Gå til innhold
Arkivverket
Baard Vidar Pettersen

Hvilken Betty?

Recommended Posts

Baard Vidar Pettersen

Hei!

 

Jeg har møtt på en skikkelig nøtt i min slektsgranskning. Dersom du er nysgjerrig kan du lese hele dilemmaet under. Vil du bare svare på konkrete spørsmål, er de jeg sitter igjen med nå:

 

- Når det står leiermål i kirkeboken så sent som 1889, kan man da trygt anta at dette gjelder et barn, eller kan det rett og slett bety at den ene parten har innrømmet et samleie?

- Dersom jeg skal finne fosterforeldre til et barn født i Kristiania 1888, hvor leter jeg da? Jeg regner med jeg må dra fysisk til et arkiv, men er det riksarkivet eller byarkivet og hva ber jeg om å få se?

 

Vil du ha underlaget for spørsmålene er hele saken er som følger:

Min kones oldemor het Helga Marie Reiersen og ble født på Rikshospitalet 20.1.1888 utenfor ekteskap. Familien vet hun vokste opp i fosterhjem, men ikke noe særlig mer. Foreldrene til Helga Marie var ifølge dåpsbok og ministerialbok for Rikshospitalet skomager Martinius Reiersen og Betsy Alsterberg fra Dalsland. Begge født 1863. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1872&idx_id=1872&uid=ny&idx_side=-132
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050829040768.jpg

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5428&idx_id=5428&uid=ny&idx_side=-78
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060830080613.jpg

Jeg har også fått tilsendt opplysninger fra Rikshospitalets journaler, uten at jeg har sett disse selv. Der står moren som Betsy Alsterberg, 24 år, fra Dalsland i Sverige. Bopel: Drammensveien 2.

 

Faren må være samme skomaker Martinius Reiersen, som er født 23.8.1863 i Holmestrand. Hans familie har jeg rimelig god kontroll på. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1246&idx_id=1246&uid=ny&idx_side=-114
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051019030114.jpg

 

Moren derimot er et lite mysterium. Ikke fordi jeg ikke finner Betzy, eller Betty som hun var døpt. Jeg finner to.. Det kom nemlig to Betty Alsterberg til Norge på slutten av 1800-tallet. Begge er født i Dalsland omtrent samtidig. Betty Alsterberg, datter av Gustaf Alsterberg, født den 25.5.1863 i Sundals-Ryr og Betty Alsterberg, datter av Henrik Alsterberg født den 25.6.1864 i Högsäter. Gustav og Henrik er brødre og de to Bettyene er dermed søskenbarn, antakelig oppkalt etter sin tante som også heter Betty Alsterberg, f. 1833 i Högsäter. Farsslekta blir altså den samme uansett, men morsslekta til Betty avhenger av hvem hun er. (Jeg legger ikke ved linker til de svenske referansene, ettersom disse kun er tilgjengelig med abonnement, men jeg har gått grundig igjennom alle oppføringer for begge Bettyene i Sverige.)

 

Begge utvandrer til Norge omtrent samtidig. Betty "Gustafsdotter" Alsterberg (heretter BGA) offisielt i 1887, selv om hun står oppført i Husforhörslängden som "i Norge" noen år før (Dersom du ikke er kjent med svenske kirkebøker er husforhörslängder er en slags kontinuerlig folketelling i Sverige, som gjør det mye lettere å følge en person fra sted til sted). Betty "Henriksdotter" Alsterberg - BHA flytter til Norge i 1885. I de svenske bøkene står det ingenting om hvor i Norge de to flytter.

 

BHA havner senest 1887 i Halden. Den 3. april 1887 er hun fadder i en dåp der.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5463&idx_id=5463&uid=ny&idx_side=-147
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060906020379.jpg

Hun får barn i Halden 22. des 1889 

https://media.digitalarkivet.no/kb20060718020026

og gifter seg 26. juni 1891, og blir Betty Jensen.

https://media.digitalarkivet.no/kb20060718020494

(BHA har forøvrig også en søster i Halden - Christina, som utvandret sammen med Betty til Norge i 1885. Hun kommer tilbake til Sverige i nov 1887, og utvandret til Halden i 1891.)

 

 

BGA vet vi mindre om. Vi vet at hun utvandret fra Kristiania i 1893 til USA. Antakelig til østdelen av USA. Senere flyttet hun til Montana der hennes bror "John" (Johan Henrik) bodde, og døde der i 1941.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000491484

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=17728280

 

En av disse får Helga Marie på Rikshospitalet den 20.1.1888. Jeg har sjekket folketellingen for 1891 for Drammensveien 2, uten hell. Jeg har også sjekket adressebok for Kristiania for 1888, 1889 og 1891, uten å finne noen Alsterberg der. Moren later altså ikke til å ha bodd i Kristiania. Så hvem er mor til Helga Marie?

 

Jeg har hele tiden trodd at det er BGA som er moren, fordi:

-          I dåpsoppføringen til Helga Marie står det Betsy, ikke Betty. BHA i Halden står alltid oppført som Betty, og BGA står oppført som Betsy når hun reiser til Amerika.

-          Betty Alsterberg i dåpsoppføringen er født 1863. Jeg tenker at dette er såpass moderne tid at de skiller mellom 1863 og 1864. I Rikshospitalets papirer er hun 24 år. BHA ville vært 23 år ved Helga Maries fødsel. 

-          Martinius ser ikke ut til å ha forlatt Holmestrand. Han er i hvert fall ikke registret utflyttet. BGA har en bror, Svend Peter Alsterberg, som utvandrer til Norge noen år før Betty. Han bosetter seg i Botne, like utenfor Holmestrand. Det er sannsynlig at Betty i hvert fall har vært innom broren i Botne etter at hun flyttet til Norge, og der kan hun ha møtt Martinius.

 

Men helt sikker er jeg ikke. Det som taler for at BHA er moren er:

-          Hun kan ikke bevises i Halden når Helga Marie blir født. Hun rekker å føde Helga Marie og så bli gravid i Halden igjen des 1889.

-          Når hun får Harald Amandus med Hans Edvin Amandus Jensen i Halden, står det at det er hans første (?) leiermål, hennes 2. Så sent i historien antar jeg at leiermål ikke bare betyr at hun har hatt utenomekteskapelige aktiviteter, men at hun har fått et barn før. Jeg finner ingen andre barn født av BHA hverken i Halden eller i Sverige før hun drar.

 

Jeg finner også en av Bettyene i Moss i 1885, uten at jeg vet hvem av de to det er eller at jeg ser at det innvirker på historien. Jeg har for ordens skyld også sjekket kirkebøkene i Moss for en evt fødsel av BHA der, uten hell.

 

Dersom du har lest helt hit er altså spørsmålene de samme som ovenfor, i tillegg til:

- Har du tips til andre ting jeg burde sjekket?

- Hvilken Betty mener du er mest sannsynlig Helga Maries mor?

 

Mvh,

Baard Vidar Pettersen

Endret av Baard Vidar Pettersen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Noen manntallsprotokoller fra Fattigvesenet, kontoret for utsatte, 3. avdeling i Kristiania er publisert:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Fattigvesenet-i-Kristiania

.

Fattigvesen

 

Utdrag fra lenken over:

 

"Klientene ble delt opp i tre avdelinger i henhold til inndelingen i fattigloven av 1863 (se ovenfor) og det ble ført egne manntallsprotokoller for hver avdeling. 3. avdeling ble i praksis bare ikke-foreldreløse barn.

Protokollene inneholder klientens navn, bakgrunsnen for utsettelsen, for barn også foreldrenes navn, stilling og adresse, fødselsår (ofte fødselsdato), når og hvor utsatt, tilleggsytelser - som for eksempel klær til konfirmasjon - hjemstavn, utsettelsens opphør og merknader. Klientene gis ved innføringen et løpenummer, som de normalt beholder så lenge de er satt ut. Hvis flere søsken settes ut, gis disse løpenummer etter hverandre. Hver protokoll dekker en tidsperiode på ti - femten år, slik at klienten ofte finnes i flere av periodene."

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Hei Anne-Lise og tusen takk for tips! :)

Jeg har sett igjennom de to mest logiske bindene - L0003: Manntallsprotokoll 1887-1897 (nr. 1-500) og L0004: Manntallsprotokoll 1887-1897 (nr. 501-1000), i tillegg til første bind av neste periode - L0005: Manntallsprotokoll 1897-1910 (nr. 1-500). Uten hell, dessverre. Men jeg skjønner ikke helt oppbygningen av disse protokollene. Kan det mangle et tredje bind for perioden 1887-97, ettersom disse slutter på rundt tall 1000, mens neste periode går til 1604? Mulig jeg må ta en tur til Byarkivet. Jeg kommer uansett til å se igjennom de to neste bindene først, da rekkefølgen virker litt vilkårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg har ikke helt taket på systematikken, jeg heller.. Jeg har tenkt at de ble innført kronologisk på tidspunktet for plassering, men etter hva Byarkivet skriver:  "(..) Hver protokoll dekker en tidsperiode på ti - femten år, slik at klienten ofte finnes i flere av periodene.", så kan kanskje barnet være registrert i flere protokoller.


Det kan godt hende det er et tredje bind for den perioden, som ikke er digitalisert ennå. Det er faktisk lettere å bla i de store protokollene, enn å bla digitalt.

 

Husk at Byarkivet har stengt mandag og fredag..

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Ser ut som en tur på Byarkivet for meg etter påske da. Blir gøy. Første gang :)

 

Jeg har forøvrig hatt et lite gjennombrudd. Jeg har hatt en liten teori om fosterfamilien hennes - at hun bodde hos familien Carl Hammer, der det har vært en Helga Hammer i rett alder. I dag fant jeg beviset i folketellingen for 1905. Da er hun konfirmert og har fått sitt egentlige navn:

 
Jeg finner henne sammen med familien Hammer i 1903, 1902 og 1899, men i den eneste folketellingen på nett som også kan favne moren i Norge - 1891, skal Karl Hammer bo i Markveien 26 i følge adresselistene. Markveien 26 mangler selvfølgelig i folketellingen 1891 - i hvert fall på nett. 
 
Finnes det en oversikt på nett over hvilke folketellinger som finnes i Byarkivet for Oslo/Kristiania? Jeg finner ikke noe på Byarkivets sider.
 
Hun står som datter i en av disse folketellingene og kun som pleiebarn i 1905. Hun står heller ikke med sitt eget etternavn før i 1905. Jeg vet ikke om det kan bety at hun ikke offisielt var pleiebarn og dermed ikke vil finnes i  protokollen for utsatte? Noen teorier om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ulla Bagge

BHA flyttar till Vardö 1885 20/7 tillsammans med sin syster Kristina f 1867

Har du kunnat följe henne därifrån?

Gesäter AI:12 (1876-1885) Bild 134 / sid 124

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Hei Ulla!

 

Ja, jeg la merke til den notisen. Men Vardø er så ekstremt langt unna både Gesäter som hun flytter fra og Halden der hun beviselig finnes i starten av 1887, at jeg har tenkt at dette enten er feil, eller et annet sted jeg ikke har greidd å tyde. I utflyttningslängden Gesäter B:2 (1861-1895) bild 66, står det kun Norge, men det er mulig jeg burde se over fødte i Vardø også 1885-1887. Innflytning for denne perioden mangler i Vardø.

 

Legger ved bilde av innføringen for de som ikke har tilgang. Kan det stå noe annet enn Vardö?

 

post-7618-0-31502500-1458563518_thumb.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg leser Vardö.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Da er vi alle enige, for så vidt :)  Men det gir ingen mening. :mellow:  Jeg har likevel sjekket både fødte i Vardø for perioden og innflyttede litt før og etter, men ingen Betty, dessverre.

Endret av Baard Vidar Pettersen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Kildeomtale av kommunale Folketellinger

.

Du bestiller opp tellingsskjemaet for den enkelte adresse og bruker først adressebøkene (på mikrofilm eller de som er publisert digitalt) til å finne hovedpersonen i husstanden. (Forsørgede er ikke tatt med om de ikke har inntektsgivende arbeid / er enkefruer) Tellingsskjemaene har med alle i husstanden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Det var som... I følge linken din er alle kommunale folketellinger for perioden jeg er interessert i kassert.. Så da er jeg tilbake til start :(

 

Fant forøvrig innflytningsoppføring for BHA til Halden. Den er riktignok registrert først i 1890, men ifølge kirkeboka flyttet BHA til Halden i 1885. Se no. 24

https://media.digitalarkivet.no/kb20060718030015

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Det hadde jeg glemt.. Så ergerlig!

.

I trefflisten fra Innflytta svensker til Østfold står det 1885 som hendelsesdato, men klikker en på navnet kommer 1890 opp.

Betty Alsterberg 1864   ug Innflyttar Damhaugen 1885 person Innflyttede svensker til Østfold 1812-1920

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg sjekket C. A. Hammer i Adressebok for 1889 (1888-tellingen) og da bor han i Stolmakergata 17:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kristiania, Adressebok , 1889-1889, oppb: Riksarkivet.

Merknader: 11. årgang. Demontert eksemplar, Riksarkivet

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49223/243/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061508040689.jpg

.

Det gjør han også i 1891, men Helga Marie er ikke der, bare hustru og en datter + en losjerende mann. (Bla videre.)

.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kristiania kjøpstad, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52721/130617/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10061507007309.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Hei Anne-Lise!

 

Takk for et veldig godt forsøk :) Jeg tenkte det samme som deg, at adressen i 1889 med litt flaks kunne funke for 1891-opptellingen, men den C.A. Hammer du fant er Karl Anton Hammer f. 1835. "Min" Carl Hammer er nestemann i adresselista, støperiansatte Karl Hammer f. ca 1861 og gift med Cecilie. Han skulle riktignok også bo i Stolmakergata i 1889, men i neste hus, nr 19. Der er det dessverre ingen tegn til hverken Karl eller Helga i 1891. 

Men han flytter tydeligvis mye rundt, så det er fremdeles mulig at han ikke bodde i Markveien 26 ved folketellingen 1891, men hvor blir et åpent spørsmål. 

 

Så for å konkludere er jeg omtrent like langt. BHA bodde i Halden før og etter at Helga Marie ble født, men kunne ha rukket å dra til Kristiania for å føde (for å unngå lokal skam?). Hun står jo som sagt oppført med et tidligere leiermål. Noen tanker om dette leiermålet?

 

BGA tror jeg fremdeles er en bedre kandidat, fordi det er mer logisk at hun skulle treffe barnefaren, men jeg har altså ikke kunnet bevise at hun har bodd i Kristiania. Adressen Drammensveien 2, tenker jeg mer og mer ikke er et sted hun har bodd fast. Til det er vel adressen i overkant fasjonabel.

 

I mellomtiden leter jeg fremdeles gjennom protokollen for utsatte :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Og da fant jeg både Karl og Helga i 1891. Om referansene er riktige, bodde de ikke i Markveien 26, men i Markveien 42.

 
Jeg hadde selvfølgelig håpet at Betty bodde sammen med Helga, men så heldig var jeg ikke. Ifølge personseddelen til Helga er hun forsørget av fattigvesenet, så da burde hun vel egentlig være i protokollene der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Så bra du fant dem. Ja, hun skal være i protokollen når det står at hun er forsørget av fattigvesenet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Da har jeg kommet meg igjennom alle protokollene for Kontoret for utsatte, 3. avdeling. Uten hell, dessverre. :mellow:  Men mulig Helga vil sortere under 1. avdeling? Jeg får rett og slett ta turen til Byarkivet etter påske og se om jeg har mer hell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Har du eller andre ellers noen tanker om leiermålet? Kan det tolkes som noe annet enn at BHA har hatt et barn før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Nei, jeg tror hun har fått et barn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Jeg er dessverre tilbøyelig til å være enig med deg. Dessverre, fordi det ødelegger teorien min ;) Men hvorfor står det da spørsmålstegn bak mannens 1. leiermål? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Hun som meldte fra til presten om det utenomekteskapelige barnet, hadde kanskje ikke så godt grunnlag for å uttale seg om barnefarens fortid. Hun kan ha uttalt at så langt hun visste, hadde barnefaren ingen barn fra før og at presten satte spørsmålstegn for å få fram at informasjonen var usikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeg synes som deg at det er gode grunner til å holde en knapp på Betsy Gustavsdatter som mor til Helga Marie. At fornavnet skrives som Betsy er én grunn. En annen er fødselsåret. Svenskene har virkelig hatt 'koll' på folkemengden med sine jevnlige husforhør. Jeg har stor tillit til at opplysningene om fødselsår i attestene er etterrettelige, om det enten er arbetsbetyg, hinderlöshetsbetyg eller flytteattester ved emigrasjon. Siden de to Betty'ene ikke benyttet patronym, men fast etternavn, var jo fødselsåret det eneste som skilte dem fra hverandre. Som slektninger har de kanskje gjort et skille ved at den ene har kalt seg Betsy, selv om det står Betty i kirkebøker og husforhørslengder.

 

En tredje grunn er jo Vestfoldforbindelsen.

 

Men så var det B. Henriksdatters første leiermål, da..

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Ja, jeg har også mest tro på BGA inntil det motsatte er bevist. Dessverre tror jeg ikke lenger navnet er noe argument. Jeg har etterhvert kikket gjennom ganske mange navnelister for Kristiania på leting etter Betty/Betsy :) og alle jeg finner i Kristiania på den tiden er stavet Betsy. Så jeg tror dette er mer en geografisk betinget forskjell i skrivemåte. Derimot har jeg mer og mer tro på årstallet. I Sverige har de som du sier mer "koll" på dette, men også i Halden er BHA konsekvent omtalt som født 1864, og moren til Helga Marie er som sagt oppført som født 1863 i alle oppføringer eller en alder som korresponderer med 1863. Også Vestfoldforbindelsen veier tungt. Vår Betty må jo ha truffet Martinius på et eller annet vis.

 

Når det gjelder leiermål, har jeg prøvd å finne litt mer kjøtt på beina om hvordan dette ble registrert, uten videre hell. Det som er på det rene er at leiermål i hvert fall i prinsippet kun betyr samleie utenfor ekteskap, og at det finnes klare eksempel på par som er straffet for leiermål uten at det har blitt barn. Men dette er i langt eldre tid.

 

Jeg kan se for meg to måter presten registrerte leiermål på. Enten ved å basere seg på offisielle attester eller kirkebøker, og i så fall synes jeg det er rart om han skulle skrive "hans 1. (?) leiermål". Den andre måten er jo at presten rett og slett spør paret når de kommer med det uekte barnet til dåpen. Er dette deres første leiermål? Om Hans Edvin Amandus lyver litt dårlig og hun er ærlig, kan det forklare notatet til presten. Men jeg har likevel tro på at hun i hvert fall har vært gravid før. Så jeg har ikke gitt opp helt å lete etter et barn eller dødfødt barn av BHA i Østfoldområdet.

 

En tidligere graviditet for GHA ville avgjøre saken - likeledes om jeg kunne finne fosterpapirer eller lignende med fødselsdato eller sted for moren. Har ikke gitt opp håpet helt.. :)

Endret av Baard Vidar Pettersen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Hei igjen!

 

Jeg fant til slutt ut av det vha. Byarkivet i Oslo. Morsomt å bla i bøker i stedet for på nettet :) Her er fasiten for de som er interessert.

 

Etter mye leting fant jeg til slutt Martinius Reiersen i Hjemstavnsregisteret på siden du ga meg link til:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Fattigvesenet-i-Kristiania

(Synes denne siden er krøkkete plassert av digitalverket for de som trenger å lete der..)

 

Jeg trodde dette var et fortløpende register og om du først var i Fattigvesenets register, ville du stå oppført alle år du fikk støtte. Men slik er det altså ikke. Det virker som du får en oppføring og senere notater blir lagt på dette stedet. Jeg fant derfor først Martinius lenge etter jeg antok å finne ham. Jeg fant ham til slutt i 1905 - egentlig på leting etter Helga Marie selv. 

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/59778/189/

 

Det ledet meg til Protokoll 80, folio 293, som ser slik ut:

post-7618-0-94853100-1459767616_thumb.jpg

 

Det ga meg ikke så mye nytt annet enn at noen løy til Fattigvesenet om at faren var død. Det var han ikke, for han fikk barn så sent som i 1911. Men det sto en referanse til moren i høyre hjørne. Og da fikk jeg sendt opp Protokoll 70 Folio 83. Bingo!

post-7618-0-12572600-1459767617_thumb.jpg

 

Her står det at moren dro til Amerika og da er det ingen tvil lenger. Litt trist allikevel av lesningen. Moren ga ingen livstegn fra seg i Amerika og faren ble feilaktig forklart som død. Dette gjør meg jo enda mer nysgjerrig, så om noen kan tolke tegnene til høyre i oppføringen, og fortelle meg om det er andre oppslag jeg kan gjøre, tar jeg gjerne i mot! Her er et nærmere bilde av margen. 80-293 viser selvføligelig til farens oppføring, men de andre skjønner jeg ikke.

 

post-7618-0-27204000-1459767617_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.