Gå til innhold
Arkivverket

1 åndelig karamell til den som kan oversette dette...


Stine S. Toverud
 Del

Recommended Posts

Dette er ei forholdsvis grei skrift som eg tykkjer du godt kan prøve deg på sjølv. Blås det bra stort opp og skriv av det du greier, så kan du få hjelp til resten... Det er utruleg viktig å øve seg på ulike typar skrift :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den...

 

Hvis du synes det var så enkelt, kunne du ikke skrive det ned istedet for å komme med en sånn kommentar?

 

Tro ikke at jeg ikke blåser det opp og prøver å lese selv, før jeg tar meg bryet med å legge det ut her.

 

Jeg ser selvsagt navnene og tror det står "Bærbye", men tyder ikke slektsskapsforholdene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1:

Stine S. Toverud

 

Skrevet i dag, 09:02

 

Hei!

 

Please hjelp meg til å tyde hva som står om Lisa Grethe i løpenr 12.. Alt om hvor de bor og hvem hun bor sammen med er av interesse!

 

 

 

http://www.arkivverk...60322030404.jpg

 

kb20060322030404

 

 

Vedlagte miniatyrbilde®

  • post-4027-0-46611000-1458633692_thumb.jp
----

 

#3:

Stine S

 

Skrevet i dag, 11:33

Takk for den...

 

Hvis du synes det var så enkelt, kunne du ikke skrive det ned istedet for å komme med en sånn kommentar?

 

Tro ikke at jeg ikke blåser det opp og prøver å lese selv, før jeg tar meg bryet med å legge det ut her.

 

Jeg ser selvsagt navnene og tror det står "Bærbye", men tyder ikke slektsskapsforholdene...

----

 

Ser at trådstarter står som

Stine S. Toverud

 

Kanskje best å holde seg til samme visningsnavn ,istedet for å svare i temaet ditt med nytt ( anonymt) visningsnavn, som er

Stine S

 

 

Ser at du opprettet nytt navn/brukerprofil i dag.

Stine S Ble medlem: i dag, 11:20

FRAKOBLET Sist aktiv: i dag, 11:38

https://forum.arkivverket.no/user/8910-stine-s/

 

----

 

Det kunne også vært greit å vite i hvilken kirkebok dette er funnet.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstartar, når du "selvsagt ser navnene" - så kvifor ikkje skrive dei inn her frå starten av? Gje dei opplysningane du har, så hjelper vi med det du ikkje greier. Alt blir mykje enklare viss ein legg på bordet dei korta ein har frå starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Du bør stille inn slik at du får melding om nye svar: Varselsinnstillinger  Når du ikke følger (abonnerer på) emner du starter, oppfattes en fort som uhøflig når en ikke gir tilbakemelding til de som hjelper. Se f. eks.Etterlyser kirkebok for Frogner i Oslo fra 1887  hvor du har stilt et tilleggsspørsmål om tyding, som er besvart av undertegnede og som jeg ikke fikk noen tilbakemelding på.
  2. Øverst i dette forumet for tyding er det klistret en veiledning om permanente lenker og at en bør legge inn sidelenke ved tydespørsmål, slik at en kan bla i boken for å sammenlikne skrift. Du bør også ta med kildeinformasjonen, så det går an å finne igjen siden, dersom lenken ikke virker.

    HVORDAN LAGE EN FUNGERENDE LENKE FRA EN KIRKEBOKSIDE - En kort veiledning

Det er en måte å gjøre om bildelenker til sidelenker i dette visningsprogrammet, men av en eller annen grunn, gikk ikke det i dag. (Fikk timeout.) Den siste delen av bildelenken, i dette tilfellet blir det kb20060322030404, kan imidlertid legges inn i Direkteoppslag med Bilde-ID-feltet i det nye visningsprogrammet for kirkebøker og da kommer denne kirkeboksiden fram: 

SAO, Idd prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. III 3, 1832-1847, s. 186 

Brukslenke for sidevisning:

https://media.digitalarkivet.no/kb20060322030404

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk det å gjøre om bildelenken:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Enningdal i Idd, Ministerialbok nr. III 3 (1832-1847), Konfirmerte 1841, side 186.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=394&idx_id=394&uid=ny&idx_side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060322030404.jpg

(Nr. 12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strever med å få tid til alt jeg har lyst til, som feks å sette meg ned og studere hvordan man lager permanente sidehenvisninger, leser gotisk selv osv. Hadde vært fint å ta et år i permisjon, da kunne jeg blitt autodidakt!

Inntil videre får jeg bare en time her og en time der, og er helt avhengig av hjelp fra medmennesker her inne.

 

Sånn som dere svarer meg nå, så blir det ikke noe hyggelig å være her.

 

Jeg måtte lage meg en helt ny bruker idag (på jobb) for å få tilgang til å svare fra mobil, for jeg husker ikke passordet mitt og har ikke funnet noe sted man kan få "tilsendt nytt pr epost". Så jeg måtte gå til det skritt å opprette en ny bruker for å kunne gi lyd fra meg her inne.

 

Jeg har sett svaret fra deg Anne-Lise og jeg er selvsagt dypt takknemlig for at du tok deg tid til å svare. Beklager at jeg ikke har hatt tid til å logge meg på i den tråden for å formidle det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel om visningsnavn er  ganske klar.

 

Ordensregler for debattforaene

  • Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn. Husk å oppdatere e-postadressen hvis du skifter adresse.

https://forum.arkivverket.no/forum-6/announcement-2-ordensregler-for-debattene/

 

----

 

 

Hvordan registrere seg og andre nyttige veiledninger

  Skrevet av Anette Skogseth Clausen - DA

Alias eller kun et av navnene dine er ikke godt nok. For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten: http://www.arkivverk...re-visningsnavn

 

----

 

Så hvis du skal opptre på forumet må du nok bruke fullt navn.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye brukeren du opprettet har innstillingene for å få melding om svar i orden. Disse innstillingene falt bort ved en forumprogramoppdatering og ble ikke i orden før etter to år..  Når du får ordnet passordet på den opprinnelige brukerkontoen, så er det på den brukerkontoen du må lage nye innstillinger.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey...

Det er bare knot på mobilen.

Satser på å finne ut av det når jeg kommer hjem til pcn min.

 

Ønsker å heve frem mitt opprinnelige spørsmål på nytt og håper noen kan bekrefte om det står at Lisa Grete bor på Bærbye sammen med stemor Marie Andersdatter? Hva mer står det i liten og utydelig skrift? Hva slags karakter fikk hun i kristendomskunnskap? Jeg synes det var mye som var uleselig der, selv om navnene er kjente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun bor på Bærbye (i Enningdal).
Om foreldrene: Gartner Johan Henrich Steenmark paa Bærbye og Hstr. Ronerusdtr. (død). Stedmoder Marie Andersdtr.
Karakter: God Kundskab og Flid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.