Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Trenger tydehjelp til 2 enkle og korte brev angående en mordsak på Brøttum

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Hei jeg trenger tydehjelp av 3 korte enkle brev angående en mordsak på Brøttum . Brevene har jeg lagt ut i linken nedenfor 

Her er forhistorien 

Det er tydeligvis på Brøttum i Ringsaker at dramatikken og råskapen  i slektskapet skjer , hva var det egentelig med disse forfedrene mine på Brøttum ?

Etter 2 selvmord på en og samme gard og1 mord på bergseng , og nu datt det sandelig enda et skjelett ut av ( slekt ) skapet som Tore S Falch så morsomt ordla seg .

Ja jeg må jo nevne at det var 3 slektsrelaterte  mord på Lesja og , så det er jo ikke derimot sagt at råskap og mulig depresjoner med selvmord som utfall er synonymt for Brøttum , nei for all del .

Saken som dukket opp er således :

Anders Olsen Sæther var en nesten uhyggelig dyktig treskjærer på Brøttum , han skjærte ut altertavla i kirka på Veldre og sto for all utskjæring av både altertavla og prekestolen i Brøttum kirke , det er så vakkert et arbeid at det nesten gjør vondt å sjå det selv om det så langt bare er på bilder jeg har fått anleding til å se det , men at turen går innom kirka på Brøttum neste gang jeg er nedover det er bra sikkert . 

Anders Olsen Sæther var 2 generasjon etter min stamfar Svend Olsen Midtbruket sin søster ; Anne Olsdatter Midtbruket som igjen var gift med Even Bårdsen Hov i Biri . 

Anders Olsen Sæther ble den 13 februar 1798 funnet død på gardsplassen på garden sin Sæther søndre på Brøttum , han ble funnet med flere '' hull '' i hodet .

Peder Sørensen Halla øvre som da er bror til min stammor Eli Sørensdatter ble straks siktet for mordet '' in absentia '' . Det var forøvrig Eli sin ektemann som først hengte seg i smia si på Nordhaugen , og deretter var det neste bruker og min stamfar på 90 som og gikk avgårde og hengte seg i et tre på garden ;  hadde'n nå levd så lenge så kunne'n jo gøtt likegjerne holde løpet ut mene nå je .

Men nå gjelder saken Peder Sørensen Halla , utifra lensmannen sine utsagn så ble ikke Peder arrestert fordi han hadde reist oppover til Gudbrandsdalen . 

Den 20 februar 1798 meddeler fogden at Peder var strøket til fjells på ski . " Det er af al denne Peder Hallas fremgangs måde sluttelig : at han har bestemt sin flugt over Fieldene til Sverige "

Brevene fra fogden i Hedemarken fogderi til amtmannen i Hedmark amt, datert henholdsvis 13.02.1798 og 20.02.1798 (Fylkesmannen i Hedmark, Brev fra fogden, eske 9, 1797-1799). Dette er høyst sannsynlig det kildematerialet som Niels Moen refererer fra i «Brøttumsboken».

Kopiboka til fogden i Hedemarken fogderi fra året 1798 er ikke bevart.

Av SAH på Hamar har jeg fått disse 2 brev på PDF fil , men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne legge disse ut her så den som vil hjelpe meg med transkribering kan få tilgang . Den eneste muligheten slik jeg forstår det er at siden jeg har lagret de 2 brevene i ONE DRIVE så kan jeg vel kanskje sende link til disse 2 brevene i en mail til den som eventuelt vil hjelpe meg med transkribering . 

På forhånd tusen takk for god hjelp nok en gang 

Endret av Bjørn A Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.