Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser kirkebok for Frogner i Oslo fra 1887


Stine S. Toverud
 Del

Recommended Posts

Leter etter dåpen til Oscar Stenmark f. 22.12.1887 i Kristiania.

 

Faren hans bodde i Tidemands gate året før han ble født, sogn Frogner. Finnes denne kirkeboken slik at man kan lete etter dåpen der?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 22

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 7 (1889-1899), Fødte og døpte 1895, side 160.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5809&idx_id=5809&uid=ny&idx_side=-164
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921080600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se, der fant du ham jo! Tusen takk!

 

Hva kan være grunnen til at han ikke ble døpt før han var 7 år?

 

Kan noen tyde for meg den første setningen under "Anmerkninger" ?

Endret av Stine S. Toverud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar ble hjemmedøpt 25/5-88. Kolonneoverskriften er Daabsdato (ogsaa for Hjemmedøbte)

Merknaden lyder: Hjemmedøpt af Pastor Sommerfelt. Vidner: Kone Gurine Halvorsen og Kone Stina Nilsen.

.

Hjemmedåper skulle stadfestes ved oppmøte i kirken, men dette har av en eller annen grunn ikke blitt gjort før i 1895.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spørsmål om skannet materiale er det et eget forum for det her: Spørsmål om skannet materiale,

Ellers så er kirkebøkene oppbevart ved de enkelte statsarkiv og i dette tilfelle Statsarkivet i Oslo: Spør Statsarkivet i Oslo

.

Arkivverkets oversikt over soknehistorikk gir også god informasjon: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Stine S. Toverud:

Riksarkivet er ikke rette vedkommende for spørsmål om kirkebøker eller annet materiale fra den lokale og regionale statlige forvaltningen - politi, domstoler, geistlighet mv. Slike spørsmål bør alltid rettes til statsarkivene, jf. Anne-Lise Hansens gode råd i #6.

 

Når det gjelder spørsmålet ditt i tittelen på dette emnet:

Frogner menighet i Oslo ble opprettet først fra 1.1.1898 og besto av områder utskilt fra Uranienborg og Trefoldighet menigheter. Det er derfor kirkebøker fra disse to menighetene som det  vanligvis er aktuelt å undersøke for opplysninger fra tiden før 1898. Informasjon om prestegjelds- og soknehistorikken finner du her.

 

Vennligst hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil rette en stor takk til Anne-Lise Hansen og Sven Hjortland for flotte og raske svar på slike spørsmål som dette, som gjør det mulig også for oss "gotiske analfabeter" å få glede av de gamle kildene. Uten dere og dette forumet hadde vi ikke blitt så kloke. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne gjengjelde tjenesten en gang, men kan foreløpig ikke annet enn å neie pent og håpe på like god hjelp også på andre utydelige tekstutdrag jeg måtte komme over på min vei...

Samme takk til Jo anta Aakre for oppklarende opplysninger om sognehistorikk.

God påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.