Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med skannede kirkebøker - ny løsning fungerer fint!


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Som flere opplever har det oppstått noen problemer med skannede kirkebøker. Enkeltlister eller hele bøker er utilgjengelig i noen tilfeller.

Vi prøver å løse feilen. I skrivende stund venter vi på at en oppdatering skal bli ferdig før vi vet om vi har løst problemet.

 

Hvis dette opprettingsforsøket ikke fungerer kommer vi ikke til å gjøre flere forsøk på å rette feilen. I stedet vil vi arbeide med å få den nye løsningen for skannede kirkebøker ferdig. 

 

Den nye løsningen for skannet materiale har fellesinngang: https://media.digitalarkivet.no/(kirkebøker er plassert i andre boksen på første side, en inngang for norske kirkebøker og en for utenlandske)

 

Med den nye løsningen for skannede kirkebøker kommer vi til å ha én løsning for alt skannet materiale (men med forskjellige framfinningsmenyer). Det er lettere for oss å vedlikeholde og dere slipper å måtte forholde dere til flere ulike løsninger.

I den nye løsningen vil dere også finne bilder som har manglet og kirkebøker som er skannet omigjen. Det har vært vanskelig/umulig å få denne type bilder inn i den gamle løsningen, men i den nye er disse altså på plass.

Den nye løsningen for skannede kirkebøker gjør det også enklere å hente lenker (se blogginnlegg om lenking: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141024026015/hvordan-endre-referanse-i-visningsprogrammetog om brukertilpasset kildeinformasjon http://blogg.digitalarkivet.no/post/141087899465/kildereferanse-og-kildeinformasjon).

Og med den nye løsningen for skannet materiale vil det også være enklere å utvide løsningen med mer funksjonalitet, se f.eks. blogginnlegget om verktøyflaten som snart kommer på plass: http://blogg.digitalarkivet.no/post/141149555495/funksjonalitet-under-arbeid-verkt%C3%B8yflate

 

Disse problemene med den gamle løsningen kom noe brått på oss og vi har ikke forberedt veiledninger enda, men vi arbeider også med dette. 

 

Tilbakemeldinger om feil eller mangler i den nye løsningen for skannet materiale kan postes i "forum for betatesting" eller sendes til digitalarkivet@arkivverket.no

 

-------------------

 

As some of you have already experienced, we are having trouble with the online service for the scanned church registers. Some of the lists in the church registers or some of the protocols are unavailable.
We are trying to solve the problem and are still waiting for the job to be done before we know if the errors are fixed.

 

If this attempt goes wrong, we will not continue with the problem solving. Instead we will invest all our energy in the new solution for the scanned church registers.

 

The new site for the scanned documents: https://media.digitalarkivet.no/en/(the church registers are in the second top box)

 

With the new site for the scanned church registers we will have one solution for all the scanned documents (but with different menus). This makes it much easier for us to maintain, and easier for you to use.

In the new site you will also find scanned pages of the church registers that were missing in the old site. It was difficult/impossible to add images in the old solution for scanned church registers, but in the new site this is possible.

The new sites makes it much easier to copy the link to the digital image and adjust the source reference.

In addition, with the new solution it is also much easier to add new functionality. 

 

We were not prepared for this, so there are no user manual yet, but we are working on it.

 

Please submit feedback in the "forum for betatesting" or send us an e-mail: digitalarkivet@arkivverket.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdateringene satte oss langt tilbake i tid noe som er meget rart når vi ser hvilke undre dere vanligvis utretter.

 

På meg virker det som er grei måte å få oss til å bruke den nye løsningen som slettes ikke er bedre enn den gamle.

Beklager min negativitet men jeg er ingen fan av ting som gjør mitt "arbeide" vanskeligere/tregere enn det som fantes fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdateringene satte oss langt tilbake i tid noe som er meget rart når vi ser hvilke undre dere vanligvis utretter.

 

På meg virker det som er grei måte å få oss til å bruke den nye løsningen som slettes ikke er bedre enn den gamle.

 

Beklager min negativitet men jeg er ingen fan av ting som gjør mitt "arbeide" vanskeligere/tregere enn det som fantes fra før.

 

Det er brukt ganske mye ressurser for å finne ut av feilen, men vi har ikke funnet ut av det. Omleggingen ville skje uansett i løpet av et par uker, og vi har derfor bestemt oss for at vi ikke bruker ressurser på å holde liv i et system som snart blir tatt av lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ta en titt på Digitalarkivets blogg, http://blogg.digitalarkivet.no. Her kan du lese tips om bruk av det nye programmet, men også følge med på nyheter og oppdateringer av programvaren. Der er det også litt bakgrunnsstoff om arbeidet vi gjør.

 

Og mer vil komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel et fantastisk eksempel på at nytt og moderne ikke alltid er best. Et svært omstendig system, med liten brukervennlighet.

I den gamle løsningen kunne man sette sidene på feks 60 %, og bla seg frem. Dette kan ikke,så vidt jeg kan se, gjøres ved det nye systemet, man må trykke "opp" hver enkelt side. Sidebildene virker også mere uklar, så man kan ikke "skumme" gjennom om man leter etter et spesielt navn, men forstørre hver enkelt side.

Endret av heidi acherfiord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel et fantastisk eksempel på at nytt og moderne ikke alltid er best. Et svært omstendig system, med liten brukervennlighet.

I den gamle løsningen kunne man sette sidene på feks 60 %, og bla seg frem. Dette kan ikke,så vidt jeg kan se, gjøres ved det nye systemet, man må trykke "opp" hver enkelt side. Sidebildene virker også mere uklar, så man kan ikke "skumme" gjennom om man leter etter et spesielt navn, men forstørre hver enkelt side.

 

Hei

Bildene er de samme i ny som i gamme løsning, så det er ingen forskjell på skarpheten.

 

Du kan låse både zoom og posisjon uavgengig av hverandre så du slipper å zoome inn igjen for hvert bildeskift. Hvis du går inn på tannhjulet helt til høyre i verktøylinja i bildevisninga finner du innstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ble tusenvis av linker i brukerforum ubrukelige og alle linkene som man ellers har lagret. :angry:

 

Siden vi presenterte første versjon av det nye visningsprogrammet i mars 2015, har vi hele tida understreket at alle gamle lenker vil bli omdirigert. Det er derfor ingen grunn til å fortvile.

 

Les vår bloggpost om permanente lenker ved overgang til nye visningsprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man laste ned enkeltsider som pdf med den nye versjonen?

Jeg prøvde å klikke overalt og fikk til slutt et PDF-hefte av et oppslag, men det ble på 3 sider:

- 1. side med tittel 'Booklet' trenger jeg ikke,

- 2. side med innholdsfortegnelse er heller ikke nødvendig hvis man bare har ett oppslag (en dobbeltside fra kirkeboken), 

- 3. side viser et oppslag, altså både venstre og høyre side. Dermed vil en utskrift av side 3 bare gi halvparten så stort bilde som i den gamle versjonen hvor vi kunne velge PDF-2 og få hvert oppslag ut på 2 sider, dvs. en venstreside på 1 ark og en høyreside på 1 ark.

 

Nå finner jeg ikke ut hvordan jeg kan lage et nytt PDF-hefte. Hvor gjør jeg det?

Dessuten - hvis jeg ønsker å ta med flere oppslag i ett PDF-hefte, er det mulig å stokke om på sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne Ministeralbok for Levanger, altså denne i den gamle løsningen Fylke:
Nord-Trøndelag
Prestegjeld/sokn eller embete:
Levanger
Byen

Kirkeboktype:
Ministerialbok
Nummer (arkivreferanse):
720A06
Periode:
1912 - 1932
Oppbevaringssted:
Statsarkivet i Trondheim

 

I den gamle løsningen kommer den ikke opp lenger, og jeg prøver å finne den i den nye, men selv om jeg søker bare på Nord-Trøndelag kommer den ikke opp i den lange listen over kirkebøker. Jeg ville tro at søker jeg bare på Nord-Trøndelag burde jeg få opp alle kirkebøkene for Nord-Trøndelag, eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man laste ned enkeltsider som pdf med den nye versjonen?

Jeg prøvde å klikke overalt og fikk til slutt et PDF-hefte av et oppslag, men det ble på 3 sider:

- 1. side med tittel 'Booklet' trenger jeg ikke,

- 2. side med innholdsfortegnelse er heller ikke nødvendig hvis man bare har ett oppslag (en dobbeltside fra kirkeboken), 

- 3. side viser et oppslag, altså både venstre og høyre side. Dermed vil en utskrift av side 3 bare gi halvparten så stort bilde som i den gamle versjonen hvor vi kunne velge PDF-2 og få hvert oppslag ut på 2 sider, dvs. en venstreside på 1 ark og en høyreside på 1 ark.

 

Nå finner jeg ikke ut hvordan jeg kan lage et nytt PDF-hefte. Hvor gjør jeg det?

Dessuten - hvis jeg ønsker å ta med flere oppslag i ett PDF-hefte, er det mulig å stokke om på sidene?

 

Foreløpig er det kun funksjonaliteten for å laget pdf-hefter. 

 

Når du går inn for å lage heftet kan du gjøre innstillinger på bildene i heftet etter å ha lagt til alle bildene. 

 

* Her kan du fjerne forside og innholdsfortegnelse ved å fjerne haken ved "Inkluder forside og innholdsfortegnelse". Denne skal vi endre så den er av som standard.

* Du kan velge "Del i to", tilsvarende PDF-2. Denne skulle være på som standard for kirkebøker, men her er det visst en liten feil som gjør at den ikke blir satt som standard.

* Du kan endre rekkefølgen ved å dra "rutenettet" helt til venstre i lista over sider opp og ned med musa.

 

Vi har noen tanker om "hurtigknapper" tilsvarende PDF-1 og PDF-2. 

 

Vi jobber forøvrig med veiledninger for hele tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne Ministeralbok for Levanger, altså denne i den gamle løsningen Fylke:

Nord-Trøndelag

Prestegjeld/sokn eller embete:

Levanger

Byen

Kirkeboktype:

Ministerialbok

Nummer (arkivreferanse):

720A06

Periode:

1912 - 1932

Oppbevaringssted:

Statsarkivet i Trondheim

 

I den gamle løsningen kommer den ikke opp lenger, og jeg prøver å finne den i den nye, men selv om jeg søker bare på Nord-Trøndelag kommer den ikke opp i den lange listen over kirkebøker. Jeg ville tro at søker jeg bare på Nord-Trøndelag burde jeg få opp alle kirkebøkene for Nord-Trøndelag, eller er det noe jeg ikke har skjønt?

 

Det er noen få kirkebøker som vi ikke har rukket å overføre enda. Denne er en av dem. Det er på vei, men tar et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip at de gamle ikke fungerer, men da får jeg bare vente til oppsamlingsheatet hos meg selv. Takk for svar, da er det i hvertfall ikke at jeg ikke har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg skal være litt forsiktig med å love noe her nå, men jeg håper å få oppdatert alle kirkebøkene over i den nye løsninga så det er tilgjengelig i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner spesielt ved den nye løsningen, er at man ikke kan se hva som er tilgjengelig. Man kan velge fylke, kommune, noen ganger sokn, men så må man på lykke og fromme velge videre, og kanskje har man valgt noe som ikke finnes.

Det er ganske viktig å kunne se hva som finnes. Jeg har ofte sittet og ventet på at forskjellige kirkebøker skulle skannes, og før fant man dem da etter hvert i ei liste. Nå må man bare prøve, og det forsinker arbeidet. Dessuten kan det være at man har funnet personer i ei bygdebok, og deretter vil man se om man kan få verifisert slektskap, fødselsår etc. i kirkeboka. Jeg ser ikke fram til denne nye løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronologi er heller ikke på plass, ei kirkebok starter med gravlagte i 1812 og helt på slutten av boka kan man finne gravlagte 1804-1811 som har høyere sidenummer enn 1812. (Tysnes 1804-1816) Den gamle versjonen hadde en oversikt over år og sider som gjorde det lettere å finne fram. Ellers er jeg enig med Inger i at oversikten forsvinner. Ikke alle er like lokalkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So er tydeleg tidi kommi til at ein må læra seg noko nytt, til tross for at det gamle fungerte ganske so smertefritt!  Men det er vel med ættegransking som med politikk.  Nye framstormande politikarar MÅ komma med noko nytt for å vera sikre på at dei vert hugste, for eitt eller anna, jmf. SKEI-komitéen, eller OPSETH-tunnellen!

 

Det som eg saknar, og kunne ønskt meg, og eg trur liknande tankar er komne fram hjå andre før meg, er eit samla oversyn over KVA SOM FINST, inndelt på prestegjeld og sokn med årstal og kva kyrkjelege handlingar som finst for dei ulike tidsperiodar.  Og so må ein kunna TASTA DIREKTE på det ein ønskjer, utan å måtta springa gjennom ein lang og komplisert meny!  At ein til eikvar tid må kunna sjå øvst på sida KVAR ein er, ser eg på som sjølvsagt.  Og når ein skal børtja påmn eity nytt søk, må det vera ein enkel KNAPP å trykka på for at menyen kjem opp på ny!

 

Hadde ein samstundes hatt ein link ein kunne trykka på for visuelt å sjå historiske sokne- og prestegjeldsinndelingar med gardsnamn, då ville eg langt på veg vera vel nøgd!

 

Eg opplever elles at blaingi frå side til side tek lenger tid enn med den gamle løysingi, so kanskje det ogso kan gjerast noko med?  Me skriv 2016, og i dag bør det vera mogeleg å få til ei meir PERFEKT løysing enn den me hadde i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler et visst behov for å lage litt balanse i kommentarene her ;-)

 

I motsetning til mange så synes jeg fortsatt den nye løsningen er strålende, og den blir bedre og bedre ved bruk (og endres/oppgraderes) jo stadig også).

Jeg synes det er mye lettere og kjappere å finne det man leter etter nå, og også mye enklere/kjappere å gå tilbake (via breadcrumbs) for nye utvalg.

 

Det eneste jeg savner pt er at PageUp/Down ikke lar meg rulle til topp/bunn av siden.

Dessuten er det litt forvirrende at noen innstillinger settes under Profil, mens de fleste er i selve vinduet. Det eneste eksemplet er vel om man vil ha gammel eller ny info/referansetekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg savner pt er at PageUp/Down ikke lar meg rulle til topp/bunn av siden.

 

 
PageUp/PageDown fungerer ved at den blar en høyde tilsvarende det zoomnivået du har satt. Pga. litt gammel moro viser det seg at det kun fungerer når oversiktskartet er skrudd på (det skal vi få fikset).
 
I neste utgave kommer det flere hurtigtast-navigeringsmuligheter som i noen grad dekker behovet, ved at du ved å klikke shift+home går opp i øverste, venstre hjørne, mens du ved å klikke shift+end går til nedre, venstre hjørne. Home og End vil da fungere som sideveis scroll, helt til høyre og helt til venstre.
 

Dessuten er det litt forvirrende at noen innstillinger settes under Profil, mens de fleste er i selve vinduet. Det eneste eksemplet er vel om man vil ha gammel eller ny info/referansetekst?

Alle innstillinger er nå samlet under innstilingsfanen i sideflata (selv om en innstilling også er tilgjengelig fra brukermenyen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde ein samstundes hatt ein link ein kunne trykka på for visuelt å sjå historiske sokne- og prestegjeldsinndelingar med gardsnamn, då ville eg langt på veg vera vel nøgd!

 

Ta en liten titt på dette svaret i en annen tråd der problemet også ble belyst, og de foregående kommentarene, så blir du sikkert litt 'nøgdere'.  :)

https://forum.arkivverket.no/topic/202044-overf%C3%B8rt-nyeste-skanna-kirkeb%C3%B8ker/#entry1706909

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.