Gå til innhold
Arkivverket

Aslak Olsen Vegerstøl (Vigerstøl), Vegårshei (A-A), ca. 1685-1762


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hmm...  Jeg kan ikke finne noen Johanne døpt i Gjerstad i 1726 (heller ikke i Vegårshei).  Kanskje årstallet er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svend Olsen Vegerstøl - Fiskekjennmoens kone, Ingeborg Olsdatter, var fra Sundodden u/Vestøl (Gjerstad) - og søster til min tipp-tipp-tippoldemor, Johanne Olsdatter (g.m. Eivind Tengelsen Digernes).

 

Her har jeg forresten også et uløst problem.  Jeg har notert at Ingeborg og Johanne Olsdøtres foreldre var Ola Johnsen Sundodden (1726-1798) og Kjersti Tallaksdatter Lindtveit - og at Ola Johnsen igjen var sønn til John Tellefsen Markset i Gjerstad (f. ca. 1695) og Gunhild Lagesdatter.  Er det noen som kjenner nærmere til dette paret?  John Tellefsen skal igjen ha vært sønn til Tellef Andersen Markset (ca. 1640-1720) og Guri Olsdatter.

 

Jon Tellefsen (uten oppgitt gårdsnavn) og Gunhild Lagesdatter ble trolovet i Gjerstad i slutten av 1719 (viet i begynnelsen av 1720).  Forlovere var Lorentz Løyte og Knud Haugen.

 

Kan ikke hjelpe deg på Gjerstad-siden Oddbjørn, men hvem skulle være far til Kjersti Tallaksdatter ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg på Gjerstad-siden Oddbjørn, men hvem skulle være far til Kjersti Tallaksdatter ?

 

Jeg har notert at Kjerstis foreldre var Tallak Andersen, f. 1719 på S. Lunden i Gjerstad, død 1817 på Lindtveit i Vegårshei - og Ingeborg Jonsdatter, f. 1728 på Mo i Vegårshei.  Tallak Andersen var igjen sønn til Anders Svendsen S. Lunden (ca. 1678-1759) og Kjersti Nilsdatter (datter til Nils Kjellsen Rød og Ingeborg Grundesdatter Gliddi).  Med alle mulige forbehold.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...  Jeg kan ikke finne noen Johanne døpt i Gjerstad i 1726 (heller ikke i Vegårshei).  Kanskje årstallet er feil?

 

Kirkebok for Gjerstad 1717-1779 bla til side 26 (vises i headingen og ikke på de originale sidene.) Se øverst på høyresiden.

 

Forsøker med en link: 

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1726, side 26.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-29

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360138.jpg

 

Gunnar.

Endret av Gunnar Aabøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok for Gjerstad 1717-1779 bla til side 26 (vises i headingen og ikke på de originale sidene.) Se øverst på høyresiden.

 

Forsøker med en link: 

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1726, side 26.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-29

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360138.jpg

 

Gunnar.

 

OK.  Takk for link.  Jeg kommer da til sidene for døpte i Søndeled i 1726 (som også er ført i kirkeboka for Gjerstad) - og jeg leser da øverst på høyre side at ei Johanne er døpt, og at foreldrene er Mads(?) Biørnss. Sevig og Tarjer Nielsesd.  Jeg er litt usikker på Mads, men jeg kan ikke få det til å bli Svend.

 

Mads Bjørnsen Sevik er for øvrig en reell historisk person (død 1733), og han var g.m. Tarjer Nilsdatter Dale (død 1728).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.  Takk for link.  Jeg kommer da til sidene for døpte i Søndeled i 1726 (som også er ført i kirkeboka for Gjerstad) - og jeg leser da øverst på høyre side at ei Johanne er døpt, og at foreldrene er Mads(?) Biørnss. Sevig og Tarjer Nielsesd.  Jeg er litt usikker på Mads, men jeg kan ikke få det til å bli Svend.

 

Mads Bjørnsen Sevik er for øvrig en reell historisk person (død 1733), og han var g.m. Tarjer Nilsdatter Dale (død 1728).

 

Greit, Oddbjørn, da tok vi feil her...beklager det. Selv synes jeg denne kirkeboka er svært vanskelig å lese.

 

Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, Oddbjørn, da tok vi feil her...beklager det. Selv synes jeg denne kirkeboka er svært vanskelig å lese.

 

Gunnar.

 

Ingenting å beklage!  Ja, denne kirkeboka er ikke blant de enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Svendsdatter Stranden blir begravet i Vegårshei 8. juli 1808, 86 år gammel - noe som skulle antyde et fødselsår rundt 1722.  Nå må vi jo alltid ta aldersangivelsene i eldre kirkebøker (og folketellinger) med en viss klype salt.

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 3 (1780-1815), Kronologisk liste 1808, side 115. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9484&idx_id=9484&uid=ny&idx_side=-117
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360421.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Olsens angivelige sønn Håvar har jeg ikke funnet dåpen til.  Antatt fødselsår 1728 må uansett være feil.

 

Vegerstøl er ikke spesielt nevnt i manntallene fra 1660-årene, og 1701-manntallet mangler for Vegårshei.  Derfor er kildegrunnlaget spinkelt.  Jeg har en mistanke om at Aslak Olsen og kona Tone kan ha vært innflyttere til Vegårshei.  Et interessant kandidat-par gifter seg i Herefoss 11. juli 1717: Aslach Olsen og Todne Olsdtr.  En av forloverne har samme navn som Aslaks og Tones yngste sønn - Tomas.

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Herefoss i Hommedal, Ministerialbok nr. A 1 /3 (1690-1738), Ekteviede 1714-1718, uten sidenr. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16916&idx_id=16916&uid=ny&idx_side=-23

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601350258.jpg

 

Er det noen som vet noe mer om paret Aslach Olsen og Todne Olsdatter, som giftet seg 11. juli 1717 i Herefoss?

 

Jeg kan ikke se at Aslak Olsen Vegerstøl og Tone Olsdatter er nevnt i noen kirkebokinnførsler for Vegårshei før sønnen Ole blir døpt i 1723 - heller ikke som faddere.  Og ved Oles dåp er nesten alle fadderne fra Ufsvatn (Upsvatten), uten at det er noen åpenbar slektsforbindelse mellom dem og dåpsbarnets foreldre.  Jeg finner dem heller ikke nevnt i noen skifter.  Dette styrker hypotesen om at Aslak Olsen og Tone Olsdatter var innflyttere til Vegårshei.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få orden på noen av mine gamle aner, som jeg så langt bare har enkelte "løse" notater på.  En av disse er min 6xtippoldefar Aslak Olsen Vegerstøl.  Død 1762 på Ettestøl.  Antatt fødselsår: Ca. 1685.  Han var gift to ganger: 1) med Tone Olsdatter (ukjent opphav), død 1728; 2) Tarjer Eivindsdatter Ormshammer-Vindholmen (søster til en annen av mine aner), død 1752.

 

Er "Tunne", døpt 2. juledag 1691 i Vestre Moland vurdert som aktuell? Hennes foreldre var Ola Arnesøn og Gunvor Jørgensdatter 

 

Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 1 (1687-1760), Fødte og døpte 1692, side 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "Tunne", døpt 2. juledag 1691 i Vestre Moland vurdert som aktuell? Hennes foreldre var Ola Arnesøn og Gunvor Jørgensdatter 

 

Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 1 (1687-1760), Fødte og døpte 1692, side 7.

 

Nei, hun har ikke vært inne i vurderingen, men takk for tipset.  Umiddelbart tenker jeg at avstanden mellom Vegårshei og Vestre Moland/Lillesand er litt stor, men hun er absolutt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men avstanden til Herefoss er noe kortere... Men det er ikke sikkert hennes dåpsinnførsel eksisterer.

 

Nei, jeg har nok tenkt at det vil være vanskelig å finne både hennes og Aslaks dåp - men at det burde være mulig å finne konkrete spor etter dem etter vielsen i 1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Olsen døde på Ettestøl - og ble begravet i Vegårshei 1. mai 1762, 78 år gammel (anslått fødselsår: ca. 1684).

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1763, side 145. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-146
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070529360256.jpg

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke ser noen slektskobling mellom Aslak og Tone og fadderne for de to sønnene sine.  Her er en oversikt over disse fadderne:

 

Ole Aslaksen, døpt i Vegårshei 1723 - faddere:Ingebor Upsvatten, Torbiørn Upsvatten, Kiøstol Upsvatten, Marthe Ribe, Sig...? Upsvatten.  Det ser imidlertid ut til at alle fadderne er innbyrdes beslektet.  Torbjørn Jonsen Ufsvatn var morbror til Tjøstolv Ånonsen Ufsvatn og Marthe Ånonsdatter Ripe (f. Ufsvatn) - og antakelig til ektemannen til Ingeborg Ufsvatn, Ola Ånonsen.  Den siste fadderen er også fra Ufsvatn, men jeg har problemer med å lese fornavnet.

 

Thomas Aslaksen, døpt i Vegårshei 1728 - og her er fadderne noen helt andre (som jeg heller ikke kan se er beslektet med Aslak eller Tone): Thorbor Ola Liøstads, Grunne(?) Espeland, Kiøstol Pederss Aas, Torge Pederss Aas, Berthe Vraal Vestøls(?), Guri Torgesdatter Liøstad.

 

Og - som tidligere nevnt - noen Haavar Aslaksen (som H. Tveiten har med i sitt slektsoppsett) har jeg ikke sett snurten av.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke ser noen slektskobling mellom Aslak og Tone og fadderne for de to sønnene sine.  Her er en oversikt over disse fadderne:

 

Ole Aslaksen, døpt i Vegårshei 1723 - faddere:Ingebor Upsvatten, Torbiørn Upsvatten, Kiøstol Upsvatten, Marthe Ribe, Sig...? Upsvatten.  Det ser imidlertid ut til at alle fadderne er innbyrdes beslektet.  Torbjørn Jonsen Ufsvatn var morbror til Tjøstolv Ånonsen Ufsvatn og Marthe Ånonsdatter Ripe (f. Ufsvatn) - og antakelig til ektemannen til Ingeborg Ufsvatn, Ola Ånonsen.  Den siste fadderen er også fra Ufsvatn, men jeg har problemer med å lese fornavnet.

 

Thomas Aslaksen, døpt i Vegårshei 1728 - og her er fadderne noen helt andre (som jeg heller ikke kan se er beslektet med Aslak eller Tone): Thorbor Ola Liøstads, Grunne(?) Espeland, Kiøstol Pederss Aas, Torge Pederss Aas, Berthe Vraal Vestøls(?), Guri Torgesdatter Liøstad.

 

Og - som tidligere nevnt - noen Haavar Aslaksen (som H. Tveiten har med i sitt slektsoppsett) har jeg ikke sett snurten av.

 

Nå har jo ikke jeg så mye tro på at Aslak og Tone er I slekt med folket på Ufsvatn, jeg tror heller at de bodde der etter at de giftet seg, og da sønnen Ole ble født, og at dette var "de nærmeste" den gangen. Så har det blitt andre "nærmeste" 5 år senere. Men jeg må spørre om du refererer til Torbjørn Jonsen Ufsvatn f. omkring 1663, og om så hvem er hans søster som er foreldre til Tjøstolv og Marthe ?

 

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke jeg så mye tro på at Aslak og Tone er I slekt med folket på Ufsvatn, jeg tror heller at de bodde der etter at de giftet seg, og da sønnen Ole ble født, og at dette var "de nærmeste" den gangen. Så har det blitt andre "nærmeste" 5 år senere. Men jeg må spørre om du refererer til Torbjørn Jonsen Ufsvatn f. omkring 1663, og om så hvem er hans søster som er foreldre til Tjøstolv og Marthe ?

 

 

Nå har jo ikke jeg så mye tro på at Aslak og Tone er I slekt med folket på Ufsvatn, jeg tror heller at de bodde der etter at de giftet seg, og da sønnen Ole ble født, og at dette var "de nærmeste" den gangen. Så har det blitt andre "nærmeste" 5 år senere. Men jeg må spørre om du refererer til Torbjørn Jonsen Ufsvatn f. omkring 1663, og om så hvem er hans søster som er foreldre til Tjøstolv og Marthe ?

 

 

Nei, Aslak og Tone er åpenbart ikke i slekt med Ufsvatn-folket - og både Ole og Thomas ble født på Vegerstøl.  De er heller ikke i slekt med Ljøstad-folket m.fl.  Dette styrker igjen den antakelsen at de var innflyttere til Vegårshei (ant. i begynnelsen av 1720-årene).

 

Jeg refererer til Mari d.e. Jonsdatter Ufsvatn (gift med Ånon Johannessen Simonstad fra Åmli) som søster til Torbjørn Jonsen - og som mor til Tjøstolv og Marthe.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Aslak og Tone er åpenbart ikke i slekt med Ufsvatn-folket - og både Ole og Thomas ble født på Vegerstøl.  De er heller ikke i slekt med Ljøstad-folket m.fl.  Dette styrker igjen den antakelsen at de var innflyttere til Vegårshei (ant. i begynnelsen av 1720-årene).

 

Jeg refererer til Mari d.e. Jonsdatter Ufsvatn (gift med Ånon Johannessen Simonstad fra Åmli) som søster til Torbjørn Jonsen - og som mor til Tjøstolv og Marthe.

 

Takk for det. Nå hadde vel Mari og Torbjørn en bror som het Aslak, og Torbjørn en farbror Aslak Olsen (I Tveitens verden), så en skal vel ikke helt utelukke en slektstilknytning til Ufsvatn..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett gjennom skattelistene for året 1717 i lensregnskapene for Råbyggelagget fogderi (både Herefoss og Vegårshei) på jakt etter Aslak Olsen.  Den eneste jeg finner, er Aslak Olsen Gauslå - som døde i 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett gjennom skattelistene for året 1717 i lensregnskapene for Råbyggelagget fogderi (både Herefoss og Vegårshei) på jakt etter Aslak Olsen.  Den eneste jeg finner, er Aslak Olsen Gauslå - som døde i 1718.

Litt av en nøtt, Oddbjørn. Jeg kan ikke helt få ut av tankene at Aslak-navnet er vel etablert på Ufsvatn, så jeg tar med noen notater:

 

Torbjørn Olsen Ufsvatn d. ca. 1655. Torbjørn overtok farsgården på Ufsvatn i 1636 (etter Ole Jonsen), og satt som eier av 2,5 hud i 1644, sammen med sine søsken. I 1650 brukte Torbjørn og broren Aslak 1 og 1/4 hud hver. Den siste halve huden, som tidligere var i Gisletveit-eie, brukes da av en Peder som var gift med Kari, søster av Torbjørns far. Peders opprinnelse er ukjent for meg. Torbjørn Olsen ble bøtelagt med en riksdaler i 1655 for å ha slått Åmund Tallaksen Gisletveit på munnen. Senere ble han samme året selv slått ihjel med en rive av sin Ufsvatn-nabo Aslak Pedersen, sønn av den tidligere nevnte Peder. Aslak måtte bøte med 11 og 3/4 riksdaler for denne ugjerningen. Torbjørn etterlot seg enken Gunhild og 4 barn.

 

Torbjørn hadde en bror Aslak Olsen, som fikk datteren Anne Aslaksdatter. I 1651 satt Anne med 4 og 3/4 kalveskinn i Ufsvatn etter sin far. Hvorvidt hun var gift og hadde barn vet jeg ikke.

 

Torbjørns sønn Jon Torbjørnsen fikk en sønn Aslak Jonsen f. omkring 1657, men om han var gift og hadde barn kjenner jeg heller ikke til.

 

Og imorgen er det første april..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en nøtt, Oddbjørn. Jeg kan ikke helt få ut av tankene at Aslak-navnet er vel etablert på Ufsvatn, så jeg tar med noen notater:

 

Torbjørn Olsen Ufsvatn d. ca. 1655. Torbjørn overtok farsgården på Ufsvatn i 1636 (etter Ole Jonsen), og satt som eier av 2,5 hud i 1644, sammen med sine søsken. I 1650 brukte Torbjørn og broren Aslak 1 og 1/4 hud hver. Den siste halve huden, som tidligere var i Gisletveit-eie, brukes da av en Peder som var gift med Kari, søster av Torbjørns far. Peders opprinnelse er ukjent for meg. Torbjørn Olsen ble bøtelagt med en riksdaler i 1655 for å ha slått Åmund Tallaksen Gisletveit på munnen. Senere ble han samme året selv slått ihjel med en rive av sin Ufsvatn-nabo Aslak Pedersen, sønn av den tidligere nevnte Peder. Aslak måtte bøte med 11 og 3/4 riksdaler for denne ugjerningen. Torbjørn etterlot seg enken Gunhild og 4 barn.

 

Torbjørn hadde en bror Aslak Olsen, som fikk datteren Anne Aslaksdatter. I 1651 satt Anne med 4 og 3/4 kalveskinn i Ufsvatn etter sin far. Hvorvidt hun var gift og hadde barn vet jeg ikke.

 

Torbjørns sønn Jon Torbjørnsen fikk en sønn Aslak Jonsen f. omkring 1657, men om han var gift og hadde barn kjenner jeg heller ikke til.

 

Og imorgen er det første april..

 

Jo, dette er selvsagt interessant.  Jeg er klar over Aslak-navnet på Ufsvatn på 1600-tallet, men jeg har så langt ikke kunnet se noen forbindelse til "min" Aslak Olsen Vegerstøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.