Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av pantebok - Skjøte


Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Skjøte fra Hans Andreas Hansen til Willads Dreyer klarer jeg ikke å tyde fullt ut. Sak 190 ref vedl. link:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: G, Sted: Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080121690240.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=19197&uid=ny&idx_side=-239

 

Noen som er villig til å oversette dette?

 

Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underskrevne Hans Andreas Hansen, Gjæstgiver og Handelsmand paa Gaarden Qvitnæs, tilstaaer og vitterliggjør herved at jeg til Hr. Villads Dreyer har solgt og overdraget ligesom jeg og herved ved dette Skjøde fra mig og Arvinger overdrager og tilskjøder bemelte hr Villads Dreyer min forrige Eiendomsgaard, Handels, og Gjæstgiverstedet Qvitnæs, under Matricul No 45, beliggende i Hadsels Fjerding, Vesteraalens Fogderie i Nordlands Amt, med alle dens Jorde, Skove, Bygninger og andre Tilliggender og Herligheder, saaledes som samme efter Skjøder af 24de Aug. 1815 og 7de Aug. 1816 er mig tilhjemlet, samt med dens Handelsrettighed, som og alle de Friheder og Rettigheder, hvormed samme have været mig tilhørende; dog forbeholder jeg mig og min Kone, saalænge nogen af os lever, saavel af den nu tiltrædende Eier af Gaarden som af hans Eftermand, følgende Kaar, nemlig: 1 Stue med Overværelser i den ny Bygning til frit Brug og Afbenyttelse for mig og min Familie; fornøden Vinter- og Sommerforing for 2de Kjør og 6 Faar, med tilbørlig Rygt og Tilsyn; fornødent Brændsel, som besørges til Huset bragt af Gaardens nuværende eller tilkommende Eier; 1 Tønde Potatos aarlig, der af Gaardens Eier leveres ved Michaelii og til hvis Udsæd overlades mig det fornødne Stykke Jord, og endeligen behørig Plads og Huusrum for mine Fartøier, Baade og øvrige Søredskaber hvorimod jeg da afstaaer til Hr. Dreyer den nu hos mig værende Beholdning af Træmaterialier, der bestaaer af ca 6 Tylter Bygningstømmer, som og en af mine Arbeidskarle til Hjælp ved Høeindhøstningen i 8 Dage samt ligesaa ved Indsamlingen af Brænde i 8 Dage. Eiendommen, som kan tiltrædes og skal blive Hr. Dreyer overleveret naar forlanges, og som fra idag af staaer for hans Regning og Risico, tilhører fra nu af Hr. Villads Dreyer, som derfor har betalt mig den fulde accorderede Kjøbesum med 2000 Spd, siger To Tusinde Speciesdaler, frit og frelst for enhver Mands Tiltale, saaledes som samme efter alle de Adkomstbreve, der findes i mit Værge og som, saasnart jeg kommer Hjem, skal blive Hr Dreyer overleveret, har været mig overdraget og tilhørende. Til Forsikring om alt Foranførte har jeg i 2de Vitterlighedsvidners Overværelse underskrevet og forseglet dette Skjøde.

 

Bergen, den 24de August 1830.  Hans Andreas Hansen

Til Vitterlighed.  A. Schønning.  Jacob Frich

 

At forhen ingen skriftlig Contract imellem os har været oprettet, henseende Kjøbet af Gaarden Qvitnæs, bevidnes herved.

dat. ut. retr.   Villatz Dreyer.    Hans Andreas Hansen.

 

Læst inden Retten ved Sommerthingets Fremme for Kalsnæs og Ulvøe Thinglaug paa Thingstedet Stokmarknæsset, den 30te Junii 1831; i Justitsprotocollen extraheret og i Pantebogen Litr. G, Fol.238 indført. For Skrivning og Thinglæsning er mig betalt Fire Speciesdalere og To Ortt,  testerer Steen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.