Gå til innhold
Arkivverket

Takserås i Søndeled - et salig sammensurium


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har lagt til litt på mitt forrige innlegg..

 

Jeg har også føyet til noe - om den nevnte Tarald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var "bastant", Torbjørn. Sikker på at det ikke var noen til ?

 

Helge

 

Det var det som stod på skiftekortet Helge.

"Spennende tanke, men noen Tor Mo i Gjerstad finnes ikke. Dog finnes Leidulv Toresen Mo som er en av mine forfedre. Så her basserer det seg kun på navnelikhet".

 

Leidulv Toresen Mo må jo ha hatt en far som het Tor eller Tore ?

 

Helge B.

 

Selvfølgelig, men det finnes ingen beviselig Tor på Mo i Gjerstad i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarald Ljødesen Byholt, sønn til Ljøde Pedersen Byholt og Åste Taraldsdatter Husås i Søndeled. Han skal være født ca. 1648 og død 1684. Hvordan Tarald og Helge Jørgensdatter er søskenbarn er en gåte.

 

Taralds mor Åste har følgende søsken:

 

1) Tyri Taraldsdatter. Gift med Vrold Pedersen Husås.

 

2) Else Taraldsdatter. Gift med Tor Sørensen Husås.

 

3) Åse Taraldsdatter. Gift med Vrold Olsen Røysland.

 

Ljøde Pedersen Byholt skal være sønn av Peder Ljødesen Byholt. Ljøde må derfor ha hatt enten en bror Jørgen Pedersen eller en søster gift med en Jørgen som er foreldre til Helge Jørgensdatter.

 

Også meget spennende.

 

 

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet vi så om Takserås' tidligste historie?

 

1. Vi vet at Takserås var en ødegård på 1 1/2 h.

 

2. Vi vet at hovedbrukeren fra 1610 (kanskje før) og fram til 1621/22 het Bjørn.

 

3. Vi vet at hovedbrukeren fra 1621/22 og fram til 1665 (kanskje noe lenger) het Knut, og at han var født ca. 1585.

 

4. Vi kjenner ikke patronymet verken på Bjørn eller Knut.

 

5. Vi vet at i 1645 var det fire brukere på Takserås.  I tillegg til Knut (og kona) var det Bjørn (og kona), Jakob (og kona) og Håver (og kona).  Vi vet ikke hva slags slektsforhold det var mellom disse.

 

6. Vi vet at i 1664-65 var det tre brukere (og eiere) på Takserås (med Lia): Knut (80 år), Anders Bjørnsen (27/30 år) og Håver (40 år).  Vi vet også at det var tre husmenn på gården i 1665:  Håver (54 år), Bjørn (60 år) og Knut (50 år).  Dessuten var det tre voksne sønner på gården: Asle (Knutsen) 21 år, Tengel Håversen 20 år og Torjus Håversen 16 år.  En Håver Nielsen 14 år er også nevnt, men han var antakelig tjenestedreng.

 

Refleksjon:

Den Bjørn som er husmann på Takserås i 1665, er antakelig identisk med den Bjørn som også er nevnt i 1645 - men han kan ikke være identisk med brukeren Bjørn 1610-1621.  Sistnevnte Bjørn kan imidlertid godt være en eldre bror av Knut (f. ca. 1585).  

Knut (f. 1585) er antakelig far til Asle Knutsen (selv om aldersforskjellen - 50 år - er relativt høy).  Han er sannsynligvis også far til Gunder Knutsen Romundstad.

 

Forindelsen til Mo i Gjerstad må anses som tvilsom.

 

Kan vi ta det derfra?


Hvordan Tarald og Helge Jørgensdatter er søsken er en gåte.

 

 

TSK

 

Du mente vel søskenbarn?

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som stod på skiftekortet Helge.

 

 

Beklager, men her blir jeg litt forvirret... Hvilket skiftekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet vi så om Takserås' tidligste historie?

 

1. Vi vet at Takserås var en ødegård på 1 1/2 h.

 

2. Vi vet at hovedbrukeren fra 1610 (kanskje før) og fram til 1621/22 het Bjørn.

 

3. Vi vet at hovedbrukeren fra 1621/22 og fram til 1665 (kanskje noe lenger) het Knut, og at han var født ca. 1585.

 

4. Vi kjenner ikke patronymet verken på Bjørn eller Knut.

 

5. Vi vet at i 1645 var det fire brukere på Takserås.  I tillegg til Knut (og kona) var det Bjørn (og kona), Jakob (og kona) og Håver (og kona).  Vi vet ikke hva slags slektsforhold det var mellom disse.

 

6. Vi vet at i 1664-65 var det tre brukere (og eiere) på Takserås (med Lia): Knut (80 år), Anders Bjørnsen (27/30 år) og Håver (40 år).  Vi vet også at det var tre husmenn på gården i 1665:  Håver (54 år), Bjørn (60 år) og Knut (50 år).  Dessuten var det tre voksne sønner på gården: Asle (Knutsen) 21 år, Tengel Håversen 20 år og Torjus Håversen 16 år.  En Håver Nielsen 14 år er også nevnt, men han var antakelig tjenestedreng.

 

Refleksjon:

Den Bjørn som er husmann på Takserås i 1665, er antakelig identisk med den Bjørn som også er nevnt i 1645 - men han kan ikke være identisk med brukeren Bjørn 1610-1621.  Sistnevnte Bjørn kan imidlertid godt være en eldre bror av Knut (f. ca. 1585).  

Knut (f. 1585) er antakelig far til Asle Knutsen (selv om aldersforskjellen - 50 år - er relativt høy).  Han er sannsynligvis også far til Gunder Knutsen Romundstad.

 

Forindelsen til Mo i Gjerstad må anses som tvilsom.

 

Kan vi ta det derfra?

 

Du mente vel søskenbarn?

 

Ja selvfølgelig søskenbarn. :)

 

Beklager, men her blir jeg litt forvirret... Hvilket skiftekort?

 

Etter Asle Gundersen, som du la ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Asle Gundersen, som du la ut. :)

 

OK, men i ditt innlegg nr. 21 har du med flere opplysninger enn det som står på skiftekortet.  Det var det som forvirret meg.  Du skrev:

 

"Inger Evensdatter og hennes første mann Gunder, som skal være en Knutsen Takserås, har barna: Gunder Birgitte, Jakob, Aksel (Asle), Siri.

 

 

Barna til Asle Gundersen og Helje Jørgensdatter er:

 

1. Gunder 6 år. Verge Kittil Mo, gift med farsøstra Siri Gundersdatter.

 

2. Jørgen 3 år. Verge Tarald Ljødesen Byholt, søskenbarn til mora.

 

3. Kari 11 år. Verge Anders Takserås, søskenbarn til faren.

 

4. Ingrid 9 år. Verge Håvor (Herjussen) Lia (Gjerstad).

 

5. Helie 12 uker. Verge Gunder Takserås, søskenbarnet hennes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men i ditt innlegg nr. 21 har du med flere opplysninger enn det som står på skiftekortet.  Det var det som forvirret meg.  Du skrev:

 

"Inger Evensdatter og hennes første mann Gunder, som skal være en Knutsen Takserås, har barna: Gunder Birgitte, Jakob, Aksel (Asle), Siri.

 

 

Barna til Asle Gundersen og Helje Jørgensdatter er:

 

1. Gunder 6 år. Verge Kittil Mo, gift med farsøstra Siri Gundersdatter.

 

2. Jørgen 3 år. Verge Tarald Ljødesen Byholt, søskenbarn til mora.

 

3. Kari 11 år. Verge Anders Takserås, søskenbarn til faren.

 

4. Ingrid 9 år. Verge Håvor (Herjussen) Lia (Gjerstad).

 

5. Helie 12 uker. Verge Gunder Takserås, søskenbarnet hennes".

 

Alt er fra skiftekorta. :)

 

OK, men i ditt innlegg nr. 21 har du med flere opplysninger enn det som står på skiftekortet.  Det var det som forvirret meg.  Du skrev:

 

"Inger Evensdatter og hennes første mann Gunder, som skal være en Knutsen Takserås, har barna: Gunder Birgitte, Jakob, Aksel (Asle), Siri.

 

 

Barna til Asle Gundersen og Helje Jørgensdatter er:

 

1. Gunder 6 år. Verge Kittil Mo, gift med farsøstra Siri Gundersdatter.

 

2. Jørgen 3 år. Verge Tarald Ljødesen Byholt, søskenbarn til mora.

 

3. Kari 11 år. Verge Anders Takserås, søskenbarn til faren.

 

4. Ingrid 9 år. Verge Håvor (Herjussen) Lia (Gjerstad).

 

5. Helie 12 uker. Verge Gunder Takserås, søskenbarnet hennes".

 

Alt er fra skiftekorta. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er fra skiftekorta. :)

 

 

Alt er fra skiftekorta. :)

 

 

Men hvilket skiftekort har du funnet dette på?

 

"Inger Evensdatter og hennes første mann Gunder, som skal være en Knutsen Takserås, har barna: Gunder Birgitte, Jakob, Aksel (Asle), Siri".

 

----

 

OK - men her må du vel ha blandet sammen opplysningene fra to skifter, begge fra 1713 (Asle Gundersen og Jakob Gundersen)?.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilket skiftekort har du funnet dette på?

 

"Inger Evensdatter og hennes første mann Gunder, som skal være en Knutsen Takserås, har barna: Gunder Birgitte, Jakob, Aksel (Asle), Siri".

 

----

 

OK - men her må du vel ha blandet sammen opplysningene fra to skifter, begge fra 1713 (Asle Gundersen og Jakob Gundersen)?.

 

Dette står på skiftet til Kittil Romundstad, og jeg har ikke blanda sammen noen skifter nei. Der står det Ingrid Evensdatters barn i hennes første ekteskap med en Gunder.

 

Og så skiftet til Asle Gundersen med enka Helje Jørgensdatter på Takserås.

 

Så dette r to forskjellige skifter, som begge er fra skiftekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på skiftet til Kittil Romundstad, og jeg har ikke blanda sammen noen skifter nei. Der står det Ingrid Evensdatters barn i hennes første ekteskap med en Gunder.

 

Og så skiftet til Asle Gundersen med enka Helje Jørgensdatter på Takserås.

 

Så dette r to forskjellige skifter, som begge er fra skiftekort.

 

Men ifølge skiftet etter Jakob Gundersen var jo de to første du nevner (Gunder og Birgitte) Even Gundersens barn (ikke Gunder Knutsens og Ingrid Evensdatters).

 

---

Jeg har tatt en ny titt på disse skiftekortene - og ser da at opplysningene på kortet til Kittil Romundstad er komprimert på en misvisende måte.  Se skiftet til Jakob Gundersen (under Kittils). 

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Østre Råbyggelag sorenskriveri, Skiftekort (SAK/1221-0016/H), 0-, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/39942/512/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20110330610512.jpg

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksjon:

 

"Den Bjørn som er husmann på Takserås i 1665, er antakelig identisk med den Bjørn som også er nevnt i 1645 - men han kan ikke være identisk med brukeren Bjørn 1610-1621. Sistnevnte Bjørn kan imidlertid godt være en eldre bror av Knut (f. ca. 1585)".

 

Hvis Bjørn er født rundt 1580 kan han vel også ha vært bruker I 1610-1621 ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksjon:

 

"Den Bjørn som er husmann på Takserås i 1665, er antakelig identisk med den Bjørn som også er nevnt i 1645 - men han kan ikke være identisk med brukeren Bjørn 1610-1621. Sistnevnte Bjørn kan imidlertid godt være en eldre bror av Knut (f. ca. 1585)".

 

Hvis Bjørn er født rundt 1580 kan han vel også ha vært bruker I 1610-1621 ?

 

Hvilken Bjørn?  Han som er nevnt på Takserås i 1645 og 1665 må være født rundt 1605 (60 år i 1665).  Og Anders Bjørnsen (f. 1635/1637) kan ikke være sønn til den eldste Bjørn, som antakelig dør rundt 1621.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som stod på skiftekortet Helge.

 

 

Selvfølgelig, men det finnes ingen beviselig Tor på Mo i Gjerstad i alle fall.

Hvis pantedokumentet fra 1707 vedrørende pantsettelse 17 år tidligere fra Even Gundersen og Siri Gundersdatter er korrekt, så bør begge ha vært i live da Gunder Knudsen døde I 1683. Har vi sammenblanding av 2 familier her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østre Råbyggelag, skifteprotokoll 2, fol 116, 13. oktober 1704. Skifte etter Kittil Romundstad

 

Hans barn i første ekteskap: Alf, Jon, Anders, Ragnhild, Siri, Kari, Anna.

 

Ingen barn i andre ekteskap med Ingrid Evensdatter

 

Ingrids barn i første ekteskap med Gunder (som jo har blitt kalt Knutsen Takserås): Gunder, Birgitte, Aksel (Asle), Jakob, Siri.

 

__________________

Østre Råbyggelag, skifteprotokoll nr. 4. Skifte etter Jakob Gundersen 20. april 1714, tatt opp igjen etter skiftet fra 18. juli 1713. Enke Anna Salvesdatter (Gift (2) med Anders Schøllefsen)

 

Arvinger:

 

a) Even Gundersen Takserås. Død og har barna: Gunder Evensen, Birgitte Evensdatter, gift med Gunder Tellefsen Rugnes.

 

b ) Asle Gundersen Takserås. Død og har barna: Gunder, Jørgen, Kari, Ingrid, Helje

 

c) Siri Gundersdatter. Gift med Kittil Olsen Mo

 

Mor til avdøde: Ingrid Evensdatter. Stefar: Kittil Romundstad. Refereres til skifter etter Kittil og Ingrid 13. oktober 1704 (kårkontrakt) og Jakob Gundersens første skifte 18. juli 1713.

 

Referanse til Avdøde Jakob Gundersens far Gunder Knutsen Takserås skifte 7. juli 1683.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østre Råbyggelag, skifteprotokoll 2, fol 116, 13. oktober 1704. Skifte etter Kittil Romundstad

 

Hans barn i første ekteskap: Alf, Jon, Anders, Ragnhild, Siri, Kari, Anna.

 

Ingen barn i andre ekteskap med Ingrid Evensdatter

 

Ingrids barn i første ekteskap med Gunder (som jo har blitt kalt Knutsen Takserås): Gunder, Birgitte, Aksel (Asle), Jakob, Siri.

 

__________________

Østre Råbyggelag, skifteprotokoll nr. 4. Skifte etter Jakob Gundersen 20. april 1714, tatt opp igjen etter skiftet fra 18. juli 1713. Enke Anna Salvesdatter (Gift (2) med Anders Schøllefsen)

 

Arvinger:

 

a) Even Gundersen Takserås. Død og har barna: Gunder Evensen, Birgitte Evensdatter, gift med Gunder Tellefsen Rugnes.

 

b ) Asle Gundersen Takserås. Død og har barna: Gunder, Jørgen, Kari, Ingrid, Helje

 

c) Siri Gundersdatter. Gift med Kittil Olsen Mo

 

Mor til avdøde: Ingrid Evensdatter. Stefar: Kittil Romundstad. Refereres til skifter etter Kittil og Ingrid 13. oktober 1704 (kårkontrakt) og Jakob Gundersens første skifte 18. juli 1713.

 

Referanse til Avdøde Jakob Gundersens far Gunder Knutsen Takserås skifte 7. juli 1683.

 

Vi kan ikke stole 100 % på skiftekortene.  I skiftekortet etter Kittil er altså Gunder og Birgitte gjort til Ingrid Evensdatters barn med Gunder Knutsen.  Det er feil. De er barnebarn til Ingrid og Gunder (faren deres er Gunders og Ingrids sønn Even).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på skiftet til Kittil Romundstad, og jeg har ikke blanda sammen noen skifter nei. Der står det Ingrid Evensdatters barn i hennes første ekteskap med en Gunder.

 

Og så skiftet til Asle Gundersen med enka Helje Jørgensdatter på Takserås.

 

Så dette r to forskjellige skifter, som begge er fra skiftekort.

Så du snakker om oppgivelsesskiftet til Kittel Jonsen og Ingrid Eivindsdatter 13/10-1704 ?

 

Du har ikke funnet skiftet etter Gunder Knudswn 7/7-1683 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du snakker om oppgivelsesskiftet til Kittel Jonsen og Ingrid Eivindsdatter 13/10-1704 ?

 

Du har ikke funnet skiftet etter Gunder Knudswn 7/7-1683 ?

 

Skiftet etter Gunder Knutsen 7/7 1683 er ikke, så vidt jeg vet, bevart.  Det er kun referert til i skiftet etter sønnen Asle Gundersen 20/7 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Bjørn?  Han som er nevnt på Takserås i 1645 og 1665 må være født rundt 1605 (60 år i 1665).  Og Anders Bjørnsen (f. 1635/1637) kan ikke være sønn til den eldste Bjørn, som antakelig dør rundt 1621.

Jeg snakker om "eldste" Bjørn f. ca. 1580, men jeg forstår nå at han ikke er den som er nevnt i 1665. Jeg har notert at "eldste" Bjørn er nevnt som broker frem til 1637, og han kan dermed godt være far til Anders Bjørnsen, som skal være søskenbarn til Ole Gundersen. Hvorfor mener du Bjørn døde rundt 1621 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om "eldste" Bjørn f. ca. 1580, men jeg forstår nå at han ikke er den som er nevnt i 1665. Jeg har notert at "eldste" Bjørn er nevnt som broker frem til 1637, og han kan dermed godt være far til Anders Bjørnsen, som skal være søskenbarn til Ole Gundersen. Hvorfor mener du Bjørn døde rundt 1621 ?

 

Jeg finner ikke den eldste Bjørn nevnt i lensregnskapene etter 1621.  Finner heller ingen Bjørn på Takserås i 1637 - faktisk ikke før i 1645.  Av dette slutter jeg at den eldste Bjørn antakelig er død når Knut tar over i 1622 - og at den yngste Bjørn muligens kan være en nevø av den eldste Bjørn, og at det er den yngste som er far til Anders Bjørnsen (f. ca. 1635/37).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig bare tatt noen stikkprøver i lensregskapene (hovedsaklig landskattelistene).  Den skattepliktige ødegårdsmannen på Takserås i 1610, 1617, 1618 og 1620 er Bjørn.  I 1622, 1630 og 1637 er det Knut.  Odelsmanntallet 1624 nevner bare Knut.  I koppskatten 1645 finner vi Knut, Bjørn, Jakob og Håver - mens Skattematrikkelen 1647 kun nevner Knut.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke den eldste Bjørn nevnt i lensregnskapene etter 1621.  Finner heller ingen Bjørn på Takserås i 1637 - faktisk ikke før i 1645.  Av dette slutter jeg at den eldste Bjørn antakelig er død når Knut tar over i 1622 - og at den yngste Bjørn muligens kan være en nevø av den eldste Bjørn, og at det er den yngste som er far til Anders Bjørnsen (f. ca. 1635/37).

Vi begynte historien med dette:

 

1. Gunnar Andersen Takserås som skal ha levd fra 1570-1610. Han skal ha hatt sønnen Ole Gundersen, gift med Helje Jørgensdatter. Hans sønns søskenbarn var Anders Bjørnsen Takserås.

 

 

 

2. Bjørn Andersen, nevnes i 1655. Må ha hatt en sønn Anders i alle fall som nevnes som søskenbarn av broren Gunnars sønn.

 

Har du konkret info om hvor du fant disse påstandene, Torbjørn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takserås

 

Knut Takserås. Nevnt 1624 og 1647 da han skatter av 1 hud i Takserås. Er dette den Knut Takserås som i 1671 kjøpte 4 1/2 ksk i Nedre Nes av Eivind Jørgensen Nedre Nes.

 

Barn:

 

1. Gunder Knutsen Takserås. Skifte 7. juli 1683. Gift med Inger Evensdatter. Levde 1704.

 

    Barn:

 

    1. Jakob Gundersen. Gift med Anna Salvesdatter. På Romundstad. Ingen barn. Hun gift (2) med Anders Schøllersen. Skifter 18. juli 1712 og 20. april 1713. 

        Søsken arver.

   

    2. Asle Gundersen Takserås. Gift med Helge Jørgensdatter. Skifte 20. juli 1713.

        Barn:

       1. Gunder Aslesen. Verge Kittil Olsen Mo

       2. Jørgen Aslesen. Verge Tarald Ljødesen Byholt (morens søskenbarn)

       3. Kari Aslesdatter. Verge Anders Takserås (søskenbarn til faren). Uvisst hvem dette er. Det må være henne som i 1722 blir gift i Gjerstad med Ellef

           Tellefsen Heiland fra Gjerstad.

       4. Ingrid Aslesdatter. Verge Håvor Lia. (er dette Lia under Takserås?).

       5. Jørgen Aslesen. Døpt 6. juni 1710 på Vegårshei. Faddere: (Live?) Ole Taxeraas holdt barnet, Halvor (Dalme/Dolve?), Jakob Romundstad, Kittel Mo,  

           Peder Ljøstad, Inga Jens Bjørvattens datter.

       5. Helje Andersdatter. Verge Gunder Takserås (farens søskenbarn). Dette må vel være Gunder Evensen Takserås.

 

    3. Even Gundersen Takserås. Død før 1714. Gift.

        Barn:

        1. Gunder Eivindsen Takserås. Gift med Kjersti Kittilsdatter Ausland i Gjerstad.

        2. Birgitte Eivindsdatter. Gift med Gunder Tellefsen Rugås.

 

    4. Siri Gundersdatter. Gift med Kittil Olsen Mo

 

    5. Birgitte Gundersdatter, nevnes 1704

 

    6. Gunder Gundersen, nevnes 1704.

 

    Ingrid Evensdatter ble gift (2) med enkemann Kittil Jonsen Romundstad. Ingen barn. Skifte 13. oktober 1704 (kårkontrakt).

 

2. Torunn Knutsdatter. Gift med Gjerulv Torbjørnsen (Mo på Vegårshei?) og overtok Nedre Nes i Holt.

 

 

Helje (Helga) Jørgensdatter her over har jeg vært borti før, og hun sies å skulle være en datter av Jørgen Knutsen Nedre Nes i Holt og dennes hustru som er ukjent. Som jeg skrev før, må vel denne ukjente kona til Jørgen da være ei søster av Ljøde Pedersen Byholt. Kan dette bevises på noen måte tro?

 

 

   

   TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte historien med dette:

 

1. Gunnar Andersen Takserås som skal ha levd fra 1570-1610. Han skal ha hatt sønnen Ole Gundersen, gift med Helje Jørgensdatter. Hans sønns søskenbarn var Anders Bjørnsen Takserås.

 

 

 

2. Bjørn Andersen, nevnes i 1655. Må ha hatt en sønn Anders i alle fall som nevnes som søskenbarn av broren Gunnars sønn.

 

Har du konkret info om hvor du fant disse påstandene, Torbjørn ?

 

Her trengs det nå litt opprydning.  Noen Gunnar Andersen Takserås som skal ha levd 1570-1610 finner jeg ingen dokumentasjon for.  Det kan være snakk om en forveksling med den mye yngre Gunnar Knutsen Takserås, som hadde sønnen Asle Gundersen (ikke Ole), gift med Helje Jørgensdatter.  Den nevnte Anters (Bjørnsen?) Takserås må da være Asle Gundersens søskenbarn - og antakelig identisk med den Anders Bjørnsen som er bruker på Takserås i 1660-årene.

 

Den Bjørn som er nevnt i 1655, må være Anders Bjørnsens far, men vi vet ikke om  hans patronym var Andersen.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.