Gå til innhold
Arkivverket

Feil i bygdebok for Lesja 1 - Mølmshaugen


Bernt Wulvik
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ferden til Tosten Bøllogs. (1730-1796) og Marit Amundsd. (1730-?) fra Mølmshaugen på Lesja til de, eller i alle fall Marit, muligens kom til Tingvoll. I følge bygdeboka hadde de 4 barn, Marit f 1754, Bøllog f 1756, Amund f 1758 og Tosten f 1760. Det anydes at guttene døde unge og at Marit og Tosten kjøpte gården Hoem i Eikesdalen i 1790. Bygdebok for Nesset VII oppgir at Torstein Bøllogs Enstad bygsla gården Utigard omkring 1760. Dette ser ut til å stemme da 2 nye gutter blir født der, Peder i 1763 og Christoffer i 1766. Far oppgitt til Tosten Udigard. Ekstraskatt 1762 bekrefter at Tosten og Marit bodde der. Skrivemåten til Tosten ser ut til å ha endret da han kom til Nesset, fra Bøllogs. til Børrogs. Bygdeboka oppgir at det er ukjent hvor de flyttet. Kan ikke finne Tosten og Marit som brukere på Hoem i Eikesdalen, heller ikke på gården Hoem i Tingvoll, som kanskje kunne ha vært en mulighet ettersom en Børre Torstensen Hoem ble konfirmert i Tingvold 1774, alder oppgitt til 16 år. Dersom Børre skulle være sønn av Tosten Bøllogsen som det er sterke indisier på, må Tosten Bøllogs. ha dødd før 1796 da Marit Amundsdatter trolovet seg med Ingebrikt Ingebriktsen Reiten i 1783.Kan ikke finne noe skifte etter Tosten Bøllogs./Børres. i M&R, men det er jo ikke sikkert det var noe å skifte.

 

Håper noen kan finne ut om ferden til Tosten og Marit fra Mølmhaugen på Lesja, Eikesdalen og kanskje til Tingvoll slik at jeg kan få bekreftet at jeg har riktige aner.

 

 

Bernt Wulvik

Endret av be-wulv@online.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for raskt svar, Tore! Håper noen andre har funnet når og hvor Tosten Bøllogsen døde.

 

Det tror jeg ikke. Harald Ormbostad som spurte i denne saken (han døde for noen år siden) hadde jobbet med denne slektsnøtta si i over 10 år før han fant ut i 2005/2006 at opphavet var Lesja.

Vi var flere erfarne slektsforskere som tidvis hjalp ham mye med denne saken den gangen.

Vi fant ikke ut hvor eller når Tosten døde, og det tror jeg heller ikke Harald gjorde. Alt tok lenger tid den gangen, men kirkebøker ble i alle svært så grundig sjekket på Nordmøre.

 

Skifteprotokollene var f.eks. ikke på nett da, og det kan være at du finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i bygdeboka: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013091224006s. 350 står det at han døydde i 1796. No er det snart 30 år sidan eg skreiv den boka, og den gang hadde vi eit nokså enkelt tekstbehandlingssystem utan fotnotefunksjon, så eg har ingen referanse her eg no er. Årstalet er likevel neppe tatt ut av lufta, men kjelde bør finnast i gardsmappa for Mølmshaugen i bygdebokarkivet på Lesja.

 

Eg er av og til innom der, men å hugse å sjekke ein slik detalj er dessverre ikkje like enkelt...

Endret av Arnfinn Kjelland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar både fra Tore og Arnfinn! Jeg har ikke funnet noe skifte etter Tosten Bøllogsen i M&R, men det kan jo tenkes at det ikke var noe å skifte? Får håpe du Arnfinn finner noe i de gamle bygdebokarkivene på Lesja en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.