Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oversettelse i et dokument fra 1660-åra


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

På denne adressen i Eiker tingbok for 1662 står det følgende midt på sida til høyre:

 

.... Bragernis den 13. Junj 56. dess formelning at Halduor Leffuersen paa (og her er det vanskelige stedsnavnet) i Eggedal etc.......................................

 

Hvilket gårdsnavn kan dette være. Det begynner etter alle solemerker på K, men hva kommer videre, og det ligner ikke på noen av gårdsnavna i Eggedal.

 

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/28982/12/

 

 

Hjeeeeeeeeeeelp

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les det som "Kossn", kanskje med ein svært spinkel e før n.

 

 

Legg til:

 

Halvor var eit vanleg namn, men kanskje ikkje Levor.

I prestemanntalet 1664 er det ein Haldvor Levordsen ført som husmann, 54 år, under Skaalen

  http://http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35505/53/ (4. siste innførsla på venstre side)

 

Det kan vere eit spor å leite etter. - men namnet kan ha gått ut av bruk for lenge sidan.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig nærme akkurat det jeg også synes det ligna på, Så da var jeg ikke helt på jordet. Men det er jo bare det at dette ikke stemmer med ett eneste gårdsnavn hverken i Eggedal eller Sigdal. Tusen takk Ivar S. Ertesvåg. :)

 

Noen andre som kan gi en logisk forklaring på dette navnet?????

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skålen må være gården Skåla. Her finnes en plass Køsa.

 

Det står i Eggedalsboka side 1173 at Halvor Torsteinsen (feil Levordsen) bodde på en plass under Skåla i 1665 og var 54 år, og at han hadde sønnen Levor Halvorsen, soldat og 20 år gammel.

 

Så da er nok denne floka løst. Kossn, eller Kossa skal nok være plassen Køsa under gården Skåla i Eggedal. :lol:

 

 

Men den linken du la ut funker ikke. :unsure:

 

Tusen takk TSK. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå ser jeg det. Denne funker ja og her er Halvor Levorsen og sønnen Levor Halvorsen. :) :)

 

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.