Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med skannede kirkebøker - ny løsning fungerer fint!


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Endringer skjer. :-) Ser lovende ut, synes jeg. Resten er en vane. Overgangen er vel ikke helt ferdig heller.

Savner permanent SIDElenke. Kommer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringer skjer. :-) Ser lovende ut, synes jeg. Resten er en vane. Overgangen er vel ikke helt ferdig heller.

Savner permanent SIDElenke. Kommer det?

 

"Permenent sidelenke" erstattes av "brukslenke for sidevisning". Når vi gjør overgangen 2. mai vil de gamle sidelenkene oversettes til brukslenker, så du trenger ikke endre på de du evt. har lagret.

 

Vi har allerede gjort overgangen for tinglysingsmateriale. Der oversettes sidelenkene allrede. 

 

Du kan lese mer om det her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141427223285/permanente-lenker-ved-overgang-til-ny-l%C3%B8sning-for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logger meg inn for å aktivere mine innstillinger i skannede kirkebøker, men når jeg går derfra til Digitalarkivets hovedside og til brukerforumet, følger ikke innloggingen med, jeg må logge meg inn på nytt. Kan dere vennligst ta en titt på det?

 

Jeg er forøvrig svært fornøyd med det nye oppsettet hittil, bra jobba!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding.

 

Innlogging er bundet til domene. Digitalarkivet ligger på arkivverkets domene, mens den nytte løsninga ligger på Digitalarkivets domene. Innlogging på tvers av domener tillates ikke av wen-teknologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget fornøyd med det nye systemet.

Men det er noe småpirk som bør rettes opp. 

 

Vedr.

 
SAO, Skedsmo prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 8, 1815-1829, s. 116
 

Når jeg  er i døde og begravede og klikker på tegnet for transkribert kirkebøker havner jeg i døpte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget fornøyd med det nye systemet.

Men det er noe småpirk som bør rettes opp. 

 

Vedr.

 
SAO, Skedsmo prestekontor Kirkebøker, Ministerialbok nr. I 8, 1815-1829, s. 116
 

Når jeg  er i døde og begravede og klikker på tegnet for transkribert kirkebøker havner jeg i døpte.

 

Tilsvarande for dei nyaste klokkarbøkene for Fjaler, Sogn og Fjordane. Når ein står i "døypte" og klikkar på symbolet heilt til høgre hamnar ein i databasen for gravlagde - som er den einaste delen av kyrkjebøkene som er transkribert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarande for dei nyaste klokkarbøkene for Fjaler, Sogn og Fjordane. Når ein står i "døypte" og klikkar på symbolet heilt til høgre hamnar ein i databasen for gravlagde - som er den einaste delen av kyrkjebøkene som er transkribert.

 

Jeg vil tro at kildeinformasjonen og dertilhørende peker til transkribert utgave vises likt gjennom hele kirkeboken, dvs. at den tar ikke hensyn til om du blar i en dåpsliste. Når det er flere transkriberinger tilgjengelig for en kirkebok (døpte, vigde og gravlagde f.eks.) vil det være tre lenker tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dette vil nok bli bra, men det bærer sterkt preg av å være en betaversjon. Nesten uansett når jeg prøver meg i døgnet, så er innloggingsprosessen altfor treg. Så om jeg gjør det rett, så må jeg forstørre bildet etter hver omblading. Intensjonen er god. Skal du slå opp et navn eller to er alt greit, men skal du sitte der og klikke og vente hele tiden, så trigger man irritasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dette vil nok bli bra, men det bærer sterkt preg av å være en betaversjon. Nesten uansett når jeg prøver meg i døgnet, så er innloggingsprosessen altfor treg. Så om jeg gjør det rett, så må jeg forstørre bildet etter hver omblading. Intensjonen er god. Skal du slå opp et navn eller to er alt greit, men skal du sitte der og klikke og vente hele tiden, så trigger man irritasjonen.

 

Dette er en innstilling du kan gjøre: 

 

Klikk "m" eller ikonet helt til høyre i verktøylinja for å skru på sideflata (eller sidemeny), velg fanen med tannhjulet på for å komme til brukerinnstillinger. Der kan du velge å huske zoom og/eller posisjon. Klikk så "m" igjen for å lukke sideflata.

 

Husk at du kan klikke tallene 1-4 for forskjellige forhåndsdefinerte zoomnivåer, og 0 for å tilbakestille.

 

Klikk "h" for oversikt over alle hurtigtaster. Der er det også lenke til veiledningene for den nye tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dette vil nok bli bra, men det bærer sterkt preg av å være en betaversjon. Nesten uansett når jeg prøver meg i døgnet, så er innloggingsprosessen altfor treg. Så om jeg gjør det rett, så må jeg forstørre bildet etter hver omblading. Intensjonen er god. Skal du slå opp et navn eller to er alt greit, men skal du sitte der og klikke og vente hele tiden, så trigger man irritasjonen.

Innlogging trenger du kun hvis du skal lage pdf. 

 

Å huske zoom og plassering på siden er en innstilling du selv kan gjøre, så slipper du å justere på zoom for hver blaing.

 

Se i brukerveiledningen: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver/Generelt-om-bildevisning

Kortversjonen er: klikk på de tre prikkene helt til høyre over bildet, klikk på tannhjulet, sett en hake i Husk zoom og en hake i Husk posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk zoom stiller du inn én gang og da vil den alltid huske den siste forstørrelsen du gjorde.

 

Husk posisjon er et hjelpemiddel til f. eks. å utelukkende bla på høyre side i boken (utflyttede, døpte kvinnekjønn, eller bare nedre del av boken), men er ikke nødvendig å ha påskrudd ellers, for da vises bildeutsnittet du hvor du sto før du blar om.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlogging trenger du kun hvis du skal lage pdf. 

 

Ein må vel også vere innlogga for å få den kjeldereferansen som ein er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

savner oversikt over nye skannede kirkebøker siste måned som var mulig til i går!

 

Det kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette å legge til rette med mulighet for enkle oppslag på aktuelle emner og det brukerne trenger i stedet for lange tema over flere side med nye innlegg i evigheter
 
Vil vise til https://forum.arkivverket.no/topic/202371-nb-denne-gamle-løsningen-vil-bli-stengt-2-mai-2016/hvor Anne-Lise gav en serie med lenker relatert til bl.a. søk. Mangler tilsvarende for de ulike hurtigvalgene som er beskrevet i mange i mange innlegg.

Det går an å lage dette snart, kort og konkret. :unsure:


Savn er ovenfor nevnte og dette med smart kopiering av de tidligere nevnte linker til sidelenker. Ser det tar tid, men jeg lever i håpet. Legges dette til rette. vil alle spare tid som nå brukes til spørsmål og svar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kopieringsikonet (nå plassert til høyre for fullskjermsvisningsikonet) gir kildeinformasjon + Sidelenke, som nå heter brukslenke for sidevisning.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette å legge til rette med mulighet for enkle oppslag på aktuelle emner og det brukerne trenger i stedet for lange tema over flere side med nye innlegg i evigheter

 

Vil vise til https://forum.arkivverket.no/topic/202371-nb-denne-gamle-løsningen-vil-bli-stengt-2-mai-2016/hvor Anne-Lise gav en serie med lenker relatert til bl.a. søk. Mangler tilsvarende for de ulike hurtigvalgene som er beskrevet i mange i mange innlegg.

 

Det går an å lage dette snart, kort og konkret. :unsure:

 

 

Savn er ovenfor nevnte og dette med smart kopiering av de tidligere nevnte linker til sidelenker. Ser det tar tid, men jeg lever i håpet. Legges dette til rette. vil alle spare tid som nå brukes til spørsmål og svar. :D

 

Hvis du trykker på h-tasten når du er inne på Skannede arkiver får du opp en oversikt over hurtigvalg, samt lenke til samleside for alle veiledningene.

 

Smart kopiering fungerer ypperlig. Som Anne-Lise skriver nedenfor kan du klikke på kopieringsikonet i verktøylinjen over bildet. Standardinnstillingen for kopiering er satt til Bildetittel og brukslenke, men du kan ta med så lite eller så mye du måtte ønske under innstillinger (klikk på de tre prikkene lengst til høyre og klikk så på tannhjulet, der velger du kopieringsinnstillinger).

 

Les mer om funksjonene i hjelpeteksten for bildevisning: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Skannede-arkiver/Generelt-om-bildevisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må vel også vere innlogga for å få den kjeldereferansen som ein er vant med.

 Ja det er sant. Tusen takk for presiseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første forsøk ble ikke direkte vellykket! Fant ikke noen tast som kunne bringe meg tilbake fra en valgt kirkebok tilbake til søkeskjemaet - hvor i all verden befant den seg hen? Er det Explorer som tuller med meg eller? 

 

Det er egentlig utrolig at den gamle løsningen holdt seg så lenge - hele 20 år etter at windowsløsningene kom på banen. Det sier kanskje mest om at den har vært svært god i all sin enkelhet.

 

Personlig er jeg ikke overbegeistrert ennå, men man finner vel fram til slutt. Jeg har imidlertid vært med på ganske mange systemskifter, og det må i ettertid sies at ikke alle var like elegante. Håper denne blir det!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopieringsikonet (nå plassert til høyre for fullskjermsvisningsikonet) gir kildeinformasjon + Sidelenke, som nå heter brukslenke for sidevisning.

 

Den aller enkleste måten å kopiere til utklippstavlen er å bruke hurtigtasten "k".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første forsøk ble ikke direkte vellykket! Fant ikke noen tast som kunne bringe meg tilbake fra en valgt kirkebok tilbake til søkeskjemaet - hvor i all verden befant den seg hen? Er det Explorer som tuller med meg eller? 

Du har nok ikke sett bra nok etter. Oppe til venstre, rett under riksvåpenet etc, finner du "mappene"/"stien" du er inni. Den kalles også "brødsmuler"/breadcrumbs, og er ganske lik på den du har i Utforsker i nyere WIndows-versjoner. Der kan du altså klikke på det nivået du vil gå tilbake til - enkelt og greit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.