Gå til innhold
Arkivverket

Kristian og Berte Jensen i Kristiania, Smålensgaten i 1880 -årene


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg mister sporet av denne familien i 1884.

 

Arbeider Kristian Jensen f. 1859 på Nannestad i Akdershus gifter seg 15. januar 1882 i Oslo Hospitalskirke med Berte Jensdatter f. 04.05.1855 i Eidsvold.

 De får døtrene:

Anna Jørgine Marie f. 11.03.1882 i Smålensgaten 5, døpt 7. mai i Oslo Hospitalkirke, Gamlebyen

Dorthea Kristiane Karoline f. 25.01.1884 i Smålensgaten 6, døpt 4. mai i Oslo Hospitalkirke.

 

Det kan se ut som om familien bor i Smålensgaten 5 i 1888, 1889 og 1891 ifølge adressebøkene.

 

Finnes det kommunale folketellinger for perioden ? 

Jeg mister dem etter dette..... er det noen som kan og har tid til å hjelpe meg ?

 

 

 

 

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm.

Det kan du jammen ha rett i, Egil. Det er nok feil Kristian Jensen i adressebøkene på denne adressen.

 

Det jeg vet er:

datteren Anna Jørgine f. 11.03.1882 i Smålensgaten 5. Døpt i Oslo Hospital 07.05.1882,

datteren Dorthea Kristiane Karoline f. 25.01.1884 i Smålensgaten 6. Døpt i Oslo Hospital 04.05.1884.

 

Jeg vet også at dagen etter Dortheas fødsel, nemlig 26. januar 1882 mottok arbeider Kristian Jensen og hustru "Bergithe"  i Smålensgaten 6 understøttelse av fattigstyret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅ - herlig ! ! ! !

TUSEN TAKK for det raske søket hos Ancesrtry. Nei, jeg er ikke medlem der. Burde jeg det ?

For nå er jeg jo interessert i få får vite om hele familien dro og hvordan det gikk med dem der....

 

Dette ble jeg VELDIG glad for å å vite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være familien i census 1910? Alder stemmer bra, 3 nye barn, iht. dok. innvandret 1884 (census 1930 sier 1885). Eldste datteren, Mable født i Wisconsin så mulig reisen gikk dit først? Mable Ella døde forøvrig senere etter tellingen i 1910.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mer og mer spennende... flere barn.... ? ?  Tja, hvorfor ikke ?

Da blir det viktig å finne linken til foreldrene for å bli sikker...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthes dødsfall. Anmelder er Ethel Newman som ved Annes død. Antar det er datteren som er gift Newman.

Name Bergette Jensen

Ereignistyp Death

Ereignisdatum 27 Oct 1935

Ereignisort Chicago, Cook, Illinois, United States

Anschrift 4544 No Hazel St

Geschlecht Female

Alter 81

Familienstand Widowed

Rasse White

Beruf Housewife

Geburtsdatum 04 May 1854

Geburtsort Nannested, , Norway

Bestattungsinstitut Christ Nielsen Inc

Beerdigungsdatum 30 Oct 1935

Beerdigungsort Chicago, , Illinois

Friedhof Mt Olive

Name des Vaters Jens Jensen

Name des Ehepartners Christian Jensen

Name des Auskunftgebers Ethel Newman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en titt på "Informant's Name" ved Anne Marie Mullaney's død i 1948 så står det Ethel Newman. Ethel Jensen var yngstedatteren ved census 1910 og hun giftet seg 1917 med Irwing Newman.

Her er census 1920 med Christ og Bertha ( riktignok innført med etternavn Johnson), en datter Olga (født ca 1890) og hennes barn. Olga Jensen giftet seg med Edward Anderson i 1908 og fikk datteren Edwarda i 1913. Forøvrig stemmer igjen alder og innvandringsår mht Bertha og Christ (Kristian) i census 1920. Så får vi se om vi kan finne ut/innreise fra Norge/USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen fantastiske folk dere er, Egil og Kari!

Da tror jeg at vi har fått bekreftet slektsskapsforholdet melloom Bertha og Kristian og barna født i Amerika.

 

Nå blir jeg bare enda mer nysgjerrig.... Fikk noen av disse barna egne barn? Kanskje det er noen i live "over there"?

Noen tanker om hvordan man kan finne ut det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, foruten at vi mangler ut/innreise, så har vi heller ikke funnet census fra 1885 frem til 1900, det ville kanskje kunne gi noen svar på familiens bevegelser og medlemmer. Siden 2 av døtrenes (Olga og Mable) fødsel var oppgitt til Wisconsin så er det grunn til å anta at de bosatte seg i WI først før de flyttet til Chicago, Illinois på begynnelsen av 1890-årene. Vi bør også holde mulighetene åpne for at de kunne ha reist til Canada først. Jeg har ikke gjort noen grundige søk ennå mht. til dette, så fint om andre også kunne hjelpe til :)

 

Når det gjelder barna så har vi vel god oversikt over Anna Jørgine Marie, men søsteren Dorthea Kristiane Karoline f. 25.01.1884 i Kristiania, har jeg ikke funnet noe om.

 

De andre barna født i USA:

Olga Louise f. 5. september 1889 (census 1900 viser f. 1890) Iron Belt, Iron County, WI - ganske langt nord i Wisconsin mao. Døpt 28. november 1895, Bethlehem, IL. post-5105-0-80081900-1459342494_thumb.png Gift med Edward Anderson i 1908 og fikk datteren Edvarda i 1913 som vist i tidligere poster. Ved census 1920 var det oppgitt at hun var skilt. Hun giftet seg påny med Louis Maurice Jensen en gang før 1930 for de finnes som gifte i census 1930. Datteren hennes, Edvarda, bodde sammen med dem da og i census 1940. Mannen, Maurice døde i 1973 og Olga i 1978. De ligger gravlagt sammen med bl.a. et barn født og død i 1949, Julie Ann Woolridge. Sannsynligvis er dette et barn av Edvarda og Julian Woolridge, for jeg finner henne med etternavnet Woolrigde - US City directories post-5105-0-34696300-1459288936_thumb.png  post-5105-0-08054200-1459288971_thumb.png / Soc Sec Appl Claims post-5105-0-93089400-1459289553_thumb.png fra 1941 frem til hun giftet seg påny med Lawrence L Knopinski i 1957, ingen barn med ham. Hvorvidt hun fikk fler barn med Julian Woolridge vet jeg ikke, ei heller om han døde eller om hun skilte seg fra ham.

 

Lawrence Knopinski døde i 1974 og det finnes nekrolog for ham:

Lawrence L. Knopinski WATSEKA, 111.--Services for Lawrence L. Knopinski, W, of (Hi .E. Grant St., a native of Kouts. Ind.. with two surviving sisters residing in Kouts. who died unexpectedly Sunday, will be held al 9:30 a.m. Wednesday at SI. Edmund's Catholic Church here with the Rev. Edmund Davcrn officiating. Burial services will be held at noon Wednesday at St. Mary's Catholic Cemetery at Kouls. Friends may call after 4 p.m. today at the DeVolk Funeral Home here, where the rosary will be recited at 8:30 p.m. today. He resided in Walscka for 27 years, moving there from Kouts. where he was born July D. 1910. On March 2, 1957 in South Bend. Ind., he married Edverda Anderson, who survives. He was a veteran of World War II and was a member of American Legion Post 23 of Walseka and Elks Lodge 1791 of Walseka. He was a retired employe of American Telephone and Telegraph Co. Besides the widow he is survived by two sisters. Mrs. Regina Geesa and Mrs. Helen Danford. both of Kouts. and a brother. Edward of Monroe, Wis.

 

Edvarda døde 1999, hun og siste mannen ligger gravlagt på samme sted. Det finnes en nekrolog også for Edvarda, men her virker det ikke som som man kjente famileforholdene for det står nevnt at hun var datter av Louis Jensen og født i Indiana. Broren som det var referert til var vel stebroren Leonard?

Edverda Knopinski ONARGA Edverda Gertrude Knopinski, 86, of Onarga died at 1:08 p.m. Sunday (Nov. 28, 1999) at her home. A graveside service will be at 2:30 p.m. Wednesday at St. Mary's Catholic Cemetery, Kouts, Ind., the Rev. Father Thomas Tibbs officiating.Visitation will be from 10 to 11 a.m. Wednesday at Knapp Funeral Home, Onarga. Memorials may be to an organization of the donor's choice. She was born July 5, 1913, at Wheatfield, Ind., a daughter of Louis and Olga Anderson Jensen. She married Lawrence Knopinski on March 2, 1957, at South Bend, Ind. He died in 1974. She was preceded in death by her parents and one brother.

 
Så får det være nok for i kveld, jeg fortsetter i morgen med de andre barna til Kristian og Berthe.

 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå - dette var stort å våkne opp til.....

Her har du funnet så mye som jeg bare verker etter å gå inn i .....

 

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå forsøkt å redigere dette inn i systemet mitt.......

Har nesten ikke tid til å gå på jobb, men......

 

tusen takk igjen!..

 

Noen andre som også kan bidra ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Mable f. 9. mai 1892, WI - døpt 28. november 1895 i Bethlehem, Chicago IL  post-5105-0-78408800-1459341640_thumb.png - død 28. juni og gravlagt 1. juli 1910, Cook County, IL.

 

Både Olga Louise, Ella Mable og Sherman ble døpt i Bethlehem, Chicago IL, 28. november 1895.

post-5105-0-49616300-1459342051_thumb.png

 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sherman f. 29. november 1894 (census 1900 viser f. 1895), Chicago, IL - døpt 28. november 1895, Bethlehem, IL. post-5105-0-80703600-1459342750_thumb.png

 

Sherman gift med Jessie Rayney 31. mars 1917. De fikk sitt første barn (dødfødt?) 3. mai 1917, et annet dokument viser 13. mai 1917. Sherman er listet i WW I Draft Reg. 5. juni 1917. Paret fikk et nytt barn 10. februar 1918 (også dødfødt?), men det finnes et dokument som viser død 4. desember 1918. Et nytt barn, f. 31. januar 1920, død 24. mars og gravlagt 20. april, 1920 - men disse dokumentene opererer med fødsel 16. februar og oppgir både "male og female" - tvillinger? I census 1920 finner jeg Sherman registrert som skilt.

 

Det er så langt jeg har kommet mht. Sherman, bortsett fra at han var registrert mai 1937 i Soc Sec & Claims Index, søknad om SSN (social sec number), dog har fødselsåret 1 års avvik, men foreldrene stemmer rimelig bra: post-5105-0-38594600-1459346316_thumb.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.