Gå til innhold
Arkivverket

Ole Alfsen ca. 1723 - 1773, sønn av Alf Halvorsen Gata/Grasto i Skjeberg?


Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

I 1773 døde en Ole Alfsen på Sundløkka (Sundlykken som det står) i Borge. Han opplyses å være 50 år ved sin død, altså født rundt 1723.

 

I 1747 fikk han en sønn, Hans, med sin hustru Inger Hansdatter. Som faddere var opplyst Niels Grastoe, Hans Aarum, Stillov Aarum, Anna Grasto, Karen ??. Grasto ligger i Skjeberg, rett ved Borge, med bl.a. gården Aarum.

 

Jeg finner ikke Ole Alfsen født hverken i Borge eller Skjeberg. Imidlertid tyder fadderne i 1747 på at han har en tilknytning til Skjeberg da, fadderne Niels Grastoe og Anna Grasto begge er barn av Alf Halvorsen på Grasto i Skjeberg. Det er derfor også nærliggende å tro at Ole Alfsen er sønn av Alf Halvorsen.

 

Alf Halvorsen nevnes i kirkebøkene for Skjeberg mellom 1703 og 1715 da han døper egne barn samt opptrer som fadder. Han kone Marthe Pedersdatter nevnes i samme kirkebok som fadder et par ganger, før hun i 1762 begraves, 100 år gammel. Fra 1702 til 1711 bodde Alf og Marthe på Gata under Hafslund Hovedgård, etter det bosatte de seg på Grasto, også under Hafslund Hovedgård.

 

I Matrikkelutkastet av 1723 for Smaalenene nevnes Marthe og en Jørgen Olsen som brukere av Grasto. Grasto besto av to husmannsplasser, men det er ukjent om det var to plasser allerede i 1723. Uansett tyder dette på at Alf Halvorsen på dette tidspunktet var død. Imidlertid kan jeg ikke finne hans begravelse hverken i Skjeberg eller Borge. Dog finner jeg ham ikke igjen noe sted etter 1715 da han døpte sin sønn Thore i Skjeberg kirke.

 

Til syvende og sist blir spørsmålet da; dersom Ole Alfsen er Alf Halvorsens sønn, hvor ble han født og stemmer det at han er født rundt 1723? Som en evt. oppfølging; hvor ble det av hans far, Alf Halvorsen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved Matrikkelutkastet av 1723 som viser plassene under Hafslund Hovedgård. Der er plassene nummerert, og Grasto fremkommer da som 22 og 23, noe jeg tolker som at det allerede i 1723 var to husmannsplasser ved navn Grasto, ref. forrige innlegg: "I Matrikkelutkastet av 1723 for Smaalenene nevnes Marthe og en Jørgen Olsen som brukere av Grasto. Grasto besto av to husmannsplasser, men det er ukjent om det var to plasser allerede i 1723. Uansett tyder dette på at Alf Halvorsen på dette tidspunktet var død. Imidlertid kan jeg ikke finne hans begravelse hverken i Skjeberg eller Borge. Dog finner jeg ham ikke igjen noe sted etter 1715 da han døpte sin sønn Thore i Skjeberg kirke."

 

Dette styrker etter min mening teorien om at Alf Halvorsen allerede var død da Matrikkelutkastet ble laget. 

 

 

 

 

post-8959-0-76915000-1459524097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.