Gå til innhold
Arkivverket

Vestre Aker: Spange(n) Er det stedsnavn, gårdsnavn eller tilnavn?


Hæge Graudo
 Del

Recommended Posts

En av forfedrene mine var skomakeren Peder Pedersen Spange(n) f. ca. 1757.

Han var gift med

1) Holmfryder Biernsdtr. f. ca.1765 på Island (?)

2) Olia Pedersdtr.

3) Maren Jonsdtr. Wækkerøe

 

Han bodde antagelig på Vekkerø, Vestre Aker.

Jeg lurer på opphavet til etternavnet Spange.

 

Jeg har oversikt over etterkommerne hans.

Er det noen som kjenner til hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Pedersen Spangen ble døpt i Løten 2.april 1758 - se pag.99 her: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 2 (1731-1772), Fødte og døpte 1757, side 98-99.

Hans foreldre var Peder Pedersen Spangen og hustru Lisbet Olsdatter. Faddere var Lars Pedersen Røne, Linnert Olsen Treppe, Rasmus Olsen Spanja, Berte Pedersdatter Røne, Marthe Olsdatter Spanja. (Det er forøvrig interessant at presten for faddernes vedkommende bruker den lokale uttalen av gårdsnavnene Tretteberg (uttales [træ2pper]) og Spangen (uttales [spa2nnja]).

 

Vi finner gården Spangen og slektene der omtalt  i Løtenboka bind 1, s 509-521.

 

Om Peders (f.1758) far står det:

Peder Pedersen var en munter og lettlivet kar, som av og til prøvde krefter med folk, dog uten videre følger. Han nøt atskillig anseelse, og ble ofte benyttet som lagrettemann. Men trangt satt han i det. Panthaveren, Ole Helegsen Alme, fikk seg garden utlagt for gjeld for 871 rd., og solgte den 23.april 1770 til Halvor Christophersen Dørum. Litt før hadde Peder Pedersen solgt garden til vaktmester Tømte på Grims-Kroksti, men dette salget ble ikke godtatt av Ole Alme. Vaktmester Tømte anla sak mot Peder Pedersen for ulovlig salg, og ved underrettsdom 19.mars 1774 ble Peder Pedersen ilagt mulkt. Peder Pedersen må ha hatt føderåd på garden, for han døde på Spangen i 1798, over 90 år gmmel.

 

I slektslisten for Spangen (s.519) står det at Peder Pedersen Spangen var født 1708 og ble begravet 23/6 1798. Han ble gift 1746 med Elisabeth Olsdatter Trætteberg. Han var eier og bruker av halve Spangen 1746-1760. Av barna kom to av sønnene til Christiania/Aker: Ole Pedersen (1752-1790) var høker der, mens Peder Pedersen (født 1758) var skomakersvenn der og gift med Halfrida Bjarnesdatter.

 

Om slekten videre bakover, både på Spangen og på Trætteberg, kan man lese mer i Løtenboka.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungk. Peder Pedersen Spangen og Pige Holmfryder Biørnsdatter ble viet 19.april 1792 i Akershus Slottsmenighet/Garnisonsmenigheten i Kristiania  - se midt på fol.193b her: Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Ekteviede 1791-1794, side 194.

 

Holmfryde Biernersdr, Petter Spanges Kone fra Wekkerøe, døde 35 år gammel i 1800 og ble begravet 26.juli i Aker - se midt på fol.327b her: Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Døde og begravede 1800, side 328.

 

Ved folketellingen 1801 bodde Enkemand ef. 1ste ægtesk., Skomager Petter Pedersen, 44 år gammel, på Øvre Bestum i Aker sammen med sin fire år gamle datter Carolina Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skomakerens foreldre ble viet i Løten 1.desember 1746 - se den fjerde innførselen på pag.143 her: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 2 (1731-1772), Ekteviede 1747, side 142-143.

 

Peder Pedersøn Spangen og Lisbeth Olsdatter Trepper, for hvis ægteskabs tilladelighed baade efter Guds og Kongens Lov, samt at Fæstemanden har holdt lovlig skifte efter sin forrige ved døden avgangne hustroe, caverer vi underskrevne

Jon Rasmusøn Hougen.   Helge guldbrandsøn Rømen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldige opplysninger  og tips om mer info i Løtenboka!

 

Jeg har funnet igjen Carolina Elisabeth som giftet seg med Jens Gulbrandsen og fikk 11 barn.

 

Peder giftet seg med sin tjenestepike, Olia Pedersdtr. året etter at Holmfryde døde.

 

Da Olia døde i mars 1807, var Peder raskt ute og giftet seg med Pigen Maren Jonsdtr. Wækkerøe 25. juli samme år.

 

Og derfra har jeg oversikt over slekten videre.

Men Peders forfedre var nytt for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Eg googla "gården og Spange" då eg leitar etter kvifor familien vår heiter Spangelid. Eg fekk opp denne sida.

Eg veit at det var min oldefar Nordahl Anker Hansen som i 1935 skifta navn frå Hansen til Spangelid og at det var fordi familien tidlegare hadde ein tilknytning til namnet Spange. Nordahl påsto at gården, les: huset, dei budde i på Notodden hadde namnet Spangelid, at namnet Spange stammar frå Island, at namnet har vore vårt familienamn og at hans bror og syskenborn difor heiter Spange. Eg har funne ut mykje om slekta bakover i tid, men ingenting om Spange-namnet. 

Kan det vere at vi er i slekt langt ute? :-)

 

Tillegg: Eg veit at Nordahl sin far og farfar budde i Oslo, Vestre Aker, Wækkerøe. Tre ting som passar: Island, Spange og stad i Oslo. Tilfelde, eller ikkje? :-)

 

Helsing,

Rosalind Spangelid

Endret av Rosalind spangelid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Eg googla "gården og Spange" då eg leitar etter kvifor familien vår heiter Spangelid. Eg fekk opp denne sida.

Eg veit at det var min oldefar Nordahl Anker Hansen som i 1935 skifta navn frå Hansen til Spangelid og at det var fordi familien tidlegare hadde ein tilknytning til namnet Spange. Nordahl påsto at gården, les: huset, dei budde i på Notodden hadde namnet Spangelid, at namnet Spange stammar frå Island, at namnet har vore vårt familienamn og at hans bror og syskenborn difor heiter Spange. Eg har funne ut mykje om slekta bakover i tid, men ingenting om Spange-namnet. 

Kan det vere at vi er i slekt langt ute? :-)

 

Tillegg: Eg veit at Nordahl sin far og farfar budde i Oslo, Vestre Aker, Wækkerøe. Tre ting som passar: Island, Spange og stad i Oslo. Tilfelde, eller ikkje? :-)

 

Helsing,

Rosalind Spangelid

Hei. 

Eg har funne ut at eg stammar frå ein son av Frederikke og Hans Davidsen. Frederikke er dotter av Jens Guldbrandsen. Kva veit ein om Holmfryder og hennar opphav? Var ho islandsk?

 

Helsing Rosalind Spangelid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Eg googla "gården og Spange" då eg leitar etter kvifor familien vår heiter Spangelid. Eg fekk opp denne sida.

Eg veit at det var min oldefar Nordahl Anker Hansen som i 1935 skifta navn frå Hansen til Spangelid og at det var fordi familien tidlegare hadde ein tilknytning til namnet Spange. Nordahl påsto at gården, les: huset, dei budde i på Notodden hadde namnet Spangelid, at namnet Spange stammar frå Island, at namnet har vore vårt familienamn og at hans bror og syskenborn difor heiter Spange. Eg har funne ut mykje om slekta bakover i tid, men ingenting om Spange-namnet. 

Kan det vere at vi er i slekt langt ute? :-)

 

Tillegg: Eg veit at Nordahl sin far og farfar budde i Oslo, Vestre Aker, Wækkerøe. Tre ting som passar: Island, Spange og stad i Oslo. Tilfelde, eller ikkje? :-)

 

Helsing,

Rosalind Spangelid

 

Spangen er gården på Løten i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.