Gå til innhold
Arkivverket

Fra Skoger-Konnerud til Amerika


jon@italiaeksperten.no
 Del

Recommended Posts

Jeg har etterprøvd en muntlig opplysning i fra nå avdøde familiemedlemmer. En opplysning gikk ut på at et av søsknene av min oldefar, som så mange andre, skal ha reist til USA. I kirkeboksmaterialet for Skouger 1903, så finner jeg faktisk dette søsknet blant utflytterne. Hun emigrerer i følge kirkeboken i oktober 1903.

 

Imidlertid finner jeg henne ikke i det søkbare emigrasjonsmaterialet i Digitalarkivet overhodet. Jeg har forsøkt å søke bredt med ulike navnemuligheter. Kanskje hun ikke forlot landet over en norsk havn? Noen som kjenner til om emigrasjonsmaterialet i Digitalarkivet er ufullstendig, eller om det var alminnelig at folk reiste til USA fra andre lands havner, enn norske?

 

Noen tips til databaser hvor jeg kan lete for å se hvor i USA hun ankom/flyttet til (hvis hun kom så langt).

 

Alle tips mottas med stor takknemlighet.

 

mvh

 

jon

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterprøvd en muntlig opplysning i fra nå avdøde familiemedlemmer. En opplysning gikk ut på at et av søsknene av min oldefar, som så mange andre, skal ha reist til USA. I kirkeboksmaterialet for Skouger 1903, så finner jeg faktisk dette søsknet blant utflytterne. Hun emigrerer i følge kirkeboken i oktober 1903.

 

Imidlertid finner jeg henne ikke i det søkbare emigrasjonsmaterialet i Digitalarkivet overhodet. Jeg har forsøkt å søke bredt med ulike navnemuligheter. Kanskje hun ikke forlot landet over en norsk havn? Noen som kjenner til om emigrasjonsmaterialet i Digitalarkivet er ufullstendig, eller om det var alminnelig at folk reiste til USA fra andre lands havner, enn norske?

 

Noen tips til databaser hvor jeg kan lete for å se hvor i USA hun ankom/flyttet til (hvis hun kom så langt).

 

Alle tips mottas med stor takknemlighet.

 

mvh

 

jon

 

Det var ikke uvanlig å reise via Gøteborg. Hvis du har et navn, kan jeg ta en titt i svenske emigrasjonsprotoller. Ellis Island kan også være et sted å søke - New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924 — FamilySearch.org,  https://familysearch.org/search/collection/1368704

 

Kjell H.

Endret av Kjell Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke uvanlig å reise via Gøteborg. Hvis du har et navn, kan jeg ta en titt i svenske emigrasjonsprotoller. Ellis Island kan også være et sted å søke - New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924 — FamilySearch.org,  https://familysearch.org/search/collection/1368704

 

Kjell H.

Hei Kjell,

 

Ja, dette satte jeg virkelig pris på. I ministerialboken for Skoger i Buskerud, som på dette tidspunktet ennå lå under Vestfod, tror jeg, så finner jeg blant utflyttede fra Konnerud i 1903 Inga Othilie Guldbrandsen. Hun er født 1885, og er altså søster - eller mer korrekt en halvsøster av min oldefar (jeg aner av kildene at moren har levd et komplisert liv). Det er utvilsomt den samme jenta du har funnet frem til, og jeg gleder meg til å se om jeg kan finne ut noe mer om henne. 

 

Dette var virkelig en hyggelig overraskelse. Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Mulig dette er en kandidat. Orginaldokumentet viser at hun reiste fra Liverpool 27. oktober 1903, ankom Quebec i november. "Last residence" var Drammen og hun skulle til svigerbroren i Marinette, Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Egil,

 

Kandidaten kan alt annet enn utelukkes. Jeg kjenner til 2 individer med tilsvarende navn fra folketellingene, men de er født langt tidligere. Alder stemmer, bosted stemmer temmelig godt. Datering mellom utflyttere fra kirkeboken på Konnerud, til Kjells lenke til emigranter fra Oslo havn 23.10, og dernest din lenke til passasjerlisten fra Liverpool 27.10, stemmer godt. 

 

Ved avreise Oslo, har hun oppgitt Wisconsin som mål. 

 

Imidlertid har hun trolig ikke hatt noen svigerbror i USA. Hennes søster er på tidspunktet for emigrasjonen kun 11 år.  Teller jeg imidlertid navnene ovenfra i passasjerlisten (hun er den 5. ovenfra), og dernest hvem hun skulle "forenes" med, så kommer jeg frem til at den 5. er en kusine Andrine? Olsen ( i Minneapolis).  Jeg titter litt etter om om jeg klarer å finne en Andrine blant Ingas evt. søskenbarn. 

 

Tusen hjertlig takk for hjelpen! Dere har begge fått meg til å se at jeg må titte til andre kilder enn folketellingene og kirkebøkene. Lenken fra Familiysearch du la ved, ser ut til være en jeg bør sette meg bedre inn i.

Endret av jon@italiaeksperten.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det er nr. 5 ovenfra hun skulle forenes med, kusine Amalie? Olsen - men hun var i Marinette, WI. Som du kan se så har "skriveren" innført stedsnavn under hver linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.