Gå til innhold
Arkivverket

En vielse i Herefoss (A-A) i 1717


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

"Dom Oculj" (11. juni) 1717 gifter paret Aslach Olsen og Todne Olsdatter seg i Herefoss i Aust-Agder.  Er det noen som "kjenner" dette paret?  Jeg finner dem ikke nevnt i Herefoss verken før eller etter 1717.  Her er vielsen (høyre side):

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Herefoss i Hommedal, Ministerialbok nr. A 1 /3 (1690-1738), Ekteviede 1714-1718, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16916&idx_id=16916&uid=ny&idx_side=-23
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601350258.jpg

 

Jeg har en mistanke om at det er samme par som litt senere dukker opp på gården Vegerstøl i Vegårshei, men har så langt ikke greid å etablere noen "link".


En tråd med utgangspunkt i Aslak Olsen og Tone Olsdatter på Vegerstøl i Vegårshei finner du her:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/201739-aslak-olsen-vegerst%C3%B8l-vigerst%C3%B8l-veg%C3%A5rshei-a-a-ca-1685-1762/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken brud eller brudgom er knyttet til noe gårdsnavn.  Forloverne er Omund Topland og Thomas Direnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet; kanskje er det mulig å finne Aslak Olsen Birkedal her: Nedenes fogderi, Fogderegnskap 2326, 1717

 

Godt tips, men jeg må nok i så fall lete i fogderegnskapene for Østre Råbyggelaget fogderi (som både Herefoss og Vegårshei tilhørte).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Aslak Olsen fra Gauslå i Herefoss ca. 1660-1718 som var gift med Siri Osmundsdtr fra Gjøvland i Åmli. Kan være samme karen. Faren hans, Ole Jonsen, var gift med Asgjerd Christensdtr fra Lauvrak i Mykland, så de var nok mye på farten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Aslak Olsen fra Gauslå i Herefoss ca. 1660-1718 som var gift med Siri Osmundsdtr fra Gjøvland i Åmli. Kan være samme karen. Faren hans, Ole Jonsen, var gift med Asgjerd Christensdtr fra Lauvrak i Mykland, så de var nok mye på farten. 

 

Takk for innspill - men Aslak Olsen Gauslå kan neppe være identisk med den Aslak Olsen som gifter seg med Todne Olsdatter i 1717.  Det er vel nemlig han det er skifte etter på Gauslå 5/2 1718, og enkas navn er Ziirij Osmundsdtr.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/39942/3507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Ole Birkedal i kirkeboka kun én gang til etter 1718. I 1721 var Ole Birchedahl og Tallak Rughafnen forlovere for Tallach Thoresøn Sneeløs og Mari Larsdatter Tyssekiil.

 

Jeg finner ingen gård Birkedal i Herefoss - Skoskatten 1711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner Ole Birkedal i kirkeboka kun én gang til etter 1718. I 1721 var Ole Birchedahl og Tallak Rughafnen forlovere for Tallach Thoresøn Sneeløs og Mari Larsdatter Tyssekiil.

 

Jeg finner ingen gård Birkedal i Herefoss - Skoskatten 1711

 

Birkedal ligger i Landvik, men ikke langt fra den gamle sognegrensa til Herefoss.  Snøløs ligger vel på Herefoss-siden av grensa - mens Tyssekil og Ruhaven ligger litt øst for Grimstad by (i daværende Landvik).

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for voksenopplæringen. Og glem Ole Birkedal - det var jo Aslak Olsen Birkedal som gjaldt.

 

Aslak Birkedals kvinne ble introdusert 1. sept. 1720. Lakune i dåpsinnførsler.

 

Aust-Agder fylke, Landvik i Hommedal, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1690-1754), Introduserte kvinner 1718-1721

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Aslachsøn Birchedahl gravlagt 25 uker gammel i Herefoss 3. pinsedag 1721.

 

Aust-Agder fylke, Landvik i Hommedal, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1690-1754), Døde og begravede 1720-1724

 

Edit:

Jeg finner ingen flere under introduserte kvinner, så det er fortsatt en mulighet for at dette er rett par.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Aslachsøn Birchedahl gravlagt 25 uker gammel i Herefoss 3. pinsedag 1721.

 

Aust-Agder fylke, Landvik i Hommedal, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1690-1754), Døde og begravede 1720-1724

 

Edit:

Jeg finner ingen flere under introduserte kvinner, så det er fortsatt en mulighet for at dette er rett par.

 

Takk igjen.  Ja, det kan godt være at dette er rett par - og dette svekker absolutt ikke min hypotese om at det er det samme paret som dukker opp i Vegårshei et par år senere, og der døper en Ole Aslaksen i 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Landvik. 1 : Gard og grend under Birkedal b.nr. 6 - s. 421 -  står det om Hans Olsen (gravlagt 54 år gammel samme dag som lille Ole Aslaksen Birkedal i 1721 - #15). Hans Olsen Birkedal hadde ingen barn med kona Marthe Clemetsdatter Kolland og opplysninger om at han hadde søsken i Birkenes, Herefoss og Vegusdal må være fra skiftet etter han. Kanskje kan dette skiftet være nyttig å se på?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Landvik. 1 : Gard og grend under Birkedal b.nr. 6 - s. 421 -  står det om Hans Olsen (gravlagt 54 år gammel samme dag som lille Ole Aslaksen Birkedal i 1721 - #15). Hans Olsen Birkedal hadde ingen barn med kona Marthe Clemetsdatter Kolland og opplysninger om at han hadde søsken i Birkenes, Herefoss og Vegusdal må være fra skiftet etter han. Kanskje kan dette skiftet være nyttig å se på?

 

Ingen Aslak eller Tone blant Hans Olsens søsken, ser det ut til:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/39940/2417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olsen var jo en del år eldre. Det må noen av halvsøsknene også vært, de tilhører gjerne foreldregenerasjonen til Aslak og Tone. F.eks. møtte Ragnilds sønn på hennes vegne.

 

Dødsåret til Hans Olsen passet så godt med at Aslak forsvinner fra kirkebøkene. Enka giftet seg på nytt i 1722 og fortsatte å bruke Kolland (Birkedal) - det var jo hun som var herfra. Men, dette kan sikkert være et blindspor. Får håpe noen som er godt kjent i området kan yte mer hjelp.

 

Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skifteprotokoll 8, 1718-1725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett gjennom skattelistene for året 1717 i lensregnskapene for Råbyggelagget fogderi (både Herefoss og Vegårshei) på jakt etter Aslak Olsen.  Den eneste jeg finner, er Aslak Olsen Gauslå - som døde i 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.