Gå til innhold
Arkivverket

Marthe Nielsdatter, Solum, Telemark


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Leter etter Marthe Nielsdatter og hennes etterkommere.

 

Marthe Thorine Nilsdatter f 17.6.1820, dpt. 25.2.1821 (Eidanger 1821 s 29 nr 8)

Faddere: Kirsten Olsdtr. Silian af Solum, Marthe Søntvedt, Halvor Søntvedt, Ingebright Myre, bøndefolk af Solum

Konfirmert 2.10.1836 Solum (Solum 1836 s 163 nr 21), innflyttet fra Eidanger 1830 til Wikle u/Næs (Solum 1836 s. 279)

I folketellingen  1865 Solum finer vi henne på Wikle,u/ gården Stavdal; Marthe Nielsd., oppholdes af fattigvæsenet, ug, 49 , f. Eidanger prgj. Sønnen Niels Anders., oppholdes af fattigvæsenet, ug,  14, f. Solum prgj. Og sansynligvis sammen med søsteren Anne Elisabet; Anne Nielsd., oppholdes af fattigvæsenet, ug, 51, f. Gjerpen pr.gj.. Død 2.6.1904 ug. Klyve fattighjem?

Hun var datter av Nils Kristoffersen fra Herøen og Anna Mathiasdatter

 

Barn av Marthe:

  1. Karen Andrea  Nilsdtr. født Hegna i Melum, Solum 22.apr.1847, døpt i Melum 6.jun.1847, faddere: Tarand Sigmundsdtr.  Jordbakke, Andrea Johnsdt. Grønndalen, Peder Johnsen Grønndalen, Ole Gulliksen Kastet og Erik Larsen Stavdal (Solum 1844-1855, 1847 s. 31 nr. 58), Hjemmedøpt av Christen Pedersen under Stavdahl, konfirmert i Melum 21.sept.1862 (Melum 1859-1879, 1862 s. 124 nr. 5): Karen Andrea Nilsdtr. Øen, f. Hægna. Under folketellingen 1865 for Solum finner vi Karen Andrea som tjenestepige på gården Stavdal i Kilebygda og Melum, og under folketellingen 1900 er det mest sansynlig henne og moren vi finner under Hægna. Hun er sansynligvis død 5.4.1902 : Melum 1902 s. 224 nr. 1-3;  D. 5.4.1902, gr.l. 10.04.1902, jordf. 6.7.1902, fattiglem Andrea Nilsdtr. Vikle – ugift, f. 1852 Stoa – bor Vikle, død av tæring  ?

2.Nils Andreas f. 31.1.1852, dpt. 12.4.1852 (Melum 1852 s. 28 nr. 27)

Foreldre: Anders Christensen Rønningen og pige Marthe Thorine Nielsdatter Hegna

Faddere: Kirsten Abrahamsdatter Wikle, Ingeborg Larsdtr. Øen, Thomas Nilsen Wikle, Peder Olsen Marum, Lars Iversen Siljanjordet

Hjemmedøpt 2.2.1852 av Erik Næses kone Berthe

Konfirmert 28.4.1867 (Mælum 1867 s 129 nr 10): Nils Andreas Andersen Wikle

 

Har funnet en Marthe Nielsdatter død 2.6.1904 på Klyve fattighjem. I Solum lensmannskontor dødsanmeldeldesprotokoll, 1895-1909, bilde 61 nr. 64, der står det fattiglem, uformuende

https://media.digitalarkivet.no/view/55704/61

 

Kan jeg finne arvingere/etterkommere noen annet sted.

For det første er jeg ikke sikker på om det er den Marthe Nilsdtr. jeg leter etter som er død her, og for det andre vet jeg ikke om det er hun som er moren til Karen Andrea, for ved Karen Andreas fødsel står det bare Marthe Nielsdatter, ikke Marthe Thorine, og fadderne sier ingen ting, for det må være naboer.

Sønnen Nils Andreas har jeg ikke funnet ut noe mer om, kanskje ved å finne han for å se om han fikk barn og barnas faddere kan si noe mer, men som sagt, har ikke funnet noe mer om han..

Dersom det er rette vedkommende jeg har funnet, og datteren Karen Andrea er død før moren, så står vel datterens gjenlevende barn, dersom det finnes noen papirer på "arvinger"

 

Får ikke til å legge til filer, tor datamaskinen kanskje er litt utdatert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:

Jeg har jobba litt med bosettingen på Vikle og mener bestemt at du er på rett spor. Alt med Hegna passer. Når det gjelder sønnen til Marthe, Nils Andreas Andersen, fant jeg han igjen i 1889 på Skrubbholmen (på nordspissen av Øya i Kilevannet). Historia er så spesiell at jeg gjengir deler av den slik jeg så langt har skrevet den ned: 

 

"Også seint på 1800-tallet bodde det folk på Skrubbholmen eller Øholmen som plassen tidligere het. I 1889 blei det født to barn der. Det første barnet var Ole Martinius Nilsen født 16.06. Hans foreldre var arbeider Nils Andreas Andersen og Maren Sørine Olsdatter[1]. Ved dåpen til Ole Martinius er Nils Andreas ført som født i 1853 og Maren i 1863. Han er i folketellinga 1885 for Kristiania oppført som «fange» på Akershus festning og født i Solum[2].

 

Fem måneder seinere, den 15.11[3], blei det født ei jente på Skrubbholmen. Hun het Elise Marie Olsdatter. Foreldrene var arbeider Ole Reiersen og hans kone - den rundt 30 år yngre Anne Karine Olsdatter. Ole Reiersen var født i 1829 på Solumsplass ved Rognsbru og sønn av Reier Christensen Varpet og Karen Olsdatter Haukedalen[4]. Ole var først gift med Åse Andrea Åsoldsdatter, men gifta seg på nytt i 1883 med Anne Karine Olsdatter[5]

 

Maren Sørine, hun som fikk barn med Nils Andreas Andersen, var Ole Reiersens datter fra første ekteskap med Åse Åsoldsdatter. På Skrubbholmen i 1889 bodde altså far og datter med hver sin nyfødte unge og han med ny og yngre kone. 

 

Oppholdet på Skrubbholmen blei kortvarig for Ole og Anne. Familien fikk i 1892 en ny sønn, Kristen Andreas. De bodde da på et sted som het Myrland[10]. Kristen gifta seg med Maren Andresdatter. Dette paret bodde først på Nes, og så i Vikle, før de flytta til Storodden[11].  I 1897 hadde Ole og Anne flytta til Kalstad i Kilebygda. Der fikk de enda en sønn, Jens Edvin[12]. I folketellinga for 1900 finner vi denne familien igjen på en liten plass som het Kilekåsa eller Frøneskåsa[13]. Oles fødeår er i folketellinga oppgitt til 1826 og Anne Karines til 1856. Han er ført som «arbeider, Indsidder nyder Fattigunderst» og hun som «Husmoder, nyder Fattigunderst». Sammen med dem bor også de to sønnene Kristen og Jens.

 

I det samme husholdet bodde det også en annen liten familie, Oles datter Maren Olsdatter med to barn: Reier Andreas Nilssen født i 1895 og Marie Karoline født i 1892. Maren Olsdatter er ført som «Husmoder, nyder Fattigunderst» med «Sedvanleg bustad» Næs i Melum. Det var nok mest sannsynlig Vikle. Videre er det tilføyet: «NB. Manden er paa Strafarbeide i Xania». Hvor det var blitt av Ole Martinius, han som blei født på Skrubbholmen i 1889, vites ikke. Nils Andreas Andersen, straffangen på Akershus, dreiv nok mest med tyveri. Han blei kalt Piggenils og endte sine dager på Klyve gamlehjem[14].

 

Dersom du vil vite mer om Nils Andreas eller "Piggenils" kan du lese Gudmund Kverndalen: Fra Kilevannets liv og virke ... 2013 Solum historielag. s 72.

 

Tormod Øia

 

 

[1] Klokkerbok for Solum/Kilebygd (1880 -1902) Side 25

[2] Folketelling 1885 for Kristiania kjøpstad, Akershus Fæstning

[3] Klokkarbok for Solum/Kilebygd (1880 – 1902) Side 26

[4]  Kilde: Leif Biberg Kristensen (2010): Solumslekt - slektdatabase

[5] Ministerialbok for Solum/Kilebygd (1877 – 1891) Side 75

[6]   Klokkerbok for Solum/Mælum (1859 – 1879) Side 15

[7] Kilde: Leif Biberg Kristensen (2009): Solumslekt - slektdatabase

[8] Ministerialbok for Solum/Kilebygd (1877 – 1891) Side 33

[9] Folketelling 1900 for Solum, Haukedal

[10] Ministerialbok for Solum/Kilebygd (1892 – 1906) Side 2

[11] Kverndalen Gudmund (2013): Fra kilevannets liv og virke til Melum kirke. Solum historielag. Side 77

[12] Ministerialbok for Solum/Kilebygd (1892 – 1906) Side 12

[13] Folketelling 1900 for Kilebygden Solum, Kilekaas el. Frønæskaas

[14] Kverndalen Gudmund (2013): Fra kilevannets liv og virke til Melum kirke. Solum historielag. Side 72-73 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Tusen takk for svaret. Beklager at det kommer så sent. Her var det mye interessant. Skal få tak i heftet du nevner. Ser at den ene sønnen hadde Martinius i navnet, min farfar, som var sønn av Karen Andrea, het Anders Martinius, han var født på Øya i Kilebygda i 1887. Kan jo nevne at Karen Andreas "svigerfar" var i politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet om Anders Martinius, ut over det som du her skriver, er at han ved folketellinga i 1900 er ført som "juringsgut" på Asbom i Solum hos Halvor Torstensen.

 

For meg er det fremdeles et spørsmål i denne historien. Marthe Nielsdatter flytta i 1830 til Vikle. Flytta hun alene? Eller var det hele familien som flytta? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i kirkeboken at familien flyttet fra Eidanger til gården Nes i Solum. Faren var fra Solum og moren fra Gjerpen

 

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei!

Har funnet Nils Christophersen, Nes, far til Marthe Torine Nielsdatter, død i Solum2.4.1850, 60 år.

Har også funnet en Anne Mathiasdatter, mor til Marthe Torine Nielsdatter, død 14.9.1830, Solum. Hun er 66 år ved dødsfallet, det er  10 år feil i forhold til fødsel, men vet ikke hvor nøyaktig de var. Det står også Loa, lagdslem,vet ikke hvor det er, kanskje hun har vært syk og bor et annet sted.????? Kan jo være en annen Anne Mathiasdatter

Har ikke funnet noen annen ved samme navn som er død mellom 1830, da de kom til Solum og 1855

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet Nils Andersen Vikle, fattigforsørget, e, f. 1853 Mælum, bor Solum gamlehjem, død 3.4.1921, gravlagt 8.4.1921, dødsårsak - kreft

Ole Martinius Nilsen f. 2.12.1888, dpt. 16.6.1889, konfirmert Solum 17.4.1904, f. Øen i Kilebygda, bor Toldnes.

Finner ikke noe mer om Ole Martinius eller broren Reier Andreas.

 

Når det gjelder Marie Karoline finner jeg en Karoline Marie f. 27.5.1892, dpt. Solum 25.8.1892

Foreldre: gift Maren Sørine Olsdtr., Rognsbru, tømmermann Kield Kieldsen,f. 1830, død, gift, Kongerød. Foreldrene bor KLyve fattiggård.

Karoline Marie død 26.2.1904

 

,Når det gjelder 2. kone til Ole Reiersen, Anne Karine Olsen

Anne Olsdtr. f. 1854, d. 3.4.1910, gr.l. 22.4.1910 Solum, Kilebygda, bor Kilekaasa, død tæring

 

Lise Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.