Gå til innhold
Arkivverket

Trenger litt hjelp til å få ferdig register for Pantebok 3 Trondheim 1709-1720


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg er snart ferdig med register for Trondheim pantebok 3 1709 - 1720 men jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å lese gjennom og se etter åpenbare feil.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/20229/2

 

Legger ved registeret for fol 1 til 192 i pddf-versjon, håper på tilbakemeldinger (gjerne om lesbarhet også). Jeg har brukt linker til det nye systemet. Synes det ble veldig vanskelig å skulle forsøke å systematisere slik at det passet inn in DA's ordinære database, derfor valgte jeg å gjøre det på denne måten.

 

[slettet gammel versjon]

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registeret er stort sett ferdig, men det er rundt 20 innføringer jeg trenger hjelp med.

 

De er merket med rødt i dokumentet. Takk for at du tar deg tid :)

 

[slettet gammel versjon]

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt på veg:

 

nr. 113 "Deigne"

 

nr. 220 : skipet er kalla "Lexington" (enklare å lese øvst på neste side)

 

nr.596 : i overskrifta står "Hauner", men i teksten "Houge"

 

nr.639: "entuigelse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr.818: Her ser det ut til at det er skrive "Hendrichsen", og så retta til "Handsen".

Nokon har sett eit "?" over det som er stroke ut...

Svaret kan du då i originalen, første ord øvst på neste side. Men under fotograferinga forsvinn første delen av patronymet, så vi ser berre "-sen". Men det er iallfall

for lite plass til "Hendrich-"

 

896: "Halsteen Lien" 

 

909: "Snidcher"  ("Snidker" i teksten, 4. siste linja i dokumentet)

 

912: "Skoelen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5 Om nr. 818, jeg så ikke at det skulle være en overstrykning, trodde det var vanlige kruseduller! :D Takk.

 

Registeret sier Hanß: så det er nok helt sikkert Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1089: Camer Collegy messive till Conference Raad von Ahnen over Copulations consumption  for …?... officerer

1090: Ove Glads skiøde til Fredrich Rolffsen

1092: Byefogden Jens Hammer og Raadstueskriver Jens Hoedings Maale brev til Proviant Forvalter Hagen

1104: Anders Olsen Sangs? obligation til Cathrina sl: Bechis

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1063: Mag: Corfitz Schumans proclama

1069: Thomas Wisløfs afstaaelse til Jens Hveding

1076: Thore Ingebretsen Eggens obligation til Hans Hornemand

1080: Hans Søfrensens i Jaasunds skiøte til Marrit Ellufs Datter

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

922: Mademoiselle Chirstina Pihls obligation til Madame Gulla sal: Hr Peder Herdals

924: Ane og Guri Johans Døtres Transport till Mons Torbersens paa Kieldsøen?

932: Barbro sl: Søfren Dals paa Egen og børns veigne arf og Gields Fragaaelse efter hendes sal: Mand Søfren Dal

1028: Jacob Olsen Skredders obligation till Lorns Marckus Holst

1053: Jon og Ole Støts Skiødebref till Peder Arentsen Storch

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete.

 

915 må være Hans Schultzes obligation til sal: capt: Aalbergs enke frue

 

Da gjenstår bare disse:

 

441 Rentecameret proclama angaaende kongl: mayts: ??? noorden fields til nye auction: og forpactning

https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660132

 

725 Christence Lund sl: mag: Niels Thomesen Juuls skiøde til Elen sl: Christopher ???

https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660222

 

2000 ??? Hva skal jeg kalle dette løse bladet? Mellom 31 og 32

https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660034

 

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 ??? Hva skal jeg kalle dette løse bladet? Mellom 31 og 32

https://media.digitalarkivet.no/tl20080328660034

 

På arket har noen skrevet: «af Thj. Pantebog Nº 4 (1700-1709)». Dette er pantebok 2a, som er den 4. protokollen.

 

Starten på innførselen har jeg lest slik:

 

"Welædle og Welwiise H: Magistrat

Saa og Ædle H: Byefoeged

Samtl: deris Kongl: Ma: Welbetrode

Rettens betiendte"

 

Saken gjelder skiftet etter Hans Støren i 1707 og føres av hans stefar som jeg ikke ser navnet på.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 12 Stefaren het Willem Henrichsen:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 3, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080328660243.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20229&uid=ny&idx_side=-242

 

I Bugges transkribering:

Skifte 8/12 1707, avdøde Hans Støren hos stedfar Willem Henrichsen.
Kjøbmannsvarer, brennevin, 1721 -7- 2290.51a

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

441: Rente Cammeret proclama angaaende Kongl: Mayts: mtrader Noorden fields til nye auction: og forpactning

(Cammeret er skrevet med strek over m’n som betyr dobbel m)

 

725: Mad.me Christence Lund sl: Mag: Niels Thomesen Juuls Skiøde til Elen sl: Christopher Mensens

 

Edit:

Jeg har markert med rødt i mine innlegg det jeg er usikker på.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er registeret komplett, hvertfall godt nok til å kunne brukes.

 

Skal spørre om digitalarkivet er interessert i å ha det (usikker på hvor høy standard de vil ha for å publisere). Om det ikke er godt nok, så lager jeg en ny tråd her pluss sender det til NST. Tipper de har plass på sin server.

 

Takk for hjelpa :) Slettet gammel versjon over, her er siste oppdaterte (v.3)

 

Trondheim register pantebok 3 1709-1720.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er registeret komplett, hvertfall godt nok til å kunne brukes.

 

Skal spørre om digitalarkivet er interessert i å ha det (usikker på hvor høy standard de vil ha for å publisere). Om det ikke er godt nok, så lager jeg en ny tråd her pluss sender det til NST. Tipper de har plass på sin server.

 

Takk for hjelpa :) Slettet gammel versjon over, her er siste oppdaterte (v.3)

 

attachicon.gifTrondheim register pantebok 3 1709-1720.pdf

NSF kan gjerne legge registeret på sørveren til Slektshistoriewiki og lage en kort artikkel om det, slik det for eksempel er gjort her

 

Du får si fra om det er aktuelt/ønskelig.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag. Får se hva DA svarer i https://forum.arkivverket.no/topic/201851-er-dette-godt-nok-til-publisering-p%C3%A5-da-register-pantebok-3-trondheim/

 

Så lenge det blir lett tilgjengelig for folk, så er jeg fornøyd :) Det eksisterer jo forøvrig register for pantebok 4 og 6 også, men de er ikke lett å finne. Mange vet ikke at bøkene inneholder mye slektsinformasjon, så det kunne jo være aktuelt med en kort artikkel uansett (med linker og/eller vedlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!

Jeg startet en gang med et personregister til pantebok 1a (1688-1700), så om du skal lage register til den også, så kan du få det jeg har skrevet av så langt (kun de 53 første sidene). Jeg har da tatt med navn på alle personer siden bipersoner nevnt i dokumentene kan være vel så viktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg huske på Erlend. Jeg har såvidt begynt på 2a, og merker at evnene mine til å tyde skrift neppe takler 1a :) Dette er såpass tidkrevende at jeg valgte å ikke registrere annet enn "overskriften" på hver innføring, det er tross alt bedre enn ingenting.

 

Jeg har jo registrert i et regneark, så det er fullt mulig å utvide med bipersoner. Det kan jo også splittes opp slik at det kan tilrettelegges for Digitalarkivets søk (fornavn, etternavn, osv). For egen del synes jeg ofte det er interessant å se umiddelbart hva som er tinglyst både før og etter, siden innføringene ofte har sammenheng med hverandre.

 

NSF får forresten registeret på mail en av dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra jobba :-)

 

Jeg er så og si ferdig med den nye hjemmesiden til NSF. Regner med at den er "på lufta" om en ukes tid.

 

Der får vi mye plass til slike viktige dokumenter, så vi tar gjerne i mot!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.