Gå til innhold
Arkivverket

Thue-slekta i Vestfold, med innsmett av Holst og Grønvold


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!
 
Jeg, som flere her, har kommet meg tilbake til Thue’ene på Nøtterøy og som mange andre gikk jeg i baret og trodde på Finne-Grønns artikkel i NST II, s. 127. Kristian Hunskaar med flere diskuterte denne artikkelen ganske grundig her: https://forum.arkivverket.no/topic/140460-55043-lauritz-kristoffersen-trelasthandler-i-toensberg-omk-1600/
Og dermed mistet jeg et par generasjoner i slekta ;)
 
Nei, helt ærlig, Kristian skal ha veldig mye skryt for arbeidet han gjorde der. Det er godt å få dokumentert skikkelig. Jeg har dessverre ikke lest Kristians artikkel som jeg ser skulle komme ut i 2010, men om jeg skjønte det riktig omhandler den den delen av Finne-Grønn som nå ikke er min kones slekt. Hun stammer ned av Lars Kristoffersen Thue, presten på Nøtterøy. Siden det står mye på nettet om dette, men lite samlet har jeg nedenfor satt sammen det jeg mener er Lars Kristoffersen Thues dokumenterte etterkommere, sammen med etterkommere av hans sønn Nils, som jeg ikke har sett fullstendig oversikt av noe sted. Jeg håper jeg har fått med alle hans 15 (!) barn. Den første delen bygger i stor grad på Else Larsdatters skifte av 1700.
 
Nils Larsen Thues etterkommere er dokumentert enkeltvis. Dette og mer til med kildereferanser finnes i vedlagte pdf.
 
LARS KRISTOFFERSEN THUE født ca. 1627. Død 1679 på Nøtterøy, Vestfold. Ektet ANNICKEN ERIKSDATTER GRØNVOLD. Død 7 mars 1695 i Tønsberg. De har følgende barn:
1. ERIK LARSEN THUE født 1656 på Nøtterøy, Vestfold. Døde 1699 på Nøtterøy, Vestfold. Gift med MAREN MALENE JENSDATTER SKABO. 
2. KIRSTEN LARSDATTER THUE født 1657. Død 1709. Gift med HANS HANSEN VEIEL. 
3. ELSE LARSDATTER THUE født 1659. Død 1699. Gift med NIKOLAI HÅGENSEN
4. NILS LARSEN THUE født 1659. Død 19 sep 1733 i Sandar, Sandefjord. Gift med (1) RIISE TOMESDATTER og (2) MAGNIL-CATHRINE JENSDATTER HOLST.
5. KRISTOFFER LARSEN THUE født 1666 på Nøtterøy, Vestfold. Død 1718 i Tønsberg.
6. LARS LARSEN THUE.  Død des 1724 i Bragenes, Buskerud. Gift med ANNE CATHERINA GABRIELSDATTER BRUN.
7. MARTHE LARSDATTER THUE.  Gift med NILS OLSEN VIND.
 
NILS LARSEN THUE  hadde disse barna
Med RIISE TOMESDATTER (sep 1671 – 5. apr 1712)
1. ANNICKE NILSDATTER THUE født 30 aug 1700 i Tønsberg. Død 05 mai 1743 i Tønsberg. Gift med ERICH ANDERSEN FIELDRUP
2. ELSE MARIE NILSDATTER THUE født 01 okt 1701 i Tønsberg.
3. LARS NILSEN THUE født 11 mar 1703 i Tønsberg.
4. ERIK NILSEN THUE født 01 okt 1704 i Tønsberg. Død 31 mar 1706 i Tønsberg.
5. AMBROSIUS NILSEN THUE født 12 feb 1706 i Tønsberg. Død 27 apr 1706 i Tønsberg.
6. SIDZEL NILSDATTER THUE født 05 jun 1707 i Tønsberg.
7. ERIK NILSEN THUE født 18 sep 1709 på Markebo, Slagen.
8. BENONE NILSEN THUE født 29 feb 1712 i Tønsberg. Død 20 mar 1712 i Tønsberg.
Med MAGNIL-CATHRINE JENSDATTER HOLST (31 jan 1713 – død 20 jul 1763 i Sandefjord):
1. RIISE NILSDATTER THUE født 29 oct 1713 i Tønsberg. Død 16 nov 1713 i Tønsberg.
2. JENS NIELSEN THUE født 07 des 1714 i Tønsberg. Død 28 jan 1768. Gift med MARTHE OLSDATTER STUB.
3. IBE NILSEN THUE født 06 feb 1720 på Oterbæk, Nøtterøy. Død 29 May 1787 i Larvik. Gift med (1) ELISABETH DOROTHEA BERTELSDATTER RABE og (2) INGEBORG PEDERSDATTER.
4. ERIK NIELSEN THUE født 19 jul 1722 i Lahelle, Sandefjord. Gift med (1) HELVIG ELISABETH CORTSDATTER SCHARNHOLT og (2) ANNE NIELSDATTER.
5. KIRSTEN NILSDATTER THUE født 16 mai 1724 i Lahelle, Sandefjord.
6. NILS KOLSTRUP NILSEN THUE født 07 sep 1725 i Lahelle, Sandefjord. Død 08 jun 1773 i Sandefjord, Vestfold.
7. KRISTOFFER NILSEN THUE født 06 sep 1728 i Sandefjord. Død 07 nov 1806 i Sandefjord.
 
 
Og da er jeg kommet til spørsmålene jeg har om dette. 
  1. Lars Kristoffersen Thue er jo nå «foreldreløs». Men kan vi si noe mer om hans opphav? Dokumentert? Han kan jo ikke ha vært noen «hvem-som-helst» siden han giftet seg med Erik Grønvolds datter. Hans døttere ble jo giftet inn i de mest innflytelsesrike familiene i landet i følge mange litterære kilder. 
  2. Annicken Grønvold. Hva kan vi si med sikkerhet om henne? Er hun garantert Erik Grønvolds datter? Jeg har aldri i primærkilder sette henne som annet enn Annicken Eriksdatter. Men mange BB-forfattere mener å være sikre på dette. Ser også at flere på nett operere med en mor til Erik Grønvold, men ikke funnet kilden til dette. Er dette noe vi «vet»? Og kan man i så fall gå enda lenger med Grønvold-slekta? Kan Mads Madsens far være Mats Haraldsøn, første ordfører i Fredrikstad? Rent spekulativt selvfølgelig, men morsomt om noen har hold for å si noe om dette. Vet vi også når Annicken ble født?
  3. Jeg har ikke sett noe skifte etter Lars og Anniken. Dette er vel i så fall ikke bevart? Ser Tønsberg begynner på 1696.
  4. Holst-familien. Min kone stammer fra Nils Larsen Thue og hans andre kone Magnill. Ser det har vært spekulert i om de to konene var søstre. Det kan de ikke ha vært. Riise blir feilaktig oppført som Jensdatter flere steder, mens hun var en Tommesdatter. Kan det likevel være slektskap? Jeg har aldri sette Riise oppført som Holst, men da Riise og Nils giftet seg var Rasmus Tommesen forlover. En bror? I 1703 er Rasmus igjen forlover, denne gangen sammen med Nils Tue, og bruden heter Zidselle Tomesdotter Holst.
    http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000136481
    Kan det være en søster og er de i så fall alle Holst? Nils og Riise har jo en datter kalt Sidzel. Enda en bit til puslespillet: Nils Tues nest siste barn med Riise er Erik født 1709 i Markebo, Slagen. 
    https://media.digitalarkivet.no/view/8190/27
    Før og etter bor Nils og Riise i Tønsberg. I Sem og Slagen gårdshistorie står det ingenting om Nils på Markebo i 1709. Derimot blir en Ingeborg Tommesdatter enke der 1708 og det ser ikke ut som nye har overtatt før 1711. Kan Ingeborg også være en søster av Riise og Nils og Riise være der for å hjelpe? Alt dette er kun hint om Riise, mens jeg jo er mest interessert i Magnill, og hun var en Holst. Kan vi altså si noe mer om bakgrunnen til noen av Nils’ koner?
  5. Til sist. Min kone stammer altså ned fra Nils, og det er gjennom hans sønn Erik Nielsen Thue. Han blir gift på Nøtterøy med Anne Nielsdatter fra Skjerve på Nøtterøy, etter at han ble enkemann i Larvik etter Helvig Elisabeth Cortsdatter Scharnholt. Han gifter seg 5/3 1753 (https://media.digitalarkivet.no/view/8218/248) og får en datter på Nøtterøy 15/1/1754. (https://media.digitalarkivet.no/view/8218/63). Så gifter Anne Nielsdatter seg igjen som enke 21/2 1763 (https://media.digitalarkivet.no/view/8218/265). Men jeg finner ikke Eriks dødsdato. I følge BB for Nøtterøy skal de ha oppholdt seg i Sandefjord, men jeg finner ikke tegn til dem der heller. Godt mulig jeg har oversett noe innlysende, men hadde vært fint å finne denne datoen. Det hadde også vært ryddig å finne datoen for Erik Nielsen IIs død som ble født i Slagen i 1709, bare for å få «orden i regnskapet».
 
Så. Mange spørsmål. Håper noen har innspill :)
Baard Vidar  
 
Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har nøstet litt videre og har noen få svar, men mest nye spørsmål :) Jeg har vært et par runder på biblioteket og sjekket diverse utgaver av Norsk Slekthistorisk Tidsskrift og Norsk Personalhistorisk Tidsskrift/Norsk tidsskrift for genealogi.

 

Ang. mitt spm #1: Jeg kommer nok ikke lenger her om ikke noen med langt mer ekspertise enn meg forbarmer seg over temaet. Jeg har nå fått lese Kristian Hunskaars "Den genealogiske fantasifiguren Laurits Kristoffersen Marstrand i Tønsberg og hans angivelige barn". Anbefalt lesning for alle som kommer borti denne familien! Grundig og veldokumentert. Hunskaar konkluderer med at det er uvisst om Kristoffer Lauritsson er presten Lars Kristoffersens far. Det kan hverken bevises eller motbevises, men Kristoffer har i hvert fall ikke vært bruker av gården Østre Tue i Sandeherred.

 

Som sagt, jeg har ikke så mye å fare med her annet enn en ny tanke: Dersom Thue-navnet ikke kommer fra Sandeherred – hvor kommer det fra? Et søk på gulesiders kart gir bare 4 treff på Tue. Det eneste interessante av dem er Tue i Rakkestad. Om Annicken kommer fra Rakkestad - kan hennes mann også komme herfra? Eller er jeg helt på jordet? Rakkestad later ikke til å ha en ordentlig gårdsbok, så der er det ingen hjelp. Tar gjerne mot tanker på dette.

 

Kristian Hunskaar skriver også at "Nøtterø-presten kalles svoger av Kjell Eriksson i 1671, men svoger var et vidt begrep den gang". Thomle (se neste innlegg) nevner også denne stevningen, men da er det det i forbindelse med Anniken og hennes familie. Således kan vel Lars Kristoffersen Thue være "svoger" til Kjell Eriksson via Anniken.  (Referansen til Thomle gir forøvrig ikke mening, da Else i samme avsnitt omtales som både Ambjørnsdatter og datter til Are Knudsen.) Det kunne vært interessant om noen som er mer stødig enn meg i gotisk kunne funnet denne stevningen og sett den i nytt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. spm #2:

 

Her har jeg i hvert fall noen svar - ikke bare spørsmål :) I «Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie (Norsk Personalhistorisk Tidskrift)» (puh…) Bind III, er det en artikkel om assessor Anders Simonsen og hans slekt av E. A. Thomle fra side 89. Der står det også litt om Mads Madsen.

 

Det vises til tre stevninger (s. 105-106) av Anders Simonsen på sine "værbrødre" og "værsøstres" vegne. Det virker klart at Erik Madsen hadde døtrene Annicken, Inger, Maren og Margrethe av første ekteskap, mens Torben, Erik og Anna er av andre ekteskap. Det vises ikke til noen rekkefølge.

 

Det står for øvrig videre at Erik Madsen aldri selv brukte familienavnet Grønvold, men at dette dukket opp hos han sønner. Meget mulig et familienavn fra deres mors side.

 

Erik Madsen skal være født ca 1600 (student i København 1618). Død ca 1650. Gift første gang i Kristiania 1628-1629 med Anna Jørgensdatter, enke etter borgermester i Oslo Søren Mogensen. Anna døde ca 1634. Gift andre gang med Hilleborg Madsdatter, død 1669. Alt dette ser ut til å være godt dokumentert av Thomle. Jeg oppfordrer interesserte til å lese artikkelen for detaljer.

 

Annicken skal være født ca 1634, men Thomle oppgir ingen kilde for dette. Det virker som forfatteren, på tross av at han sier man ikke vet rekkefølgen på barna, lager seg en rekkefølge med omtrentlig fødselsår. Sikkert er det at hun må være født mellom 1629 og 1634. Han oppgir også at hun gifter seg med Lars Kristoffersen Thue ca. 1654, men heller ikke her underbygger han året. Lars blir student  1647 og avlegger ed på Nøtterø 1655, så det virker naturlig at han gifter seg 1654 eller noe før. Erik Madsen brukte 4 år på skolen. Om Lars brukte like lang tid burde han være ferdig 1651, og han giftet seg nok ikke lenge etter.

 

Det står ellers mye interessant om Erik Madsen og familien om noen har kommet fram til denne greina. Anbefalt lesning.

 

I samme bok fra s. 188 finner man S. H.  Finne-Grønnes artikkel «Om slegterne Thorne og Tyrholm». Der ramses Erik Madsens familie opp og kilden er «Stevningsbog til Herredagen i 1628». (Er denne å finne på nettet?)

 

Mads Madsen, handelsmann i Fredrikstad. Død 1627. Barn:

1. Jacob Madsen, skipsreder i Fredrikstad, levde 1648.   

2. Oluf Madsen, handelsmann i Fredrikstad, levde 1668. Han hadde datteren Inger Olufsdtr, som i 1668 oppholdt seg hos Lars Kristoffersen på Nøtterøy, og dermed hennes kusine Annicken.

3. Erik Madsen.

4. Else Madsdatter (enda en Else). Levde 1637 i Fredrikstad som enke.

 

Det står også at Mads mor «formentlig var den Else Olufsdatter, som bl.a. nævnes i Herredags-Dombogen for 1578 s. 327». Hadde vært morsomt om noen vet hvor man kan få lest denne og om det faktisk er hold i dette, eller om han kun bygger dette på at Mads får barn ved navn Else og Oluf. I tillegg står det at enken etter Mads het Inger med et spørsmåltegn bak. Det står ingenting om hva han baserer dette på. Antakelig fordi både Oluf og Erik har døtre ved navn Inger. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Berit! Da skal jeg sjekke ut den senere i dag! :)

 

Og så har jeg siste overload ;) med informasjon ang. spm #4 Holst-familien:

 

Det forundrer meg at jeg ikke finner Magnille/Magnil-Cathrine Jensdatter Holst nevnt noe sted før hun gifter seg. Holst er jo en mye omtalt familie. Jeg har lett gjennom «Slegtsregister over en Holsteslegt» av Hans Fridtjof Holst (1915), i tillegg til alle referanser jeg kan finne til Jens Holst eller Tommes/Tommas Holst i NPT og NST. I tillegg foruminnlegg her som omfatter Holst, ikke minst: https://forum.arkivverket.no/topic/140029-54610-holstslekten-fra-holmestrand-og-toensberg/ og selvfølgelig egne oppslag i diverse kirkebøker og bygdebøker.

 

Det jeg vet er at Rasmus Tommesen har en relasjon til Nils Thue, ettersom han er forlover i Nils og Riises bryllup (https://media.digitalarkivet.no/view/8201/26), og de sammen er forlover i Zidselle Tomesdotter Holsts bryllup (http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000136481 og https://media.digitalarkivet.no/view/8201/43 ). (Da Nils og Magnille ble gift, var forøvrig Jan Guldsmed forlover, som jeg ikke har funnet noe om.)

 

Jeg vet også at det fantes en Rasmus Tommesen Holst i Tønsberg på denne tiden. Han finnes flere steder:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000752838

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000752624

https://media.digitalarkivet.no/view/15419/74

I den siste linken underskriver han som Holst, selv om han i teksten kun skrives som Rasmus Tommesen.

 

Ut fra dette og familysearch, som er spotsjekket mot kirkebøkene, kan jeg slutte at:

 

Tommes Rasmussen Holst, bodde i Holmestrand på 1600-tallet, gift med Sidsel. De får minst disse barna:

1.       Jonas Tommesen

2.       Maren Tommesdatter

3.       Rasmus Tommesen (ca 1621 - 1718), som gifter seg med Maren Jensdatter Rude (ca. 1657 - 1721) og blir borger av Tønsberg. De får i hvert fall disse barna:

a.       Tommes. f. 1690

b.       Karen f. 1692

c.       Anders f. 1694

d.       Jens f. 1696

 

Siden Rasmus Tommesen er forlover til Zidselle Tomesdotter Holst og moren til Rasmus heter Sidsel, antar jeg at dette er en søster, og om dette er en søster som ikke nevnes i skiftene over, kan Tommes Rasmussen godt ha en datter Riise som heller ikke er nevnt, mao. at Nils Thues kone er Rasmus’ søster. Er det noen som har noen idé om hvordan man kan finne ut dette, evt motbevise dette? Jeg driver for tiden og terper gotisk, og har funnet skiftene over i scannet versjon, men er langt fra flytende på denne skriften. Jeg har tråklet meg gjennom mesteparten av det ene skiftet og enn så lenge ser jeg ikke at det ramses opp alle barna til Tommes Rasmussen, og dermed avkrefter muligheten for at Tommes hadde flere barn. Jeg tar gjerne imot hjelp her:

https://media.digitalarkivet.no/view/25720/275

https://media.digitalarkivet.no/view/25720/127

I forumlinken i starten av dette innlegget er det også link til to oppføringer i Bragernes tingbok om Tommes Rasmussen, men linken er død, og jeg har ikke greidd og finne disse to oppføringene - igjen fordi jeg sliter med skriften. Boka finnes her: https://media.digitalarkivet.no/rg/contents/28967?f%5B0%5D=06&k%5B0%5D=0602&start_year=&end_year=&text= (Skal være sak nr. 52 og 55).

 

--

 

Dette sier ikke noe som helst om Magnille, men det finnes som nevnt Jens’er i familien. Kan Magnilles far Jens være nok et barn av Tommes? Spekulasjoner selvfølgelig.

 

Det finnes ellers en Jens Holst i Botne – rett utenfor Holmestrand. Jens Simensen Holst. http://www.nb.no/nbsok/nb/cf7375aed3e715c85440202e5a850fd1.nbdigital?lang=no#61. Han skal være født ca 1668, og er således for ung til å være Magnilles far om hun er født 1675, som hun skulle være ifølge begravelsesoppføringen. Men i så fall var hun 38 år når hun får sitt første barn og 53 når hun fikk sitt siste, så denne alderen er nok sterkt overdrevet. Hun er nok minst 10 år yngre, men det gjør fremdeles Jens Simensen til en ung far. (Jeg ser at jeg har skrevet feil fødselsdato på Magnille ovenfor. 31. jan 1713 er bryllupsdatoen hennes. Når hun dør 20 juli 1763 oppgis hun å være 88 år gammel.)

 

Håper noe av dette ringer noen bjeller hos noen, eller noen i hvert fall kan gi meg et pekepinn om hvor jeg kan lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Tommesen Holst bodde deler av sitt liv på Holmen-Eng på Teie på Nøtterøy. Hans mor Sissel ble begravet derfra 20. mars 1718, 97 år gammel. Hans kone, Maren Jensdatter Rude ble begravet fra Holmen Eng 7. mai 1721, 64 år gammel. (Hun var datter til Jens Rude og Ane Jacobsdatter Skouby).

 

Barn:

1. Thomas Rasmussen, døpt 1690 i Holmestrand. Trolovet 28. mai 1721 med pigen Gunhild Rasmusdatter Helleberg. "Ægteviede paa Holmen".

 

2. Karen Rasmusdatter, døpt 1692 i Holmestrand. Trolovet 12. november og gift 16. desember 1715 på Nøtterøy med Anders Kristensen Skjerve.

 

3. Anders Rasmussen, døpt 1694 i Tønsberg. Begravet på Nøtterøy 6. april 1718, 23 år gammel.

 

4. Jens Rasmussen, døpt 1696 i Tønsberg. Gift 2. januar 1727 i Vår Frues kirke med Kirstine Larsdatter Skjerve. De drev halve Holmen Eng. Skifte etter begge ektefellene 25/7 1775-28/3 1776. I alle fall fire barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i skiftet etter Else Larsdatter Thue 1. februar 1700 at det nevnes en del sølvgjenstander. Vi vet jo at slike gjenstander ofte gikk på kryss og tvers innenfor slekta, kanskje i medgift eller som betaling for gjeld osv.

 

Her nevnes bl.a. En mindre sølvkanne, med årstallet 1659 og navnene Jens Holst og Ingeborg Giertsdatter. Dette kan da i høyeste grad være foreldrene til Magnhild Jensdatter Holst.

 

Hver gang jeg leser navnet Gjertsdatter i nærheten av Vestfold, tenker jeg på slekten Winge, fordi Anne Lisbet Gjertsdatter ble gift med Byskriver i Tønsberg Bent Winge.

 

Hr. Kristen Hansen Morland, født ca. 1619 i Fyresdal. Sokneprest til Vår Frues kirke i Tønsberg 1666 til død i april 1685. Gift med Sissel Gjertsdatter, født ca. 1640. Begravet i Tønsberg 31. mai 1697, 57 år gammel.

 

 

Uten at noe som helst av dette kan bevises, kan følgende være et fenomen:

 

Gjert Kristoffersen. Begravet på Laurenti kirkegård i Tønsberg 1654. Gift med ei enke etter en Morten, og i dette ekteskapet hadde hun Anne Mortensdatter, mor til rektor Morten Jensen Vindtmølle. Slekten Vintmølle i Randers. Anne kalles i 1712 for Sissel Gjertsdatters halvsøster. Slekten Winge i Norsk Slektshistorisk tidsskrift XII (Finne Grønn).

 

Barn:

1. Ingeborg Gjertsdatter. Gift (1659?) med Jens Holst.

 

2. Anne Lisbet Gjertsdatter. Gift med byskriver i Tønsberg Bent Winge. Vinge/Winge ligger ved Randers.

 

3. Sissel Gjertsdatter. Gift med Sokneprest ved Vår Frues kirke Hr. Kristen Hansen Morland.

 

 

 

Mvh. TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessante opplysninger. Har ikke vært borti Winge-slekta. Det må jeg sette meg inn i. Ser forøvrig at jeg har mistolket noe informasjon tidligere og satt Sissels fødsels- og dødsdato på Rasmus Tommesen i mitt innlegg #5. Hans datoer har jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for så vidt en digresjon ;), men Rasmus Tommesen ser ut til å dra tilbake til Tønsberg etter at han blir enkemann, og begraves i Vår Frues kirke i Tønsberg 5. des 1736, 73 år og 7 måneder gammel. Hvilket skulle bety at han var født i mai 1663.

https://media.digitalarkivet.no/view/8201/96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg fått sjekket Else Olufdatter fra innlegg #3, etter god hjelp fra Berit:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=herredag&sideid=164&storleik=100

 

Det står ingenting her som skulle tilsi at Else Olufsdatter er mor til Mads Madsen. Ingen andre familiemedlemmer nevnes. Siden Mads ikke oppkaller noen barn etter sin far, som må ha hett Mads, er det vel ikke sikkert at hans datter Else er oppkalt etter hans mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.