Gå til innhold
Arkivverket

Freuchen/Fröchen/Frøcken slekten i Bergen, i slekt med Peter Freuchen? DK


Magne N.G Hagen-Pettersen
 Del

Recommended Posts

Det har vært en diskusjon på de eldre debattforumet om denne slekten før, se link https://forum.arkivverket.no/topic/93631-7677-proevd-alt-froechen-og-nymeyerbergen/

 

I Bergen er vel den første Freuchen, Jan (Johan) som tar borgerskap der 02.08.1649, som blir gift med Sara.

3 kjente barn.

1.Mette f.ca 1650, beg.  27.12.1696, Korskirken g.m Eilert Bödicher f. 12.05.1637, Lestad, Braunswig, beg. 07.12.1696.KK

2.Peder d. 1688 g.m Elisabeth Bjørnsdtr Løw d. 1711

3.Herman g 1 g.m Trinche, g 2 g.m Clariche Nagel

 

Min bedre havldel som er en Freuchen, har en eldre slektstavle om denne slekta (nok skrevet på 1880), der han som har skrevet den har konkludert med at det er slektskap mellom slekten i Norge og den velkjente forfatter og oppdagelsereisende Lorenz Peter Elfred  Freuchen (brukte vel mest Peter Freuchen). Peter sin farsslekt går tilbake til Nicolaus Freuchen 1678-1752 (Nicolaus er også brukt i Norge) g.m Ingeborg Outzen (dette i Danmark). Finnes det overhode noen kjent forbindelse mellom disse slektene overhodet, eller kom han som skrev slektstreet til konklusjonen basert på navnene?

 

Jeg har  ikke funnet noen Jan (Johan) Freuchen født i Bremen, men det finnes en spennende kandidat som blir døpt i Køln i july 1614, han var døpt Johan, og foreldrene var Johan von Frechen og Trinche. Frechen er nå nærmest en forstad til Køln. Frechen/Freuchen er heller ikke et vanlig navn i Tyskland i dag, og de fleste med det navnet, bor i relativ nærhet til Køln. 

 

 

En annen ting jeg fant denne Jan Fröchen i Koppskatten for 1683 http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/112/pt00000000161303, jeg lurer på hvem han er, kan det være han som tar borgerbrev i 1649? eller kanskje en sønn? (av Sara og Jan Fr), problemet er at jeg mener å huske å ha sett at Sara var enke (men nå kan jeg selvfølgelig ikke finne den igjen)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.