Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter foreldrene til Hans Olsen Øvervigdenæs, f. 1721-25?; d. 1768


Dave Peterson
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til Hans Olsen Overvigdnes (Øver Vigdenæs), f. ca. 1721-1725? (Stjørdal)  d. 1768, Hegre, Stjørdal, Nord-Trøndelag.   Her er skifte fra 1769:

 

Source information: Nord-Trøndelag county, Stjør- og Verdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 08 , 1766-1770, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Remarks: Fol. 1-303. Nytt register.

Permanent page-link: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24756/299/

Permanent image-link: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090213700299.jpg

 

Jeg klarer å tyde kona Anne Jonsdatter og barn Ole Hansen, 14; John Hansen, 11; Ole Hansen,7; og Ingeborg Hansdatter, 9.  Jeg håper noen som er flinkere enn meg klarer å tyde om det innholder flere tips som kan føre til hvem som var foreldrene til Hans. 

 

Det står bare Hans Overvignes i dåpen til Hans sønn Jon/Joen Hansen, f. 1758, men det står Olsen som patronym i skiftet til Hans.  Så jeg leter etter faren til Hans: Ole __?__.  

 

Dåpen til sønnen Jon (under dom 27a, nr 1):

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A05 (1755-1780), Kronologisk liste 1758, side 34.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16371&idx_id=16371&uid=ny&idx_side=-36

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925610362.jpg

 

Også lurer jeg på om det finnes Stjørdal bygdebøker som med litt flaks kan være til hjelp.  Jeg tror jeg har tidligere lest at det finnes 2 binder som gjelder Stjørdal og særlig om det er noe om  Øvervigdnæs/Øver Vigdnæs   (Hegre, Stjørdal, Nord-Trøndelag).   

 

Mange takk på forhånd for hjelp!  

Dave Peterson

Riverton, Minnesota

Endret av Dave Peterson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene var Ole Hansson Rykkja(1673-1731) og Ingeborg Olsdatter Flornes (1699-1762). Rykkja er Røkke på Skatval og Flornes ligger i Hegra.

 

Hentet fra Stjørdalsboka Bind IV side 568.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene var Ole Hansson Rykkja(1673-1731) og Ingeborg Olsdatter Flornes (1699-1762). Rykkja er Røkke på Skatval og Flornes ligger i Hegra.

 

Hentet fra Stjørdalsboka Bind IV side 568.

Mange takk, Odd!  Står det flere om familien der inne?  Hvis ikke er det greit.  Jeg setter pris på din hjelp!

 

mvh

DP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olsen ble døpt 5/8 1725.

 

Om Ole Hansson står det at han var sønn av Hans Olsson på Øvre Rykkja, side 681.

 

Ingeborg Olsdatter hadde som foreldre: Ola Pedersen Flornes født 1676 og gravlagt 4/2 1738 og Sigrid Johnsdatter født 1655 og gravlagt 4/3 1736. Fra

 

bind V del II side 577 (Hegra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Odd!  

 

 

mvh

Dave Peterson

Minnesota 

 

 

Hans Olsen ble døpt 5/8 1725.

 

Om Ole Hansson står det at han var sønn av Hans Olsson på Øvre Rykkja, side 681.

 

Ingeborg Olsdatter hadde som foreldre: Ola Pedersen Flornes født 1676 og gravlagt 4/2 1738 og Sigrid Johnsdatter født 1655 og gravlagt 4/3 1736. Fra

 

bind V del II side 577 (Hegra).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Odd Annar nevner den gamle Skatvalsboka, men det er utgitt nye bygdebøker for Skatval. På side 44 i bind 3 av Skatvalsboka finner jeg Hans Olsen Røkke med ukjent kone, som hadde 4 sønner

og1 datter.1)Ola født 1673, John født 1677(senere til Opauren). 2)Peder født 1682(neste bruker i Røkke øvre).3)Halvor født 1684 og senere på Holan. 4)Kirsti som var gift med Ole Pedersen som

kanskje  var fra Aurgjerdet. . Sønnen Ola var bruker i Arnstad, og er ført der på side 7 i bind 2 av ny Skatvalsbok. Han var først gift med Anne Pedersdatter som døde i 1721 og hadde 3 sønner og

1 datter  med henne. Det var: 1)Berit født ca 1711, som senere var i Myhr. 2)Peder Færgemand født ca 1713. 3)Hans døpt 01.01.1716 og gravlagt 10.12.1719. 4)Hans døpt 01.10.1721, og var

senere i Opauren 

 

Han var som Odd Annar skriver gift 2.gang med Ingeborg Olsdatter Flornes(gift 08.07.1722 ifølge bygdeboka). De fikk 2 sønner og  2 døtre, og blantannet sønnen Hans som Odd Annar skriver

om(her henvises det også til bygdebok for Hegra bind 2 på side 515). Ole Hansen Røkke ble gravlagt 07.01.1731, og han bygslet halve gården Arnstad på Skatval i 1708. Ingeborg Olsdatter

Flornes var født ca 1699, og døde i 1762. Etter ektemannens død flyttet hun til Hegra med sine 4 barn. Barna deres var: 1)Ola døpt 30.05.1721. 2)Hans døpt 05.08.1725. 3)Anne døpt

12.01.1727, og gift med Mads Rollaugsen Bjørngård på Lilleflor(det henvises til bygdebok for Hegra bind 2 side 567). 4)Gudlaug døpt 15.07.1731, og gift med enkemann Anders Johnsen

Bjertem(det henvises til Hegra 2 på side 208) .Tok med detaljene her siden du bor i USA, og sikkert ikke har tilgang på norske bygdebøker

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!   Tusen takk, Ann Lise Hovdal!  Du har rett, uten norske ip nummer har jeg ikke tilgang på norske bygdebøker som finnes på internettet.  Jeg har bare noen få som jeg har kjøpt men de gjelder Støren, Sukka og Suldal i Rogaland.  Siden jeg begynte med denne forskningen har jeg oppdaget at det finnes en god del av slektene mine som bodde i Nord og Sør-Trøndelag.  Opplysningene som finnes i bygdebøkene er kjekt å få når jeg ikke klarer å finne noe i kirkebøkene, osv.  

 

Mange takk Ann Lise og Odd!  Jeg setter pris på deres gode og flotte hjelp til å knekke noen nøtter!  

 

mvh,

Dave Peterson

Riverton, Minnesota 

 

 

Du Odd Annar nevner den gamle Skatvalsboka, men det er utgitt nye bygdebøker for Skatval. På side 44 i bind 3 av Skatvalsboka finner jeg Hans Olsen Røkke med ukjent kone, som hadde 4 sønner

og1 datter.1)Ola født 1673, John født 1677(senere til Opauren). 2)Peder født 1682(neste bruker i Røkke øvre).3)Halvor født 1684 og senere på Holan. 4)Kirsti som var gift med Ole Pedersen som

kanskje  var fra Aurgjerdet. . Sønnen Ola var bruker i Arnstad, og er ført der på side 7 i bind 2 av ny Skatvalsbok. Han var først gift med Anne Pedersdatter som døde i 1721 og hadde 3 sønner og

1 datter  med henne. Det var: 1)Berit født ca 1711, som senere var i Myhr. 2)Peder Færgemand født ca 1713. 3)Hans døpt 01.01.1716 og gravlagt 10.12.1719. 4)Hans døpt 01.10.1721, og var

senere i Opauren 

 

Han var som Odd Annar skriver gift 2.gang med Ingeborg Olsdatter Flornes(gift 08.07.1722 ifølge bygdeboka). De fikk 2 sønner og  2 døtre, og blantannet sønnen Hans som Odd Annar skriver

om(her henvises det også til bygdebok for Hegra bind 2 på side 515). Ole Hansen Røkke ble gravlagt 07.01.1731, og han bygslet halve gården Arnstad på Skatval i 1708. Ingeborg Olsdatter

Flornes var født ca 1699, og døde i 1762. Etter ektemannens død flyttet hun til Hegra med sine 4 barn. Barna deres var: 1)Ola døpt 30.05.1721. 2)Hans døpt 05.08.1725. 3)Anne døpt

12.01.1727, og gift med Mads Rollaugsen Bjørngård på Lilleflor(det henvises til bygdebok for Hegra bind 2 side 567). 4)Gudlaug døpt 15.07.1731, og gift med enkemann Anders Johnsen

Bjertem(det henvises til Hegra 2 på side 208) .Tok med detaljene her siden du bor i USA, og sikkert ikke har tilgang på norske bygdebøker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to bind for Hegra, to for Stjørdal, ett for Skatval og ett for Lånke.

 

Hei Odd,

Du har mail.  

 

Takk,

Dave P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt deg PM.

 

Heisann Odd, fikk du emailen?  Hvis ikke kanskje den havnet i søppeldunken.  Si i fra om jeg må sende om igjen.  

 

Takk,

Dave P in Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Odd, fikk du emailen?  Hvis ikke kanskje den havnet i søppeldunken.  Si i fra om jeg må sende om igjen.  

 

Takk,

Dave P in Minnesota

 

 

Ingen e-post mottatt desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen e-post mottatt desverre.

Odd, jeg sender om igjen....sjekk søppelen om den ikke finnes i  ordentlig boks.  

 

mvh

Dave P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd, jeg sender om igjen....sjekk søppelen om den ikke finnes i  ordentlig boks.  

 

mvh

Dave P

 

 

Hei Dave.

 

Nå har jeg fått mail fra deg. Skal svare deg i løpet av weekenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dave.

 

Nå har jeg fått mail fra deg. Skal svare deg i løpet av weekenden.

Mange takk, Odd!  

DP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.