Gå til innhold
Arkivverket

Kapellan/Sogneprest Thomas Jensen Collin 1690-1746 og Kappelan Anders Nilsen Aalborg 1705-1716l+ en ukjent Prest i Verdal?


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg har arbeidet litt med Familien Finde -etterkommere til Rasmus Pedersen Finde.

 

Thomas Collin i Verdal i Perioden 1690-1746 finner jeg skal ha vært gift med 1)Anne Melchiorsdatter Schjelderup-2) Elsebeth Finde-3) Cecilie Lobes.

Anders Nielsen Aalborg i Verdal i perioden 1705-1716 gift med Boel Pedersen Bredal.

 

Men hvem er da denne prestekonen som dør 1710 i Verdal med navn Elsebe Jensdatter Schrøder.

Da det kun var 2 prester i Verdal i det tidspunktet ifølge denne listen.

 

http://www.genealogi.no/content/register-over-prester-i-innherad-prosti

 

Det er en prest som har skrevet inn sin kones begravelse i 1710 i Verdal.Begravet 26 november i 1710.

Initialerne til presten er MCH - Hvem prest er det- Han står ikke på listen????

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-16

Se 2 kolonne -Venstre side

 

Det må med andre ord ha vært 3 prester- noen som vet hvem det er?

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Jensdatter Schreuder? Datter av Jens Hansen Schreuder og Anna Jørgensdatter Beyer?

Jeg har ikke sjekket så mye rundt det selv, men hun er jo en kandidat siden : Elisabeth Jensdatter Schreuder er tante til Elsebe Rasmusdatter Finde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mathias

Det er nok henne, men hvem prest var hun gift med?

Har drevet mest med Absalon Finde, men skulle begynne med hans søster og da oppdaget jeg denne begravelsen.

Så er det noen prestkyndig her som vet hvem som hadde initialene MCH. Veldi vanskelig å gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCH = Magister Christoffer Hersleb ??

 

Om ikke annet så "a damn good try" :)

 

Han var nok gift med Sophie Borch  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Collin f. 29.apr.1663 i Kolding død 31.des.1746 i Verdal ble 6.jun.1691 gift med Anna Michelsdatter (Schielderup).  Kilde Verdalsboka.

Cecilie Lobes f. c1691 på Eidsvold og død 1773 i Verdal. Datter av sogneprest i Holtålen, Johan Jochumsen Lobes og Magnille Larsdatter Gram.

 

Jeg har ikke funnet noe mere om Elsebe Finde (Finne).  Kan hun være den etterspurte Elsebe Jensdatter Schrøder, muligens først gift Finde?

 

Iflg. Verdalsboka var Thomas Jenssen Collin vicepastor da han døde.

 

I et skifte etter en Eli Taraldsdatter 26.feb.1693 i Verdal nevnes det (referert i Verdalsboka) bortskyldig gjeld til Elsebe salig Hr. Jacobs 1-2-12 og på linjen under Hr. Thomas Jenss. 0-2-0.  Lenger ute i boka står det følgende:

Vicepastor Peder Juels enke Elsebe har så brukt gården (Haug) og derpå kapellanen Jacob Jacobsen Lund som ble gift med henne.  Han døde i 1690. Deretter kjøpte vicepastor Tomas Scheen gården og i 1698 ble den skjøtet over til kapellanen Tomas Jenssen Collin. 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Pedersen Finde og Anna Jensdatter Schreuder var foreldre til:

 

+ 1. Anna Elisabeth Rasmusdatter Finde,   f. 6 Jul 1671,   d. 7 Aug 1710, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norway (Alder 39 år)

+ 2. Elsebe Rasmusdatter Finde,   f. Gloppen, Sogn og Fjordane, Norway

 

Mange mixer sammen disse 2 personene.

 

1 var gift med Sven Gjertsen Busch

2 var gift med  Thomas Jensen Collin

 

Elsebe Jensdatter Schrøder finnes det såvidt jeg har fått med meg mange varianter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsebe Jensdatter Schrøder er samme person som Elisabeth Jensdatter Schreuder

 

Hun er datter til Jens Hansen Schreuder. Så det er ikke noen tvil om hennes identitet.

Hun er født ca. 1661 og var gift med denne mystiske presten MCH

 

Elsebe Rasmusdatter Finde var født sånn ca. 1671.

Har gått igjennom Verdal-finner kun engang denne MCH og det er på sin kones død. Ellers står kun Thomas Collin som bruker konsekvent TH.C

og A.N som er Anders Nielsen Aalborg.

 

De må ha bodd i Verdal en stund denne MCH da Elsebe Schrøder er hyppig fadder fra 1706 til sin død 1710.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 og videre.

 

Jeg er enig i at det kan være en prest utenom prestegjeldet, prosten eller andre. Hvem Hersleb eller andre var gift med er irrelevant. Det er den som har ført kirkeboka sin kone som er jordfestet, ikke den som har forrettet sin kone.

 

Oppslaget i kirkeboka ses tydelig ført med den ene, samme hånda, uansett hvem av de to andre prestene som har forrettet. Så er det også i det ene tilfellet der MCH har forrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.