Gå til innhold
Arkivverket

Endelig! Jeg fant et skiftedokument fra Østfold i 1837, hurra. Men hva står det der..........


Stine S. Toverud
 Del

Recommended Posts

Jeg leser: "Aar 1837 den 24de October indfant sig skifteretten paa gaarden Bærbye..." osv ??

 

Det er altså "Gartner Johan Stenmark" og hans "afdøde Kone Andriette Runnorns "efterladenskaper" det dreier seg om her??

 

Har han "inngått sig i et nyt ægteskab"?

 

Og så var det noen "sammenavlede børn" ?? Står det "Anne Kirstine 20 år" ? Deretter har vi Marie Ulrikke, Grethe Elise og Julie, den er grei. Men så følger det altså en hel historie som jeg bare må bøye meg i støvet og be om litt hjelp til....

 

Finnes det noen der ute som kjeder seg i dag og kunne finne noen glede i å bryne seg på dette sammen med meg ?

 

Med ønske om en fin torsdag :)

 

Vennlig hilsen Stine

 

 

Kilde: Østfold fylke, Idd og Marker sorenskriveri, Idd tinglag, Skifteregistreringsprotokoll II 1 (SAO/A-10283/H/Hc/Hcb/L0001), 1833-1885, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Se permanente lenker:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/34121/41/

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10051006010041.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ennå ikke gift på ny, men har tenkt å inngå nytt ekteskap:
"da han nu agtede at indlade sig i nyt Ægteskab."

Barn av første ekteskap:
Døtrene Anne Kirstine, 20 Aar gammel, ugift, Marie Ulrike, 15, Grethe Elise, 9, og Julie, 7.
Etter barnas navn står det følgende:
Flere Børn sagde han ei at existere som avlede med hans afdøde Kone. Som Formynder for bemeldte Umyndige blev Niels Jacobsen Ende indsat og var personlig tilstæde. Gartner Stenmark blev derpaa opfordret til at paavise de Løsøre Effecter som Boet maatte være eiende:
1 rødmalet Dragkiste, hvilken taxeredes for...osv. , 1 Sengested med Omhæng, 1 Bord og 4 Stoler, 2 gamle Kister, 1 Gryde
(jeg har hoppet over takseringen av gjenstandene)
Videre Løsøre forsikrede Gartner Stenmark ei at være eiende ligesom han opgav: at paa den opskrevne Dragkiste har han laant af Pigen Marthe Andersdatter 2 Spd samt at Sengested var givet til Anders Jonassen Wolmerhaugen som et lidet Vederlag for at han har modtaget Datteren Julie til Opfostring. Videre tilkjendegav Gartner Stenmark at Boet skylder omtrent 30 Spd til Frue Wiel paa Gaarden Berbye. Frue Wiel var tilstæde og erklærede at Gartner Stenmark skylder hende Penge men, hvormeget kunde hun nu ei opgive, ligesom hun sagde ei at have noget imod at han maatte faae beholde Boets ubetydelige Ting. Da det tydeligen vises at der ei vil blive nogensomhelst Arv til de ovenmeldte Umyndige af de optegnede Løsøre Effecter og da Enkemanden forlangte Boet sig extraderet mod at tilsvare den paa Boet hvilende Gjeld, saa bliver Boet herved extraderet Enkemanden Gartner Stenmark til frie Raadighed og - mod hvilken Extradition Formynderen ei havde noget at erindre. Forretningen blev dermed sluttet. -

 

Så følger underskriftene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else, du er bare helt suveren! Tuusen hjertlig takk  :D  

 

Jeg lurer på om du syntes den skriften var vanskelig, eller om du bare tok den lett som en plett? For hvis det sistnevnte er tilfelle må du gjerne fortelle hva som står i det første innledende avsnittet, før barnas navn også. . .  Men hvis ikke, vel da vet jeg hva jeg skal drive med resten av kvelden . . . B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aar 1837 den 24de October indfant sig skifteretten paa gaarden Bærbye, for der efter forlangende av gartner Johan Stenmark at ?? over hans og kone Andriette Runnorus efterladenskaber da han nu da han nu agtede at indlade sig i nyt Ægteskab. Forretningen blev paa ??? betjent av Lensmand ?? Halvor Hansen Glende og Lars Larsen ??? ....  af han med den afdøde sammenavlede børn som følger"

Endret av Stine S. Toverud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriften kunne vært verre...

Aar 1837 den 24d October indfandt sig Skifteretten paa Gaarden Berbye for der, efter Forlangende af Gartner Johan Stenmark at afholde Registrering over hans og afdøde Kone Andriette Runnorus Efterladenskaber da han nu agtede at indlade sig i nyt Ægteskab. Forretningen blev paa Skifteforvalteren Sorenskriver Bierings Vegne betjent af Lensmand Petersen i Overværelse af Vidnerne Halvor Hansen Glende og Lars Larsen Huset. Gartner Johan Stenmark var tilstæde og opgav de af ham med den Afdøde sammenavlede Børn, som følger:...

Og så kommer listen over barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.