Gå til innhold
Arkivverket

Marthe Hansdtr. Nyløkken f ca 1792-1795, Fron, Oppland


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Leter etter opphavet til Marthe Hansdatter Nyløkken, og håper kanskje andre lokalkjente kan komme med noen innspill her i forhold til min teori om hennes mulige opphav. (Merk at kirkebøker for Fron tidligere enn 1799 ikke eksisterer.)

 

Marthe gifter seg med Peder Hansen Forreløkken 27. mars 1817 i Fron i Oppland. 

De får barna Marit, Peder, Ingrid, Peder og Anne.

En Hans Hansen Nyløkken som nevnes som fadder for flere av barna er kanskje en (eldre) bror av Marthe og en med samme navn nevnes med kona Anne Olsdtr blant annet som foreldre til Ingrid født i 1817, da med Marthe Nyløkken blant faddere.

 

Både Nyløkken og Forreløkken er plasser under Forr på Sør-Fron.

 

I folketellinga fra 1801 mener jeg Marthe på være den jenta som bor sammen med mor Ingrid Hansdtr. som er enke og bruker en "gaard plads" ved Forr i Sør-Fron. 

 

Hva så med opphavet hennes videre? I Hovdhaugens bok Garder og slekter i Fron kan man i avsnittet under uppigard Forr lese blant annet om Hans Hansen som i 1789 selger gården, videre nevnes at han er gift med en Ingrid Hansdtr. og at han etterhvert selger garden, men beholder til føderåd flere plasser/åkrer, deriblant nevnt Nylykkja. (Nyløkken)

 

Min teori er at den Ingrid Hansdtr jeg finner i 1801 er den samme som er nevnt i Hovdhaugens bok og at Hans Hansen Forr er død i løpet av 1790-årene. Har ikke funnet skifte etter ham desverre - det ville kunne gitt gode svar. En Ingrid Hansdtr på Forreeie er nevnt som død, 77 år gammel den 3.4.1833

 

Noen lokalkjente som vil hjelpe meg videre sånn at jeg kan forkaste eller evt få bekreftet min teori om Marthes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I f.t. 1801 finner jeg ekteparet Hans Hansen og Anne Iversdatter bosatt på Forr i Fron. Blant barna deres er Hans, 7 år, og Marthe, 2 år. 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058253000230

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058253000233

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058253000235

 

Men ett av barna til din Marthe heter Ingrid, så da er antakelig din lenke til 1801-tellingen mest sannsynlig. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Grethe. 

Om teorien i mitt første innlegg stemmer så er nok denne familien i slekt med mine folk, men altså ikke samme familie. Den familien du lenker til er brukere på garden nordgard Forr, og bonden sjøl er nok bror av "min" Ingrid Hansdtr.

 

Hans Hansen på nordgard Forr og Ingrid Hansdtr på uppigard Forr og senere muligens Nyløkken kom fra Bø i Gausdal i følge Hovdhaugens bok om garder og slekter i Fron.

Endret av Anders Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.