Gå til innhold
Arkivverket

Dobbel oppføring folketelling 1900 og 1910?


Walter Dagsland
 Del

Recommended Posts

Har erfart at jeg i tellelister har funnet familiefar oppført 2 steder på samme dag.? Først på hjemsted for så å finne samme person på vedkommendes arbeidsplass! . Spørsmålet er da har andre her på forumet opplevet det samme? Vil gå utfra at tellingen skulle kun reg. på personens hjemmeadresse. De tilfeller jeg har oppdaget har været tellinger i østlandsområdet. Håper å høre om andres erfaring her . Jeg har sett dette som en fordel da en ser hvilke yrke far i huset har! Dersom far bodde vekke på anleggsområde eks. gruvearbeider/veianlegg ble det da og tellet på disse brakker ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanleg og i samsvar med instruksen.  http://www.rhd.uit.no/census/ft1900.html#Landdistrikterne

Folk skulle førast opp på bustaden - som fråverande dersom dei ikkje var der, og så skulle dei førast opp der dei faktisk oppheldt seg på teljingstidspunktet.

 

Denne instruksen burde vere litt enklare å finne frå Digitalarkivet.....

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.