Gå til innhold
Arkivverket

Hva var det egentelig med disse forfedrene mine og slektskapet mitt forøvrig på Brøttum ???


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Det er tydeligvis på Brøttum i Ringsaker at dramatikken og råskapen  i slektskapet skjer , hva var det egentelig med disse forfedrene mine på Brøttum ?

 

Etter 2 selvmord på en og samme gard og1 mord på bergseng , og nu datt det sandelig enda et skjelett ut av ( slekt ) skapet som Tore S Falch så morsomt ordla seg .

 

Ja jeg må jo nevne at det var 3 slektsrelaterte  mord på Lesja og , så det er jo ikke derimot sagt at råskap og mulig depresjoner med selvmord som utfall er synonymt for Brøttum , nei for all del .

 

Saken som dukket opp er således :

 

Anders Olsen Sæther var en nesten uhyggelig dyktig treskjærer på Brøttum , han skjærte ut altertavla i kirka på Veldre og sto for all utskjæring av både altertavla og prekestolen i Brøttum kirke , det er så vakkert et arbeid at det nesten gjør vondt å sjå det selv om det så langt bare er på bilder jeg har fått anleding til å se det , men at turen går innom kirka på Brøttum neste gang jeg er nedover det er bra sikkert . 

 

Anders Olsen Sæther var 2 generasjon etter min stamfar Svend Olsen Midtbruket sin søster ; Anne Olsdatter Midtbruket som igjen var gift med Even Bårdsen Hov i Biri . 

 

Anders Olsen Sæther ble den 13 februar 1798 funnet død på gardsplassen på garden sin Sæther søndre på Brøttum , han ble funnet med flere '' hull '' i hodet .

 

Peder Sørensen Halla øvre som da er bror til min stammor Eli Sørensdatter ble straks siktet for mordet '' in absentia '' . Det var forøvrig Eli sin ektemann som først hengte seg i smia si på Nordhaugen , og deretter var det neste bruker og min stamfar på 90 som og gikk avgårde og hengte seg i et tre på garden ;  hadde'n nå levd så lenge så kunne'n jo gøtt likegjerne holde løpet ut mene nå je .

 

Men nå gjelder saken Peder Sørensen Halla , utifra lensmannen sine utsagn så ble ikke Peder arrestert fordi han hadde reist oppover til Gudbrandsdalen . 

 

Den 20 februar 1798 meddeler fogden at Peder var strøket til fjells på ski . " Det er af al denne Peder Hallas fremgangs måde sluttelig : at han har bestemt sin flugt over Fieldene til Sverige "

 

Mitt spørsmål er således ; Er det mulig for noen flinke lesere av disse for meg uforståelige tingbøker / sakefallsbøker å finne noen dokumenter i forbindelse med mordet på Brøttums store og dyktige treskjærer Anders Sæther .

 

På forhånd tusen takk for gode svar og innspill .

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lagt ved her er linken til to brev fra fogden i Hedemarken fogderi til amtmannen i Hedmark amt, datert henholdsvis 13.02.1798 og 20.02.1798 (Fylkesmannen i Hedmark, Brev fra fogden, eske 9, 1797-1799). Dette er høyst sannsynlig det kildematerialet som Niels Moen refererer fra i «Brøttumsboken».


 


Kopiboka til fogden i Hedemarken fogderi fra året 1798 er ikke bevart.


 


Av SAH på Hamar har jeg fått følgende  brev på PDF fil , men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne legge disse ut her så den som vil hjelpe meg med transkribering kan få tilgang . Den eneste muligheten slik jeg forstår det er at siden jeg har lagret de 2 brevene i ONE DRIVE så kan jeg vel kanskje sende link til disse 2 brevene i en mail til den som eventuelt vil hjelpe meg med transkribering . 


 


 


Jeg har også lagt ut " søknad " om tydehjelp til disse 2 brev på forumet for tydehjelp 


 


https://forum.arkivverket.no/topic/201913-trenger-tydehjelp-til-2-enkle-og-korte-brev-ang%C3%A5ende-en-mordsak-p%C3%A5-br%C3%B8ttum/


 


 


På forhånd tusen takk for god hjelp nok en gang 


 


Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Memoria

 

Efter Anmeldelse af 7de denne, om at Anders Olsen Sætter af Braattums Annex i  Ringsager Præstegiæld var funden død ude paa Vejen over hans Gaards Ejendeele i Mistænkelig Tilstand, beordrede jeg Lensmand Nielsen, under 8de næstefter, at holde Syens Forretning paa det døde Legeme samt at optage Forhør over Tildragelsen og hvorfor jeg tillige, for at vinde Tiiden, Reqvirerede hr Regiments-Fældtskiær Müller til at Obducsere det døde Legeme for deraf at erfare om de i Anders Sætters Hoved sig viisende Hull skulle have foraarsaged hans død.

Begge disse Forretninger; som under 10de denne, ere afholdte, har jeg herved den ære at insinuere og vil deraf Gunstbehagelig erfares at Anders Olsen Sætter er død af de Slag som viiste sig i hans Hoved.

 

Peder Sørensen Halae, som efter al Sandsyenlighed har tilføyet Anders Sætter de dødelige Saar, har strax derefter begived sig bort under Paaskud at rejse til Gulbrandsdahlen for at indkjøbe Korn. Jeg skulle derfor ydmygst indstille til Deres Høyædle Velbaarenheds forgodtbefindende, om denne Peder Sørensen bør foranstaltes efterlyst og paagreben eller om Formodningen mod han, for at lade som man holdt ham umistænkt, skulle holdes hemmelig indtil han saaledes af sig selv kom tilstæde jgien. Imidlertiid kunde Lensmanden tillægges Ordre at beopagte hans tilbagekomst og at Arrestere ham naar han indfandt sig samt derefter at melde Dommeren saadant for at tage Arrestanten under Examinations Forhør.

 

I øvrigt tør jeg forvente Deres Høyædle Velbaarenheds Foranstaltning til det døde Legemes Begravelse.

 

Regiments Fældtskiær Müllers Regning over hvad han formeener at tilkomme for afholdte Obductions Forretning, følger hermed.

 

Kaaterud, den 13de Februarii 1798.

 

                                                        [.......?] (Signatur)

 

Høyædle og Velbaarne

hr Legations Raad og Amtmand Høyer.

 

 

(I venstre marg står det skrevet vertikalt: den 13de Febr. besvaret, og sendt Bilagerne tilbage)

 

 

 

 

-----o0o-----

 

 

 

 

 

Pro Memoria

 

Af indsluttede Beretning fra Lensmand Nielsen, vil Gunstbehagelig erfares: at den for Mord paa Anders Sætter mistænkte Peder Sørensen Halla, forgiæves er eftersøgt i Gulbrandsdahlen, uagtet hans Vey derigjennem er opspurgt lige indtil han tog til Fiælds paa Skie. Det er af al denne Peder Sørensens Fremgangs Maade Sluttelig at han har bestemt sin Flugt over Fiælderne til Sverrig. Jeg skulle derfor ydmygst indstille til Deres Høyædle Velbaarenheds forgodtbefindende om det saaledes kan ansees fornøden at lade Peder Sørensen efterlyse af Kirkebakkerne i Østerdahlens Fogderie samt i Christianiæ Intelligentz Blade.

 

Kaaterud, den 20de Februarii 1798.

                                                       [.......?] (Signatur)

 

 

               

Høyædle og Velbaarne

hr Legations-Raad og Amtmand Høyer.

 

     

(I venstre marg står det skrevet vertikalt: den 21 feb besvaret)

Brev fra fogden 1798 I.pdf

Brev fra fogden 1798 II.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tore S . Falch , tusen hjertelig takk for fantastisk flott hjelp til transkribering .

 

Det er som vakker poesi å lese hvordan de formulerte seg i samtiden , selv om innholdet er ifra en meget tragisk setting .

 

Det var noe jeg stusset litt over her :

 

-  at holde Syens Forretning paa det døde Legeme , Syens Forretning , hva menes med dette ?

 

 uagtet hans Vey derigjennem er opspurgt lige indtil han

 

 Christianiæ Intelligentz Blade. Det virker som at dette er et slags tidsskrift / avis  som Peder Sørensen Halla skulle etterlyses via , er det noen som har kjennskap til dette ; Christianiæ Intelligentz Blade

 

På forhånd tusen takk for gode innspill og svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tore S . Falch , tusen hjertelig takk for fantastisk flott hjelp til transkribering .

 

Det er som vakker poesi å lese hvordan de formulerte seg i samtiden , selv om innholdet er ifra en meget tragisk setting .

 

Det var noe jeg stusset litt over her :

 

-  at holde Syens Forretning paa det døde Legeme , Syens Forretning , hva menes med dette ?

 

 uagtet hans Vey derigjennem er opspurgt lige indtil han

 

 Christianiæ Intelligentz Blade. Det virker som at dette er et slags tidsskrift / avis  som Peder Sørensen Halla skulle etterlyses via , er det noen som har kjennskap til dette ; Christianiæ Intelligentz Blade

 

På forhånd tusen takk for gode innspill og svar 

 

Kan Syens forretning være det samme som Lik-skue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Syens forretning være det samme som Lik-skue?

 

Ja det kan det vel godt være Odd Annar , obduksjon skrev de jo nærmest likens , siste del i første brev ; Regiments Fældtskiær Müllers Regning over hvad han formeener at tilkomme for afholdte Obductions Forretning, følger hermed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var noe jeg stusset litt over her :

 

-  at holde Syens Forretning paa det døde Legeme , Syens Forretning , hva menes med dette ?

 

 uagtet hans Vey derigjennem er opspurgt lige indtil han

 

 Christianiæ Intelligentz Blade. Det virker som at dette er et slags tidsskrift / avis  som Peder Sørensen Halla skulle etterlyses via , er det noen som har kjennskap til dette ; Christianiæ Intelligentz Blade

 

 

 

 

at holde Syens Forretning paa det døde Legeme:

 

Synsforretning er nok det samme som liksyning eller likskue. Det skulle bekreftes at personen faktisk var død og ved ytre undersøkelser fastslås om det var grunn til mistanke om en unaturlig dødsårsak.

 

 

 

uagtet hans Vey derigjennem er opspurgt lige indtil han tog til Fiælds på Skie:

 

= selv om hans ferd gjennom Gudbrandsdalen er bekreftet av vitner helt frem til han dro til fjells på ski.

 

(Ordet opspurgt tolker jeg som at noen har snakket med og spurt folk langs Peders fluktrute og fått bekreftet at de har sett ham. På dialekter på det indre Østland kan man høre uttrykket "det vart sport" (med lukket o), altså at "det ble spurt" i betydningen at noe ble snakket om.)
 
 

 

Christianiæ Intelligentz Blade

 

Det er nok snakk om Norske Intelligenz-Seddeler, Norges første ordinære avis. Den utkom første gang i 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Tore S. Falch for en meget belysende og god forklaring , og takk til meget interesant link til Christianiæ Intelligentz Blade

 

Da skal jeg jammen lete litt i Christianiæ Intelligentz Blade for å se om jeg kan klare å finne denne etterlysningen i forbindelse med mordet på Anders  Olsen Sæther 13 februar 1798 . Da får jeg trening i å lese gotisk også , ikke sant LOW ..... :D

 

 

Det med lukket O på indre Østland stemmer fullstendig med min Lillehammer dialekt , husker når vi hadde '' sport '' hu bessmor om å få ei nystekt kjøttkak på en gaffel  :rolleyes:

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det vart sport" kan nok bety mer enn at det bare er blitt stilt et spørsmål - det kan også bety "det ble snakket om" -  kanskje med et visst sladder- eller ryktepreg? Og når f.eks. et rykte "vart sport", hadde man "hørd gjeti" ryktet. (Dette siste uttrykket - som vel betyr at man hadde hørt noe bli omtalt - benyttes vel neppe idag av folk under 60....)

 

Vi finner skriveformen av "det vart sport" bl.a. i gamle bibeloversettelser:

- Men det spurgtes i Faraos Hus, at Josefs Brødre var kommet, og Farao og hans Tjenere glædede sig derover 

- Da det spurgtes blandt Folkene i Gaza, at Samson var kommet derhen, gik de hen og lagde sig på Lur efter ham ved Byporten

- Og Han kom til sin egen Stad, og gik atter ind i Capernaum ; og det spurgtes, at Han var hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt pussig at denne Peder Sørensen Hala allerede 20. februar 1798 skal ha vært meldt savnet og at de sier han skal ha rømt til fienden i Sverige - det ser nesten ut for at det er noe som ikke stemmer i denne saken. Peder Sørensen Hala var jo hjemme på gården sin i 1801:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058234003056

 

Det ser her ut for at han verken hadde rømt eller blitt tiltalt i denne saken? Kan det stå noe i denne saken om at han muligens var misstenkt, men at de fikk tak i han der han klarte å renvaske seg?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at elendigheten fortsatt blir i slekta , har jeg nok forvekslet Peder Sørensen Halla øvre med Peder Sørensen ( Brække ) Halla øvre , men som Morten i # 10 så er det kanskje noe som skurrer her i og med at han er å finne hjemme i FT 1801 .

 

Noe må det jo være i denne saken ad. Peder Sørensen sin rømning oppover til Gudbrandsdalen , og  til Sverige , for fogden i Hedemarken  er jo veldig klar i sine brev til amtmannen i Hedmark amt . 

 

Videre undersøkelse måtte gjøres av undertegnede / private da SAH ikke kunne følge opp mer . 

 

Det kan jo godt tenkes at Morten # 10 er inne på en eller annen slags forklaring på denne situasjonen , det kunne ha vært interesant å funnet løsningen på dette .

 

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.