Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte I Bremanger 1790


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Er det nokon som kan hjelpe meg å tyde skiftet etter Peder Christensen Kjerpesetter

Dat. 16. April 1790  s. 159 b  fram til side 160a der oppreikninga av "Effekter" startar?

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 10 , 1787-1798, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24197/161/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet startar vel på folio 159a. Kanskje blir dette i meste laget til at nokon vil ta på seg å tyde det heile (vanskeleg skrift òg). Sjølv tenkte eg det kunne vere artig å prøve seg på det første avsnittet, og nøyer meg vel med det ut frå mottoet at litt er betre enn ingenting… Ein start, om ikkje anna! Eg kan ikkje garantere at alt er på bokstaven rett.

 

Aar 1790 d. 16de Aprl, medhavende efterskrevne hertil opnævnede 2de Eedsvorne Laugrettes- og Vurd.Md navnl. Peder Lars. Øfre Frøen og Martinus Lars. ibid., indfandt Jeg mig paa den Gaard Kierpeset, udj Brandsøe Skib. og Bremanger Sogn beliggende for der at registere og vurdere i Hr Peder Christens. Kierpesets hans her efterladte Ejendeele ifølge reqvisition af Skifteforretningen udj sammes Sterfboe sc[?] Hr justitzRaad og Sorenskriver Haberdorph af 16de Martij afv.[?] saa lydende:

 

Mvh. Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt er absolutt betre enn ingenting!  :)

Takk for hjelpa så langt Knut, så håpar eg fleire kan gjere "dugnad" på å lese dette. Eg klarar å tyde bare enkeltord i desse skifta, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt meir av teksten. Det er nokre «hol» undervegs, men det viktigaste av innhaldet skulle kome fram. Elles med atterhald om feil.

Ved Registreringsforretning efter den i Store Sandvigen under Arne Skibrede og Nord...[?] her boende Mand Peder Christensen Kierpeset blev af Stervboe-Enken Jnger Larsdatter anmeldt at bem[el]te hendes Mand var henreist til sin Fader Christen Kerpeset i Bremanger Præstegield i Søndfiord for at afhente følgende ham til Hiemmegifte beskienke og der beroende Sager: En Kaaber-Kiædel omtrent paa ½ Tønde, 2de Sølv-Skaale[?]. Et Sølv-Bæger, Sex Tin-Tallerkener. Een do Kumme, et do Fad, et par Hoved-Puder, en Koe og 2de Faar. Men da han efter ankomsten derhen, paa en Vand-Rejse til et Giæstgiverstæd der i nærheden, ved en ulykkelig Hendelse omkom tilligemed bemelte hans Fader, blev dette T…[?] der beroende. Og desuden anmeldte StervboeEnchen Jnger Larsdatter, at bemelte Hendes Mand paa denne Rejse herfra har haft med sig følgende Kiste og Klæder ham tilhørende: Een blaaemalet Kiste med Laas, een blaae Klædning, bestaaende af Kiole, Vest og Boxe. En …[?] …ings[?] Trøje. Een graae arbeidsTrøye, 2de do af samme Slags, 4 Liinl…[?] Skiorter. Een Strye…[?] Do. 2de Do Lintøy. 2de blaae vester. 2de Silkeduger af mørk farge, 4 Lomme-Tørklæder, 2 Par Boxer. 2de runde Hatte. En SigldugsKavai. Et par ditto lange Boxer, 3de par …[?] Boxer. Et par Skoe, og et par Støvler, hvoraf alt det maae være i Behold paa Kierpeset, som han ei havde med sig paa Baaden da han forulykkedes, og hvilket hun har begiæret beregnet Boet til Indtægt og hidbragt.

Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda eit stykke vidare, og da er vi komne fram til den fjerde siste linja i den høgre spalta.

 

I den anledning maa Jeg af deres Velædelhed, som Skifteforvalter paa det Stæd, hvor den afdøde som Giæst tilsidst opholde sig, tienstskyldigst udbeede, at de herover ville foretage en lovl. Register. og Vurderingsforretning paa Kierpeset, og hos de der værende Sødskende af den afdøde eller andre sig der i Huuset opholdende efterspørge alt for…[?], og med Posten tilsende mig forretningen, hvis Bekostning skal blive godtgiort.

Derhos skal Jeg og utbeede mig, som et Venskab, og med Tilbud om Gientieneste, i lige Begivenhed om deres Vedlædelhed, vil have den godhed deraf at lade bortsælge den Peder Christensen til Medgift beskienkte[?] Koe og 2de Faar, og lade nedpakke det øvrige i den blaa Kiste og tilsende mig samme tilligemed Kaaber-Kiædlen med første sikkre Lejlighed, da forretningens Bekostning kand tages af hvad den udkommer ved salget af Koen og de 2de Faar, og Overskuddet deraf om noget bliver tilsendes mig.

Et behageligt giensvar herom udbeedes mig tilsendt med Posten jo før jo heller, og til Slutning maa Jeg tilføye, at afdøde Peder Christensen fra Kierpeset har have efterladt sig en i ægteskab avlet Datter ved navn Karen Christine, der er noget over et ½ aar gammel, som i sin afdøde faders Stæd kommer at arve forfaderen Christen Kierpeset udj[?] Skiftet efter ham, som deres Velædelhed haver under Behandling.

Bergen den 16de Martij 1790. Haberdorph.

 

Framleis med atterhald om feil.

 

Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom såpass i «tyde-modus» at eg dristar meg på resten av teksten òg. Det er alltid spennande å sjå kva som skjuler seg av informasjon bak krusedullane, og så er det god øving. Det gjeld berre å ta det porsjonsvis. Eg tør ikkje love at teksten er heilt fri for feiltyda ord, men det grøvste av innhaldet skulle kome fram.

Til Sorenskriver Arentz.
Hvor de da ædskede af benævnte afdødes Moder Enche Christie Pedersdatter Kierpeset de opgivne Vahre frembragte, men hvortil hun tilligemed hendes Søn Martinus Christensen sagde, at intedt udj Himmegifte har været enten bestemt eller udtaget til denne hendes i Vinter tilligemed Faderen forulykkede og omkomne Søn Peder, saa at hun i saa fald har intet at fremviise, da han blev udcommanderet til Kiøbenhavn, kostede hans Sal. Fader meget godt paa ham som hun ikke engang vil regne, men siden[?] hun givet et saadant udstyr, som her er opregnet, tillige, maatte hendes andre Børn vordet umaadelig fornærmede.

Derimod forklarede de, at bemelte afdøde Søn Peder Christensen havde udj Kiøbenhavn leveret den igienlevende sin Broder Martinus Christensen de samme …[?] 13rd, og nok havde hendes Sal. Mand imodtaget 7 rd i Bergen denne forulykkede Søn Peder tilhørende, og som han da havde efterladte sig da han nedreiste til Kiøbenhavn, altsaa til sammen Tyve Rixdaler, hvoraf hans Enche Jnger Larsdatter i Sandvigen efter paafordring har i Vinter faaet de 10 rd ind til sig, og hvorfore de foreviiste en Qvittance for hende[?] saa lydende:

10 rd tilstaaer Jeg at have bekommet af Kære Svigermoder Christie Pedersdatter, hvorfore Jeg vedbørlig qvitterer.
Sandvigen den 14de Febr 1790
Jnger Maria Kerpeset

Og de andre Tie Rixdaler bleve nu mig udj Retten overleverede for at indsende til Skifteforvalteren udj hans Stervboe tilligemed nærværende Registrerings- og VurderingsForretning.
Hvad dernest de opgivne GangKlæder var angaaende, da sagde denne Afdødes moder …[?] Enke Christie Pedersdatter Kierpeset at hun ikke saa lige kand viide om disse just i alt stemmer overens med Opgivelsen, men hun skal troligen frembringe baade disse og hvad andet smaat som forefindes hos hende, denne hands Søn Peder tilhørende, ligesom hun da og loed frembringe den ommeldte Kiste, hvorudj Klæderne vare nedlagde til forvaring.
Hvorpaa det gandske frembragte Efterladenskab her paa Stædet efter Peder Christensen blev registreret og vurderet efter hinanden og befundet bestaaende udj efterfølgende
Effecter.


Mvh. Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteleg takk Knut!

Du er ein "knupp" som oversette heile den lange teksten aleine, som du seier er det spennande å sjå kva som skjuler seg i slike dokument.

Igjen hjerteleg takk for hjelpa!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.