Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak, medisinske uttrykk


Anne Jansen Backsæther
 Del

Recommended Posts

I kirkebøkene står det fra tid til annen dødsårsaker – på latin og "legespråket". De fleste jeg har sett har vært greie, men denne sliter jeg med:

 

post-3888-0-90306300-1459853612_thumb.jpg

 

Jeg tyder delvis ordene, men ørten søk gir meg ikke svar, ei heller i medisinsk ordbok på nb.no. :-) Setter pris på hjelp!

Dødsfallet er 1934, og vi har "mistanke" om at det er hjertesykdom av noe slag, men det kan jo være en feil mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dødsårsaken slik: Vulura Selopetoria capritis

 

Vi får håpe noen medisin- og/eller latin-kyndige kan hjelpe med en oversettelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok stå, litt upresis latin, flertall av "Vulnus sclopetarium capitis", som betyr skuddsår i hodet, altså er det mest rimelig å tolke det som flere skuddsår i hodet. Carl Birger van der Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Takk Tore og Carl Birger.

Det må jeg si var uventet – that was not a good vending :-(. Nå skal vi lete hva dette er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det dreier seg om en kriminell handling, bør man finne noe i avisarkiver. Hvis det er suicid, altså selvmord, går det kanskje frem av dødsannonsen. Det hadde vært greit å vite referansen til innførselen! Referanse til opplysningene om teksten:Evang, Karl (red). Norsk medisinsk ordbok. Oslo 1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pågående prosjekt med dette - søkbart - her: http://family.brudvik.org/kilder/latinske-ord-og-uttrykk-pa-dodsarsaker/ - søker du på en og en bokstav, "vuln" for eksempel så finner du noen ulike årsaker. Materialet er basert på en gammel oversikt som Tomas Ahlbeck i sin tid lagde, utvidet med uttrykk som jeg har plukket opp her på forumet og utvides stadig. Kan jo være til hjelp i slike tilfeller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp og link :-).

Det var selvmord og takket være denne tråden hadde vi nok til å finne det på Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Akkurat vært innom og "lånt" listen din Kjell Arne, og jeg klarte å finne ut av dødsårsak uten å be andre om hjelp.

Glad jeg fant denne, blir nok ikke siste gangen jeg er innom siden din, takk!

 

Per Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har siden denne tråden ble skrevet forsket mer og ikke funnet noe om kriminell handling, men vi har funnet noen detaljer om bosted etc. Takket være denne tolkningen fra deg Carl Birger van der Hagen.

Grunnen til at vi ikke la ut hvor kilden er er at den viser navn etc. Det er sperrefrist og vi ønsker ikke at tross alt så nytt dødsfall i slekta skal spres, av hensyn til de andre etterlevende. Vi trør mao litt arsomt.

 

Men igjen, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.