Gå til innhold
Arkivverket

Halshugget med sverd 9 desember 1743 i Sandar


Paal Sørensen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg leser nok det meste her, men ønsker en tyding: Det gjelder Berthe Toresdatter, halshugget i Sandar 9. desembeer 1743 av skarp retter August Anton Lædel for å ha tatt livet av sitt nyfødte, uekte barn. Nesten nederst på høyre side.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 2 (1733-1788), Døde og begravede 1743, side 212. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8224&idx_id=8224&uid=ny&idx_side=-216
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070426650622.jpg

 

 

 

På forhånd takk

 

Paal

 

Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lag sånn:

"d 9 Dec - -  Berthe Tores D: NB Halshuggen med Sverd

ved Rad-vejen(?) hos Huckerød af Skarp-Rætter August-

-Anthon Ledel, R(F?)  beg: barne-Mord paa hendis

eget nyfødte U-ægte barm, avlet

med Sold: ved Capit Diesis Comp: Iver Peerss.

-  begr: med Hovedet i Kiste paa Rætt: Pladsen."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om lag sånn:

"d 9 Dec - -  Berthe Tores D: NB Halshuggen med Sverd

ved Rad-vejen(?) hos Huckerød af Skarp-Rætter August-

-Anthon Ledel, R(F?)  beg: barne-Mord paa hendis

eget nyfødte U-ægte barm, avlet

med Sold: ved Capit Diesis Comp: Iver Peerss.

-  begr: med Hovedet i Kiste paa Rætt: Pladsen."

 

Ørlite korrektur:

 

"d 9 Dec - -  Berthe Tores D: NB Halshuggen med Sverd

ved Rad-vejen hos Hucherød af Skarp-Rætter August-

-Anthon Ledel, f[or]  beg: barne-Mord paa hendis

eget nyfødte U-ægte barn, avlet

med Sold: ved Capit Dusis Comp: Iver Peerss.

-  begr: med Hovedet i Kiste paa Rætt: Pladsen."

 

"Rad-vejen" er Raveien, omtrent den traseen som gamle E18, nåværende Fylkesvei 256 følger langs Vestfold-raet.

 

Den ulykkelige Berte Toresdatter er antakelig identisk med Tore Hansen Klavenes' datter Berte, som arvet ham som 11-åring i 1715. Hun var 1737 ugift og i tjeneste hos ei søster på Himberg; arvet da sin faster Anne Hansdatter Bjørnum. Det er trolig den samme Berte Tor(e)sdatter Klavenes som i 1734 fikk sønnen Knut Torsen utenfor ekteskap med Tor Knutsen Elgesem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette er jo artig da, siden jeg i slekta har både Klavenes og Bjørnum. Aake Torsen Klavenes født 14. april 1744, gift med Anne Torsdatter Bjørnum, født 6. mai 1746 og som 13. september 1767 får sønnen Tor Aakeson Klavenes. Han gifter seg i sin tur med Hedvig Sørensdatter Melsom. De får sønnen Aake Toreson Klavenes som gifter seg med Antoinette Hagemann. Og derfra er det rake sporet til min slekt. Så det hadde jo vært artig å finne ut om Klaveness- og Bjørnum- slektene er de samme som stakkars Berte Toresdatter tilhørte.

 

En annen sak er også at på andre deler av slekta er "Snedkermester" Lædels datter, jomfru Sophie Lædel fadder til Christian August Wang når han døpes 14. februar 1830 i Garnisonsmenigheten i Kristiania. Den Lædel som sto for halhuggingen i Sandar 1743 er trolig olderfar til Jomfru Sophie, som er datter til Anton Lædel.

 

Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo artig da, siden jeg i slekta har både Klavenes og Bjørnum. Aake Torsen Klavenes født 14. april 1744, gift med Anne Torsdatter Bjørnum, født 6. mai 1746 og som 13. september 1767 får sønnen Tor Aakeson Klavenes. Han gifter seg i sin tur med Hedvig Sørensdatter Melsom. De får sønnen Aake Toreson Klavenes som gifter seg med Antoinette Hagemann. Og derfra er det rake sporet til min slekt. Så det hadde jo vært artig å finne ut om Klaveness- og Bjørnum- slektene er de samme som stakkars Berte Toresdatter tilhørte.

 

Åke Toresen (1744-1813) på Klavenes var sønnesønn av Åke Toresen (ca. 1692-1739), som var en eldre bror av den Berte Toresdatter som jeg forsøkvis har identifisert med den haslhuggede Berte Toresdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.