Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som vet hvilken kirke som er på dette maleri fra 1917.


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel Adolf Emanuel Paulsen malte mange bilder på denne tiden, men er det noen som kan hjelpe med

hvor dette er malt, muligens er det Gudbrandsdalen, vi har et annet maleri fra Gausdal i 1924(vinter)

så det er mulig at dette også er fra de kanter, men hans kone har slekta i Hedemark så det er også en mulighet.

Håper det er noen som kjenner igjen kirken.

 

Hvis det er andre som har malerier av han, hadde det vært artig med et fotografi

 

Tom

post-3544-0-66435100-1459247414_thumb.jpg

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkens plassering i landskapet kan jo være ren fantasi.

 

Ut fra skygger og kirkens retning (øst/vest), kan man vel tenke seg at perspektivet går nordover, -  event. nord-øst.

Det er ingen kirker i Gausdal, - heller ikke i det øvrige Sør-Gudbrandsdal som kan være aktuelle her, men selve perspektivet kan minne sterkt om BALLBERGKAMPEN, sett fra VINGROM (elller et sted på strekningen Vingrom-Vingnes, - Nord-Mjøsas vestside).

 

Vingrom kirke er nettopp her, men den har en annen utforming, og dessuten er den vendt med inngang i øst og alter i vest.

 

IM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iver

 

Takk for din tilbake melding, og du har het rett plasseringen kan være fri fantasi,selv om jeg ikke tror det.

da får vi anta at dette forblir en uløst sak.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innfallsvinkel kan jo være å søke avklart om det finnes en biografi eller annen info om maleren Adolf Paulsen i tidsrommet +/- et par tiår omkring 1917 som kan peke mot annen malerkunst han har utført.  Med litt hell kan det kanskje vise seg at evt andre landskap han har gjengitt på lerretet kan være begrenset til en bestemt landsdel eller region i landet, noe som kunne ha snevret inn leteområdet mhp hvor dette bestemte motivet kan stamme fra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell

 

Det foreligger ingen biografi om Adolf Paulsen som jeg vet om på det nåværende tidspunkt,

mulig at hans barn (som er i 90åra) og barnebarn kan bidra med med litt historie.

Adolf malte bilder som han solgte på torvet i Oslo for å spe på inntekten, han malte mange vinterbilder

for det gikk fortere å male (mye snø)

 

 

legger ved en link til en annen debatt om samme familie.

https://forum.arkivverket.no/topic/185220-helga-myhrehagen-foedt-1892-paa-nes-i-hedmarken-gift-paulsen-bosatt-i-oslo/?hl=helga#entry1703066

 

 

Tom

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iver

 

Takk for din tilbake melding, og du har het rett plasseringen kan være fri fantasi,selv om jeg ikke tror det.

da får vi anta at dette forblir en uløst sak.

 

Tom

Hvorfor gir du opp så lett? Hvis du antar at kirken er i Gudbrandsdalen eller i Hedmark, kan du vel se på bilder av alle kirkene der? Det finnes jo flere samlesider med bilder av kirker som du kan ta utgangspunkt i.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag

jeg har sett igjennom siden til Kari uten å finne noen som ligner, også andre fylker.

for alt jeg vet kan kirken være brent ned eller være forandret, bildene på Kari's side er alle av nyere dato

så hvis det har blitt forandringer er det ikke lett å finne igjen.

 

Alf Kristian

jeg tror ikke eieren av bildet vil selge det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et innlegg av en av barnebarna til A.Paulsen

 

Her et maleri til av Adolf Paulsen, også det et vintermotiv.

Ifølge en av hans sønner, sa han at det gikk fortere å male vintermotiver, og dette var viktig for Adolf Paulsen.

Adolf malte nemlig mange bilder, for å selge dem. Å selge malerier var en nødvendig biinntekt for familien

som bodde på Grûnerløkka i Oslo.

Livet var ikke enkelt for folk på oslos østkant i 1920 årene, og Adolf ble da heller ikke gammel.

Han døde allerede i 1936, bare 49 år gammel, men han har antakelig en betydelig produksjon bak seg.

Derfor hadde det vært artig å få vite om noen vet noe, eller vet om noen som kanskje kan vite noe, osv,

for det er meget sannsynlig at det finnes malerier der ute, stuet vekk muligens, men likevel signert A. Paulsen, eller Adolf Paulsen.

Disse maleriene hadde det vart artig å få sett et bilde av.

 

Tom

post-3544-0-23757700-1460059743_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.