Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne fødsel i kirkebok i Oslo 1911-1912


Solfrid T Henriksen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Pørsmål: er det mulig å finne fødsel i kirkebok i Oslo uten å vite hvor? ( bortsett å lete gjennom alle forsamlinger)

 

Jeg har navn og fødselsdato på barnet og barnets far, men ikke navnet på barnets mor. Når barnet gifter seg i 1936, Nøtterøy, er fødested oppgitt til å være Oslo. Men det blir vel som å lete i den berømte høystakken. Har ikke funnet konfirmasjonen, som jeg ville tro var på Nøtterøy, siden barnet var pleiebarn der.

 

Barnets navn var Ruth Ellinor, født 24/7 1911 ( oppgitt ved giftemål) 1912 (oppgitt ved død) faren het Wilhelm Wulf , født 1886, fra Tyskland. Det er funnet et barn til født i Bergen i 1916. Barnefaren ble da etterlyst.: se bilde.

 

 

Pleieforeldrene på Nøtterøy het Gunhilda og Viktor Cederborg. Ektemannen var Sigvart Amandus Nathanael Pettersen. Ruth Ellinor Krogh Pettersen døde i 2000. Ingen barn.

 

 

Jeg har en etterlysning i slektsforum på facebook også :

 

https://www.facebook.com/groups/slekstshjornet/

Endret av Solfrid T Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun visste ikke at Viktor var pleiefar,sto det i lysningsprotokollen.

Det tyder jo på at hun har bodd hos Viktor Cederborg og kona fra hun var baby?

Fant ingen konfirmasjon i Nøtterøy.

Sikker på at de har bodd der hele tiden?

Jeg får ikke sett etterlysningen på Slektshjørnet,da kun medlemmer har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann- Mary!

Jeg er ikke sikker på noe. Men jeg tolker det som hun har bodd hos de fra hun var liten- siden hun ikke har vist noe ved giftemål. Jeg har lett etter konfirmasjonen på Nøtterøy, men kan ikke finne henne. Pleiemor bodde ( ifølge 1910- tellingen i Holmestrand, og jeg tror pleiefar var fra Horten. Men når de giftet seg- og hvor lenge de hadde bodd på Nøtterøy vet jeg ikke. Har lett etter giftemålet på Nøtterøy uten å finne dem.

 

Så lenge jeg ikke har konfirmasjonen, så er jeg ikke nærmere hvor i Oslo hun skal være født. Men tolker det hele som hun er født utenfor ekteskap i Oslo, faren stakk sansynligvis fra moren, kan da ha blitt satt bort ganske snart etter fødselen.

 

Men om det er ei fattig ungjente som har født henne, så kan hun ha født hjemme- men kanskje det var steder for dette i Oslo på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleieforeldrenes vielse i Holmestrand 4. mars 1917:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Holmestrand, Klokkerbok nr. 6 (1901-1923), Ekteviede 1917, side 178.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5593&idx_id=5593&uid=ny&idx_side=-180
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060914030074.jpg

(Nr. 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge DIS gravminner,skal Gunhilde være f. 23/8 1884.

 

Kanskje denne ,døpt 1885, nr. 12:

 

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Holmestrand, Ministerialbok nr. 4 (1880-1901), Fødte og døpte 1885, side 31.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3953&idx_id=3953&uid=ny&idx_side=-33

 

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleiefar er født i Rättvik i Sverige.

 

Familien i 1890:

Cederborg, Olof    1842    Far
(Barn), Anna Karolina    1873    Barn
(Barn), Anders    1875    Barn
(Barn), Erik Axel    1877    Barn
(Barn), Karl Johan    1879    Barn
(Barn), Rupert Teodor    1885    Barn
(Barn), Gustaf Viktor    1887    Barn

 

Detaljer fra tellingen:

 

Faren:

Post 3987843
Cederborg, Olof
Garfvare
f. 1842 i Bjursås (Kopparbergs län, Dalarna)
Änkling, far i familjen
Nedra Gärdsjö Köpingslikt område
Rättvik (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Bjursås Falu l.

.

Gustaf Victor:

 

Post 3987847
Gustaf Viktor
f. 1887 i Rättvik (Kopparbergs län, Dalarna)
s.
Pojke, barn i familjen
Nedra Gärdsjö Köpingslikt område
Rättvik (Kopparbergs län, Dalarna)
Födelseort i källan: Rättviks moder

.

Familien i 1900-tellingen

Cederborg, Olof    1848    Far
Hansdotter, Brita    1869    Mor
(Barn), Anders    1875    Barn
(Barn), Erik Axel    1877    Barn
(Barn), Rupert Teodor    1885    Barn
(Barn), Gustaf Viktor    1887    Barn
(Barn), Olivia Josefina    1891    Barn
(Barn), Olga Henrietta    1893    Barn
(Barn), Josef Walfrid    1899    Barn

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Takk skal dere ha!

 

Siden pleieforeldrene ikke giftet seg før 1917, så er Ruth Ellinor 6-7 år da. Sa da må hun ha vist noe. Og siden vi ikke vet hvem som er moren, bare en tanke- kan Ruth Ellinor ha vokst opp hos nær familie? Eller kan hun ha vokst opp hos Gunhilda hele tiden, at hin er hennes biologiske mor? Det er jo bare Viktor Cederborg det står pleiefar hos. Fant Viktor død i 1944, tror jeg det var. Og etter hans adresse i kirkeboken under Ruth Ellinor sin vielse er den samme som Ruth Ellinor og Sigvart hadde i hele sine liv, regner jeg med at de arvet ? Bare noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gravregistreringen i Dis:

 

Viktor Cederborg Vestfjordveien Født 1863 død 0103 1944 Nøtterøy

Gunhilda Cederborg Født 2308 1884 død 2712 1975 begravet 0201 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så jeg også på DIS,der står Viktor Cederborg f. 1863.

Feil avskrift???

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Norsk kunngjøringstiende ( klarer ikke få til permanente lenker med iPad): Bidragsfogden i bergen etterlyser optikus Wilhelm Wulf, hvis siste kjente bopæl er Vestre Holbergalmenning nr. 17. Bergenspolitet 16 mai 1916. Barnets mor her er tjenestepike Anna Johnsen Hovland , barnet er født 16 april 1916.

 

Her fra dette barnets fødsel i Bergen:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060623020232.jpg

Kari: nå er jeg litt forvirret. Under vielsen står det pleiefar murmester Viktor Cederborg, Vestfjordveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra avskrifer, dødsannonse Tønsbergs Blad:

Etternavn Fornavn Alder Død dato Sted Pårørende Diverse

Cederborg Wiktor 81 1944-03-01 Nøtterøy Gunhilda,h, Ruth/Sig.,Randi/ Frank *

 

Så dette er riktig Viktor, for Ruth og Sigvart står som pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Kvinneklinikken i Bergen, Fødselsregister nr. A 1 (1916-1920), Fødte og døpte 1916, side 14.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4588&idx_id=4588&uid=ny&idx_side=-17
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060623020232.jpg

(Nr. 78)

 

Lenker fra iPad:

Når du står i kildeinformasjonsfeltet og trykker hvorsomhelst der, så trekker du ut det merkede feltet til etter .jpg' og før 'Kildeinformasjon'. Når hele feltet er blått kommer 'Kopier'-valget fram.

 

Fra folketellinger må en trykke et par ganger i adressefeltet, før hele lenken kommer fram. Deretter 'Merk alt' og 'Kopier'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også avskrift fra Tønsbergs Blad, (Vestfold.slekt.no)

 

Jubileer:

 

85 1969-08-23 Cederborg Gunhilda fru Nøtterøy

80 1964-08-23. Cederborg. gUnhilda fru. Hansinegt.Nøtt.

Takk for opplæringen Anne Lise.

 

Synes dette er litt rart. At de ikke gifter seg før 1917. Da burde vet Ruth Ellinor strengt tatt ikke komme til dem før etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den dødsannonsen er rett,står det alder 81 år,altså f. 1863.

 

Kan Gunhilde Elisabeth være mor??

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav Viktor Cederborg er født 23. oktober 1887 og døpt 26. oktober samme år.

Rättvik C:12 (1887-1894) Bild 25 / sid 42 (AID: v131570.b25.s42, NAD: SE/ULA/11284)

.

Se utklipp fra dåpsboken i Rättvik:

post-162-0-24069700-1459612222_thumb.jpg


Da var han 57 år da han døde.


Det står jo tydelig ved vielsen at han er født i 1887 - se innlegg #7.

 

Ps. Dåpsinnførselen er en primærkilde.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også begynner å tenke på om Gunhilde kan være more, ikke pleiemor.

 

Når det gjelder Viktor Cederborg står det fødselsår 1863 ved død, og i dødsannonsen står det 81 år i 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les vielsen omigjen:

.

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Holmestrand, Klokkerbok nr. 6 (1901-1923), Ekteviede 1917, side 178.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5593&idx_id=5593&uid=ny&idx_side=-180
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060914030074.jpg

,

Gustav Victor Cederborg, murer ved marinen, Horten, Fødested: Rättvik, Sverige, fødeår: 1887, konfirmert i Rattvik, Far: Garvermester Olaf Cederborg, Rättvik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gi meg, da. ;-)

 

Men om Gunhilda er biologisk mor, så kan hun jo være sendt til Oslo for å føde.

Endret av Solfrid T Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.