Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Tron Holm i Bergen (1727-1788) ?


Gjest
 Del

Recommended Posts

Jeg har følgende opplysninger om denne Tron (Thron) Holm:

 

Ekstraskatt 1762 - Adressen skal være Rode 11-46

 

Han dør i 1788 og vi vet det ble holdt skifte etter han i 1788. Men så enkelt skulle det ikke være... 

  • Skifteprotokollen er ikke å oppdrive. Grunnen til at vi vet skifte ble holdt i 1788 er at skifteregisteret finnes.

 

Han blir gravlagt fra Domkirken i Bergen den 21. april 1788 (ind i kirken und stol. ring. sølvst.).

 

 

Jeg tror denne informasjonen må være fra samme person.

 

Noen som vet mer om Tron?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Linda.

Jeg tror Tron Holm er far til Berthe Selene Tronsdatter, født 5. november 1755. Hun ble gift med Morten Absalonsen Beyer i 1784.

 

Jeg ikke kan finne noe som tyder i så retning, så jeg søker etter informasjon om Tron Holm for å se om han hadde andre barn.

Yngve Nedrebø skriver følgene i dette gamle innlegget:

"Det er vist til testament mellom avdøde Tron Holm og enken Berthe Michelsdatter. I henhold til dette skal hans brorbarn ha 13 rdr 2 mark. De er: Anbiørn Holm, Karen, g.m. Morten Gedrum, Torjer, g.m. Ole Persen Solberg, Sara, g.m. Asbiørn lille Snelle, mens Martha var død og hadde etterlatt seg to barn i Hellelands prestegjeld."

Slik jeg ser det er det ikke gitt at 
Tron Holm og enken Berthe Michelsdatter var uten barn, selv om testamentet tyder på det.

 

Navnet Berthe Selene Tronsdatter i Bergen på den tiden er ganske unikt og at det matcher så bra med dette ekteparet som også passer i tiden er også unikt og det samtidig som det ikke finnes så mange andre kandidater.....

Hvilken arverett som fantes den gang vet jeg ikke men om Berthe Selene levde godt kan jo foreldrene ha rutet pengene til de mer trengende.

Derfor vil jeg ha mest mulig på bordet før jeg utelukker Hr. Tron Holm og Berthe Michelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.