Gå til innhold
Arkivverket

Aslak Olsen Vegerstøl (Vigerstøl), Vegårshei (A-A), ca. 1685-1762


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å få orden på noen av mine gamle aner, som jeg så langt bare har enkelte "løse" notater på.  En av disse er min 6xtippoldefar Aslak Olsen Vegerstøl.  Død 1762 på Ettestøl.  Antatt fødselsår: Ca. 1685.  Han var gift to ganger: 1) med Tone Olsdatter (ukjent opphav), død 1728; 2) Tarjer Eivindsdatter Ormshammer-Vindholmen (søster til en annen av mine aner), død 1752.

 

Den notorisk upålitelige Hallvard Tveiten skriver på s. 214-215 i sine "Vegårsheislektstavler":

 

"Denne familien, som mange serlig utenbygds skulle kunne finne slektsfedre i, kan følgas heilt frå midten av 1600-åra (...). Det er ein bøgslarfamilie frå far til sønn i over 200 år".  Og han nevner en Ola Vegerstøl som far til Aslak Olsen Vegerstøl - men "Gården han eller hans far eller farfar kom frå er ukjent".

 

Aslak Olsen skal ha hatt følgende sønner i ekteskapet med Tone Olsdatter:

 

1. Ole Aslaksen Vegerstøl Ettestøl (min 5xtippoldefar), f. 1715, d. 1801.  G.m. 1) Anne Halvorsdatter; 2) i 1751 med min 5xtippoldemor Johanne Sveinsdatter, f. ca. 1726, d. 1808 (jeg har ikke lykkes med å finne hennes opphav).

 

2. Ole Aslaksen Vegerstøl, f. 1723, død ung.

 

3. Håvar Aslaksen Vegerstøl, f. 1728 (?).

 

4. Tomas Aslaksen Vegerstøl, f. 1728, gift 5/4 1763 med Gunhild Nilsdatter.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt ikke funnet noen relevante skifter verken på Vegerstøl eller Ettestøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også føye til at jeg tror Ole d.e. (1715) og Ole d.y. (1723) muligens er samme person.  I hvert fall finner jeg bare én sønn av Aslak og Tone døpt i Vegårshei - og han er døpt i 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Olsens angivelige sønn Håvar har jeg ikke funnet dåpen til.  Antatt fødselsår 1728 må uansett være feil.

 

Vegerstøl er ikke spesielt nevnt i manntallene fra 1660-årene, og 1701-manntallet mangler for Vegårshei.  Derfor er kildegrunnlaget spinkelt.  Jeg har en mistanke om at Aslak Olsen og kona Tone kan ha vært innflyttere til Vegårshei.  Et interessant kandidat-par gifter seg i Herefoss 11. juli 1717: Aslach Olsen og Todne Olsdtr.  En av forloverne har samme navn som Aslaks og Tones yngste sønn - Tomas.

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Herefoss i Hommedal, Ministerialbok nr. A 1 /3 (1690-1738), Ekteviede 1714-1718, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16916&idx_id=16916&uid=ny&idx_side=-23
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601350258.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Aslaksens dåp i 1723 (nr.  ovenfra, venstre side):

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1724, side 17. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-20
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360129.jpg

 

Tomas Aslaksens dåp i 1728 (nr. 4 ovenfra, høyre side):

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1728, side 35. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-38
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Olsens og Tarjer Eivindsdatters trolovelse i 1730 (se nede på høyre s.; vielsen på neste s.):

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1730, side 42. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-44
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Oddbjørn. Du har funnet en familie jeg ikke en gang har brydd meg om å registrere, men om Tveiten kunne følge den 200 år bakover så er det nok håp. "Utenbygds" er nok et godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Oddbjørn !

 

Kjenner du til denne boka ?

 

http://www.fribokhandel.no/bokside?isbn=9788299836401

 

Det er en skatt for oss som har forfedre på Vegårshei !

 

Fortsatt God Påske !

 

m.v.h. Gunnar.

Ja, jeg kjenner den - og skjønner at jeg etter hvert må skaffe meg et eksemplar.

 

Fortsatt god påske til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Oddbjørn. Du har funnet en familie jeg ikke en gang har brydd meg om å registrere, men om Tveiten kunne følge den 200 år bakover så er det nok håp. "Utenbygds" er nok et godt tips.

 

Jeg tviler på om den Ola som Tveiten plasserer på Vegerstøl midt på 1600-tallet, noen gang har bodd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også føye til at jeg tror Ole d.e. (1715) og Ole d.y. (1723) muligens er samme person.  I hvert fall finner jeg bare én sønn av Aslak og Tone døpt i Vegårshei - og han er døpt i 1723.

 

Da Ole Aslaksen døde i februar 1801 (begr. 21/2), er alderen oppgitt til 80 år, noe som åpenbart er en avrunding.  Jeg er nå nokså overbevist  om at det kun var én Ole i barneflokken . nemlig han som ble født i 1823.  Kirkeboka viser at han døde i Stranda u/Moland - også kalt Ettevasstranda.  Han var gift med Johanne Svendsdatter/Sveinsdatter, som døde 78 år gammel i 1808 (også i Ettevasstranda).  Hennes opphav er foreløpig ukjent.  Hvilken Svend/Svein kan hun ha vært datter til?

 

Jeg har registrert 5 barn av Ole og Johanne:

 

1. Aslak Olsen Stranda (1753-1833) - min 4xtippoldefar - g.m. Torborg Olsdatter Åsland (1759-1837), datter til Ola Johnsen Leiulstad-Åsland og Ingrid Åmundsdatter Kvifte.

 

2. Anne Olsdatter Stranda (1758-1809).

 

3. Kari Olsdatter Stranda (1763-1813).

 

4. Tonje Olsdatter Stranda (1766-1789).

 

5. Svend Olsen Stranda (1769-1834), g.m. Ingeborg Olsdatter Sundodden u/Vestøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trolovelsen mellom Ole Aslaksen og Johanne Svendsdatter 29/9 1750 var kausjonsmennene Ole Eriksen Ljøstad og Peder Jonsen Simonstad.

 

Følgende var faddere ved Ole Aslaksen Vegerstøls dåp 6/1 1754:  Ingrid Myre, Ole Eriksen Ljøstad, Tommes Ljøstad (ant. Ole Aslaksens bror), Ole Gjeruldsen Aas, Marthe Larsdatter Myre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

5. Svend Olsen Stranda (1769-1834), g.m. Ingeborg Olsdatter Sundodden u/Vestøl.

 

I 1801 bodde Svend og Ingeborg med to sønner (som begge het Ola) på Fiskekjennmoen u/Takserås - en plass som var i fokus for noen kommentarer i Takserås-tråden nylig.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058323002622

 

Hallvard Tveiten har gitt Svend Olsen feil foreldre i sine "Vegårsheislektstavler".  Han har gjort ham til sønn av Ola Gunnarsen Fiskekjennmoen (opprinnelig fra Vegusdal) og Berte Kristoffersdatter.  Berte var datter til Kristoffer Torgeirsen Eikås-Fiskekjennmoen og Berte Eivindsdatter Takserås.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svend Olsen Vegerstøl - Fiskekjennmoens kone, Ingeborg Olsdatter, var fra Sundodden u/Vestøl (Gjerstad) - og søster til min tipp-tipp-tippoldemor, Johanne Olsdatter (g.m. Eivind Tengelsen Digernes).

 

Her har jeg forresten også et uløst problem.  Jeg har notert at Ingeborg og Johanne Olsdøtres foreldre var Ola Johnsen Sundodden (1726-1798) og Kjersti Tallaksdatter Lindtveit - og at Ola Johnsen igjen var sønn til John Tellefsen Markset i Gjerstad (f. ca. 1695) og Gunhild Lagesdatter.  Er det noen som kjenner nærmere til dette paret?  John Tellefsen skal igjen ha vært sønn til Tellef Andersen Markset (ca. 1640-1720) og Guri Olsdatter.

 

Jon Tellefsen (uten oppgitt gårdsnavn) og Gunhild Lagesdatter ble trolovet i Gjerstad i slutten av 1719 (viet i begynnelsen av 1720).  Forlovere var Lorentz Løyte og Knud Haugen.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter monologen litt til - og da langs det siste "sidesporet":

 

Jon Tellefsen og Gunhild Lagesdatter får i alt 6 barn - det første født på Markset (Marsæt), de øvrige på Øygarden ("Øegaarden").  Jeg vet ikke hvilken "Øygarden" det her er snakk om, men det ser ut til at den har ligget i nærheten av Vestøl (der svært mange av fadderne har "adresse").

 

1. Inger Johnsdatter, døpt 26/5 1722.

 

2. Tellef Johnsen, døpt 3/9 1724.

 

3. Ola Johnsen, døpt 1/1 1727 (min 4xtippoldefar).

 

4. Guri Johnsdatter, døpt 27/12 1728.

 

5. Anders Johnsen, døpt 6/1 1731.

 

6. Torborg Johnsdatter, døpt 28/2 1734.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glemt at jeg for snart 9 år siden åpnet en tråd her i forumet med utgangspunkt i Markset-sidesporet...

 

https://forum.arkivverket.no/topic/136861-51428-gjerstadvegaarshei;-hvem-var-ole-jonsen-g-1811-1770-m-kjersti-tallaksdtr/?hl=markset

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Ole Aslaksen døde i februar 1801 (begr. 21/2), er alderen oppgitt til 80 år, noe som åpenbart er en avrunding.  Jeg er nå nokså overbevist  om at det kun var én Ole i barneflokken . nemlig han som ble født i 1823.  Kirkeboka viser at han døde i Stranda u/Moland - også kalt Ettevasstranda.  Han var gift med Johanne Svendsdatter/Sveinsdatter, som døde 78 år gammel i 1808 (også i Ettevasstranda).  Hennes opphav er foreløpig ukjent.  Hvilken Svend/Svein kan hun ha vært datter til?

 

Jeg har registrert 5 barn av Ole og Johanne:

 

1. Aslak Olsen Stranda (1753-1833) - min 4xtippoldefar - g.m. Torborg Olsdatter Åsland (1759-1837), datter til Ola Johnsen Leiulstad-Åsland og Ingrid Åmundsdatter Kvifte.

 

2. Anne Olsdatter Stranda (1758-1809).

 

3. Kari Olsdatter Stranda (1763-1813).

 

4. Tonje Olsdatter Stranda (1766-1789).

 

5. Svend Olsen Stranda (1769-1834), g.m. Ingeborg Olsdatter Sundodden u/Vestøl.

 

Gunnar Aabøe har vært så vennlig å sende meg noen relevante opplysninger fra Knut Tørdals bok Gårdar og plassar på Vegårshei, og jeg kan dermed fylle ut med noen flere opplysninger:  Ole Aslaksen og kona flyttet rundt 1755 fra Vegerstøl til Ettestøl, de de leide et bruk.  Gamle Aslak Olsen flyttet med - og døde på Ettestøl i 1762.  Rundt 1780 flyttet familien så til naboplassen Ettevass-stranda.

 

Komplettert oversikt over barna:

 

1. Svend Olsen (1752-1752).

 

2. Aslak Olsen Stranda (1753-1833) - min 4xtippoldefar - g.m. Torborg Olsdatter Åsland (1759-1837), datter til Ola Johnsen Leiulstad-Åsland og Ingrid Åmundsdatter Kvifte.

 

3. Tonje Olsdatter (1760-1764).

 

4. Kari Olsdatter Stranda (1763-1813).

 

5. Tonje Olsdatter Stranda (1766-1789).

 

6. Svend Olsen Stranda (1769-1834), g.m. Ingeborg Olsdatter Sundodden u/Vestøl.

 

7. Thomas Olsen Stranda (f. 1772)

 

NB!  Det ser altså ikke ut til å være noen Anne i denne barneflokken, slik Tveiten hevder.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser her i denne diskusjonen du hadde i 2007 at Astrid Natvik skriver følgende: Kan Guri Olsdatter, gift med Tellef Andersen Markset være en datter av Ola Tengelsen Lunden og at Tellef giftet seg til gården. Har du noen gang fulgt den visere. Jeg vet jo at Ola alltid kun nevnes med sønnene Erik og Einert, men ingen døtre. Kan Guri/Guro være søstra deres?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser her i denne diskusjonen du hadde i 2007 at Astrid Natvik skriver følgende: Kan Guri Olsdatter, gift med Tellef Andersen Markset være en datter av Ola Tengelsen Lunden og at Tellef giftet seg til gården. Har du noen gang fulgt den visere. Jeg vet jo at Ola alltid kun nevnes med sønnene Erik og Einert, men ingen døtre. Kan Guri/Guro være søstra deres?

 

Det er et interessant spor, som jeg dessverre ikke har fulgt opp.  Takk for at du minnet meg på det!

Jeg ser her i denne diskusjonen du hadde i 2007 at Astrid Natvik skriver følgende: Kan Guri Olsdatter, gift med Tellef Andersen Markset være en datter av Ola Tengelsen Lunden og at Tellef giftet seg til gården. Har du noen gang fulgt den visere. Jeg vet jo at Ola alltid kun nevnes med sønnene Erik og Einert, men ingen døtre. Kan Guri/Guro være søstra deres?

 

Det er et interessant spor, som jeg dessverre ikke har fulgt opp.  Takk for at du minnet meg på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant spor, som jeg dessverre ikke har fulgt opp.  Takk for at du minnet meg på det!

 

 

Som en oppfriskning gjentar jeg Anne K. Landholms kommentar #33 i den gamle tråden:

 

Skrevet 16 August 2009 - 17:44

I skattemanntallet for 1650 hadde Marset ei skyld på 1 hud eller 12 kalvskinn. I 1655 var det Ola Tengelsen Lunden som eide 10 kalvskinn i Marset og hvem som eide de 2 siste er ikke nevnt.Kan Guro Olsdatter være ei datter av Ola Tengelsen Lunden, og Tellef Andersen gift til garden, han står som eier i 1706. Ifølge skifte etter Guro Olsdatter i 1714 var barna deres: Ola 30år, Jon 19, Anne 34, Kjersti 32, Tobor 22. Ser ikke ut som de har oppkalt far til Tellef , Anders . og derfor antar jeg at Guro hadde arva garden.Riktignok nevner boka bare at Ola Tengelsen Lunden har 2 sønner , Einert og Erik men det kan jo være fler . 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få orden på noen av mine gamle aner, som jeg så langt bare har enkelte "løse" notater på.  En av disse er min 6xtippoldefar Aslak Olsen Vegerstøl.  Død 1762 på Ettestøl.  Antatt fødselsår: Ca. 1685.  Han var gift to ganger: 1) med Tone Olsdatter (ukjent opphav), død 1728; 2) Tarjer Eivindsdatter Ormshammer-Vindholmen (søster til en annen av mine aner), død 1752.

 

Den notorisk upålitelige Hallvard Tveiten skriver på s. 214-215 i sine "Vegårsheislektstavler":

 

"Denne familien, som mange serlig utenbygds skulle kunne finne slektsfedre i, kan følgas heilt frå midten av 1600-åra (...). Det er ein bøgslarfamilie frå far til sønn i over 200 år".  Og han nevner en Ola Vegerstøl som far til Aslak Olsen Vegerstøl - men "Gården han eller hans far eller farfar kom frå er ukjent".

 

Aslak Olsen skal ha hatt følgende sønner i ekteskapet med Tone Olsdatter:

 

1. Ole Aslaksen Vegerstøl Ettestøl (min 5xtippoldefar), f. 1715, d. 1801.  G.m. 1) Anne Halvorsdatter; 2) i 1751 med min 5xtippoldemor Johanne Sveinsdatter, f. ca. 1726, d. 1808 (jeg har ikke lykkes med å finne hennes opphav).

 

2. Ole Aslaksen Vegerstøl, f. 1723, død ung.

 

3. Håvar Aslaksen Vegerstøl, f. 1728 (?).

 

4. Tomas Aslaksen Vegerstøl, f. 1728, gift 5/4 1763 med Gunhild Nilsdatter.

 

Tilbake til start:

 

Noen Håvar Aslaksen har jeg ikke funnet dåpen til, så jeg antar at han er en Tveiten-spekulasjon.  Jeg finner dessuten bare én Ole Aslaksen.  La meg derfor "strippe" presentasjonen - og stille opp det som kan verifiseres:

 

- Aslak Olsen Vegerstøl, f. ca. 1685 (men neppe på Vegerstøl), d. 1762 på Ettestøl hos sønnen Ole.  Gift 1) med Tone Olsdatter.  Hun må være død på Vegerstøl rundt 1728, men akkurat det året finner jeg ingen dødsfall i Vegårshei i kirkeboka.  Sønnen Tomas blir født det året, og i 1730 gifter Aslak Vegerstøl seg på nytt. Jeg vil derfor anta at Tone er død i barselseng ifm siste fødsel.  Gift 2) med Tarjer Eivindsdatter Ormshammer-Vindholmen.  Hun var søster til min ane  Eivind (Even) Eivindsen Bjørmyr - Klovstøl.  Foreldrene var Even Evensen Ormshammer-Vindholmen og Kari Skjølluvsdatter Gisletveit.

 

Barn:

 

1. Ole Aslaksen Vegerstøl Ettestøl (min 5xtippoldefar), f. 1723, d. 1801.  Gift i 1751 med min 5xtippoldemor Johanne Sveinsdatter, f. ca. 1726, d. 1808 (jeg har ikke lykkes med å finne hennes opphav).

 

2. Tomas Aslaksen Vegerstøl, f. 1728, gift 5/4 1763 med Gunhild Nilsdatter.

 

Ole Aslaksen er født på Vegerstøl og er bosatt der inntil han rundt 1755 flytter med kona og det førstefødte barnet til Ettestøl.  Flytter rundt 1780 til Ettevass-stranda.  Tvieten oppgir at Ole først var gift med ei Anne Halvorsdatter, men det har jeg ikke kunnet verifisere.  Muligens har han feillest en vielse i 1743, der ei Ane Halvorsdatter gifter seg med Ole Aasoldsen.

 

Dersom Aslak Olsen og Tone Olsdatter kom flyttende til Vegårshei fra et annet sogn, finnes det et par med nøyaktig samme navn som gifter seg i Herefoss i 1717.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn.

 

Jeg har vært i kontakt med Roald Tengelsen på Vegårshei som har mye kunnskap om området der, og han ringte meg nå og mener du bør sjekke Gjerstad kirkebok. Han har funnet en Johanne der som er født i 1726 med en Svend (Kristensen? vanskelig å tyde) som far, og Tarjei Nilsdatter som mor. (Bosatt på Vik)

Han har ikke funnet noen Johanne Svendsdatter på Vegårshei.

 

Gunnar.

Endret av Gunnar Aabøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn.

 

Jeg har vært i kontakt med Roald Tengelsen på Vegårshei som har mye kunnskap om området der, og han ringte meg nå og mener du bør sjekke Gjerstad kirkebok. Han har funnet en Johanne der som er født i 1726 med en Svend (Kristensen? vanskelig å tyde) som far, og Tarjei Nilsdatter som mor. (Bosatt på Vik)

Han har ikke funnet noen Johanne Svendsdatter på Vegårshei.

 

Gunnar.

 

Gunnar.

 

Takk for et godt tips!  Jeg har hatt en mistanke om at hun kom fra Gjerstad, først og fremst på grunn av Svein-navnet - som det finnes noen av der (bl.a. i Lunden), men som er "mangelvare" i Vegårshei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.