Vefsen låg da under Alstahaug. Jeg har pr. i dag ikke kirkebøkene for Vefsen som kan bekrefte det. 

Om de fikk andre barn før datteren "Maren Maria" vart født 20 mai 1856 har jeg ikke sjekket opp. Ho vart født og hjemmedøpt på Flæsa, som låg under Lånan, (tidl. Tjøtta, no Vega). Foreldrene var da nevnt som inderster på "Flæsen". 

Din "Ole Andreas" Jensen har jeg nevnt tidligere. Du vil finne han i 1875-tellingen som gjetergut på Teistad, Herøy. Grunnen til det er oppgitt ved konfirmasjonen hans den 23 juni 1878 i Herøy kirke. Ved foreldrenes navn "Ind. Jens Peders. og Susanna Johnsd." er det skrevet et kors. Det betyr at de er avlidne. 

"Jonette Petrine", f. 16 februar 1864 i "Huusvæhr", døpt 4 september 1864 i Alstahaug kirke. Foreldrene "Strs. Jens Elias Pedersen - Susana Johnsd. Huusvæhr". 
I 1875 vil du finne henne som tjenestepike hos Hans Nilsen i Nord-Sandvær. 

Faren til Ole Andreas var Jens Elias Pedersen, f. 24 april 1824 på Brasøy. Foreldrene var Peder Eliasen og Maren Christens, ægtf(olk) i Brasøy. Det var trangt om plassen i kirkeboka så presten har forkortet navnet noe. Hennes farsnavn var egentlig Christofersdatter som det går frem av vielsen deres i 1823. Den 9 søndagen etter trinitatis vart de viet i Alstahaug kirke. "Ungkl. Peder Eliasen Brasøen, 25 år - Pige Maren Marie Christofersd., 27 år". Forlovere var Hans Monsen Brasøen og Christofer Hans. Tenden. 

Peder Eliasen, f. 1798 på Prestøy. Hjemmedåpen utført av "Dinnes Poulsen Tendvalen" vart bekreftet i Herøy kirke på palmesøndagen samme år. I kirkeboken står det følgende: "Moderen Pigen Elen Pedersd. Præstøe første leijermaal besvangret af drengen Elias Jonsøn Præstøe lige: første leijermaal. Factum begaaet i Præstøe". 

Peder Eliassen vil du finne 3 år gammel i 1801-tellingen for Alstahaug under Tenden. Hvor han bodde hos mormoren "Kiersti Jørgensdtr". 

"Maren Maria" Christophersdatter, f. 1793 på Austbø, Alstahaug. Den 20 søndagen etter trin. 1793 vart det i Alstahaug kirke "døbt uægte barn Maren Maria f. gl. 14ten dager. Moder pigen Ingeborg Hansdatter som opgav som barnefader ung karl Christopher Hansøn Østbøe. Factum sked paa gaarden Østbøe hvor begge tiente". 

 

 





Ble registrert: 18 Mar 2005 10:33:38
Innlegg: 9
Bosted: TJØRVÅG
icon_minipost.gifSkrevet: 21 Okt 2005 23:43:48    Tittel: Re: Alstadhaug - Drage reply_mini.gif icon_quote.gif Her kommer fortsettelsen: 

Peder Eliasens (f. 1798 på Prestøy) mor Elen Pedersdatter var født 1771 på Lamholmen. 
Foreldrene var Peder Pedersen (død 1788 på Lamholmen) og Kiersten Jørgensdatter. Kiersten J. var Peder Pedersens andre hustru som han ble gift med i 1767. 
g. 1 m. Maren Jacobsdatter, d. 1767 på Lamholmen. 

I tidsrommet 1764 - 1788 har jeg funnet Peder Pedersen nevnt bosatt på Lamholmen, som var husmannsplass under gården Tenden, Alstahaug (no i Herøy). For å være mer presis var han husmann under Elling Larsen på Tenden, (d. 1797). 

Mvh 
Kurt

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=14738

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

Jeg fant ingen Susanne Joensdatter født omkr. 1826 i kirkebøkene for Alstahaug prestegjeld. Men jeg fant ei Susanne Joensdatter som konfirmert 17 år gammel i Alstahaug kirke den 2 juli 1843. Ho var oppgitt født i Vefsen. Foreldrene var Joen Anders. og Ane. Ho oppholdt seg ved konfirmasjonen i Husvær. Vefsen har også en gård ved navn Åkvik, samt Vefsen låg da under Alstahaug. Jeg har pr. i dag ikke kirkebøkene for Vefsen som kan bekrefte det. 

 

 

 

Susanna Jonsdtr vart døypt i Vefsn (nr 31 her): Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16545&idx_id=16545&uid=ny&idx_side=-4 

 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld opphavet til Jon Andersson, f. 1798, dreng på Søfting,  er han omtalt bl.a.  på s. 220 i Vefsn bygdebok sb. VIIIa (under Vikdalen) og på s. 166 i  bygdeboka sb. VII b (under Forsmoen).  
Jon Andersson vedgjekk i 1827 fire farskap med ulike kvinner i Vefsn, og han vart dømt til tre års forvising til fiskeleiet nordpå. (Justisprotokoll Helgeland 1827 nr. 28 fol. 406 og nr. 29 fol 63.)

 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.