Gå til innhold
Arkivverket

Trenger litt tydehjelp i pantebok


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei jeg trenger litt hjelp til tyding av pantebok for garden Sveen i Ringsaker 

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 4.2, Sted: Nord-Hedmark sorenskriveri, Ringsaker tinglag, Oppbevaringssted: SAH
Merknader: Brøttum sokn, gnr. 439-492.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071030340468.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13943&uid=ny&idx_side=-65

 

PÅ forhånd tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noko spesielt du såg etter?  Tidsrom?

 

Hei Ivar , takk for svar , ja det var post nr. 9 - 10 og 11 i på den siden jeg har lagt ut en link til til som var litt uklar .

 

Og hvordan skal jeg finne frem i selveste panteboka ? Jeg skjønner at nummerne i kolonnen for panteboken under Nr. og folio refererer til til de aktuelle sider i selve panteboka , men jeg er ikke kar om å finne frem , '' stupid me '' 

 

Jeg skulle gjerne hatt tak på disse dokumentene som ligger i selve panteboka ad . Christian Jensen og hustru Anne Tollefsdatter , Karoline og Johannes Kristian Sveen , og der hvor Karoline ber om å sitte i uskiftet bo , og den siste under nr. 11 så står det vel noe om et underhold til Petra fra Aksel Sveen , dette dokumentet skulle jeg gjerne ha fått takk på .

 

på forhånd tusen takk 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr. 9 (retta til 10):

"Bevilling av 14/11 1922 tgl. 26(?)/3 1923 for enken Karoline

Sartåssveen (Sveen) at hensitte i uskiftet

bo efter sin mand Johannes Kristiansen

Sartårsveen"   | 32 - 287

nr 10 (retta til 9):

"Skjøte av okt 1891 tgl. 2?/3 1923 fra Anne Tøløfsdatter

enke efter Christian Jensen til Johannes Christiansen

Sartårssveen for kr 1600,-

Skjøtet er påtegnet bevidnelse om at Anne Tøløfs

datter hensat i uskiftet bo"  | 32 | 286

nr. 11

"Skjøte  ?? 1/5 1940, rn 437 fra Karoline Svven til Aksel

Sveen f. 18/11 1898 på d.e. for kr 1400,- + føderåd

til selgersken og Peter(?) Sveen til 5 årling verdi kr. 2650 "  | a.6

 

Dei to første er etter kvarandre i panteboka protokoll nr. 32., fol 286 her:

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13311&uid=ny&idx_side=-288

og uskifteerklæringa på neste oppslag.

 

Skrifta er vel om lag sånn som du (eller iallfall foreldra dine) lærte å skrive på skulen.

 

Protokoll A6 er ordna og indeksert etter år og dokumentnr, altså 1940/437: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=31761&uid=ny&idx_side=-731
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen hjertelig takk for god hjelp nok en gang Ivar . Ja den skjønnskriften der er ikke vanskelig å forstå , slik lærte vi på skolen . Husker skriveboka godt det var flere linjer ( lignet litt på noteark ) som vi skulle skrive på , disse linjene skulle vel styre de snirklete fine bokstavene våres hvis jeg ikke husker helt feil .

 

Kan jeg få spørre deg om en liten ting til i samme slengen Ivar ?

 

Kan du se om det er likedanne / eller lignende skjøter som i pkt. 11 :

 

- ad. punkt 4 . Skjøte datert 12 mars 1863 fra Thore Thoresen til Christian Jensen for 300 spd .

 

- ad. punkt 10 Skjøte datert 20 mars 11923 fra Anne Tollefsdatter til Johannes Christiansen Sortåssveen for kr. 1600 .

 

Hvis det er slike skjøter der som under pkt. 11 så lurte jeg på om du kunne legge ut link til dem .

 

 

 

På forhånd tusen takk 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan jeg få spørre deg om en liten ting til i samme slengen Ivar ?

 

Kan du se om det er likedanne / eller lignende skjøter som i pkt. 11 :

 

- ad. punkt 4 . Skjøte datert 12 mars 1863 fra Thore Thoresen til Christian Jensen for 300 spd .

 

- ad. punkt 10 Skjøte datert 20 mars 11923 fra Anne Tollefsdatter til Johannes Christiansen Sortåssveen for kr. 1600 .

 

Hvis det er slike skjøter der som under pkt. 11 så lurte jeg på om du kunne legge ut link til dem .

- ikkje sikker på om eg forstår spørsmålet.... kva er "likedan"?  Skjema?

Skøytet i nr. 10 fekk du lenkja til ovanfor.

 

Skøytet i nr. 4 er her (nedst til høgre):

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13288&uid=ny&idx_side=-191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar for at du fant dette også . Jeg vil å takke deg for at du lærte meg å bli litt god på å lete seg frem i disse pantebøkene . Grunnet din enkle og lettforståelige '' oppskrift '' i # 4 så har jeg nå begynt å forstå hvordan disse pantebøkene er '' bygd '' opp i forhold til disse referansene eks. år ; 1923 . protokoll ; 32  og folio 286 . 

 

Øvelse gjør mester .

 

tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.