Gå til innhold
Arkivverket

Løytnant Johan Casimir Trott, født 1765 i Preussen, gravlagt 1797 i Land (OP)


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Opplysninger fra Ovenstads militærbiografier:

 

«Trott, Johan Casimir. Født 4/3 1764 i Rees i Preussen. Sønn av kaptein Christian Friderich Trott fra Danmark (egen biografi). Elev ved den Matematiske Skole i Christiania 30/1 1777 til april 1780. Var underoffiser ved Nordenfjeldske gev. Inf.regt., da han 8/1 1783 ble sek.lnt. á la suite ved samme regt. Kom senere i fenr.s.nr. Virk. sek.lnt. Y. Valdersske komp. 16/9 1789. Ved omordningen overført med Y. Valdersske komp. til 1. Akh. nasj. inf.regt. fra 1/1 1792. Død 30/5 1797.»

 

Han ble gravlagt 30. mai 1797 i Land.

Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 6 (1784-1813), Døde og begravede 1797, side 151.

 

I Land hadde han et par lausunger; Niels døpt 5. april 1792 i Fluberg og Johannes døpt 3. des. 1797 i Nordsinni.  Begge sønnene brukte navnet Trott/Troth. Disse har jeg opplysninger om.

 

Spørsmålene mine er:

Vites noe mer om han?

Hadde han flere utenomekteskapelige barn?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe. Altså født i 1765 - jeg endret dermed overskriften.

Han er oppgitt med alder 31 år da han døde, men i realiteten var han nettopp fylt 32 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe. Altså født i 1765 - jeg endret dermed overskriften.

Han er oppgitt med alder 31 år da han døde, men i realiteten var han nettopp fylt 32 år.

 

Ikke nødvendigvis riktig årstall i FS! Her kan det være feilregistreringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4

Du har selvsagt rett, opplysninger fra FS bør behandles med forsiktighet.

 

Løytnant Johan Casimir Trott døde ugift og uten livsarvinger, men i Land har han etterkommere, trolig ikke kjent for resten av slekta.

Et bruk bærer også hans navn. En av plassene under Nerby - Nerengen/Nerenga - blir på folkemunne kalt Trott etter Johans sønn Niels Trott som bodde her.

Plassen Trott eies i dag av slektninger av meg og brukes som landsted, derfor min interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert følgende opplysninger om de to sønnene til Johan Casimir Trott. Kanskje noen vil ha interesse av det.

 

Sersjant Niels Johansen Troth, 26 år og Kirstine Olsdatter, 24 år ble viet i Fluberg kirke 13. okt. 1818.

 

Nils ble født utenfor ekteskap, døpt 5. april 1792. Mor var Mari Olsdatter fra Sveeneie og far var løytnant Johan Casimir Trott. Ved FT 1801 bodde han sammen med sin ugifte mor og halvsøsteren Berte Fransdatter på Granum i Fluberg.

Kirstine Olsdatter var født på en plass under Vilberg av foreldre Ole Hansen og Marthe Larsdatter, døpt 21. sept. 1794. Familien bodde fortsatt på Vilbergeie ved FT 1801.

 

Nils Troth og Kjerstine hadde følgende barn:

  1. Johanne Maria, født 16. jan. 1819 på Lienseie, døpt  31. jan. 1819.
  2. Olava Marthea, født 2. aug. 1822 på Råumseie, døpt 18. aug. 1822.
  3. Hans Christian, født 13. april 1825 på Nærbyeie (Nerengen), døpt 29. april 1825.
  4. Nicolai, født 30. mai 1829 født på Nærby, døpt 7. juni 1829. FT 1910
  5. Andreas, født 13. feb. 1833 på Nærby, døpt 3. mars 1833. FT 1875. FT 1900. FT 1910
  6. Johan, født 12. des. 1836, døpt 15. jan. 1837.

Selveier Nils Troth døde på «Trothengen» 20. april 1861, gravlagt 5. mai i Fluberg.

Føderådskone Kirstine Olsdatter Trot døde på «Neereng» 78 år gammel 28. sept. 1867, jordfestet 27. okt. FT 1865.

 

Johannes Johansen Troth ble gift 19. nov. 1818 med Ane Marthea Jonasdatter, f. 1790, datter av Jonas Larsen og Berthe Knudsdatter på Vilbergeie.

Da Johannes Troth døde som husmann på Carlsborg 24. april 1875 - gravlagt 9. mai – er han oppgitt født 25. nov. 1799. Han er imidlertid døpt 3. des. 1797 i Nordsinni, født utenfor ekteskap. Far var avdøde Johan Casimir Trott og mor var Mari Michelsdatter. Ved FT 1801 bodde han med sin ugifte mor på Bardalen i Nordsinni. I 1865 bodde han på Lilleengen i Fluberg. Har ikke funnet barn av paret.

 

Halvbrødrene ser ut til og hatt kontakt med hverandre, deres forlovererklæringer ble undertegnet samme dag – 5. okt. 1818. Deres utkårede bodde da begge på Smedhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løytnant Johan Casimir Trott har jeg ingen informasjon om. Men Kirstine Olsdtr. som sønnen Niels Johansen Troth var gift med var en søster av min tipp-tipp-oldemor. Jeg har en god del om hennes slekt bakover. Hun finnes på side 3 i mitt slektsnotat nr. 102-103, følg linken på min nettside: http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.