Gå til innhold
Arkivverket

Reichweins Akershusiske regiment 1644 (Michelets kompani)


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne noen kilder som gir detaljer om oberst Georg Reichweins Akershusiske regiment som deltok i Hannibalfeiden c. 1644.  Jeg er spesielt interessert i kompaniet som bestod av menn fra Øyer.  Jeg er interresert i handlingene de deltok i og i lister over mennene som var med.  Militære rullene, så vidt jeg vet går ikke tilbake til 1644. Men jeg fant det følgende som kommer fra Topografisk-statistisk beskrivelse over Hedemarkens amt. Første del. Kristiania: Aschehoug, 1902. Norges land og folk topografisk-statistisk beskrevet IV, av Amund Helland (1902) 

 

Under Hannibalsfeiden (1644-1645) stod der hedemarkinger i kaptein Paul Michelets kompani, som bestod af udskrevne folk fra Øier sogn, Faaberg, Nes præstegjeld, Ringsaker, Løiten, Hof og Grue, altsammen fodfolk, 162 menige.  Kompaniet hørte til Akershusiske regiment, som i februar 1644 fik til chef oberst Georg Reichwein, der havde befaling til at gaa til grændsen ved Magnor, hvor han skulde gjøre fienden saa meget afbræk som muligt.  Regimentet led meget og havde mange syge liggendei Midtskogens, Magnors og Morasts skandser.  Af kaptein Michelets kompani var ved krigens slutning kun kapteinen og 8 mand tilbage, som havde staaet der den hele tid.  Kompaniets officerer og underofficerer var reiste af landet.  32 mandskaber, som var bortrømte, fandtes igjen paa Akershus, 12 paa Moss, i Morast skandse ved dens tilbageerobring fra svenskerne 8, under dragonerne 6, ved artilleriet 5; desuden var 34 mand hjemreiste uden orlov, 3 døde og 54 savnede.

 

Det må finnes andre kilder som man kan bruker angående dette regimentet og deres handlinger under Hannibalfeiden.  Er det noen som vet hvor jeg kan finne disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Peder,

 

Historisk Tidskrift for 1899 har en utførlig artikkel om Georg Reichwein (rundt 90 sider), som burde belyse deler av dette. De har et eksemplar av denne på Riksarkivet.

 

Der bekreftes at han var kommandant på Magnor og Midskog skanser i februar 1644.

 

Offiserene under Hannibal feiden er stort sett dekket i "Alfabet" dokumentene på Riksarkivet (jeg har avfotografert deler av dette).

 

Menige ruller tror jeg det er dårligere med, har avfotografert en jeg kom over for mars 1644 for Nedre Romerike kompani, men denne dekker bare områdene Skedsmo, Fet, Høland, Aurskog og Enebakk.

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Peder,

 

Historisk Tidskrift for 1899 har en utførlig artikkel om Georg Reichwein (rundt 90 sider), som burde belyse deler av dette. De har et eksemplar av denne på Riksarkivet.

 

Der bekreftes at han var kommandant på Magnor og Midskog skanser i februar 1644.

 

Offiserene under Hannibal feiden er stort sett dekket i "Alfabet" dokumentene på Riksarkivet (jeg har avfotografert deler av dette).

 

Menige ruller tror jeg det er dårligere med, har avfotografert en jeg kom over for mars 1644 for Nedre Romerike kompani, men denne dekker bare områdene Skedsmo, Fet, Høland, Aurskog og Enebakk.

 

Petter

 

Mange takk, Petter.  Det er godt å vite.  Hvis jeg en dag får anledning skal jeg undersøke på Riksarkivet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.