Gå til innhold
Arkivverket

Cajsa Månsdotter f. 1776 i Sverige


Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

En av mine tipptippoldemødre var Cajsa Månsdotter f. 1776 i Sävsjø, Arby i Sverige.

Den 24. nov 1799 giftet hun seg med (tipptippoldefar) Lars Månsson, Skräddaredräng i Östra Thorehult, Torsås, Sverige. Lars Månsson var fødd 6. nov 1771.

Mine tipptippoldeforeldre Cajsa og Lars fikk 7 barn som jeg har navn og fødselsdata på.

 

Jeg har en del opplysninger om Lars og hans foreldre, besteforeldre mm., men Cajsa vet jeg ikke noe om.

Derfor skulle jeg hatt hjelp til å finn ut mer om denne tipptippoldemoren min.

 

Jeg har et svensk notat der det både ved Cajsa Månsdotter og Lars Månsson sine navn står parentesen (Torsås Hfl. 1800-05, s 588).

Hva parentesen viser til, har jeg ikke funnet ut av; er muligens en bok siden det står et sidetall (?) 588

 

Ut fra disse opplysningene har jeg forsøkt å finne ut mer om Cajsa (og Lars), men uten resultat.

Kanskje det er noen som kan hjelpe ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene dine. Dette ser lovende ut.

Det er mye mulig at det er min tipptippoldemor du har funnet selv om fødselsåret er 1774 og ikke 1776 som jeg har, for den Cajsa / Kajsa du har funnet, er i alle fall født på "rett" sted.

Og har du funnet den rette Cajsa / Kajsa, så har du i tillegg funnet hennes søsken og foreldre. Flott !

 

Ikke så helt enkelt å kontrollere dette. Men hvis vielsen til Cajsa og Lars kan finnes, så står kanskje fedrene deres oppført ved vielsen (slik som i norske kirkebøker). Tror du det er mulig å finne vielsen deres ?

Vielsen var, etter det jeg har fått opplyst, den 24. nov 1799, men jeg vet ikke hvor.

 

Kan opplyse at tipptippoldefar Lars Månsson sine foreldre var Måns Anundsson Snäll og Elin Persdotter, hvis det kan være til hjelp.

Jeg vet heller ikke når Lars døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven Hjortland

 

Takk for for all hjelp og alt du har funnet for meg.

Dette var veldig bra.

 

Jeg har lagret de to linkene fra det andre innlegget ditt, og nå skal jeg prøve om jeg kan "komme inn på" noen (flere) svenske slektsider.

Det finnest sikkert andre linker også, jeg får prøve. Jeg har forsøkt med søk i Sverige, men det ser ikke ut for at det er så lett å søke i der som her i landet.

Jeg har ingen erfaring i slektsøk utenom Norge, men skal bli artig å prøve likevel. 

 

Mvh Kåre Paulsen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.