Gå til innhold
Arkivverket

Elias Wolf , barnehjem ?


Liv Wingaard
 Del

Recommended Posts

Hei!

Min farmor døde 1916, antar da at min far enten måtte ha en pleiemor eller at han kom på barnehjem.

Han bodde antagelig i Rathkes gt på Grûnerløkka frem til moren døde.  Faren min var ca 4 år da moren døde. Senere bodde han sammen faren sin igjen i Helgesensgt .

Hvor skal jeg begynne å lete ?

 

Mvh

Liv wingaard

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Ja det er han men dette er opplysninger jeg har fra før.

Min farmor het Minda Indropski født 15.12.1888 i wilna, kom til Norge 1912.  Giftet seg med Paul Wolf Gøbergrab (dette navnet har jeg funnet skrevet på så mange måter så er usikker på hva som er rett, Gabergrub  Gøbergrab hmmm??) født 15,10.1886. Giftet seg 15.12.1912.  20.12.1912 ble faren min født. 16.4.1916 døde moren.  Faren min het Efraim Elias Wolf da han ble født , men døpte seg i statskirken og endret navn til Einar Elias da han ble voksen.

Farmor døde i Pontoppidansgt 14, dette er også et stort mysterium, hvorfor døde hun der og ikke på adressen der mann og sønn bodde ? Hvor kan jeg finne eventuelt en sykejournal på henne?  Hvor bodde lille Efraim etter morens død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min farmor døde 1916, antar da at min far enten måtte ha en pleiemor eller at han kom på barnehjem.

Han bodde antagelig i Rathkes gt på Grûnerløkka frem til moren døde. Faren min var ca 4 år da moren døde. Senere bodde han sammen faren sin igjen i Helgesensgt .

Hvor skal jeg begynne å lete ?

 

Mvh

Liv wingaard

I basen sto mora som død i 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje denne notisen allerede?     Gobegrub


samt denne:    Gabegrub

 

post-216-0-74368400-1458886274_thumb.jpg

post-216-0-82858300-1458886377_thumb.jpg

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:  Henvend deg via epost til Byarkivet i Oslo, med mindre du kan besøke stedet selv.  Be deg gjøre oppslag evt. om selv å få lete i den kommunale folketellingen for Rathkes gate og Pontoppidans gate.  Der vil jeg tro du vil finne familien.  Kanskje finner du han der eller i Helgesens gate for året 1917 også.  Slik kan du kanskje av- eller bekrefte om han var på barnehjem eller med en "guvernante" hjemme hos faren.   Kanskje de er behjelpelige på byarkivet med event. info om aktuelle barnehjem også.

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dødsfallsprotokollen oppgir stedet hvor hun døde, ikke nødvendigvis identisk med hennes sedvanlige bosted.  Så hun har godt mulig bodd hos mann og barn, men døde (hvordan, av hva??) i Pontoppidans gate.  Ikke nødvendigvis noe "mystisk" her.  Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker denne som utgangspunkt på Oslo Bymuseum, og jobber deg bakover i tid, vil du kunne få svar på noen av dine spørsmål tenker jeg  :-)    Jeg har selv brukt disse kildene, til stor glede1

post-216-0-48165800-1458888865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede i 1918 finnes han i Helgesens gate 40, 3.  Så det vil kunne være lett å lete seg frem  i komm. tellinger vil jeg tro..., og kanskje har han sønnen hos seg?   Kanskje har enkefruen på samme adresse passet din far som liten?

 

post-216-0-75461300-1458891773_thumb.jpg

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også fødselskort for hvert barn født i Kristiania, på Byarkivet, hvis ikke du har sjekket dette allerede kunne det også være en kjekk dokumentasjon for deg, selv om det er utenom hva du spør om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje denne notisen allerede?     Gobegrub

samt denne:    Gabegrub

Hei!  Tusen takk for tilbakemelding, har ikke sett dødsannonsen .  Må nok ta meg en tur til byarkivet, så er det nok hjelp å få der tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også fødselskort for hvert barn født i Kristiania, på Byarkivet, hvis ikke du har sjekket dette allerede kunne det også være en kjekk dokumentasjon for deg, selv om det er utenom hva du spør om her.

Jeg er interessert i å finne ut mest mulig om min fars familie, da han er død har jeg ingen å spørre og han viste ikke så mye heller.  Fint å få tips på hva jeg skal spørre om.  Jeg må også til Riksarkivet for å se i fremmedregisteret.  Farmor hadde en søster , men kan det ha vært flere barn , hadde farfar noe søsken  hmmmmm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg mener at dødsfallsprotokollen oppgir stedet hvor hun døde, ikke nødvendigvis identisk med hennes sedvanlige bosted.  Så hun har godt mulig bodd hos mann og barn, men døde (hvordan, av hva??) i Pontoppidans gate.  Ikke nødvendigvis noe "mystisk" her.  Eller?

Hei!  Har tenkt mye på dette.  Før jeg begynte på dette "prosjektet" tenkte jeg nok litt feil.  Trodde pappa og farfar han egen leilighet, men det er jo feil.  De var jo fattige og leide bare et rom.  Det er jo klart at bestemor døde veldig ung og trengte pleie, vil tro hun døde hos noen bekjente/venner som kunne stelle henne. Farfar hadde måtte passe jobben sin og jeg tror pappa sikkert ble passet på kanskje av damen de leide hos  hmmm .  Jeg prøver å lete både i adressebøker for Kristiania og folketellinger, pappa leide hos Olse, farmor døde i en bygård hvor også noen het Olsen, hmm kanskje en forbindelse der, men det blir ikke så lett å finne ut av.  Takk for all vennlig hjelp.  mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.