Gå til innhold
Arkivverket

Kristian Kristiansen Sveen ( Svartåssveen ) i Lismarka i Ringsaker , hva skjedde med ham ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , er det noen som kan hjelpe meg å grave frem informasjon om :  Kristian Kristianssen Sortåssveen , som var født ved garden Sortåssveen i Lismarka i Ringsaker i 1867 , av foreldrene Kristian Jensen Kroken ( Sortåssveen ) og hustru Anne Tollefsdatter Sortåssveen , født henholdsvis i 1823 og 1828 .

 

All relevant informasjon om denne karen taes imot med stor glede og takknemlighet . ( Kristian er forøvrig bror til denne Mathias som jeg etterlyser informasjom om i en annen tråd tidligere idag ) 

 

Med vennlig hilsen og på forhånd takk for gode innspill og svar .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som han bodde midlertidig hos søsterens familie på Frydenlund i 1900.

 

Edit:

I 1910 bodde han på Lillehammer med kjerring og unger.

 

Edit:

For ordens skyld; her er familien i 1865.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk til Ann-Mary og til Grete for gode svar og innspill 


 


noen som kan finne ham , kjerring og unger  på DIS gravminner for meg ?


 


på forhånd tusen takk 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Grete Singstad Paulsen som skal takkes. :-)

 

Jammen æ gjorde jo det Ann-Mary , men æ e så vant med hjelpa di slik at æ tok me dæ i samma slengen , litt sånn på forskudd veit du i tilfelle du kjæm på banen litt seinere .

 

Det e godt med alt som e unnagjort sa bessmora mi bestandig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra smart tænkt ja,Bjørn! :-)

Stor klæm!

Kjækt med alt som e unnagjort,sa kjærringa når hu...

 

Når hu ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror du kan finne denne Sortåssveen-karen i Brøttumsboka.

Slekter og gårder i Brøttum sogn

- tilgang for norske IP-adresser
Forfatter:
Publisert:
Brøttum : Brøttum historielag, 1965

 

Side 601: http://www.nb.no/nbsok/nb/2898164f17c90950a995f0cca0ecf256?index=2#603

Fra side 606 og utover.

 

Det har kommet senere utgave, pluss Brøttumsbøkene 1-11 tror jeg det er, kartbok og fotoalbum, som Brøttum Historielag selger. Jeg vet ikke hvilken det står i, men kan ta en kikk ved leilighet.

 

Søk også Svartåssveen, skrivemåte som også brukes. Svartåshøgda ligger ca midt mellom avkjøringen Åsmarkvegen mot Lismarka (fra Hamarvegen, gamle E6) og Lismarka.

Ellers er det mange Sortås- -sveen, -stuen, -løkken som kan lede deg videre. Da snakker vi nordre Ringsaker, Mæhlums-gårdene og mot Lismarka.

 

:-) Glemte å slenge på denne boka:

Skolen i Lismarka gjennom 100 år 1896-1996

- tilgang for norske IP-adresser
 
Forfatter:
Publisert:
Lillehammer : Thorsrud, Lokalhistorisk forl., 1996
 
Sortåsstuen har 448/2, Sortåsengen 448/4, Sortåsløkken 448/3 og Sortåssveen 448/5 (bruksnavn Sveen).

 

Endret av Anne Jansen Backsæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn,

 

Gravminner på DIS finner du nok ikke begravde under Lillehammer (om de ikke er blitt utlagt nå da?), men du finner nok folka dine om du søker på Lillehammer kirkelig fellesråds sider:

 

http://www.ecclesia.no/publish_client/user_lillehammer/index.cgi?section=search&page=search

 

Her skal alle gravminner på kirkegårdene i Lillehammer være registrert.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten

På Ecclesia Lillehammer skal det være alle, men det er det ikke. Det er flere som mangler, som jeg vet er gravlagt i Lillehammer i vanlig grav.

Endret av Anne Jansen Backsæther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne,

 

Jeg tror at graver som er slettet ikke er med, men de som fortsatt er i leie skal være med på disse listene.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner også graver som er slettet, i alle fall ganske nylig slettet. Men ganske nye begravde er det hull, eller mange hull. Kjenner du til hvor ofte de oppdaterer?

Og kjenner du til om de skal inn i DIS gravminner og status på fotografering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne,

 

Om du tar deg en tur ned på prestekontoret i Kirkegata, tror jeg de kan gi deg et svar på oppdateringer. Jeg veit ikke hvorfor det finnes hull i disse listene, men jeg veit om graver som er slettet som fortsatt står oppført - mulig for at da de først er registrert så blir de stående? Dette er jo ikke noe gravminneregister, men en begravelsesregistrering.

 

Jeg veit ikke noe om registrering av kirkegåder på Lillehammer via DIS, men mulig den lokale DIS-lederen kan gi svar på dette? Det hadde vært fint å få på plass dette, på samme måte som det hadde vært fint å få innlevert og skannet kirkebøkene for Vingrom kirke. Denne kirken ble innviet i 1908, men ikke ei eneste kirkebok er blitt innlevert fra prestekontoret.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette svaret fra kirkekontoret i dag angående kirkebøker Lillehammer:

Jeg har sendt dette videre til prosten, siden det er sogneprestene som har vært og er ansvarlige for kirkebokføringen, og jeg har skjønt på ham at han har tatt tak i dette.
Det jeg fant var at det ligger noen kirkebøker her som burde sendes til Hamar, og det vil prosten sørge for at blir levert.

Jeg vet ikke om Vingrom er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.